Gå til innhold

Brudebukett - hva er deres erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Laget dere brudebuketten selv eller bestilte gjennom blomsterforretning?

Hvis dere fikk bukett fra butikk:

-Hvor tidlig kontaktet dere blomsterforretningen?( Jeg har nå 6 mnd til bryllupet. )

-Tok dere med bilde av kjolen? Var det mulig å se bilder av buketter de har laget før eller se «prøvebukett» med kunstige blomster satt sammen?

-Hvordan ordnet dere det praktiske, hentet dere buketten dagen før bryllupet eller er det ferskvare som må hentes samme dag som bryllupet?

Anonymkode: f28e4...eb3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan bare svare deg på siste spm. Var forlover i et bryllup og hentet buketten samme dag som vielsen. Derifra tok vi den med til kirka også fikk bruden den når hun kom. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

-Hvor tidlig kontaktet dere blomsterforretningen?( Jeg har nå 6 mnd til bryllupet. )

-Tok dere med bilde av kjolen? Var det mulig å se bilder av buketter de har laget før eller se «prøvebukett» med kunstige blomster satt sammen?

-Hvordan ordnet dere det praktiske, hentet dere buketten dagen før bryllupet eller er det ferskvare som må hentes samme dag som bryllupet?

Jeg giftet meg på en fredag, stakk innom blomsterbutikk på mandag i forveien og bestilte. Hadde med bilde av kjolen for inspirasjon men ga dekoratøren frie tøyler etter at jeg hadde bestemt form. Hentet den samme dag som vielsen.

Anonymkode: dffa8...8d9

• Liker 1
Skrevet

Det å bestille i god tid er bare viktig hvis du er opptatt av å spesialbestille spesifike blomster.

Jeg husker ikke når jeg bestilte, kanskje 1 mnd før?

Jeg hadde med noen bilder av buketter jeg syntes var fine til mester grønn, sa jeg ønsket blå-grønn-hvit-lilla-rosatoner, og ville ha en litt løs og naturlig bukett, ikke sånne ekstreme kranser eller noe.

Det var null stress og ble kjempefint og billig, hentet den på vei til frisør, siden de også laget blomster til å ha i håret som frisøren foreslo.

Anonymkode: bc5ec...734

• Liker 1
Skrevet

Jeg har 2 bryllup , er mitt 2 ekteskap og da jeg giftet med 1 gangen, var jeg bosatt I vestfold og mamma ordnet med Finn Schøll, det var egentlig han som bestemte alt og han laget alle blomster opplegget, hentet de dagen før i Oslo. Da jeg giftet med med mannen min nå så  var det vi som dekket alt og jeg var derfor hos blomsterbutikken helgen før men og selve dagen kom dekoratøren opp i salongen med buketten

• Liker 1
Skrevet

Det jeg husker best om min brudebukett var at den var utrolig tung! Klarte nesten ikke holde den med en hånd😂 

Mener jeg bestilte flere måneder før bryllupet. Hadde med bilder av aktuelle blomster, farger osv. Hadde en lang samtale med blomsterdekoratøren. Buketten ble nydelig da, men ville nok hatt den litt  mindre og lettere. 

Anonymkode: 9a6f0...73f

• Liker 2
Skrevet
On 2/19/2021 at 10:04 PM, AnonymBruker said:

Anonymkode: f28e4...eb3

Jeg tror ikke det er nødvendig å være ute i svært god tid, men det er jo godt å få krysset en ting av lista! Blomsterdekoratørene lager unike buketter (og det er jo også noe av det man betaler for), men dersom de har en instagram eller facebookside legger de ofte ut bilde av buketter der. Du kan jo vise bilder av buketter du har likt godt, for eksempel. Blomsterdekoratøren ba meg sende bilde av brudekjolen og spesifikke preferanser. Buketten hentes samme dag som bryllupet, gjerne av de som skal kjøre deg til kirka. 

Anonymkode: 775c2...c66

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde roser og perler, hadde et bilde av hvordan jeg ønsket den laget, og den ble helt perfekt. Svigerfar hentet den på vei til frisøren, hentet også blomster til håret. Bestilte det vel 2-3 mnd i forveien (dvs straks vi ble forlovet 😅).

Anonymkode: d0fff...e1e

• Liker 2
Skrevet

Venninnen min giftet seg i fjor, og hun var hos blomsterdekoratøren dagen før.

Jeg skal gifte meg i sommer, og jeg har allerede vært i kontakt med blomsterdekoratøren.

Men der er vesentlige forskjeller:

- hun giftet seg i Oslo-området, og kunne velge mellom hundrevis av blomsterforretninger, og faren hentet buketten mens hun var hos frisøren. Jeg gifter meg på en destinasjon langt fra hvor blomsterbutikk ligger, og buketten må sendes med taxi samme dag.

- hun var ikke spesielt opptatt av hvilke blomster som var i buketten, mens jeg ønsker en spesifikk blomst som egentlig ikke er i sesong, og dermed må spesialbestilles fra gartneri til anledningen.

- hun hadde hvit kjole, og kunne velge hvilke blomster som helst, mens jeg har en blushfarge i min kjole, og har dermed blitt bedt om å sende bilde av kjolen til dekoratøren.

Så svarene på spørsmålene dine beror seg veldig på din situasjon.

Anonymkode: c59dd...355

• Liker 4
Skrevet

Jeg var i kontakt med blomsterdekoratør månedsvis i forveien. Ønsket brudebukett og dekorasjoner fra en blomstergård i nærheten av der vi skulle ha fest. Sendte bilder av hva jeg kunne tenke meg av farger og form. 

