Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, håper på svar her!

Har lest meg mye opp på 23/5 regelen, men er fortsatt noen ting jeg lurer på.

Jeg har ingen år fullført på vgs, og står dermed helt uten utdanning. Har jobbet siden jeg var 15, og regnet ut at jeg har ca 5 års fulltid praksis innen jeg er 25, og tenkte da at 23/5 er perfekt for meg. 
Men, de 6 fagene man må ta, hva innebærer det? Vanligvis tar man jo de 6 fagene gjennom 3 år på videregående, og ofte 3 forskjellige bøker man må gjennom, hvis ikke fler. Må jeg da feks skaffe meg 3x6 bøker og kunne absolutt alt i alle bøkene for så å bli trekt i et random tema i det aktuelle faget jeg tar eksamen i? 

Eller må man ha 3 forskjellige eksamener fra hvert fag, for hver bok? Dvs 18 eksamener?

Melder man seg opp til muntlig eller skriftlig eksamen eller begge deler, i alle fagene?

Beklager rotete innlegg, er bare virkelig helt grønn på dette, 10 år siden sist jeg gikk på skole.

Anonymkode: c01c9...524

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Så lenge du kan dokumentere 5 år (mener min 80%)i arbeid du vil ta fagbrev i,trenger du berre tverrfaglig eksamen i faget,før du kan gå opp til fagprøve faget.

(Har du bestått vg1 og vg2 i samme retning som faget får du to år fradrag på de fem årene.Du kan, men ikke sikkert få fradrag for annen skolegang (vg1 og vg2).

Endret av amo
Skrevet

Eksamen
Norsk: Hovedmål skriftlig, sidemål skriftlig og muntlig eksamen
Matematikk 1P+2P: Valgfritt 1 eller 2 skriftlige eksamener
Naturfag: Skriftlig flervalgseksamen og muntlig-praktisk eksamen
Historie: Muntlig eksamen
Engelsk: Skriftlig og muntlig eksamen
Samfunnsfag: Muntlig eksamen

Fagkoder
Norsk hovedmål skriftlig: NOR1211
Norsk sidemål skriftlig: NOR1212
Norsk muntlig: NOR1213
Matematikk 1P+2P: MAT1003 (Eller MAT1011+MAT1015)
Naturfag: NAT1002
Historie: HIS1003
Engelsk skriftlig: ENG1002
Engelsk muntlig: ENG1102
Samfunnsfag: SAF1001

Anonymkode: e020c...667

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eksamen
Norsk: Hovedmål skriftlig, sidemål skriftlig og muntlig eksamen
Matematikk 1P+2P: Valgfritt 1 eller 2 skriftlige eksamener
Naturfag: Skriftlig flervalgseksamen og muntlig-praktisk eksamen
Historie: Muntlig eksamen
Engelsk: Skriftlig og muntlig eksamen
Samfunnsfag: Muntlig eksamen

Fagkoder
Norsk hovedmål skriftlig: NOR1211
Norsk sidemål skriftlig: NOR1212
Norsk muntlig: NOR1213
Matematikk 1P+2P: MAT1003 (Eller MAT1011+MAT1015)
Naturfag: NAT1002
Historie: HIS1003
Engelsk skriftlig: ENG1002
Engelsk muntlig: ENG1102
Samfunnsfag: SAF1001

Du trenger kun tverrfaglig eksamen om du skal ta fagbrev som praksiskandidat.Det er pga manglende skolegang denne ordningen i sin tid kom.23/5)

Endret av amo
Skrevet
amo skrev (Akkurat nå):

Du trenger kun tverrfaglig eksamen om du skal ta fagbrev som praksiskandidat. (23/5)

Vedkommende er ute etter generell studiekompetanse, ikke fagbrev. Sånn forstår jeg det ihvertfall🙄

Skrevet

Går også an å ta fagene på voksenopplæring/VGs med voksenrett. Da trenger du ikke ta eksamen i alle fagene, kanskje ingen om du er heldig, og får istedet standpunktkarakter. Det er også gratis, i motsetning til om du tar alt som privatist eller på sonans eller annen privatskole.

Anonymkode: c8dd9...a3b

Skrevet (endret)

Beklager, jeg trodde du skulle ta fagbrev.😌

Er det for å søke høyere utdanning tar du kontakt med videregående og får vudert realkompetanse din opp mot hva du vil søke, om ikke er det de seks fagene som er nevnt over her.

Endret av amo
Skrevet

Du tar muntlig/praktisk i naturfag, norsk skriftlig, muntlig og nynorsk skriftlig, engelsk muntlig og skriftlig, samfunnsfag muntlig, historie muntlig, matte 1P og 2P skriftlig. Du trenger bare 1-2 bøker i hvert fag, men de kan kjøpes brukt. Anbefaler å følge undervisning. Jeg gikk på Sonans og gikk fra 2,3 til 5,8 i snitt. Det er ekstremt eksamensrettet. Så lenge du kan det de går gjennom i timene, kan du det du får på eksamen. I de muntlige fagene blir læreren din sensor med en ekstern i tillegg. Om du ikke følger undervisning så følg læreplanen og lær alt som står i boka. 

Anonymkode: 1a20b...6be

Skrevet

Hei, det er mulig å gjøre dette på vgs dag/kveld. Da følger du vgs men kun på et/to år, alt etter hva du selv kan/vil. Eksamen er feks i hva du blir trekt opp i, du får standpunkt, bøker får du på skolen. 

Anonymkode: cfe73...0aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...