AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #21 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ville brukt mye av "tarmen" på vaskerommet til å lage eget privat bad til soverom, og deretter kun hatt toalett fra gangen (til gjester). Regner med at dere har eget bad til barna i den andre etasjen. Anonymkode: d77ba...def Vi har hovedbad i 2. etg. ja. Takk for innspill. Anonymkode: 45b67...3a3
Gjest theTitanic Skrevet 19. februar 2021 #22 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi er i startfasen av husbygging, og alt er nytt for oss. Vurderer noe lignende denne planløsning i 1.etg. Vi ønsker skyvedører i glass inn til tv-stuen. Noen som ser noe upraktisk og noe de ville endret på? Viktig for oss med stort vaskerom, god plass på stue/kjøkken. Peis. Og en koselig tv-krok. Oppe har vi mange soverom, en bod og et stort bad. Hva tenker dere om planløsningen i 1.etg? Noe du ser som du ville endret på? Eller synes du det ser bra ut? Hva er viktig for deg i ditt hus? Alle råd og tilbakemeldinger mottas med takk Anonymkode: 45b67...3a3 Jeg syntes tv stue med glassdør er unyttig. Den tar ikke av for særlig mye lyd. Tvstue til barna burde vært oppe så dere slipper å høre bråket. Og ha hverdagstvstue nede. Det er forminskende på arealet å kapsle inn en så liten plass i rommet. Åpent kjøkken er fint. Da kan du ordne på kjøkkenet samtidig som du får vært med i samtalen med gjester i sofaen eller kjøkkenbordet. Og om du tenker å ha tv stue til barna nede med glassdør; ønsker du virkelig soverommet ditt på andre siden av veggen? Står barna opp tidlig så får ikke dere sovet noe ekstra når tvn kommer på. Og hva når dere har sex? Og barna sitter på andre siden av veggen? Vet ikke hvor gamle de er, men små barn står opp tidlig og store barn er lenge oppe. Egen dør til gjester? Hvorfor det? Hvor henger du jakker, sko og sportsutstyr? På vaskerommet?
Trolltunge Skrevet 19. februar 2021 #23 Skrevet 19. februar 2021 Deilig med stort vaskerom, men dere har latt det gå vel mye på bekostning av størrelsen på badet. Jeg hadde dessuten foretrukket dør fra badet til vaskerom og garderobe. Det er når man er på badet man gjerne trenger ting i garderoben, og også kan kaste ting rett inn på vaskerommet. Styret å gå ut av badet og rundt for å komme til vaskerom og garderobe.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #24 Skrevet 19. februar 2021 Det ser ut som den er opp ned. Anonymkode: 7c859...6cd
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #25 Skrevet 19. februar 2021 theTitanic skrev (7 minutter siden): Jeg syntes tv stue med glassdør er unyttig. Den tar ikke av for særlig mye lyd. Tvstue til barna burde vært oppe så dere slipper å høre bråket. Og ha hverdagstvstue nede. Det er forminskende på arealet å kapsle inn en så liten plass i rommet. Åpent kjøkken er fint. Da kan du ordne på kjøkkenet samtidig som du får vært med i samtalen med gjester i sofaen eller kjøkkenbordet. Og om du tenker å ha tv stue til barna nede med glassdør; ønsker du virkelig soverommet ditt på andre siden av veggen? Står barna opp tidlig så får ikke dere sovet noe ekstra når tvn kommer på. Og hva når dere har sex? Og barna sitter på andre siden av veggen? Vet ikke hvor gamle de er, men små barn står opp tidlig og store barn er lenge oppe. Egen dør til gjester? Hvorfor det? Hvor henger du jakker, sko og sportsutstyr? På vaskerommet? Takk for innspill. Vi har egen stor tv-stue til ungene oppe, men vanlig dør. Vårt soverom er oppe, det blir gjesterom/lekerom det som er tegnet inn som soverom her. Egen inngang til vaskerom er en av tingene vi ønsker å prioritere. Vi henger av oss klær/sko/utstyr på vaskerommet. På den måten vil det alltid være ryddig i gjesteinngangen. Anonymkode: 45b67...3a3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #26 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi er i startfasen av husbygging, og alt er nytt for oss. Vurderer noe lignende denne planløsning i 1.etg. Vi ønsker skyvedører i glass inn til tv-stuen. Noen som ser noe upraktisk og noe de ville endret på? Viktig for oss med stort vaskerom, god plass på stue/kjøkken. Peis. Og en koselig tv-krok. Oppe har vi mange soverom, en bod og et stort bad. Hva tenker dere om planløsningen i 1.etg? Noe du ser som du ville endret på? Eller synes du det ser bra ut? Hva er viktig for deg i ditt hus? Alle råd og tilbakemeldinger mottas med takk Anonymkode: 45b67...3a3 Entre er utrolig lang - og det er enda lengre til kjøkkenet. Her har du faktisk kvadratmeter til et ekstra rom om du planlegger smartere. Og det er jo nesten ikke noe oppbevaring? Her laget vi et garderoberom med inngang fra gangen, det er veldig nyttig! Ellers må du lage en svær skyvedørsgarderobe, man trenger slik plass for å få ting unna. Må trappa være der den er? Hvis du endrer bunnen av trappen slik at den går i 90 grader, og flytter du inngangsdøra litt mot vaskerom får du masse plass til garderobe. Ellers hadde jeg flyttet trappa nærmere inngangen med et stort vindu ut. Jeg synes det er viktig at man ser på et vindu eller peisen eller lignede når man kommer inn i gangen! Tenk også litt på siktlinjer. Når du kommer inn i huset ser du bare en lang gang - ingen vinduer, titt inn i stua eller noe som helst. Du må gå mange meter rundt i et hjørne for å se noe som helst. vaskerommet er gigantisk - trenger du virkelig så stort rom? Ville lukket av til «tarmen» der, lag hellere et større bad, gjerne med dør til soverom. Lag evt soverom firkantet slik at du får hele veggen til garderobe. Og så kan du overveie om du virkelig vil ha soverom vegg i vegg med tv-stua? Planlegg i så fall ekstra isolasjon i veggen. Tror jeg ville gjenoverveid den avdeling dere har laget i stua. Hvor skal det være vinduer, terrasse, hvor er solen? Utsikten? Anonymkode: f2851...808 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #27 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har ikke lagt inn vinduer i tegneprogrammet. Skal selvfølgelig ha vinduer, men nå var det planløsningen jeg lurte på om noen hadde innspill til Anonymkode: 45b67...3a3 Hvor er nord/sør/vest/øst egentlig? Har dere noe utsikt? Med et såpass stort hus har dere veldig store muligheter, til f.eks. lage litt gode soner. Anonymkode: 4dc8f...7cf
Rosa Dartle Skrevet 20. februar 2021 #28 Skrevet 20. februar 2021 Jeg ville heller gjort noe sånt som dette, da utnytter dere plassen til bedre vaskerom og bad og får plass til garderobe i gangen.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #29 Skrevet 20. februar 2021 Ville skilt stue og kjøkken fra hverandre. Synes det er deilig å kunne ha kjøkkenet adskilt, ordne med mat uten å bli overvåket av evt gjester Og kunne la kjøkkenrotet stå uten å måtte se på det fra spisebordet. Har dere flere oppholdsrom? Dere er to voksne og flere barn. Barna kan være på rommene sine, men voksnes soverom er sjelden egnet tii oppholdsrom. Synes det er deilig å kunne «dele seg» selv om flere er hjemme, f eks at man kan sitte ved kjøkkenbordet og lukke døra ettet seg...eller på et kontorrom om man har nok plass: Bodde i en leilighet med stue og kjøkken i ett. Barna gikk på rommene sine, men jeg og samboer var stuck i det samme, eneste oppholdsrommet hele tiden. Veldig slitsomt! Anonymkode: 9647a...f92 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #30 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ville skilt stue og kjøkken fra hverandre. Synes det er deilig å kunne ha kjøkkenet adskilt, ordne med mat uten å bli overvåket av evt gjester Og kunne la kjøkkenrotet stå uten å måtte se på det fra spisebordet. Har dere flere oppholdsrom? Dere er to voksne og flere barn. Barna kan være på rommene sine, men voksnes soverom er sjelden egnet tii oppholdsrom. Synes det er deilig å kunne «dele seg» selv om flere er hjemme, f eks at man kan sitte ved kjøkkenbordet og lukke døra ettet seg...eller på et kontorrom om man har nok plass: Bodde i en leilighet med stue og kjøkken i ett. Barna gikk på rommene sine, men jeg og samboer var stuck i det samme, eneste oppholdsrommet hele tiden. Veldig slitsomt! Anonymkode: 9647a...f92 Takk for innspill. Ungene får hvert sitt rom og så har vi stor loftsstue med dør oppe. Det rommet som er tegnet som soverom på bildet, vil bli brukt som gjesterom(sovesofa) og lekerom når ungene er små. Ekstra tv-stue med sovesofa når ungene blir eldre hvis vi ser behov for det (ennå med sovesofa). Har også et kontor/soverom oppe som vil bli brukt som kontor Anonymkode: 45b67...3a3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #31 Skrevet 20. februar 2021 Jeg er også litt skeptisk til din "skyvedør i glass" løsning. Først, skyvedør må ha like mye plass som dør, til siden, for å kunne skyves inn i veggen. Så på tegningen din, får du ganske small skyvedør, eller må du plassere åpningen mer til høyre. Jeg har bare to barn og med gru tenker på en glassvegg midt i stua, det vil jo måtte vaskes av små fingeravtrykk. Og, en stor tv varmer opp lufta, og la oss si to voksne skal sitte der en hel kveld. Det kan fort bli dårlig luft der, spesielt siden rommet ser ganske liten ut. Så pass på tilstrekkelig ventilasjon. https://byggebolig.no/byggeperioden-for-under-etter-overtagelse/ventilasjon-i-nybygg Men skjønner i grunn at du vil ha en liten "hule" der, så det er ikke selve løsning men detaljer rundt som jeg har spørsmål til. Anonymkode: b5638...f62
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå