Gå til innhold

rørsukker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er forskjellen på rørsukker og "vanlig" sukker?

Er rørsukker det samme som brunt sukker?

Skrevet

Det meste av sukkeret i Norge kommer fra sukkerroer, som dyrkes i Europa. Sukkerrør dyrkes i varmere land.

Hvis sukkeret er raffinert til farin eller melis kan jeg ikke tenke meg det er smaksforskjell. Brunt sukker kan være fra sukkerrør, der sukkermassen ikke er ferdigraffinert og stoffer fra planten som gir smak sitter i ennå.

... tror jeg da.

Skrevet

Jeg vet ikke hva rørsukker er jeg. Har aldri hørt om det heller. :sjenert:

Skrevet

Rørsukker er et mellomprodukt under sukrosefremstillingen. Råsukker inneholder ca 97 % sukker, og det meste raffineres (renses) før det er ferdig til bruk. Råsukker har en del melasserester igjen på sukkerkrystallene, noe som bidrar til lite mineralinnhold. Mineralinnholdet er så lite at det ikke har noen ernæringsmessig betydning, men stor betydning for smaken. Salgsvaren råsukker er fremstilt av sukkerrør. Det kvalitetsmessige beste råsukkeret kalles demerarasukker. Demerara anga opprinnelig sukkerets opphav, det var fra sukkerrør som hadde vokst langs bredden av elven Demerara i Guyana. Sukkeret herfra mente man hadde den beste kvaliteten. Derfor ble demerara et kavlitetsbegrep. I dag produseres demerarasukker også utenfor Afrikas kyst, for eksempel på paradisøyen Mauritius som ofte kalles for "the Sugar Bowl". Her vokser sukkerrør i den røde vulkanjorden mellom langstrakte strender og turkise laguner. Øyens klima gir sukkeret en utsøkt aroma. De råsukkervariantene vi har i dag kommer fra Mauritius. I sortimentet vårt har vi også Muscovadosukker som er et svært spesielt sukker. Det finnes i en lys og en mørk variant og har veldig spesiell smak. Sukkeret er dekket med melasse og blir derfor mykt og fuktig. Det selges bare i storhusholdningsforpakninger på 3 kg.

Du kan lese enda mer her. Fornøyd nå? :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...