Gå til innhold

Hvor lang tid på å kjenne metthet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det sies at det tar 20 minutter å kjenne metthet når man spiser. Hvordan er dette for dere? Jeg bruker lenger tid enn det på et måltid, men ofte når jeg har vært sulten føler jeg fortsatt sånn sult og trang til å spise når jeg er ferdig og det er så ubehagelig.. 

Anonymkode: b5683...121

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer litt an på hva jeg spiser... Er det snakk om frokost, lunsj osv spiser jeg nok til at jeg ikke er sulten lengre, uten at jeg nødvendigvis føler meg helt mett. Det er nesten på automatikk, fordi jeg har bestemt meg for at 2 brødskiver er en "normal" posjon, og da er jeg fornøyd etterpå. Til middag spiser jeg til jeg er mett. Som regel er en "standardporsjon" nok. 

Kan du ikke bare spise mer, hvis du fortsatt er sulten? Men mindre du spiser veldig mye eller prøver å gå ned i vekt, da skjønner jeg at det kan være et problem. 

Anonymkode: 0649a...5f6

Skrevet

Kanskje du spiser litt for fort?

Jeg bare spiser til jeg er mett jeg. 

Bruker god tid ved alle måltider. 

Anonymkode: 0c3d7...851

Skrevet

Jeg las en bok som het "Mindless Eating" en gang, som påstå at det er stort sett hjernen, ikke magesekken, som forteller oss når vi syns vi har spist nok. Til en viss grad, selvfølgelig, du merker om sulten gnager eller du er stappmett. Men nettopp fordi det tar lang tid for magesekken å si fra at den er full, er det hjernens oppfatning om at nå har vi spist passe mye som gjør at du føler deg fornøyd. 

Så spørsmålet mitt er egentlig: kjenner du faktisk sult, eller har du lyst/ trang til å spise mer? Det er ikke nødvendigvis det samme. Om det siste, så gjelder det egentlig å lure hjernen til at den er fornøyd. Det er her triks som å spise av små tallerkener, spise mat med mye volum, osv, kommer fra. Om du forsøker å gå ned i vekt og er veldig klar over at du spiser mindre porsjoner enn vanlig, må du bare prøve å distrahere hjernen vekk fra det på noe vis. 

Anonymkode: 54740...f2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...