AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #1 Skrevet 19. februar 2021 Er gravid i uke 27 og har riktignok eget kontor og mulighet for skjerming men har pasienter som tilhører en populasjon med mye smitte. Det er nå mye smitte i området jeg bor generelt. Ikke noe annet enn avstand (2 meter) blir praktisert. Det er ikke nevnt tilrettelegging for meg som gravid. Sjefen har sagt at det som var formidlet av norske myndigheter er at det ikke er mer smittefare og risiko for gravide enn andre - og med bakgrunn i dette blir d vanskelig å skulle vite nivå på evt tilrettelegging . Som alle andre mødre vil jeg beskytte barnet mitt og det finnes lite forskning og dokumentasjon på hvordan covid kan potensielt skade foster (for det er det jeg er mest redd for). I tillegg tenker jeg at dersom jeg skulle bli veldig syk av covid (selv om d er lite sannsynlig - så vil det være mange medisiner og behandlinger som jeg ikke kan ta ) Ikke får jeg som gravid tatt vaksine heller. Spørsmål er hva jeg skal gjøre? Jeg ønsker å stå på rettighetene - men er sliten og ønsker ikke å slite meg i hjel mtp å stå på. I tillegg er det jo ullent hva mine rettigheter er her. Hva tenker dere andre gravide i nogenlunde samme situasjon ? (Fastleger, barnehageansatte, lærere..) Er dere på svangerskapspenger hele gjengen, og det er bare jeg som er dum som ikke står på krava? Anonymkode: 0f726...96b
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #2 Skrevet 19. februar 2021 Jeg jobber 100% og ser ingen grunn til å stoppe så lenge jeg er frisk. Satser på å jobbe frem til permisjonen starter😊 Jobber i kommunal bv.tjeneste Anonymkode: 4176a...26c 11
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #3 Skrevet 19. februar 2021 Jobber også 100 %, utsatt for smitte, men tenker å fortsette å jobbe fram til jeg må ut i permisjon. Anonymkode: d3755...eee 10
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #4 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jobber også 100 %, utsatt for smitte, men tenker å fortsette å jobbe fram til jeg må ut i permisjon. Anonymkode: d3755...eee Hvorfor tenker du at dette er ok, mtp beskyttelse for evt risiko for fosteret dersom du evt skulle bli smittet? Intet negativt -jeg er bare ute etter refleksjoner og tanker rundt dette. ts Anonymkode: 0f726...96b
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #5 Skrevet 19. februar 2021 Jeg jobbet fullt ut uke 34 som miljøterapeut for funksjonshemmede. Jeg følte på så mye press fra de rundt meg om jeg ikke skulle sykmelde meg snart pga covid-19, at jeg til slutt gav etter. Men jeg er en del plaget med bekkenet og, så burde vel strengt tatt gitt meg før. Sykmeld deg om du ikke orker mer. Er uansett ingen som takker deg for å slite deg ut. Anonymkode: 8e7f7...782 3
Cleo88 Skrevet 19. februar 2021 #6 Skrevet 19. februar 2021 (endret) . Endret 10. mai 2021 av Cleo88 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #7 Skrevet 19. februar 2021 Hør på rådene som blir gitt av helsemyndighetene. Gravide er ikke i risikogruppen. Det er ekstremt liten prosent som blir alvorlig syk av covid, gravid eller ei. Hadde det vært klar indikasjon på at foster har en liten forhøyet sjanse for skader/sykdom hadde de putta oss i risikogruppa med en gang. Så enn så lenge trenger ikke gravide ekstra tilrettelegging på grunn av dette. Om du er nervøs kan du jo både vaske hender, sprite og sørge for å holde 1-metersgrensa:) Men jeg tror du gjør deg selv og baby en bedre tjeneste ved å slappe mer av og tenke at de som kommer med råd er de som har peiling på dette, og ikke alle synserne her. Anonymkode: 0bbc3...7e6 10
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #8 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg jobbet fullt ut uke 34 som miljøterapeut for funksjonshemmede. Jeg følte på så mye press fra de rundt meg om jeg ikke skulle sykmelde meg snart pga covid-19, at jeg til slutt gav etter. Men jeg er en del plaget med bekkenet og, så burde vel strengt tatt gitt meg før. Sykmeld deg om du ikke orker mer. Er uansett ingen som takker deg for å slite deg ut. Anonymkode: 8e7f7...782 Ja ikke sant. Men ble sykemeldt gradert eller rett på 100%. Føler det er så drastisk å Plutselig bare bli borte fra jobb.. men det er jo min «snill-pike-mentalitet» som snakker antagelig. Vet bare en ting sikkert - og det er at jeg nektet å utsette barnet mitt for noe for å skulle være snill pike overfor arbeidsgiver. Men så kan det jo også tenkes at jeg er hysterisk!:/ syns dette er så vanskelig - og gjør rett og slett graviditeten min veldig vanskelig... skulle ønske det fantes mer føringer og formaliseringer fra myndighetene om dette. Anonymkode: 0f726...96b
