AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #1 Skrevet 19. februar 2021 Jeg har første år i helse og oppvekst. Jeg tok videre feil utdanning. Nå vil jeg ha utdanning for bhg for å få fast jobb har jobbet i et år som vikar gjennom byrå. jeg vil helts droppe å ta lærling da det er mindre betalt og heller ta utdanning vedienav jobb hvis det evt går noen som vet om noe snarvei jeg kan ta? er lei av å være vikar. Anonymkode: 6a1e0...1e0
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #2 Skrevet 19. februar 2021 Du kan ta Barn- og ungdomsarbeider som praksiskandidat, da jobber du hele læretiden og tar teorien ved siden av. https://sonans.no/fag/barne-og-ungdomsarbeider/barne-og-ungdomsarbeider Anonymkode: cb787...8c7
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #3 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du kan ta Barn- og ungdomsarbeider som praksiskandidat, da jobber du hele læretiden og tar teorien ved siden av. https://sonans.no/fag/barne-og-ungdomsarbeider/barne-og-ungdomsarbeider Anonymkode: cb787...8c7 Det står jeg kan jobbe 5 år, altså 4 år til i mitt tilfelle. Også ta en prøve? Kan jeg søke om prøven etter 5 år? Anonymkode: 6a1e0...1e0
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #4 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det står jeg kan jobbe 5 år, altså 4 år til i mitt tilfelle. Også ta en prøve? Kan jeg søke om prøven etter 5 år? Anonymkode: 6a1e0...1e0 Det kan hende du får godskrevet noe siden du har ett år med helse- og oppvekst, du må sjekke med fylkeskommunen du bor i da det er forskjellige regler i ulike deler av landet. Hvis du har vært vikar i Bhg i et år vil du få omregnet dette til timer og godskrevet det om du har papirene i orden. Folkeuniversitetet er også et alternativ. Uansett hvordan du velger å gå opp til fagprøven må du ta en teoretisk, tverrfaglig eksamen og en fagprøve som går over 2-3 dager (avhengig av hvor i landet du bor). Du trenger ikke å gå kurs/skole i det hele tatt, men jeg vil anbefale det om du ikke er veldig god på selvstudier. Fra viken.no: "Krav til praksis i barne- og ungdomsarbeiderfaget Praksiskrav for praksiskandidater som ønsker fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget. For å kunne melde deg opp til fagprøven i barne- og ungdomsarbeiderfaget, må du ha bestått obligatorisk Vg3-eksamen (BUA3102) og praksiskrav etter praksiskandidatordningen. Relevant praksis som kan godkjennes Barnehage, ev. familiebarnehager Frivillige organisasjoner Grunnskole 1.–10. trinn SFO Videregående skole Ungdomsklubber Boliger eller arbeidsplasser for psykisk utviklingshemmede Institusjoner for rusmisbrukere Fosterhjem Organisasjonsarbeid, trener/oppmann m.m. Ev. annet arbeid som kan omfattes av læreplanen for opplæring i bedrift Fradrag for skolegang Ved utregning av opparbeidet praksis i faget, kan du få fradrag for tidligere skolegang, maks 24 måneder. I barne- og ungdomsarbeiderfaget er det følgende skolegang som gir fradrag. Type utdanning Grunnkurs helse- og sosialfag godskrives 12 md. Vg1 helse- og sosialfag godskrives 12 md. VK1 barne- og ungdomsarbeiderfaget godskrives 12 md. Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfaget godskrives 12 md. Eksamen fra alle programfag helse-oppvekst Vg1 godskrives 6 md. Eksamen fra alle programfag barne- og ungdomsarbeider Vg2 godskrives 6 md. Fellesfag Vg1 godskrives 3 md. Fellesfag vg2 godskrives 3 md." Jeg tok fagprøven på samme måte som du vurderer og er veldig fornøyd med det. Den teoretiske biten tok jeg på skole én gang i uken. Vi skrev oppgaver og hadde prøveeksamener, veldig bra opplegg. I tillegg var jeg vikar i barnehage slik at jeg fikk praksisen jeg trengte. Da jeg var ferdig med skolen (tok 1 år) tok jeg tverrfaglig prøve etterpå opparbeidet jeg meg praksis til å ta fagprøven. Fikk fast jobb da jeg var ferdig med fagprøven. Lykke til! Anonymkode: 2e4d3...416
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå