AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #21 Skrevet 19. februar 2021 12 år bør absolutt sitte bakovervendt. Anonymkode: 1a3ee...8fa 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #22 Skrevet 19. februar 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: De skal vel sitte bakovervendt så lenge som mulig 🙃 Anonymkode: 5dfda...b18 Det samme gjelder vel amming? Men man ammer jo ikke en 7. klassing! 😂🙃 Anonymkode: 05c91...a4a
Nina84 Skrevet 19. februar 2021 #23 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Er akkurat det. Hadde det kun vært et par cm hadde det nok gått bra. Da hadde jeg nok ikke brydd meg så mye, og i verste fall måtte han brukt barneseter frem til sommeren. Nå blir det derimot ganske lenge han må bruke om vi skal vente til han blir 150cm. Hjelper sikkert ikke at vennene hans jevnt over er ganske høye også. Han blir ikke direkte mobbet av dem, men det er noe i det når de kaller han for lillebror. Han har en stebror på 8 år, som er knappe 10cm lavere, så ingen problem for dem å bruke samme sete. Anonymkode: fa8d7...263 Perfekt! Da vet alle at det er lillebroren sin stol. Spørs hvor god han er på å eie situasjoner, men er han god på det kan det gjøres om til en intern spøk. Skal ikke si sikkert at det fungerer, men ler han det bort er det nok ikke umulig at de tror det bare er kødd. En slags lek eller spill om du vil.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #24 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): 12 år bør absolutt sitte bakovervendt. Anonymkode: 1a3ee...8fa Legge ned baksete da så barnet får plass. Anonymkode: 2e5ea...ff4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #25 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det samme gjelder vel amming? Men man ammer jo ikke en 7. klassing! 😂🙃 Anonymkode: 05c91...a4a Naturlig ammeslutt er mellom 2 og 7 år, så tror ikke det er så vanlig å amme en 7. klassing nei Anonymkode: f84a5...a96
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #26 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tror ikke min 12-åring, ungdomsskoleelev på nesten 170, hadde syntes det var så kult om vi satt henne i bilstol😂😂 (hun begynte på skolen ett år før om noen skulle kommentere alderen) Anonymkode: 8bf55...403 Tråden gjelder barn mellom 135-150 cm. Din 12-åring er jo høyere enn en voksen norsk gjennomsnittskvinne (167 vel) så da utgår selvsagt bilstol. Det er ikke så kult om et barn har beltet over halsen eller magen heller ved kollisjon i høy fart. Sålenge vi snakker om hva som er kult. Anonymkode: d9985...19f 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #27 Skrevet 19. februar 2021 Litt avsporing, men hvorfor er bilbelter utformet etter voksne menns kropp? Jeg får også bilbeltet på feil sted i mange biler. Jeg er helt middels høy kvinne. Anonymkode: d9985...19f 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #28 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Har sett det har vært mye fokus på barnesete her i det siste, og da kommer det stadig de som sier at alle under 150cm burde sitte i sete. Loven sier at grensen er 135 eller 12 år. Er det da kun delen med 135cm dere mener man skal se bort ifra, eller menes det også at man bør holde barna i barnesete etter 12 år dersom de ikke er 150cm ennå? Anonymkode: fa8d7...263 Hvilken lov sier at grensen er 135, eller 12 år? Kan du vise til dette? Anonymkode: 50fb9...f63 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #29 Skrevet 20. februar 2021 Jeg finner nemlig denne linken ved et kjapt googlesøk. Der står det at barn under 135 cm skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til høyde og vekt. Med andre ord skal barn under 135 bruke pute i det minste, men helst beltestol. Det står også at barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent utstyr dersom slikt utstyr er tilgjengelig i bilen. Dette betyr gjerne pute, fordi beltene ikke er lagd for mennesker under 150cm. Egentlig ikke for mennesker under 170cm+ heller. Det er ingen lov som setter en grense på hvor lenge et barn kan bruke godkjent sikkerhetsutstyr i bil. Loven er derimot vag og et kompromiss, fordi det er så mange tankeløse foreldre som kan presse ut barn uten å sette seg inn i stillingen de gir seg selv som forelder og oppdrager. Det er lettere å få voksne mennesker til å sikre barna til et minimum, enn å sikre de best mulig så lenge som mulig. Anonymkode: 50fb9...f63
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #30 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Bilstol til et barn på 12år?? Mine sluttet med stol da de var rundt 7år. Pute noen år og rundt 10år satt de rett i setet. Aldri om mine i 7. / 8.klasse hadde sittet i bilstol 🙈😂 Anonymkode: 415ef...547 Tryggest mulig er viktig her i huset Anonymkode: 20f21...bcd
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #31 Skrevet 20. februar 2021 Nina84 skrev (15 timer siden): Perfekt! Da vet alle at det er lillebroren sin stol. Spørs hvor god han er på å eie situasjoner, men er han god på det kan det gjøres om til en intern spøk. Skal ikke si sikkert at det fungerer, men ler han det bort er det nok ikke umulig at de tror det bare er kødd. En slags lek eller spill om du vil. Så det du sier er at han skal leke at han er yngre enn han er? Det fungerer sikkert når han har venner i bilen, for det hadde vært typisk deres humor. Det jeg tenker er at det kanskje blir litt vanskelig å få til når vennene ikke er i bilen. Blir det ikke rart med intern spøk dersom ingen av de som skjønner den er tilstede? Anonymkode: fa8d7...263
