Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at skriftlig eksamen ble avlyst, men nå sier folk at muntlig også er avlyst bortsett fra de som går på VG3. Stemmer det at vg1 og vg2 ikke har muntlig?

Anonymkode: 15588...916

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp det stemmer

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Cleo88
Lagt ved relevant kilde!
  • Liker 1
Skrevet

:hoppendeglad:

Anonymkode: 15588...916

Skrevet

Må si jeg ikke skjønner hvorfor det skal være så vanskelig å avholde muntlig eksamen? 🤷🏻‍♀️ 

Anonymkode: 463ef...f96

• Liker 3
Skrevet (endret)

.

Endret av Cleo88
  • Liker 1
Skrevet
Cleo88 skrev (1 time siden):

Det handler også om opplæringstilbudet elevene har fått i 2020, koronaåret... Man tenker at resultatene i enda høyere grad enn før vil avhenge av bl.a. boforhold og støtte på hjemmebane, være seg skriftlig eller muntlig. 

Hvis man er så bekymret for om elevene har lært noe dette året, burde man være mer bekymret for at disse elevene skal sendes videre i utdanningssystemet uten tilstrekkelige kunnskaper enn om eksamen er «rettferdig». Dessuten var vel standpunktkarakterene i vår BEDRE enn vanlig? Hvis elevene har fått dårligere læringsutbytte pga korona, tyder det på at karaktersettingen er feil. Desto større grunn til å ha eksamen. De som først og fremst rammes, er andre kull (senere og tidligere) som må konkurrere mot to-tre kull med kunstig høye karakterer. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

.

Endret av Cleo88
  • Liker 1
Skrevet
Cleo88 skrev (1 minutt siden):

Nå er det ikke jeg personlig som har vedtatt dette 😄 Takk og lov for det. 

Man har vel forsøkt ta de hensyn som kan tas og gjør tilsvarende tilpasninger for dem som per nå er avhengig av eksamen for å komme inn i videre utdanningsløp. 

Ikke utenkelig at dette vil ha konsekvenser, som du sier, men nå er nå situasjonen som den er 🤷‍♀️

Nå syns jeg de må behandle vgs elever som snart voksne altså. Ikke å stakkars små som har fått så lite læringsutbytte. Vi må gi dem en b i alle fag for å være ekstra snille med dem... 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dessuten var vel standpunktkarakterene i vår BEDRE enn vanlig? Hvis elevene har fått dårligere læringsutbytte pga korona, tyder det på at karaktersettingen er feil.  

Jeg vil rose deg for at du bruker ordet "tyder", men dette vet vi ikke enda.

Det kan like gjerne komme av at elevene fikk flere og grundigere vurderinger, i og med at standpunkt kunne bli satt i midten av juni istedenfor tidlig mai. Samtidig var mange vurderinger hjemmebaserte. En del elever kan dermed ha fått solid hjelp.

Som med det meste annet i skolen, er det sikkert mange og komplekse årsaker. Årsakene vil nok også variere helt ned på skole- og klassenivå. Mine elever gikk ut med gode karakterer, men de hadde også fått anledning til å vise flere og andre former for kompetanse enn tidligere kull.

Anonymkode: 48481...13d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvis man er så bekymret for om elevene har lært noe dette året, burde man være mer bekymret for at disse elevene skal sendes videre i utdanningssystemet uten tilstrekkelige kunnskaper enn om eksamen er «rettferdig». Dessuten var vel standpunktkarakterene i vår BEDRE enn vanlig? Hvis elevene har fått dårligere læringsutbytte pga korona, tyder det på at karaktersettingen er feil. Desto større grunn til å ha eksamen. De som først og fremst rammes, er andre kull (senere og tidligere) som må konkurrere mot to-tre kull med kunstig høye karakterer. 

Nå får de en måned ekstra på å gjennomføre undervisning og vurderinger, det hjelper ganske mye altså.

Anonymkode: f7a99...bc5

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg vil rose deg for at du bruker ordet "tyder", men dette vet vi ikke enda.

Det kan like gjerne komme av at elevene fikk flere og grundigere vurderinger, i og med at standpunkt kunne bli satt i midten av juni istedenfor tidlig mai. Samtidig var mange vurderinger hjemmebaserte. En del elever kan dermed ha fått solid hjelp.

Som med det meste annet i skolen, er det sikkert mange og komplekse årsaker. Årsakene vil nok også variere helt ned på skole- og klassenivå. Mine elever gikk ut med gode karakterer, men de hadde også fått anledning til å vise flere og andre former for kompetanse enn tidligere kull.

Anonymkode: 48481...13d

Hvorfor fører flere vurderinger til bedre karakterer? Jeg er helt enig i at noen elever kan ha fått altfor mye hjelp. Desto større grunn til å ha eksamen. 
Jeg har stor forståelse for at elever ikke ønsker å ha eksamen - det vil jo elever aldri ha. Husker at vi selv jublet da det ble streik og muntlig eksamen ble avlyst. Men det betyr ikke at de har rett i at eksamen bør avlyses. Jeg forstår at alle eksamener ble avlyst i fjor vår - selv om vi i høyere utdanning klarte å gjennomføre eksamen - men jeg ser ikke hvorfor det ikke skal være mulig å gjennomføre nå i vår. Argumentet er først og fremst at eksamen er «urettferdig», men utdanningssystemet er grunnleggende urettferdig. Ovenfor andre kull blir det vanskelig å argumentere med at elevene har lært mindre, og det blir urettferdig, men ops - de har visst bedre karakterer... Nå skal det sies at man ofte går opp på muntlig eksamen, så det kunne faktisk gjort ting enda verre for pre-koronakullene (og post-koronakullene, når de kommer). 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...