Gå til innhold

Barnesete over 12 år

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor skal beina gjøres av da?, blir de demontert eller sitter ungen krøket sammen sånn at tenne blir knust ved en påkjørsel bakfra?. 

Anonymkode: e2f64...3d8

Nå var nok innlegget du siterte en dårlig spøk/latterliggjøring, men for å ta deg bokstavlig: hva velger du av krøkede bein og potensielt knuste tenner kontra død? 

Anonymkode: 50fb9...f63

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå var nok innlegget du siterte en dårlig spøk/latterliggjøring, men for å ta deg bokstavlig: hva velger du av krøkede bein og potensielt knuste tenner kontra død? 

Oppegående personer skjønner at når barn er så store at de ikke kan sitte normalt så må setet snus fremover, det er heller ikke trygt med tanke på trafikksikkerhet å sitte sånn. Blir man påkjørt bakfra så er det mye mer enn bare tennene som som ryker.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Oppegående personer skjønner at når barn er så store at de ikke kan sitte normalt så må setet snus fremover, det er heller ikke trygt med tanke på trafikksikkerhet å sitte sånn. Blir man påkjørt bakfra så er det mye mer enn bare tennene som som ryker.

Oppegående personer vet at påkjørsler bakfra stort sett skjer når begge bilene kjører i en og samme retning, kontra frontkollisjon, så smellen vil ha en vesentlig lavere energi enn når to biler kjører i 60-80 mot hverandre. Påkjørsler bakfra skjer også i en helt annen hastighet, og det er lite skader å oppfinner ved påkjørsler bakfra. Whiplash er vanlig, men da sitter man nettopp fremover.

Oppegående mennesker vet også at det er mer ukomfortabelt å sitte med beina dingle de ned og å miste følelsen i beina, enn å sitte bakover med beina i kryss/oppover setet/rett ned i setet - akkurat slik som barna sitter når de leker på soveromsgulvet. Oppegående mennesker vet også at når man må bytte til fremovervendt stol så snur man ikke stolen, men kjøper en egnet beltestol som barnet faktisk passer, og ikke en stol man drar med seg etter en tur på Biltema. 

• Liker 2
Skrevet

Oppdatering fra TS

Som ventet tok han det ikke bra i starten, og mente jeg umulig kunne være seriøs. Han var tross alt 13, og var allerede den som satt i barnesete lengst. Noen av vennene hans vokste ut av sine for over 5 år siden, og da ville det bli rart om han ennå skulle bruke det. I tillegg argumenterte han med at han har sittet uten barnesete en stund nå, og at det bare har gått bra. Det kunne jeg ikke si noe på, men vi har heller ikke vært i noe trafikkulykke på den tiden. Det er tross alt da man faktisk finner ut om ting er trygt nok, på samme måte som at det går helt fint å sykle uten hjelm frem til man faller. 

Jeg tok han da ut i bilen for å vise han hvordan belteføringen var med sete, og uten. Kan trygt si at det var forskjell, og innså at dette var noe jeg burde sett for lenge siden. Til og med han måtte innrømme at han merket at setebeltet satt mye bedre når han kom litt lenger opp. At setet også var stort nok for han gjorde at han skjønte at han ikke var for stor for setet. Øverste hakket var til og med for høyt for han, slik at det er noe han kan vokse i! Han mener fremdeles at han er for gammel for sete, men enig i at han ikke er for stor. Etter litt videre diskusjon ble vi derfor enig om at han kunne bruke setet når broren ikke brukte det.

Når jeg så hvor godt setet passet, og hvor mye bedre han satt i det, begynner jeg egentlig å lure på om han burde bruke det fast, men akkurat det tror jeg nok aldri skjer. 

Anonymkode: fa8d7...263

Skrevet

Så bra! Man skal ikke undervurdere barn. De har som regel sterke meninger, men er mulig å diskutere med. Det at han selv skjønte at det var bra for han gjør det nok lettere. Det at han kan vokse i det tyder på at setet faktisk passer opp til 150, og da er det så enkelt at han slutter å bruke det når det blir for lite. 

Tror jeg ville sagt meg fornøyd med denne seieren og ikke prøvd å strekke den noe lenger. Men om dere har et ekstra sete som passer kan du selvsagt hinte da. Kanskje ikke med en gang, men etter hvert. Bare sånn at han vet at det finnes og at det ikke er noe problem å ta det frem. Særlig på lenger turer vil jeg tro det kan være aktuelt for han. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dette høres ikke særlig oppegående ut. 

Anonymkode: 72ece...6f4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...