Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan fortelle meg litt om hva jeg kan forvente?

Jeg er fryktelig nervøs, og redd for at jeg ikke skal takle arbeidsoppgavene. 

Har egentlig lyst på jobb på sykehus, men har fått beskjed at jeg må ha litt erfaring i fra sykehjem før jeg kan søke, og har tenkt til å bite tennene sammen i et år. Til høsten skal jeg begynne på sykepleie. 

Anonymkode: 2e310...421

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får du jobb på sykehus uten utdanning da? 🤔

På en somatisk avdeling på sykehjem er det lett blanding. Slagpasienter, folk med parkinson. Kan være yngre også, fex med MS. Disse folka trenger enormt med hjelp, til å vaske seg, spise, gå på do. Medisiner. Du må regne med at noen i tillegg har demens og psykiske tilstander. KOLS er det mye av. 
Du kan regne med at flere beboere er avhengig av heis for å komme seg ut/inn av senga. Heis og to pleiere. 
Det er ofte også kjøkkenarbeid og rydding i tillegg til pleie. Og så er det utfordringen med at de helst skal ha lit innhold i dagene sine også. Litt aktivitet og samtale. 
Bra at du gruer deg litt; da tar du jobben på alvor. Altfor mange tror dette er en enkel jobb. 
Viktig å møte med ydmykhet; spør om du lurer på noe. Ikke gjør noe du ikke føler deg kompetent til, samme hva de andre pleierne sier. 
Selv om du vil bli sykepleier, husk at du må begynne fra scratch. Vær på tilbudssiden, hjelp til med kjøkken og rydding mens du bruker tid på å bli kjent med pasientene. Ingenting er så provoserende når man har det travelt som en ungdom med nesa i mobilen som ikke ser arbeidsoppgaver når det er travelt. 
Hilsen gammel sykepleier. 
Og lykke til!

Anonymkode: 998cf...0ad

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får du jobb på sykehus uten utdanning da? 🤔

På en somatisk avdeling på sykehjem er det lett blanding. Slagpasienter, folk med parkinson. Kan være yngre også, fex med MS. Disse folka trenger enormt med hjelp, til å vaske seg, spise, gå på do. Medisiner. Du må regne med at noen i tillegg har demens og psykiske tilstander. KOLS er det mye av. 
Du kan regne med at flere beboere er avhengig av heis for å komme seg ut/inn av senga. Heis og to pleiere. 
Det er ofte også kjøkkenarbeid og rydding i tillegg til pleie. Og så er det utfordringen med at de helst skal ha lit innhold i dagene sine også. Litt aktivitet og samtale. 
Bra at du gruer deg litt; da tar du jobben på alvor. Altfor mange tror dette er en enkel jobb. 
Viktig å møte med ydmykhet; spør om du lurer på noe. Ikke gjør noe du ikke føler deg kompetent til, samme hva de andre pleierne sier. 
Selv om du vil bli sykepleier, husk at du må begynne fra scratch. Vær på tilbudssiden, hjelp til med kjøkken og rydding mens du bruker tid på å bli kjent med pasientene. Ingenting er så provoserende når man har det travelt som en ungdom med nesa i mobilen som ikke ser arbeidsoppgaver når det er travelt. 
Hilsen gammel sykepleier. 
Og lykke til!

Anonymkode: 998cf...0ad

Takk for utfyllende svar :) gruer meg aller mest til den pleie biten, er redd for å føle at jeg absolutt ikke får det til...

Anonymkode: 2e310...421

Skrevet

Du får bare prøve deg frem og se hvordan det går. Som regel går det bedre enn du tror, og det er mange som er bekymret som deg før de starter som klarer det veldig bra. Jeg var imidlertid ikke klar for å jobbe på sykehjem før jeg startet med studiene. Jeg startet som pleieassistent i akuttpsykiatrien (sykehus), og de krevde ikke sykehuserfaring fra tidligere av. Det var et stort behov for folk. Deretter begynte jeg på en somatisk avdeling på sykehuset, og kunne starte der på grunn av sykehuserfaringen min tidligere til tross for at det ikke hadde vært noe særlig pleie. Jeg jobbet nesten bare natt først, og da var det så å si ingenting pleie. Jeg ble kjent med jobben og pasientene, og etter hvert ble jeg mer og mer vant med pleie med flere dag- og kveldsvakter (og uhell blant pasientene). Nå bidrar jeg i pleie uten å tenke noe særlig over det sånn som i starten. For meg var det en modningsprosess. 

Det er ikke noe rett eller galt her, så ikke legg så stort press på deg selv. 

Anonymkode: 0ee0a...271

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...