Nina84 Skrevet 20. februar 2021 #32 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Så det du sier er at han skal leke at han er yngre enn han er? Det fungerer sikkert når han har venner i bilen, for det hadde vært typisk deres humor. Det jeg tenker er at det kanskje blir litt vanskelig å få til når vennene ikke er i bilen. Blir det ikke rart med intern spøk dersom ingen av de som skjønner den er tilstede? Anonymkode: fa8d7...263 Det er akkurat det jeg sier. Om han godtar å bruke sete der folk som kjenner han kan se han er mye gjort. Det er ikke setet i seg selv barn er flaue over, men at venner skal se dem i det. Så om han kan bruke setet sammen med venner, vil jeg tro han også vil godta det der kun ukjente vil se han. De vil uansett sikkert tro han er yngre enn han er, og da tenker de ikke noe på det
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #33 Skrevet 20. februar 2021 Nina84 skrev (1 time siden): Det er akkurat det jeg sier. Om han godtar å bruke sete der folk som kjenner han kan se han er mye gjort. Det er ikke setet i seg selv barn er flaue over, men at venner skal se dem i det. Så om han kan bruke setet sammen med venner, vil jeg tro han også vil godta det der kun ukjente vil se han. De vil uansett sikkert tro han er yngre enn han er, og da tenker de ikke noe på det Det er sant. Kan foreslå det for han, så ser vi hva han sier. Kvier meg litt for samtalen. Er ikke lenge siden vi hadde en diskusjon om hvor urettferdig det er at han ikke får sitte foran, mens jeg har latt flere av vennene hans gjøre det. Tror han iblant føler at vi behandler han som et barn, og tviler på at dette vil hjelpe. Anonymkode: fa8d7...263
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #34 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg finner nemlig denne linken ved et kjapt googlesøk. Der står det at barn under 135 cm skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til høyde og vekt. Med andre ord skal barn under 135 bruke pute i det minste, men helst beltestol. Det står også at barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent utstyr dersom slikt utstyr er tilgjengelig i bilen. Dette betyr gjerne pute, fordi beltene ikke er lagd for mennesker under 150cm. Egentlig ikke for mennesker under 170cm+ heller. Det er ingen lov som setter en grense på hvor lenge et barn kan bruke godkjent sikkerhetsutstyr i bil. Loven er derimot vag og et kompromiss, fordi det er så mange tankeløse foreldre som kan presse ut barn uten å sette seg inn i stillingen de gir seg selv som forelder og oppdrager. Det er lettere å få voksne mennesker til å sikre barna til et minimum, enn å sikre de best mulig så lenge som mulig. Anonymkode: 50fb9...f63 Betyr dette at de har gått bort fra 12 år? Isåfall faller vel sønnen min innenfor at han skal bruke barnesete dersom det er i bilen? Anonymkode: fa8d7...263
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #35 Skrevet 20. februar 2021 Barnesete til 12 åring? Min 12 åring med hår på tissen og i stemmeskiftet er ferdig forlengst😅 Anonymkode: d81f9...e55 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #36 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Barnesete til 12 åring? Min 12 åring med hår på tissen og i stemmeskiftet er ferdig forlengst😅 Anonymkode: d81f9...e55 Sjarmerende beskrivelse av barnet. Anonymkode: 88955...472 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #37 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): 12 år bør absolutt sitte bakovervendt. Anonymkode: 1a3ee...8fa Hvor skal beina gjøres av da?, blir de demontert eller sitter ungen krøket sammen sånn at tenne blir knust ved en påkjørsel bakfra?. Anonymkode: e2f64...3d8 2
Nina84 Skrevet 20. februar 2021 #38 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er sant. Kan foreslå det for han, så ser vi hva han sier. Kvier meg litt for samtalen. Er ikke lenge siden vi hadde en diskusjon om hvor urettferdig det er at han ikke får sitte foran, mens jeg har latt flere av vennene hans gjøre det. Tror han iblant føler at vi behandler han som et barn, og tviler på at dette vil hjelpe. Anonymkode: fa8d7...263 Skjønner det ikke er noe lett samtale. Høyde, både for lave og høye, har sine fordeler og ulemper. Når det gjelder sikkerhet i bil er det nok flest ulemper. Kan skjønne at han synes det er urettferdig om han må sitte i barnesete i baksetet mens vennene får sitte fremme, men det er for hans egen sikkerhet. Da de var på hans høyde måtte kanskje de også sitte i barnesete (akkurat det er kanskje ikke sant, men det trenger du ikke å si), og når han blir så høy som de er nå får han sitte fremme.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #39 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnesete til 12 åring? Min 12 åring med hår på tissen og i stemmeskiftet er ferdig forlengst😅 Anonymkode: d81f9...e55 Håret han har på tissen beskytter han helt sikkert nok i en kollisjon. Fabelaktig sammenligning, applaus! Anonymkode: 50fb9...f63 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #40 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Betyr dette at de har gått bort fra 12 år? Isåfall faller vel sønnen min innenfor at han skal bruke barnesete dersom det er i bilen? Anonymkode: fa8d7...263 12 år er en anbefaling basert på gjennomsnittshøyden på den alderen, altså 135 cm. Det betyr at han skal bruke godkjent sikringsutstyr. Det kan også være pute, det er lovlig, men ikke anbefalt enda. Anonymkode: 50fb9...f63
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå