AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #1 Skrevet 19. februar 2021 Jeg har knapt kokt poteter på årevis og vil helst ikke servere dårlige poteter.. Blir smaken påvirket om man koker dem for lenge? Eller for lite? Anonymkode: 49297...caf
Gjest Bet-t-ina Skrevet 19. februar 2021 #2 Skrevet 19. februar 2021 (endret) Ja. Og ikke minst konsistensen. Du kjenner med en gaffel når de er ferdig. Heller 2 min for lenge enn for kort. Og ikke kok mandel og nypoteter, de skal trekke i gryta som wienerpølser. Ikke kokes. Ikke glem salt. Endret 19. februar 2021 av Bet-t-ina
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #3 Skrevet 19. februar 2021 Kjøp ferdigkokte poteter det gjør alltid jeg Anonymkode: a4e39...372
Gjest Bet-t-ina Skrevet 19. februar 2021 #4 Skrevet 19. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kjøp ferdigkokte poteter det gjør alltid jeg Anonymkode: a4e39...372 De smaker vann. Det er samme plastfolie de bruker på sykehus. Kvalmt. Endret 19. februar 2021 av Bet-t-ina
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #5 Skrevet 19. februar 2021 Ikke kjøp ferdigkokte poteter. Anonymkode: bb773...46e 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #6 Skrevet 19. februar 2021 Nei ferdigkokte poteter holder jeg meg unna.. Jeg kokte noen poteter for litt siden, men jeg synes nesten de var litt sure på smak hvis det gir mening og virket kanskje litt blaute. Har jeg kokt dem for lenge da? Jeg blir ikke helt klok på dette her, for når jeg stikker i kjennes de ikke skikkelig møre når man skulle forvente at de var ferdig kokt, men kanskje det bare er jeg som ikke vet hvordan de skal kjennes ut og ender opp med å koke dem for lenge.. Anonymkode: 49297...caf
Gjest Føsleguri Skrevet 19. februar 2021 #7 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei ferdigkokte poteter holder jeg meg unna.. Jeg kokte noen poteter for litt siden, men jeg synes nesten de var litt sure på smak hvis det gir mening og virket kanskje litt blaute. Har jeg kokt dem for lenge da? Jeg blir ikke helt klok på dette her, for når jeg stikker i kjennes de ikke skikkelig møre når man skulle forvente at de var ferdig kokt, men kanskje det bare er jeg som ikke vet hvordan de skal kjennes ut og ender opp med å koke dem for lenge.. Anonymkode: 49297...caf De blir først kok ytterst så hvis du kjenner at det blir mer motstand innover er de ikke ferdige. Hvis de kjennes ganske lik helt gjennom er de ferdige. Prøv deg fram. Hvis du ender opp med noen som ikke er helt kokt kan du steke dem dagen etterpå.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #8 Skrevet 25. februar 2021 Jeg synes mine virker rå i midten nesten uansett.. Vil ikke koke dem ihjel heller.. Noen som vet hvorfor de ikke blir kokt inni? Tips? Anonymkode: 49297...caf
Ullvott Skrevet 25. februar 2021 #9 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes mine virker rå i midten nesten uansett.. Vil ikke koke dem ihjel heller.. Noen som vet hvorfor de ikke blir kokt inni? Tips? Anonymkode: 49297...caf De blir ikke kokt inni fordi du koker dem for kort. Så enkelt er det, egentlig. Mange potetsorter er ikke spesielt "følsomme", så du har en del å gå på mellom for lite kokt og ihjelkokt. Du trenger ikke koke dem så lenge at de sprekker, men de skal ikke være harde i midten. Hvis du har store poteter: del dem heller i to, så forkortes koketiden ganske mye. Det samme hvis størrelsen er veldig ulik: da deler du de største i to, slik at alle potetene blir ferdig samtidig. Mandelpoteter og nypotet/tidligpoteter er, som nevnt over, mer følsomme for koking, så de må du passe godt på. 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #10 Skrevet 25. februar 2021 Ullvott skrev (1 minutt siden): De blir ikke kokt inni fordi du koker dem for kort. Så enkelt er det, egentlig. Mange potetsorter er ikke spesielt "følsomme", så du har en del å gå på mellom for lite kokt og ihjelkokt. Du trenger ikke koke dem så lenge at de sprekker, men de skal ikke være harde i midten. Hvis du har store poteter: del dem heller i to, så forkortes koketiden ganske mye. Det samme hvis størrelsen er veldig ulik: da deler du de største i to, slik at alle potetene blir ferdig samtidig. Mandelpoteter og nypotet/tidligpoteter er, som nevnt over, mer følsomme for koking, så de må du passe godt på. Er bare det at jeg koker dem så lenge at man skulle tro de skulle være ferdig🤔 Hvilke sorter er ikke så følsomme? Hvor lenge koker du typisk poteter? Anonymkode: 49297...caf
Ullvott Skrevet 25. februar 2021 #11 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er bare det at jeg koker dem så lenge at man skulle tro de skulle være ferdig🤔 Hvilke sorter er ikke så følsomme? Hvor lenge koker du typisk poteter? Anonymkode: 49297...caf Asterix, f.eks er ganske enkel å koke. Det spørs på størrelsen på potetene, men hvis de er mellomstore (eller litt mindre enn det) lar jeg dem gjerne koke i 25 minutter.
Viktualia Skrevet 25. februar 2021 #12 Skrevet 25. februar 2021 Stikk en gaffel i en potet og løft den opp av vannet. Hvis den sklir av gaffelen og ned i vannet igjen er den ferdig kokt.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #13 Skrevet 25. februar 2021 Ullvott skrev (3 timer siden): Asterix, f.eks er ganske enkel å koke. Det spørs på størrelsen på potetene, men hvis de er mellomstore (eller litt mindre enn det) lar jeg dem gjerne koke i 25 minutter. Viktualia skrev (2 timer siden): Stikk en gaffel i en potet og løft den opp av vannet. Hvis den sklir av gaffelen og ned i vannet igjen er den ferdig kokt. Tusen takk!😄 jeg får prøve😊 Anonymkode: 49297...caf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå