AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #1 Skrevet 19. februar 2021 Han er jo en afrikaner... som nå bor i Amerika...🤨 Født i Pretoria, Sør-Afrika er han. Samme er faren hans. Elon Musk er BÅDE født i Afrika og har en far som er afrikaner. Til sammenligning har Barack Obama KUN en far som er født i Afrika, mens han selv IKKE er født i Afrika. Men han omtales som afrikansk-amerikaner. Er det slik at man MÅ være FØDT i USA, men ha afrikansk avstamming, for å bli regnet som afrikansk-amerikaner? Mens afrikanere som immigrerer til USA, bare er afrikanere? Så Elon Musk er dermed bare en afrikaner? Har hørt noen si at "African-American" bare gjelder de afrikanerne som er etterkommere etter slavehandelen. Men da er jo heller ikke Obama "African-American", siden han ikke er etterkommer etter slavehandelen. Anonymkode: 07f1c...a64 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #2 Skrevet 19. februar 2021 Fordi han er hvit. Anonymkode: 56169...2cc 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #3 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fordi han er hvit. Anonymkode: 56169...2cc Jeg forstår ikke hva hudfarge skal ha med dette å gjøre. Anonymkode: 07f1c...a64
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #4 Skrevet 19. februar 2021 Lol , det er samme kommentaren som Charlize Theron alltid får, at hun er "African American", og det stemmer jo. Stemmer for Elon Musk også. Hva så? Begge er afrikanere. Og de som pusher dette så sterkt må også akseptere at ikke-etniske nordmenn som er født her, men har andre hudfarger, også er norske. Anonymkode: fcda9...3bf 5
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #5 Skrevet 20. februar 2021 Han er ikke afro-amerikaner siden han er ikke født i USA, Elon Musk som Charlize Theron er bare afrikanere. En afro-amerikaner er født i USA. Det er ikke alle personer som er født i Afrika eller stammer fra Afrika, ta Idris Elba han er svart men han er ikke afro-amerikaner siden han er født i Storbritannia. Afro-Amerikanere er bare folk som er født i USA av afrikansk avstamning. Anonymkode: 56169...2cc 5
MissPierce Skrevet 20. februar 2021 #6 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Han er ikke afro-amerikaner siden han er ikke født i USA, Elon Musk som Charlize Theron er bare afrikanere. En afro-amerikaner er født i USA. Det er ikke alle personer som er født i Afrika eller stammer fra Afrika, ta Idris Elba han er svart men han er ikke afro-amerikaner siden han er født i Storbritannia. Afro-Amerikanere er bare folk som er født i USA av afrikansk avstamning. Anonymkode: 56169...2cc Nettopp! Skulle ikke tro at det er så vanskelig å forstå dette. Om jeg flytter til USA så blir jeg ikke norsk-amerikansk. Jeg er fortsatt norsk, men bosatt i USA. Hadde jeg vært født i USA derimot, da hadde jeg vært norsk-amerikansk. Samboeren min er afrikansk, ikke norsk-afrikansk da han er født og oppvokst i Afrika. Men bodd her siden han var tenåring. 2
Polyester Skrevet 20. februar 2021 #7 Skrevet 20. februar 2021 (endret) Hvite fra Sør-Afrika kommer fra Nederland. De snakker afrikaans, som er veldig likt nederlandsk. Endret 20. februar 2021 av Polyester
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #8 Skrevet 20. februar 2021 I USA er opprinnelsesland en stor del av identiteten og kulturen til folk. Etterkommerne av slavene opplever at de er frarøvet dette, da det er umulig for dem å vite hvilket land de kommer fra. Derfor benytter de eksklusivt betegnelsen afro-amerikansk om sin identitet og kultur. Nyere innvandrere fra Afrika vet hvilket land de kommer fra, og bruker det som identitet. Anonymkode: 5c668...f48 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #9 Skrevet 20. februar 2021 Polyester skrev (16 minutter siden): Hvite fra Sør-Afrika kommer fra Nederland. De snakker afrikaans, som er veldig likt nederlandsk. Noen av dem er etterkommere etter nederlendere, ja. Men det er jo også eb stor andel hvite sørafrikanere som er etterkommere etter briter. De snakker engelsk, ikke afrikaans. Anonymkode: 2d410...2e9 2
Polyester Skrevet 20. februar 2021 #10 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Noen av dem er etterkommere etter nederlendere, ja. Men det er jo også eb stor andel hvite sørafrikanere som er etterkommere etter briter. De snakker engelsk, ikke afrikaans. Anonymkode: 2d410...2e9 Ja, det er sant! Jeg burde skrevet at hvite sør-afrikanere kommer fra tidligere okkupasjon.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #11 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I USA er opprinnelsesland en stor del av identiteten og kulturen til folk. Etterkommerne av slavene opplever at de er frarøvet dette, da det er umulig for dem å vite hvilket land de kommer fra. Derfor benytter de eksklusivt betegnelsen afro-amerikansk om sin identitet og kultur. Nyere innvandrere fra Afrika vet hvilket land de kommer fra, og bruker det som identitet. Anonymkode: 5c668...f48 Det var greit forklart. Det hadde jo heller ikke vært naturlig for meg å presentert meg som europeisk, men som norsk. ( selv om såklart jeg er europeisk også). Anonymkode: 53425...d5a
Tanuki Skrevet 20. februar 2021 #12 Skrevet 20. februar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Han er ikke afro-amerikaner siden han er ikke født i USA, Elon Musk som Charlize Theron er bare afrikanere. En afro-amerikaner er født i USA. Det er ikke alle personer som er født i Afrika eller stammer fra Afrika, ta Idris Elba han er svart men han er ikke afro-amerikaner siden han er født i Storbritannia. Afro-Amerikanere er bare folk som er født i USA av afrikansk avstamning. Anonymkode: 56169...2cc African-American brukes om americanere som stammer fra slaver, men hvorvidt definisjonen burde utelukke nylige immigranter fra det Afrikanske kontinenetet er det uenighet om. Elon Musk har amerikansk statsborgerskap så han er south-african american. Noen mener at svarte amerikanere ikke kan "eie" retten til å kalle seg african-american, siden de aller fleste aldri har satt en fot i Afrika. Tror det kommer an på hvem man spør, og hvor gamle dem er. Min svarte venninne fra USA kaller seg bare black, eller WOC, woman of color.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå