AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #1 Skrevet 19. februar 2021 Hvordan samsover dere? Gjør dere det etter boka? https://www.nrk.no/rogaland/samsoving_-to-av-tre-foreldre-sov-saman-med-spedbarn.-risikofylt_-meiner-ekspertar.-1.15374659 Det gjør ikke vi. 🙈 Jeg og babyen deler dyne. Jeg ligger på siden og har alltid en arm over dyna. Babyen ligger på siden med beina inntil magen min eller på ryggen. Baby har ikke begynt å snu seg over på magen ennå. Aner ikke om madrassen er fast nok. Kan ta en cider eller et glass vin, men tar det da tidlig på kvelden. Vi sover veldig godt sånn og babyen kan sove 6-7 timer i strekk. Anonymkode: a05ad...cfb 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #2 Skrevet 19. februar 2021 Har aldri bedrevet samsoving, men om jeg skulle gjort det, hadde det ihvertfall vært forsvarlig. Men du kan kanskje leve med deg selv om ungen ligger kald og blå ved siden av deg? Det kan nemlig ikke jeg leve med. Anonymkode: 8a7d3...4b7 11
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #3 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har aldri bedrevet samsoving, men om jeg skulle gjort det, hadde det ihvertfall vært forsvarlig. Men du kan kanskje leve med deg selv om ungen ligger kald og blå ved siden av deg? Det kan nemlig ikke jeg leve med. Anonymkode: 8a7d3...4b7 For en syk kommentar å komme med 😱 Anonymkode: ffd1b...fb3 20
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #4 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For en syk kommentar å komme med 😱 Anonymkode: ffd1b...fb3 Hvorfor det? Det som er beskrevet i HI er absolutt ikke trygt. Anonymkode: 81c3c...c92 10
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #5 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For en syk kommentar å komme med 😱 Anonymkode: ffd1b...fb3 Javel? Selv synes j det er rimelig sykt å drikke alkohol, for så å gå og samsove med en baby. Men er tydelig at andre tenker annerledes. For meg er ungene mine viktigere enn alkohol. Anonymkode: 8a7d3...4b7 14
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #6 Skrevet 19. februar 2021 Ville uansett holdt meg unna alkoholen om du skal samsove. Selv om du tar den tidlig på kvelden. Vi fulgte ikke alle regler, for babyen sov bare oppå meg når den var nyfødt. Men jeg sov så lett at jeg våknet med en gang babyen rørte et lem. Anonymkode: 24a94...c36 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #7 Skrevet 19. februar 2021 Samsov fra start med nr 2. Kun vi to i 180 cm bred seng uten myk overmadrass og egen dyne til baby. Nå som hun er blitt ett år deler vi dyne. Anonymkode: 233e1...920
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #8 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvordan samsover dere? Gjør dere det etter boka? https://www.nrk.no/rogaland/samsoving_-to-av-tre-foreldre-sov-saman-med-spedbarn.-risikofylt_-meiner-ekspertar.-1.15374659 Det gjør ikke vi. 🙈 Jeg og babyen deler dyne. Jeg ligger på siden og har alltid en arm over dyna. Babyen ligger på siden med beina inntil magen min eller på ryggen. Baby har ikke begynt å snu seg over på magen ennå. Aner ikke om madrassen er fast nok. Kan ta en cider eller et glass vin, men tar det da tidlig på kvelden. Vi sover veldig godt sånn og babyen kan sove 6-7 timer i strekk. Anonymkode: a05ad...cfb Du, det med å dele dyne er faktisk veldig farlig. Plutselig er ungen havnet under mens du sover og får ikke luft. Det er jo så enkelt å stappe kanten på dynen under deg på siden mot baby, armene over, og så babydyne til baby. Blir det søkk i madrassen når du ligger der, så baby siger mot deg? Da er den alt for myk. Anonymkode: 64167...a56 7
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #9 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): For en syk kommentar å komme med 😱 Anonymkode: ffd1b...fb3 Det som er sykest er at folk biter på trender som samsoving, bæresjal, ute-soving om vinteren mm. uten å stille kritiske spørsmål eller bruke sunn fornuft i forhold til at en liten baby har en liten,sårbar kropp og henimot null egen mobilitet. Anonymkode: 83a3e...e27 9
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #10 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det som er sykest er at folk biter på trender som samsoving, bæresjal, ute-soving om vinteren mm. uten å stille kritiske spørsmål eller bruke sunn fornuft i forhold til at en liten baby har en liten,sårbar kropp og henimot null egen mobilitet. Anonymkode: 83a3e...e27 Ehh? Det er da samsoving, bæresjal og ute-soving som er det naturlige? Blir rart å kalle det for trend. Ganske trygg samsoving her. Bortsett fra at jeg er usikker på hvor fast madrassen skal være... Anonymkode: 660f0...6a6 6 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #11 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ehh? Det er da samsoving, bæresjal og ute-soving som er det naturlige? Blir rart å kalle det for trend. Ganske trygg samsoving her. Bortsett fra at jeg er usikker på hvor fast madrassen skal være... Anonymkode: 660f0...6a6 Vi lever i 2021, nei, det er ikke det som er det naturlige nå. Anonymkode: 8a7d3...4b7 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #12 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vi lever i 2021, nei, det er ikke det som er det naturlige nå. Anonymkode: 8a7d3...4b7 Selv om mange bleker tennene, har restylane i leppene og farger håret i 2021 er det ikke naturlig. Når det er sagt, vet vi jo at samsoving kan disponere for krybbedød. Før i tiden visste man ikke det. Vet ikke hva jeg ville valgt i dag. Har både samsovet og ikkesamsovet med mine barn, avhengig av babyens behov. Gjorde det så trygt som mulig (egen dyne, ingen alkohol, nikotin eller sløvende medisiner, egen dyne til babyen), men man har ingen garanti. Anonymkode: f1c8e...c25 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #13 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Vi lever i 2021, nei, det er ikke det som er det naturlige nå. Anonymkode: 8a7d3...4b7 Hvor kom bæresjal og utesoving fra i denne diskusjonen? Og hva er unaturlig med disse to tingene? Anonymkode: 10b69...3f9 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #14 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Når det er sagt, vet vi jo at samsoving kan disponere for krybbedød. Før i tiden visste man ikke det. Vet ikke hva jeg ville valgt i dag. Har både samsovet og ikkesamsovet med mine barn, avhengig av babyens behov. Gjorde det så trygt som mulig (egen dyne, ingen alkohol, nikotin eller sløvende medisiner, egen dyne til babyen), men man har ingen garanti. Anonymkode: f1c8e...c25 Vil bare få si at det er utrygg samsoving som kan disponere for krybbedød. Trygg samsoving innebærer ikke risiko. (Dette er også nevnt i nrk-artikkelen) 🙂 Å la babyen sove i sprinkelseng med sengekant, pute og kosedyr kan være farligere enn trygg samsoving. Anonymkode: 660f0...6a6 5
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #15 Skrevet 20. februar 2021 Vi samsover, men følger reglene for trygg samsoving. Har fast madrass, og baby har egen sovepose. Han ligger riktignok oppå dyna si, for han liker at det skal være litt mykt rundt ansiktet sitt. Men han ligger rolig og har aldri snudd seg på natta. Jeg sover utrolig lett og våkner av de minste grynt og ville aldri klart å rulle over ham. Jeg har også tatt et glass vin eller en øl tidlig på kvelden og likevel samsovet. Ser ingen risiko med det. Alkoholen er jo ute av kroppen igjen før man legger seg. Og en enhet til maten gir heller ikke særlig rus. Tenker det er snakk om at man ikke skal være beruset før samsoving, da man kan sove tyngre og rulle over den lille. Anonymkode: 7d89f...d4e 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #16 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vil bare få si at det er utrygg samsoving som kan disponere for krybbedød. Trygg samsoving innebærer ikke risiko. (Dette er også nevnt i nrk-artikkelen) 🙂 Å la babyen sove i sprinkelseng med sengekant, pute og kosedyr kan være farligere enn trygg samsoving. Anonymkode: 660f0...6a6 Det blir noe annet ja. Det som er beskrevet i HI er langt derifra😅 Anonymkode: 81c3c...c92 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #17 Skrevet 20. februar 2021 Vi samsover pga klistremerkebaby. Babyen og jeg ligger i 180 cm seng. Pappaen sover på gjesterommet så lenge. Madrassen vår er stiv nok til at det ikke blir groper og babyen har egen dyne. Jeg har ikke behov for å drikke alkohol når jeg har baby. Hadde ikke turt å samsove på noen annen måte, enda jeg våkner veldig lett. Anonymkode: 159d7...693 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #18 Skrevet 20. februar 2021 Men er dere alltid våkne når dere ammer i senga? Mannen hadde lest artikkelen og kom med babyens egen dyne og skulle flytte den vekk fra meg. Men problemet var at vi ikke var ferdige å amme og alle tre sovnet før vi var ferdige. Jeg sover nokså lett og våkner flere ganger i løpet av natta der jeg sjekker hvordan babyen har det. Vi har 180 seng, og selv om mannen også sover med oss føler jeg vi har god plass. Ts Anonymkode: a05ad...cfb
Frøyamor Skrevet 20. februar 2021 #19 Skrevet 20. februar 2021 Vi har dyttet senga vår helt inntil veggen. Så ligger baby der, så meg, så mannen. Er det kaldt deler jeg og baby dyne, er det varmt har hun sin egen. Men hun foretrekker jo min. Pga sykt klengende klistremerke baby fikk vi «lov» av helsesøster å gjøre det slik. Bedre med baby i senga enn at mor og far skyter seg selv på kjøkkenet pga søvnmangel La mammapolitiet sure seg ts, så gjør du det som fungerer best for dere. Har ennå ikke drukket alkohol siden hun ble født 4mnd, men ser ikke problemet med å ta seg et glass vin eller ei pils. En blir ikke stort beruset av det. MEN jeg snuser. Man skal vell ikke samsove når man snuser eller røyker 😎 Eldste overlevde det slik, så regner med denne gjør det og. 3
Frøyamor Skrevet 20. februar 2021 #20 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Har aldri bedrevet samsoving, men om jeg skulle gjort det, hadde det ihvertfall vært forsvarlig. Men du kan kanskje leve med deg selv om ungen ligger kald og blå ved siden av deg? Det kan nemlig ikke jeg leve med. Anonymkode: 8a7d3...4b7 Ok. Ha en fin dag videre da 🙏🏼
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå