AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #1 Skrevet 19. februar 2021 Er i 30 årene og litt plaget med kviser. Var hos hudlege og hun sa jeg kunne begynne med denne medisinen men enten svakere dose eller kortere tid. Hun er nå i permisjon men skal ta dette opp med lege da jeg vurerer det. noen som har gått på svakere dose eller gått over kortere tid som har erfaringer? Anonymkode: f2d0b...81b
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #2 Skrevet 19. februar 2021 Vanlig kur først, fikk kjempefin hud som varte i 6 mnd før jeg gradvis fikk mer kviser igjen. Starter på såkalt lav dose/vedlikeholdsdose 1 år etter oppstart av forrige kur. Bare holdt deler av kvisene i sjakk. Økte dosen til vanlig kur igjen som jeg går på nå. Dersom jeg får tilbakefall igjen så tror jeg ikke jeg gidder mer. Fikk høre at damer ofte blir kvitt kviser etter de har blitt 34-35 år. 31 år. Har lett/moderat akne. Anonymkode: 86c13...358
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #3 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Vanlig kur først, fikk kjempefin hud som varte i 6 mnd før jeg gradvis fikk mer kviser igjen. Starter på såkalt lav dose/vedlikeholdsdose 1 år etter oppstart av forrige kur. Bare holdt deler av kvisene i sjakk. Økte dosen til vanlig kur igjen som jeg går på nå. Dersom jeg får tilbakefall igjen så tror jeg ikke jeg gidder mer. Fikk høre at damer ofte blir kvitt kviser etter de har blitt 34-35 år. 31 år. Har lett/moderat akne. Anonymkode: 86c13...358 Er over 35 så sikkert derfor jeg får tilbudet siden jeg ikke er veldig rammet. mye bivirkninger med lav dose? Hvor lenge gikk du? ts Anonymkode: f2d0b...81b
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #4 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Er over 35 så sikkert derfor jeg får tilbudet siden jeg ikke er veldig rammet. mye bivirkninger med lav dose? Hvor lenge gikk du? ts Anonymkode: f2d0b...81b Starta i september, ba om høyere dose i november tror jeg der var. Lite bivirkninger. Folk flest får bare tørr hud og tørre lepper. Tar 3 piller om dagen nå, er 60 kg. Har litt tørr hud i ansiktet, men bruker mye krem, tørre lepper, tørr hodebunn og generelt litt tørrere på kroppen. Er ikke sånn skrekkscenario man leser om på nett. Og det er alltid mest bivirkning i starten, deretter jobber du opp en toleranse. Lavdose er virkelig ikke noe å kvie seg for. Anonymkode: 86c13...358
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #5 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Starta i september, ba om høyere dose i november tror jeg der var. Lite bivirkninger. Folk flest får bare tørr hud og tørre lepper. Tar 3 piller om dagen nå, er 60 kg. Har litt tørr hud i ansiktet, men bruker mye krem, tørre lepper, tørr hodebunn og generelt litt tørrere på kroppen. Er ikke sånn skrekkscenario man leser om på nett. Og det er alltid mest bivirkning i starten, deretter jobber du opp en toleranse. Lavdose er virkelig ikke noe å kvie seg for. Anonymkode: 86c13...358 Takk for svar. Skal snakke med legen. ts Anonymkode: f2d0b...81b
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #6 Skrevet 19. februar 2021 Iso er det beste som har skjedd meg omtrent. I utgangspunktet hadde jeg mild akne (en del hudormer og stort sett alltid minst én kvise) og fet hud. Venninner sa at huden min egentlig så ganske fin ut, men det føltes ille nok, og ekstra ille når jeg nærmet meg 40 og aldri hadde hatt problemfri hud. Etter relativt kort tid på 40 mg daglig (jeg er 52-54 kilo) var huden min egentlig helt nydelig, og det beste var å bli kvitt fettet i huden. Jeg fortsatte med pillene i over et halvt år. Et par uker etter at kuren var ferdig, oppdaget jeg to (!) hudormer i ansiktet, og hudlegen satte meg på 20 mg annenhver dag for å vedlikeholde. Dette skal jeg gå på i noen måneder nå og så se an situasjonen. Han mente at det kanskje trenger et eller annet regime, om det blir iso eller noe annet, frem til overgangsalderen. Jeg har ingen bivirkninger på den nåværende dosen. På 40 mg hadde jeg tidvis utslett på hendene og tørre lepper (men klarte fint å holde det i sjakk med verdens beste leppepomade fra Nuxe), og det var vel egentlig det, tror jeg. En positiv virkning var at håret holdt seg skinnende rent om jeg ikke vasket det så ofte. Jeg brukte spesialprodukter fra apoteket til å smøre og vaske ansiktet morgen og kveld, og var ikke plaget av tørrhet. Kroppen trengte jeg ikke å smøre i det hele tatt. Anonymkode: 69a29...159
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #7 Skrevet 19. februar 2021 Noen som vet den korteste tiden man kan gå på det? ts Anonymkode: f2d0b...81b
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #8 Skrevet 20. februar 2021 Det sies at man skal komme opp i en totaldose på minst 120 mg per kilo kroppsvekt, og helst så nær 150 som mulig, og som regel settes man på den maksimale daglige dosen man tåler fint opptil 1 mg per kilo kroppsvekt. Pillene kommer kun i 20 mg, så det vil si at den daglige maksdosen kan være 40 mg hvis man er 55 kilo, 60 mg hvis man er 70 kilo, etc. Hvis man er 65 kilo, skal man da opp i en totaldose på minst 7800 mg. Tåler man 60 mg om dagen, vil det da ta 7800/60 = 130 dager = noe over fire måneder. Dessuten må man legge til litt opptrappingstid, siden man gjerne vil ha en periode med 20 mg og deretter 40 mg daglig før man går på maksdosen, så dette vil legge til kanskje opptil en måned til totaltiden, litt avhengig av tempo. Alt det jeg sier er veldig generelt, og forskjellige hudleger kan gjøre det på forskjellige måter, men dette er i alle fall de vanlige retningslinjene, så vidt jeg vet. Jeg har lest litt på amerikanske nettfora om dosering, bivirkninger etc., og i USA har det vært langt vanligere med mye høyere dagsdoser. Det er ikke uvanlig å lese om jenter på 50 kilo som tar 80 mg om dagen, for eksempel. Forskning viser dog at lavere doser gjør samme nytten uten de ubehagelige bivirkningene, og dette ser også ut til å få rotfeste i amerikansk praksis nå. Anonymkode: 69a29...159
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå