Gå til innhold

Går ikke ned i vekt, selv på stort kaloriunderskudd(mann)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, er en mann som fortiden trener tung styrketrening kombinert med det å spise i underskudd, går ganske greit, spiser plenty med proteiner. Jeg er 188 cm, rundt 94, og vil ned på 80kg sånn ca. Jeg spiser 2200 kcal om dagen, men allikvell viser vekta nøyaktig samme vekt? Noen som aner hva det skyldes?

Anonymkode: 7f640...a10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2200 var jo en del?

Anonymkode: 9b971...e07

Skrevet

ifølge din høyde og vekt, burde du spise 1960 kcal om dagen for å gå ned 1 kg i uka

• Liker 3
Skrevet

Hvis du trener styrke, kan musklene føre til at du veier mer. 

• Liker 4
Skrevet

Hvor lenge har du talt kalorier? Er du nøyaktig i tellingen? Tar du med stekesmør, olje, melk, nøtter, brus?

Anonymkode: 62949...a3b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

ifølge din høyde og vekt, burde du spise 1960 kcal om dagen for å gå ned 1 kg i uka

Hvor mye for å gå ned 0.5kg i uka da? :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor lenge har du talt kalorier? Er du nøyaktig i tellingen? Tar du med stekesmør, olje, melk, nøtter, brus?

Anonymkode: 62949...a3b

Ja, 95% nøyaktig :) Bruker myfitnesspal-appen og fører inn alt.

Men mulig jeg rett og slett spiser for mye? Men 2200 hørtes da svært lite ut for en mann? Kanskje jeg må ned på 2000?

• Liker 2
Skrevet
Tvist skrev (2 timer siden):

Hvis du trener styrke, kan musklene føre til at du veier mer. 

Ja, stemmer.

Men jeg har tidligere utført en hormontest på meg selv, og da hadde jeg testosteron på 670(som er veldig bra), men estrogenet mitt, altså det kvinnelige hormonet kom på 0.16 nmol/l(går fra 0 til 0.17), og det er litt forhøyet. Jeg har en kropp med litt tendenser til mannebryst, fett på hoftene, og legger på meg muskler svært tregt. Kan estrogenet være skylden her?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja, stemmer.

Men jeg har tidligere utført en hormontest på meg selv, og da hadde jeg testosteron på 670(som er veldig bra), men estrogenet mitt, altså det kvinnelige hormonet kom på 0.16 nmol/l(går fra 0 til 0.17), og det er litt forhøyet. Jeg har en kropp med litt tendenser til mannebryst, fett på hoftene, og legger på meg muskler svært tregt. Kan estrogenet være skylden her?

Noen formeninger? :)

Skrevet

Måler du deg med målebånd? Med tung styrketrening og mye protein er jo sjansen der for at du bygger en del muskler slik at vekten står "stille", men hvis du måler midje, mage, lår osv hver uke, så ser du kanskje at selve cm går ned?

Anonymkode: c37be...f8f

• Liker 4
Skrevet

80 kg er ganske lite på deg på 188cm

Jeg er en kvinne på 183 cm som har trent ganske mye. Når jeg veier 76 -77kg har jeg fettprosent ca 11, dvs synlige mageruter. Tror 85-90 kg er et mål som også er ok for deg.

Knip inn litt mer på maten og med litt forhøyet østrogen bør du være ganske restriktiv med karbohydrater. Prøv Rundt 50 g om dagen ca.

Anonymkode: fd54e...07a

Skrevet

Jeg er dame. Startet på 107 kg, og måtte da under 1600 kcal for å gå ned. Nå ligger jeg noen dager på 1200, for å holde en jevn nedgang. Er da ganske aktiv, med ca en time trim per dag.

Tror rett og slett du må spise litt mindre.

Anonymkode: 72fe8...68e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Måler du deg med målebånd? Med tung styrketrening og mye protein er jo sjansen der for at du bygger en del muskler slik at vekten står "stille", men hvis du måler midje, mage, lår osv hver uke, så ser du kanskje at selve cm går ned?

Anonymkode: c37be...f8f

Ikke med målebånd nei, men kan godt hende!

Jeg kan nevne at jeg har gått opp tre ganger så mye i kg på alt av øvelser siden jeg startet opp med styrke i november. Bør vel bety at jeg har må ha gått opp bittelitt i muskler?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

80 kg er ganske lite på deg på 188cm

Jeg er en kvinne på 183 cm som har trent ganske mye. Når jeg veier 76 -77kg har jeg fettprosent ca 11, dvs synlige mageruter. Tror 85-90 kg er et mål som også er ok for deg.

Knip inn litt mer på maten og med litt forhøyet østrogen bør du være ganske restriktiv med karbohydrater. Prøv Rundt 50 g om dagen ca.

Anonymkode: fd54e...07a

Så det at jeg har litt forhøyet østrogen kan spille inn på at jeg sliter litt med å legge på meg muskler? Selvom mitt testosteronivå er 650(går fra 200-1000).

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg er dame. Startet på 107 kg, og måtte da under 1600 kcal for å gå ned. Nå ligger jeg noen dager på 1200, for å holde en jevn nedgang. Er da ganske aktiv, med ca en time trim per dag.

Tror rett og slett du må spise litt mindre.

Anonymkode: 72fe8...68e

Men du er garantert 10-11 cm lavere enn meg? ;) Da blir din TDEE endel lavere og.

Skrevet

Du kan regne ut cirka ditt inntak ved bruk av TDEE kalkulator på nett. Her skriver du inn alder, vekt og høyde, samt hvor aktiv du er. 

Nå vet ikke jeg hvor lenge du har vært i kaloriunderskudd, men det tar også litt tid. 

Husk at også væskedrikk som cola med sukker og lignende, stekesmør/olje er kaloririkt. 

Tatt i betraktning at du "tracker" alle måltider, drikke osv så har du trolig ikke gått ned i vekt fordi du har bygget muskler.. Spiser du minimum 2 g x pr kg kroppsvekt vil du øke i muskelmasse, sammen med styrketrening selvsagt. Det er lettere å bygge muskler i starten (på begynner-stadiet) enn når du er "viderekommen".

Du kan altså gå opp i ant. kg muskelmasse, men samtidig gå ned i ant. kg fettprosent. Dette kan medføre at vekten står stille.

Dersom du ønsker kan du ta mål med målebånd. Selv syns jeg dette er stress og er ikke hensiktsmessig for meg. Jeg har derfor heller tatt bilder. Syns dette er mye bedre enn å stå på en vekt som uansett svinger dag for dag.

Jeg spiste kun ren mat i 4 måneder. Hadde proteininntak på 3 g x antall kg kroppsvekt (dette er mer enn nødvendig). Totalinntak per dag på 2300 kalorier. Gikk fra 64 til 59 kg på disse månedene. Styrketrening 6 dager per uke. Ingen cardio. Er 162 cm høy og i midten av 20-årene. Planen var å stille i fitnesskonkurranse, derfor jeg kun spiste ren mat. Men har lagt det litt på hylla nå som det er så mange avlysninger og lignende pga covid-19 situasjonen....

Anonymkode: 64389...a44

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan regne ut cirka ditt inntak ved bruk av TDEE kalkulator på nett. Her skriver du inn alder, vekt og høyde, samt hvor aktiv du er. 

Nå vet ikke jeg hvor lenge du har vært i kaloriunderskudd, men det tar også litt tid. 

Husk at også væskedrikk som cola med sukker og lignende, stekesmør/olje er kaloririkt. 

Tatt i betraktning at du "tracker" alle måltider, drikke osv så har du trolig ikke gått ned i vekt fordi du har bygget muskler.. Spiser du minimum 2 g x pr kg kroppsvekt vil du øke i muskelmasse, sammen med styrketrening selvsagt. Det er lettere å bygge muskler i starten (på begynner-stadiet) enn når du er "viderekommen".

Du kan altså gå opp i ant. kg muskelmasse, men samtidig gå ned i ant. kg fettprosent. Dette kan medføre at vekten står stille.

Dersom du ønsker kan du ta mål med målebånd. Selv syns jeg dette er stress og er ikke hensiktsmessig for meg. Jeg har derfor heller tatt bilder. Syns dette er mye bedre enn å stå på en vekt som uansett svinger dag for dag.

Jeg spiste kun ren mat i 4 måneder. Hadde proteininntak på 3 g x antall kg kroppsvekt (dette er mer enn nødvendig). Totalinntak per dag på 2300 kalorier. Gikk fra 64 til 59 kg på disse månedene. Styrketrening 6 dager per uke. Ingen cardio. Er 162 cm høy og i midten av 20-årene. Planen var å stille i fitnesskonkurranse, derfor jeg kun spiste ren mat. Men har lagt det litt på hylla nå som det er så mange avlysninger og lignende pga covid-19 situasjonen....

Anonymkode: 64389...a44

Men husk at jeg er i 300-400 kcal underskudd, skal vel være ekstremt vanskelig å bygge muskler da? Men jeg går jo opp i hver øvelse etter hver økt, så er veldig rart.

Skrevet

Kaloritelling er langt fra den nøyaktige vitenskapen den lover å være. Alt er estimater, både hvor mye kalorier en matvare inneholder og hvor mange kalorier kroppen forbrenner. 

Mitt tips er å skrote kaloritelling og prøve periodisk faste i kombinasjon med sunn mat i stedet.

Anonymkode: 1ffac...6f2

• Liker 2
Skrevet

Virker faktisk som det høye estrogenet mitt er årsaken her, og sikkert noe av grunnen til det feminine fettet jeg har, og angsten. Så jeg må nok skaffe meg estrogenblokkere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...