Henter buketten dagen før vielsen, den ble oppbevart kaldt og holdt seg kjempefint. 

Anonymkode: e2265...e7b

Skrevet

Buketten ble hentet morgenen på bryllupsdagen, og var vel bestilt et par måneder i forveien. Jeg valgte en mindre variant av en for dette firmaet prisbelønt oppsats. Den bestod av en helt kuleformet ball av hvite nelliker som var festet i et perlehåndtak man kunne bære over armen/i hånden, og så var det festet ranker av hvite små orkidéer til den som hang ned under kulen i varierende lengder. 

Jeg havnet faktisk i et bryllupsblad fordi kombinasjonen lang, løs empirekjole og den buketten som en slags pompadour var så fin. 😁 Det er en av tingene jeg er litt barnslig stolt av fra planleggingsfasen: Tenk at jeg fant på det der helt selv! 😂

Anonymkode: 7b2eb...937

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde papirblomster. Veldig personlig bukett som holder for evig :) 

Kjøpte det fra etsy hvor de spesialdesignet alt. 

Puttet inn litt brudeslør mellom alle papirblomstene. Fikk masse skryt og min mann elsket det :) 

Kan være en mulighet.

Anonymkode: f2bae...e51

• Liker 2
Skrevet

Jeg gikk innom min lokale Blomster forretning mandagen og sa "jeg skal gifte meg på fredag, kunne du satt sammen en liten kvast?" 😂 Jeg ville egentlig ikke ha noen bukett frem til den mandagen og i såfall bare ha noe helt enkelt så visste det var mulig å ta litt på sparket. Hentet den samme dag som vielsen. 

Anonymkode: 06f9c...6d9

• Liker 2
Skrevet

Du har jo fått svar fra veldig mange her, men jeg svarer på det jeg vet - noen "prøvebukett" med falske blomster får du nok ikke! Bilder av buketter de har laget for andre har de som regel liggende, også er jo instagram osv fine steder å kikke. 

Ellers er blomster ferskvare, og burde hentes samme dag. Eventuelt dagen før dersom du har mulighet til å lagre den kaldt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lagde min egen bukett dagen før. Da lagde jeg også 3 stk knapphullsblomster og små buketter til blomsterbarna. Kjøpte rosebuketter, litt grønt, silkebånd, blomstertråd og former til knapphullsblomster på blomsterbutikken. Kom på maks 1000kr for alt. 

Anonymkode: 35cbb...e86

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gjør man det med stilkene på brudebuketten egentlig? tas den ut av av vannet rett før og tørkes godt av bare? 

Sånn at man ikke risikerer flekker på kjolen tenker jeg på. 

Anonymkode: 8ccfd...5b8

Skrevet

Med en bukett fra en profesjonell butikk vil du nok ikke oppleve noen problemer med flekker på kjolen. 

Jeg har vokst opp med en mor som er blomsterdekoratør, så jeg er nok litt farget av det når jeg mener at man bør legge av litt penger til å få jobben utført av noen som kan faget. Har til gode å se en flott bukett laget av noen uten fagkunnskap.

Brudebinderi er ganske komplekst! Og med de bukettene som er trendy nå (store, voluminøse buketter) så bør de bindes på en spesiell måte for at de ikke skal bli bæltunge! Ekstra hyggelig å kunne støtte sin lokale blomsterforretning i disse dager også 🌻

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, kantarella said:

Med en bukett fra en profesjonell butikk vil du nok ikke oppleve noen problemer med flekker på kjolen. 

Jeg har vokst opp med en mor som er blomsterdekoratør, så jeg er nok litt farget av det når jeg mener at man bør legge av litt penger til å få jobben utført av noen som kan faget. Har til gode å se en flott bukett laget av noen uten fagkunnskap.

Brudebinderi er ganske komplekst! Og med de bukettene som er trendy nå (store, voluminøse buketter) så bør de bindes på en spesiell måte for at de ikke skal bli bæltunge! Ekstra hyggelig å kunne støtte sin lokale blomsterforretning i disse dager også 🌻

Tviler ikke på at det ikke er et problem om man bruker blomsterdekoratør, men jeg tenkte å lage min selv. 

Har all respekt for faget, og vi støtter allerede blomsterbutikkene godt her i huset😜 

Men jeg syntes det er gøy å gjøre litt sånne ting selv, og skal ha en ganske enkel og "tilfeldig" bukett. Så jeg kommer ikke til å prioritere at en profesjonell skal sette sammen blomstene for meg. Det er heller ikke en viktig greie for meg - har lagt pengene andre steder. 

P.S - er ikke meningen å kuppe tråden din ts! 

Anonymkode: 8ccfd...5b8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som blomsterdekoratør og hvor jeg jobber så har vi en bok med mye inspirasjon vi viser brudene og vi får ofte bilder av hva de ønsker seg. Holder å bestille ei uke i forveien men skjønner at det er deilig å bare bestille den og krysse det av listen. 

Buketten blir i 95% av tilfellene hentet på bryllupsdagen, da ofte av forlover eller far/svigerfar

Jeg pleier ofte å sende bilder til bruden underveis og av sluttresultatet, slik at hun har mulighet til å endre på ting før buketten blir hentet (lager buketten dagen før) 

Anonymkode: f3bcc...810

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bestilte brudebuketten dagen før eller to dager før jeg giftet meg. Måtte innom et par forskjellige for å finne de blomstene jeg likte. Jeg ble veldig fornøyd :)

Anonymkode: cbf7b...691

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...