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #9 Skrevet 19. februar 2021 Jeg jobber i frontlinjen som helsepersonell og er gravid. Har ingen planer om å søke svangerskapspenger eller sykemelde meg når helsemyndighetene sier at gravide ikke er i risikogruppe. Har man i det hele tatt krav på det på det grunnlaget når helsemyndighetene sier man ikke er i en risikogruppe? Synes det høres rart ut. Anonymkode: b6319...235 10
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #10 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg jobber i frontlinjen som helsepersonell og er gravid. Har ingen planer om å søke svangerskapspenger eller sykemelde meg når helsemyndighetene sier at gravide ikke er i risikogruppe. Har man i det hele tatt krav på det på det grunnlaget når helsemyndighetene sier man ikke er i en risikogruppe? Synes det høres rart ut. Anonymkode: b6319...235 Det står vel forsåvidt flere steder fra helsemyndighetene at gravide skal skjermes fra covid - smittede. Så hvis du faktisk jobber med de som er smittet bør du bruke eget hode asap tenker jeg. Det er vel det jeg mener mtp disse retningslinjene også; de er jo ulike fra resten av verden der gravide blir definert som risiko ut i fra føre-var -, nettopp at man ikke vet Anonymkode: 0f726...96b 3
Cleo88 Skrevet 19. februar 2021 #11 Skrevet 19. februar 2021 (endret) . Endret 10. mai 2021 av Cleo88
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #12 Skrevet 19. februar 2021 Men er det ikke noen regler ift at du må ha jobbet så og så lenge for å få foreldrepenger når barnet er født? Ville sett på dette før jeg evt gav meg. Men uansett..lytt til kroppen og drit i alle andre! Anonymkode: 8e7f7...782
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #13 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men er det ikke noen regler ift at du må ha jobbet så og så lenge for å få foreldrepenger når barnet er født? Ville sett på dette før jeg evt gav meg. Men uansett..lytt til kroppen og drit i alle andre! Anonymkode: 8e7f7...782 Sykemelding og svangerskapspenger inngår i dette, så det skal i såfall gå bra:) tenker dere som nevner sm at det er vanlig å gå ut i 100% sm med en gang - eller evt gradert, prøve å se om det blir lettere å tilrettelegge da , og hvis d ikke blir bedre så ut i 100% sm? ts Anonymkode: 0f726...96b
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #14 Skrevet 19. februar 2021 Cleo88 skrev (3 minutter siden): Jeg har tiltro til regjeringen og FHI. De kommer med anbefalinger basert på funn som foreligger per nå. Men hvor mye data er det egentlig snakk om her? Denne pandemien er ett år gammel... Der blir strengt talt bare "synsing" fra dem også - etter beste evne, i den forstand at man ennå umulig kan vite hvilke konsekvenser korona KAN ha på et ufødt foster... Det er ikke så unaturlig å være litt bekymret... Tenker at ingen innehar nok statistikk til å gjøre annet enn å synse nå. Enig i det. Det er det magefølelsen min sier også. Bare til info - jeg elsker å jobbe og vil helst jobbe nå også. Jobbet 100% i hele mitt forrige svangerskap. Men nekter å sluke alt rått også.. myndighetene har sine kalkuleringer - de også , blant annet basert på økonomi og evt tap siden mange kvinner jobber i helse og omsorgssektoren. Anonymkode: 0f726...96b 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #15 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sykemelding og svangerskapspenger inngår i dette, så det skal i såfall gå bra:) tenker dere som nevner sm at det er vanlig å gå ut i 100% sm med en gang - eller evt gradert, prøve å se om det blir lettere å tilrettelegge da , og hvis d ikke blir bedre så ut i 100% sm? ts Anonymkode: 0f726...96b Ville prøvd å gå ned litt først ja, så kanskje 100% etter hvert.. men det må kun du kjenne på Anonymkode: 8e7f7...782 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #16 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hør på rådene som blir gitt av helsemyndighetene. Gravide er ikke i risikogruppen. Det er ekstremt liten prosent som blir alvorlig syk av covid, gravid eller ei. Hadde det vært klar indikasjon på at foster har en liten forhøyet sjanse for skader/sykdom hadde de putta oss i risikogruppa med en gang. Så enn så lenge trenger ikke gravide ekstra tilrettelegging på grunn av dette. Om du er nervøs kan du jo både vaske hender, sprite og sørge for å holde 1-metersgrensa:) Men jeg tror du gjør deg selv og baby en bedre tjeneste ved å slappe mer av og tenke at de som kommer med råd er de som har peiling på dette, og ikke alle synserne her. Anonymkode: 0bbc3...7e6 Jo fornuftig nok. Men hva med det muterte viruset ? Det smitter jo i luft og er så mye mer smittsomt:/ Anonymkode: 0f726...96b
