Gå til innhold

Folk som blander sammen Slovakia og Slovenia. Latvia og Litauen. Iran og Irak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mange som mangler grunnleggende geografikunnnskap. Hva skyldes dette? Vi har tilgang til kart på under et sekund nå. 

Mulig jeg er en nerd, men jeg liker å se på kart. Leker meg på Google maps og street view.

Anonymkode: e24cc...54b

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange kan ikke forskjell på Russland, Hviterussland og Polen....Flaut. 

Anonymkode: f5980...28f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Russland er vel det enkleste landet å plassere på et kart tør jeg påstå.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror det hovedsakelig handler om at de rett og slett ikke bryr seg om geografi. 

Jeg forstår heller ikke hvordan folk kan blande sammen land. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du tuller nå vel ?

Skrevet

Kan ikke du underholde deg selv og google dette da? 😄 Finner sikkert svar. 

Anonymkode: 93e69...71d

• Liker 1
Skrevet

Ikke så rart når landene er lydlike og ligger geografisk nær hverandre. Det er mange land i verden og lett å gå i surr.

• Liker 5
Skrevet

Jeg er dårlig i geografi. Rett å slett fordi det ikke interesserer meg. Å sette meg ned for å studere et kart, er omtrent like spennende som å se på at bestemor strikker sokker...

Latvia og Litauen har jeg kontroll på, men kunne ikke plassert slovakia, slovenia, irak eller iran på et kart. Russland skulle jeg klart, men usikker på polen.

Anonymkode: a7b49...32d

• Liker 2
Skrevet

Jeg er slik.. På slovenia/slovekia, iran/irak, og mange andre eksempler. 

Jeg har to mastergrader. Har reist til alle verdensdeler og besøkt 50+land, vært i Slovenia, Latvia (måtte google). Og er ganske oppegående når det gjelder geografi med unntak av dette. 

Innimellom når navn er like stokker det seg i hukommelsen min. (men du kan lese opp fem telefonummere, det husker jeg lett)

Anonymkode: 5e95a...b02

• Liker 2
Skrevet
Aragorn ll Elessar skrev (5 minutter siden):

Du tuller nå vel ?

I wish...

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har to mastergrader. Har reist til alle verdensdeler og besøkt 50+land, vært i Slovenia, Latvia (måtte google). Og er ganske oppegående når det gjelder geografi med unntak av dette. 

Innimellom når navn er like stokker det seg i hukommelsen min. (men du kan lese opp fem telefonummere, det husker jeg lett)

Seriøst? Irak og Iran har vært ganske mye omtalt de siste årene. Hvis du ønsker å forstå verden må du klare å plassere Iran og Irak.

• Liker 3
Skrevet

Tvilsomt.

Anonymkode: f5d5b...a31

• Liker 2
Skrevet

Det har veldig lite praktisk betydning. Kan gå år mellom hver gang jeg må presentere slik kunnskap.

Anonymkode: f0f0c...6a9

Skrevet

Det er mange som mangler grunnleggende geografikunnnskap. Hva skyldes dette? Vi har tilgang til kart på under et sekund nå. 

Mulig jeg er en nerd, men jeg liker å se på kart. Leker meg på Google maps og street view.

Slovenia og Slovakia ligger jo langt unna hverandre. Det er umulig å ta feil av. 

De andre eksemplene var om ikke annet nær hverandre. 

Er du så belest og belært burde du skamme deg. Til og med jeg vet dette og det er sikkert ti år siden jeg tittet på et kart. Mastergrader spiller ingen rolle. Jeg har knapt fullført grunnskolen, Men vet likevel hvor landene er plassert på et kart.

Anonymkode: a9d55...41c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Seriøst? Irak og Iran har vært ganske mye omtalt de siste årene. Hvis du ønsker å forstå verden må du klare å plassere Iran og Irak.

Tvilsomt.

Slovenia og Slovakia ligger jo langt unna hverandre. Det er umulig å ta feil av. 

De andre eksemplene var om ikke annet nær hverandre. 

Er du så belest og belært burde du skamme deg. Til og med jeg vet dette og det er sikkert ti år siden jeg tittet på et kart. Mastergrader spiller ingen rolle. Jeg har knapt fullført grunnskolen, Men vet likevel hvor landene er plassert på et kart.

Anonymkode: a9d55...41c

Da kan jeg tydeligvis skyte i vei på alle som ikke en gang klarer å huske et telefonnummer i hodet etter å ha hørt det en gang, det er temmelig sløvt. 

Det handler ikke om kunnskap. Men bokstaver stokker seg for meg når det gjelder like navn. Jeg reiste rundt i Slovenia for tre år siden, roadtrip, og er raskt i stand til si at det var Slovakia om jeg ikke tenker meg godt om. Kall det en veldig spesiell form for dysleksi, om dere vil. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg har ingen forhold til Slovakia/Slovenia, Latvia/Litauen, så for meg er det veldig fort gjort å blande. Jeg har ingen interesse for å se på kart på fritiden. Jobber sammen med en jeg tror sa en gang at opprinnelig kommer fra Litauen, men kan fort være det egentlig var Latvia han sa.

Jeg har vært sammen med en fra Irak, så blander ikke Irak og Iran, men det er jo fordi jeg har hatt et personlig forhold til det.

Anonymkode: 09e79...f2c

• Liker 3
Skrevet

Slovekia og Latauen er vel de to store byene i Syden? 

Anonymkode: 443e0...ab9

• Liker 1
Skrevet

Ingen kan alt, vet alt og har stålkontroll på alt. Det er mye jeg synes er viktig og en selvfølge å kunne som er fullstendig uinteressant for andre, o0g det er helt sikkert store hull i min kunnskap på områder som er barnelærdom for andre. Å forvente at alle skal vite og kunne alt om dine interesser (å synes det er kjempestas å sitte og studere kart er ganske sært - og det kommer fra en som har gjort akkurat det på fest, fordi vi begynte å diskutere hovedsteder...) er ganske sneversynt og arrogant.

• Liker 3
Skrevet

Hvilken norsk by ligger i Tsjekkoslovakia?

😊

Skrevet
solmåneogstjerner skrev (29 minutter siden):

Hvilken norsk by ligger i Tsjekkoslovakia?

😊

Oslo

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...