Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Men er dere alltid våkne når dere ammer i senga?

Mannen hadde lest artikkelen og kom med babyens egen dyne og skulle flytte den vekk fra meg. Men problemet var at vi ikke var ferdige å amme og alle tre sovnet før vi var ferdige. Jeg sover nokså lett og våkner flere ganger i løpet av natta der jeg sjekker hvordan babyen har det. Vi har 180 seng, og selv om mannen også sover med oss føler jeg vi har god plass. 

Ts

Anonymkode: a05ad...cfb

Sovner av og til under amming. Men man må jo ikke ha samme dyne selv om man ammer? Hvis barnet har egen dyne så er det bare å rulle deg ut av dyna di slik du får ammet?

Anonymkode: 7d89f...d4e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Frøyamor skrev (39 minutter siden):

MEN jeg snuser. Man skal vell ikke samsove når man snuser eller røyker 😎 

Klarer du å leve med deg selv om du tar livet av babyen din? 

Anonymkode: 8a7d3...4b7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men er dere alltid våkne når dere ammer i senga?

Mannen hadde lest artikkelen og kom med babyens egen dyne og skulle flytte den vekk fra meg. Men problemet var at vi ikke var ferdige å amme og alle tre sovnet før vi var ferdige. Jeg sover nokså lett og våkner flere ganger i løpet av natta der jeg sjekker hvordan babyen har det. Vi har 180 seng, og selv om mannen også sover med oss føler jeg vi har god plass. 

Ts

Det har hendt at jeg sovna under amming i senga ja. Vanskelig å holde seg våken. Men etter at jeg var veldig nær ved å sovne under amming sittende i lenestol, gikk jeg over til å amme i senga. Det er ikke bra å ligge helt oppi baby, men jeg tok ikke sjansen på å amme sittende igjen. Tenk om jeg hadde mistet baby i gulvet! 

Det gikk fint å amme liggende med hver vår dyne 🙂

Anonymkode: 660f0...6a6

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Klarer du å leve med deg selv om du tar livet av babyen din? 

Det vet jeg jo ikke før eventuelle barn dør av det. Men kan du fortelle meg hvorfor det er farlig å samsove når man snuser? 

Et lite google-søk viser nemlig;

- Det finnes ikke forskning på snusbruk og krybbedød og vi kan derfor ikke gi råd som er vitenskapelig forankret.

Endret av Frøyamor
  • Liker 3
Skrevet
Frøyamor skrev (2 minutter siden):

Det vet jeg jo ikke før eventuelle barn dør av det. Men kan du fortelle meg hvorfor det er farlig å samsove når man snuser? 

Det er vel ingen som vet om risikoen er førhøyet hvis foreldrene snuser og samsover. LUB har en føre-var-holdning: 

Det finnes ikke forskning på snusbruk og krybbedød og vi kan derfor ikke gi råd som er vitenskapelig forankret. Dette er fordi det er lave krybbedødstall og for få land der det snuses. Basert på kunnskapen vi har om nikotin og krybbedød, og at vi nå vet at nikotinmengden totalt er større ved snusing, oppfordrer vi til å unngå samsoving ved snusbruk. Dette betyr i praksis at barnet ikke bør sove rett ved siden av en forelder som snuser. En hypotese er at avfallsstoffer fra nikotin (kotinin) kan utsondres gjennom huden og derfor gi en økt risiko. Et spedbarns hud er mer porøs enn eldre barn/voksne og barn er derfor mer sårbare.https://www.lub.no/tema/forebygging/royking-nikotin-og-barnedod

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er vel ingen som vet om risikoen er førhøyet hvis foreldrene snuser og samsover. LUB har en føre-var-holdning: 

Det finnes ikke forskning på snusbruk og krybbedød og vi kan derfor ikke gi råd som er vitenskapelig forankret. Dette er fordi det er lave krybbedødstall og for få land der det snuses. Basert på kunnskapen vi har om nikotin og krybbedød, og at vi nå vet at nikotinmengden totalt er større ved snusing, oppfordrer vi til å unngå samsoving ved snusbruk. Dette betyr i praksis at barnet ikke bør sove rett ved siden av en forelder som snuser. En hypotese er at avfallsstoffer fra nikotin (kotinin) kan utsondres gjennom huden og derfor gi en økt risiko. Et spedbarns hud er mer porøs enn eldre barn/voksne og barn er derfor mer sårbare.https://www.lub.no/tema/forebygging/royking-nikotin-og-barnedod

Nettopp. Så lenge der ikke finnes konkret forskning, blir alle påstander bare synsing. 

• Liker 3
Skrevet

Vi hadde babyseng inntil vår seng med forrige og kommer til å gjøre det samme med den på vei. Jeg hadde stadige fæle mareritt om at jeg hadde klart å sovne under amming og at jeg lå oppå baby ol, det var grusomt bare det, så hadde aldri turt å samsove i samme seng. 😕 Det høres jo koselig ut, men hadde ikke fått sove i det hele tatt. Jeg sto heller opp for å amme også sovna jeg fort igjen når jeg visste at baby lå trygt i sin seng 🤷

Anonymkode: 48c00...94c

• Liker 3
Skrevet

Jeg har sovnet under amming med babyene liggende på siden inntil meg mange ganger. Jeg mente å snike meg forsiktig unna når de var ferdige med å spise og sovnet, men det tok tid og jeg var uendelig trøtt til tider. Jeg har sovnet sittende mens jeg ammet i en stol i stua også, så det hjalp ikke, ble bare enda mer utrygt. Babyene har hatt egen dyne, madrassen er fast og jeg har ikke drukket alkohol i de periodene jeg har samsovet (men en enhet på dagtid eller tidlig på ettermiddagen tenker jeg egentlig ikke er problematisk). 

Anonymkode: e8436...87c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vi hadde babyseng inntil vår seng med forrige og kommer til å gjøre det samme med den på vei. Jeg hadde stadige fæle mareritt om at jeg hadde klart å sovne under amming og at jeg lå oppå baby ol, det var grusomt bare det, så hadde aldri turt å samsove i samme seng. 😕 Det høres jo koselig ut, men hadde ikke fått sove i det hele tatt. Jeg sto heller opp for å amme også sovna jeg fort igjen når jeg visste at baby lå trygt i sin seng 🤷

Anonymkode: 48c00...94c

Jeg samsover ikke frivillig. Her hylgråter babyen hysterisk hvis hn blir lagt i egen seng.

Anonymkode: 159d7...693

• Liker 4
Skrevet
Frøyamor skrev (1 time siden):

Nettopp. Så lenge der ikke finnes konkret forskning, blir alle påstander bare synsing. 

Men hvordan skal man forske på dette? «Denne gruppen skal drive med trygg samsoving, men denne skal snuse og denne skal drikke, så ser vi hvilke babyer som overlever». Er jo ikke akkurat er forskningsprosjekt folk vil være med på...

Anonymkode: 10b69...3f9

• Liker 5
Skrevet
On 2/19/2021 at 10:06 PM, AnonymBruker said:

Hvordan samsover dere? Gjør dere det etter boka?

https://www.nrk.no/rogaland/samsoving_-to-av-tre-foreldre-sov-saman-med-spedbarn.-risikofylt_-meiner-ekspertar.-1.15374659

Det gjør ikke vi. 🙈 Jeg og babyen deler dyne. Jeg ligger på siden og har alltid en arm over dyna. Babyen ligger på siden med beina inntil magen min eller på ryggen. Baby har ikke begynt å snu seg over på magen ennå. Aner ikke om madrassen er fast nok. Kan ta en cider eller et glass vin, men tar det da tidlig på kvelden. Vi sover veldig godt sånn og babyen kan sove 6-7 timer i strekk.

For en holdning 😢

‘Jeg vet det er tryggest å bruke bilbelte, men jeg orker ikke å feste det på babyen og det har gått bra til nå, derfor fortsetter vi sånn.’

Anonymkode: a0100...01c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ehh? Det er da samsoving, bæresjal og ute-soving som er det naturlige? Blir rart å kalle det for trend.

Ganske trygg samsoving her. Bortsett fra at jeg er usikker på hvor fast madrassen skal være...

Ja jøss å ta ungen rett fra livmora og i vogn for ute-soving er det mest naturlige i hele verden.

Anonymkode: ebd79...c97

Skrevet

I natt flyttet jeg babyen litt bort fra meg og under egen dyne etter amming, men det rare er at jeg stoler mindre på at det er trygt sånn. For babydyna er tjukkere enn min dyne. Og i tillegg er dynetrekket mitt litt for stort slik at vi øverst er dekket av dynetrekket i steden for dyna. Baby har heller ikke dyna opp til halsen, men dersom han sparker sin egen dyne over ansiktet så har jeg mindre kontroll enn med min dyne som jeg holder fast i. 

Testet også å flytte baby litt bort fra meg, men fortsatt under min dyne og så ruller jeg baby over på ryggen. Det funket bedre synes jeg. 

Ang. fast madrass så blir det ikke så dype søkk at babyen triller mot meg, så vil tro den er nokså fast. 

• Liker 1
Skrevet

Vi samsover ikke med baby. Vi har barnesenger stående på samme rom da, et par meter unna min side av senga. Både vi og baby sover best på denne måten. I tillegg er både jeg og mannen ganske urolige av oss i senga, og selv om vi ubevisst neppe ville lagt oss over babyen i søvne/slengt vår egen dyne over han, så er det ikke noe vi tør å ta sjansen. I tillegg går vi på en del medisiner begge to. Ingen av de har skivene effekt men hvorfor ta sjansen..

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2021 den 5.12):

Det som er sykest er at folk biter på trender som samsoving, bæresjal, ute-soving om vinteren mm. uten å stille kritiske spørsmål eller bruke sunn fornuft i forhold til at en liten baby har en liten,sårbar kropp og henimot null egen mobilitet. 

Anonymkode: 83a3e...e27

Samsoving, utesoving og bæresjal er absolutt ikke trender. 

Anonymkode: cc0e8...a57

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja jøss å ta ungen rett fra livmora og i vogn for ute-soving er det mest naturlige i hele verden.

Anonymkode: ebd79...c97

Hva rører du med, egentlig? 

Det er ganske naturlig at baby sover der foreldre befinner seg. Og som regel er ikke det inne i et varmt hus. DET er nymotens det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Samsoving, utesoving og bæresjal er absolutt ikke trender. 

Jo, det har det blitt. 

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke at folk tør å sove i samme seng som baby. Jeg vet også om noen par som har baby i senga sovende i baby nest (!!!). 

Nei... Her kjører vi sprinkelseng rett ved siden av min side av sengen. Babyen har nattpose og aerosleep overmadrass med tilhørende laken. Ingenting annet i senga. 

Anonymkode: 7ffe9...201

• Liker 5
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner ikke at folk tør å sove i samme seng som baby. Jeg vet også om noen par som har baby i senga sovende i baby nest (!!!). 

Nei... Her kjører vi sprinkelseng rett ved siden av min side av sengen. Babyen har nattpose og aerosleep overmadrass med tilhørende laken. Ingenting annet i senga. 

Jeg legger meg ikke opp i hva andre gjør men planen min var det samme oppsettet som deg, skulle absolutt ikke samsove, synes det var altfor skummelt. Det var bare det at baby overhodet ikke var enig, sov ikke med mindre hun lå klistret inntil meg, da snakker vi ansiktet trykt inn i puppene, kun på siden. Jordmor på sykehuset sa vi bare måtte gjøre det sånn. Hadde egen dyne/sovepose til baby men var overhodet ikke komfortabel med oppsettet, allikevel ble det sånn for det var den eneste måten hun sov mer en 20 minutter i strekk. Var sjeleglad da hun ble større og kunne lirke henne over i senga som jeg hadde brukt som nattbord i 3 måneder. Da måtte jeg bruke babynest, ellers rullet hun over på siden igjen og trykte ansiktet i kanten på bedside crib, i nest sov hun i det minste på ryggen. Klarte til slutt å kvitte meg med nestet også, men for alt jeg hadde lest på forhånd så hadde jeg ikke forventet å få en baby som var så uenig anbefalingene. 

Anonymkode: 7d7bb...0f2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hva er det som er så skummelt med det? Har du noen gang rullet over mannen din og sovet videre oppå han?

Å samsove er utrolig fint, beroligende og praktisk. De første ukene var det eneste måten jeg fikk sove på, for jeg visste at den lille var trygg i armkroken min. Man er var selv den minste lyd, og kan amme barnet før det våkner helt til og derfor bare sover videre. 

Jeg har ammet maaange ganger på nettene, samtidig er jeg stort sett aldri trøtt på dagen ettersom jeg er våken bare noen minutter for å amme og så sover videre etterpå.

Anonymkode: 7d89f...d4e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...