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #17 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo fornuftig nok. Men hva med det muterte viruset ? Det smitter jo i luft og er så mye mer smittsomt:/ Anonymkode: 0f726...96b Ja, så? Det er fortsatt ikke forhøyet risiko for gravide. Da må man bare være mer forsiktig selv. Cleo88 skrev (1 time siden): Jeg har tiltro til regjeringen og FHI. De kommer med anbefalinger basert på funn som foreligger per nå. Men hvor mye data er det egentlig snakk om her? Denne pandemien er ett år gammel... Der blir strengt talt bare "synsing" fra dem også - etter beste evne, i den forstand at man ennå umulig kan vite hvilke konsekvenser korona KAN ha på et ufødt foster... Det er ikke så unaturlig å være litt bekymret... Tenker at ingen innehar nok statistikk til å gjøre annet enn å synse nå. Jeg tenker at vår «synsing» som gravide ikke kan sammenlignes med eksperter sine. Det er mye som p o t e n s i e l t kan være farlig for et foster, men man kan ikke gå på svangerskapspenger av den grunn. Det er klare regler på dette. Landet hadde brutt sammen om alle gravide skulle søkt svangerskapspenger nå, ja, enig i det. Og når det heller ikke er påpekt risiko, så synes jeg tiltroen til myndighetene bør være tilstede. Om man er så redd bør man søke ulønnet permisjon da. Noe annet blir om man faktisk har risiko for foster i jobben, eller trenger sykemelding pga egen helse. Anonymkode: 0bbc3...7e6 4
Cleo88 Skrevet 19. februar 2021 #18 Skrevet 19. februar 2021 (endret) . Endret 10. mai 2021 av Cleo88
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #19 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, så? Det er fortsatt ikke forhøyet risiko for gravide. Da må man bare være mer forsiktig selv. Jeg tenker at vår «synsing» som gravide ikke kan sammenlignes med eksperter sine. Det er mye som p o t e n s i e l t kan være farlig for et foster, men man kan ikke gå på svangerskapspenger av den grunn. Det er klare regler på dette. Landet hadde brutt sammen om alle gravide skulle søkt svangerskapspenger nå, ja, enig i det. Og når det heller ikke er påpekt risiko, så synes jeg tiltroen til myndighetene bør være tilstede. Om man er så redd bør man søke ulønnet permisjon da. Noe annet blir om man faktisk har risiko for foster i jobben, eller trenger sykemelding pga egen helse. Anonymkode: 0bbc3...7e6 Og hvordan være mer forsiktig når man ikke får tilrettelagt på jobb? Er ikke « å bare være mer forsiktig»... er jo litt av det som er poenget i innlegget mitt. for øvrig skulle jeg gjerne vært så skråsikker som deg men tenker at hele verden ikke står på hodet av at covid er en filleting. Hvilke andre forhold tenker du kan være potensielt farlig for foster da (som ikke blir tilrettelagt med svangerskapspenger) ? Det å stole FOR mye på andre og ikke tenke selv kan også være en forsvarsmekanisme ... Anonymkode: 0f726...96b 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #20 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det står vel forsåvidt flere steder fra helsemyndighetene at gravide skal skjermes fra covid - smittede. Så hvis du faktisk jobber med de som er smittet bør du bruke eget hode asap tenker jeg. Det er vel det jeg mener mtp disse retningslinjene også; de er jo ulike fra resten av verden der gravide blir definert som risiko ut i fra føre-var -, nettopp at man ikke vet Anonymkode: 0f726...96b Jeg jobber forhåpentligvis ikke med covid smittede men i og med at jeg jobber på sengepost så risikerer jeg at pasientene kan være smittet og at det kan komme inn en pasient som har covid. Har uansett ikke falt meg inn å sykemelde meg i tilfelle det skulle skje. Smitte kan man møte overalt i samfunnet ellers og vi har smittevernstiltak på jobb. Har du link til at gravide ikke skal jobbe i såkalt frontlinje som på sengepost, ambulanse eller akuttmottak på grunn av covid? Hadde vært interessant å vise sjefen min. Anonymkode: b6319...235
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå