AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #1 Skrevet 19. februar 2021 Hei- nå vil jeg helst ha råd fra de som faktisk har litt kompetanse innen feltet. Min søster har 3 barn på 3 år, 1.5 årn og 1/2 år. Nå skal mine foreldre sitte barnevakt for 6 helgen på 8 uker. Eller to av barna skal være hos mine foreldre og den tredje skal være hos de andre foreldrene. Det er slik de gjør det. Deler opp barna nødvendigvis for at det ikke skal blir så mange ett sted..Og dette er ikke på langt nær første gangen de er mye hos besteforeldrene. Jeg syns de bruker ekstremt mye barnevakt. Kan dette være litt dumt iforhold til tilknytning til sine foreldre?? De har det jo definitivt bra hos besteforeldrene, men det kan umulig være bra å sende ungene sine vekk så mye??? Anonymkode: d94dc...5e8
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #2 Skrevet 19. februar 2021 Om det gjøres ofte, blir besteforeldrene godt kjent med barna og barna opplever dem som trygge. Det er ikke slike hendelser som påvirker tilknytningskvaliteten. Det er den kontinuerlige omsorgen foreldrene har for barna sine hvert øyeblikk i hverdagen. treåringen har jo konsolidert tilknytningsmønstrene til sine to foreldre for lenge siden. Anonymkode: ab7c6...3f3 6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #3 Skrevet 19. februar 2021 Nja- nå har de vært mye borte fra de var veldig små, og et kjapt litteratursøk viser jo til at seperasjon mellom mor og spedbarn skaper stress hos barnet og skrur på tilknytnigssystemet.Tenker også litt på utviklingen av "selvet" og identiteringen. Hvordan føles det og nesten hver helg bli bortplassert fordi foreldrene alltid skal pusse opp, fikse noe eller må slappe av? Ser man på seg selv som det viktigste i livet til foreldrene da? Jeg er ihvertfall helt paff av barnevakt bruk og nedprioritering av egne barn. Anonymkode: d94dc...5e8 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #4 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nja- nå har de vært mye borte fra de var veldig små, og et kjapt litteratursøk viser jo til at seperasjon mellom mor og spedbarn skaper stress hos barnet og skrur på tilknytnigssystemet.Tenker også litt på utviklingen av "selvet" og identiteringen. Hvordan føles det og nesten hver helg bli bortplassert fordi foreldrene alltid skal pusse opp, fikse noe eller må slappe av? Ser man på seg selv som det viktigste i livet til foreldrene da? Jeg er ihvertfall helt paff av barnevakt bruk og nedprioritering av egne barn. Anonymkode: d94dc...5e8 Har selv min 1åring på overnatting 1 natt hos sine besteforeldre 1-2 ganger i mnd. Vært der 2 netter også noen ganger 😉 Hva er eeegentlig så galt med det? 1åringen er superhappy der, men har et sterkt og knyttet bånd til meg! Barnet er også knyttet til sin bestemor, noe vi hvertfall ser veldig positivt på. Ville ikke sendt barnet vekk hver helg, men 1 natt opptil 2 ganger i mnd blir det ☺️ Alle vi trives med det, så hvorfor ikke? Anonymkode: 98fc8...9bc 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #5 Skrevet 19. februar 2021 Jeg jobber på BUP og vil påstå jeg har kompetanse på feltet. I følge all teori på tilknytning er dette uheldig. Jo yngre, jo verre. Reagerer spesielt på at hun sender et 6 mnd gammelt barn på overnatting. Besteforeldre er ikke det samme som primæromsorgspersonen, uansett hvor gode de er! Trist å lese, og jeg fatter ikke at folk tar sjansen når man vet hvor stor risiko det er. Anonymkode: 9956b...4de 12
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #6 Skrevet 19. februar 2021 Kan virkelig ikke skjønne hvorfor det skal være så mye verre for små barn å være hos besteforeldre en natt, som er glad i dem og tar godt vare på dem, enn å være i barnehage 8-9 timer hver dag hele uka. Kan ikke se annet enn at disse besteforeldrene er en ressurs og ekstra omsorgspersoner for barna. Hvorfor bryr du deg Ts? Tviler på at din «bekymring» kommer fra en oppriktig omsorg for barna her Anonymkode: 20c13...182 10
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #7 Skrevet 19. februar 2021 Enig med AB over her fra bup, er nettopp ferdig utdannet sosionom. Dette strider mot det vi har lært innen tilknytningsteori. En gang i blant, helt fint og bra, både for tilknytningen til besteforeldre og for å utfordre barna til at det går bra å være borte fra foreldrene av og til. Men dette er ganske små barn, kan ikke tenke meg at dette er bra i lengden. Hva er det de gjør i helgene, som gjør at barna må være hos besteforeldre? Med mindre det er jobb som ikke går an å gjøres om på, tenker jeg at her må foreldrene være litt mindre egoistiske. Kan da ikke bare være foreldre i ukedagene. Barna trenger hele dager med sosialisering med søsken og foreldre også, ikke bare de timene etter barnehagen før leggetid. Dessuten er vel den ene i permisjon enda? Hva bruker de disse helgene til? Anonymkode: 5478e...670 6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #8 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg jobber på BUP og vil påstå jeg har kompetanse på feltet. I følge all teori på tilknytning er dette uheldig. Jo yngre, jo verre. Reagerer spesielt på at hun sender et 6 mnd gammelt barn på overnatting. Besteforeldre er ikke det samme som primæromsorgspersonen, uansett hvor gode de er! Trist å lese, og jeg fatter ikke at folk tar sjansen når man vet hvor stor risiko det er. Anonymkode: 9956b...4de Følger boken? Mange av dere. Vært borti mange som jobber med det ene og andre som kun ser i boken og ikke har relevant erfaring. Det er litt uheldig! Ungen min er 1 år, går ikke i bhg og er med meg hele tiden. Ingen problemer overhode at han er hos sine besteforeldre 1-2 ganger i måneden. Jada, var der 1 natt da han var 6 mnd også. Ingen skade skjedd 😉 Heller kun positivt! Anonymkode: 98fc8...9bc 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #9 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har selv min 1åring på overnatting 1 natt hos sine besteforeldre 1-2 ganger i mnd. Vært der 2 netter også noen ganger 😉 Hva er eeegentlig så galt med det? 1åringen er superhappy der, men har et sterkt og knyttet bånd til meg! Barnet er også knyttet til sin bestemor, noe vi hvertfall ser veldig positivt på. Ville ikke sendt barnet vekk hver helg, men 1 natt opptil 2 ganger i mnd blir det ☺️ Alle vi trives med det, så hvorfor ikke? Anonymkode: 98fc8...9bc En natt eller to i mnd er annerledes en 8-10 netter, ikke sammenlignbart vil jeg si. 🙃 Anonymkode: d94dc...5e8 5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #10 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En natt eller to i mnd er annerledes en 8-10 netter, ikke sammenlignbart vil jeg si. 🙃 Anonymkode: d94dc...5e8 Da misforstod jeg. Vil personlig være mer med barnet mitt enn å sende vekk så mye i måneden! Har han kun der når jeg trenger noe avlastning fordi jeg er alene pga mannens jobb borte. Det er 1-3 netter i mnd. For å være den beste mammaen jeg kan så gjør dette bare underverker for meg, barn og besteforeldre. Så ja, min situasjon er nok ikke sammenlignbar sånn sett! Anonymkode: 98fc8...9bc
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #11 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enig med AB over her fra bup, er nettopp ferdig utdannet sosionom. Dette strider mot det vi har lært innen tilknytningsteori. En gang i blant, helt fint og bra, både for tilknytningen til besteforeldre og for å utfordre barna til at det går bra å være borte fra foreldrene av og til. Men dette er ganske små barn, kan ikke tenke meg at dette er bra i lengden. Hva er det de gjør i helgene, som gjør at barna må være hos besteforeldre? Med mindre det er jobb som ikke går an å gjøres om på, tenker jeg at her må foreldrene være litt mindre egoistiske. Kan da ikke bare være foreldre i ukedagene. Barna trenger hele dager med sosialisering med søsken og foreldre også, ikke bare de timene etter barnehagen før leggetid. Dessuten er vel den ene i permisjon enda? Hva bruker de disse helgene til? Anonymkode: 5478e...670 Det er dette jeg mener også. De bruker helgene primært til opppussing og annet forefallende arbeid. Det som er irriterrnde er at mine foreldre syns min søster er så flink til å holde det rent og pent, alltid ting iorden og så flink til å få ting gjort. Jaja tenker jeg, ikke så rart man klarer det når man sender ungene vekk så snart det lar seg gjøre. Selv har jeg også 3 barn, og kan nesten telle på en hånd hvor mange netter jeg har vært borte fra de. Men så er jeg ikke super opptatt av interiør og materalistiske ting. Godt vi er forskjellige, men syns vel det er litt synd at mine foreldre ser mer verdi i hva hun er flink til enn hva jeg prioriterer. Så ja - sikkert litt sjalusi i bildet her. Anonymkode: d94dc...5e8 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #12 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Følger boken? Mange av dere. Vært borti mange som jobber med det ene og andre som kun ser i boken og ikke har relevant erfaring. Det er litt uheldig! Ungen min er 1 år, går ikke i bhg og er med meg hele tiden. Ingen problemer overhode at han er hos sine besteforeldre 1-2 ganger i måneden. Jada, var der 1 natt da han var 6 mnd også. Ingen skade skjedd 😉 Heller kun positivt! Anonymkode: 98fc8...9bc Men dette er jo noe helt annerledes. Her snakker jeg fra fredag, gjerne torsdag til søndag opptil 3 ganger i mnd. Og det er bare det jeg ser hos mine foreldre, de har et sett med besteforeldre til som også blir brukt en del tror jeg. Det er mye mer enn 2 ganger i mnd. Anonymkode: d94dc...5e8 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #13 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kan virkelig ikke skjønne hvorfor det skal være så mye verre for små barn å være hos besteforeldre en natt, som er glad i dem og tar godt vare på dem, enn å være i barnehage 8-9 timer hver dag hele uka. Kan ikke se annet enn at disse besteforeldrene er en ressurs og ekstra omsorgspersoner for barna. Hvorfor bryr du deg Ts? Tviler på at din «bekymring» kommer fra en oppriktig omsorg for barna her Anonymkode: 20c13...182 Du leser ikke godt nok- på linje med andre her. Det er IKKE snakk om 1 eller to netter i mnd. Det er snakk om kanskje 8-10 netter i mnd. Og dette med barnehage er jo også et stooooort sosialt eksperiment, og mye forskning tilsier at barn spesielt under 3 år har store stressnivåer i kroppen og derfor kanskje burde være mindre i bgh enn de er i dag. Anonymkode: d94dc...5e8 5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #14 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei- nå vil jeg helst ha råd fra de som faktisk har litt kompetanse innen feltet. Min søster har 3 barn på 3 år, 1.5 årn og 1/2 år. Nå skal mine foreldre sitte barnevakt for 6 helgen på 8 uker. Eller to av barna skal være hos mine foreldre og den tredje skal være hos de andre foreldrene. Det er slik de gjør det. Deler opp barna nødvendigvis for at det ikke skal blir så mange ett sted..Og dette er ikke på langt nær første gangen de er mye hos besteforeldrene. Jeg syns de bruker ekstremt mye barnevakt. Kan dette være litt dumt iforhold til tilknytning til sine foreldre?? De har det jo definitivt bra hos besteforeldrene, men det kan umulig være bra å sende ungene sine vekk så mye??? Anonymkode: d94dc...5e8 Er veldig rart at folk velger å gjøre dette. Barnehagen fra tidlig til sent.Såvidt se barna sine og så er det barnepass i helgene.Omtrent hver helg.Hvorfor fikk de barn?? og 1/2år?? Passes så mye og?Kan umulig være bra! Godt de har besteforeldre som stiller opp, både for barna og de voksne.Men dette var drøyt.Hvorfor må de ha så mye pass?Jobb? Eller barnefri? Ville drøftet med barnevernet om de fortsatte.. Anonymkode: b8319...219 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #15 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er dette jeg mener også. De bruker helgene primært til opppussing og annet forefallende arbeid. Det som er irriterrnde er at mine foreldre syns min søster er så flink til å holde det rent og pent, alltid ting iorden og så flink til å få ting gjort. Jaja tenker jeg, ikke så rart man klarer det når man sender ungene vekk så snart det lar seg gjøre. Selv har jeg også 3 barn, og kan nesten telle på en hånd hvor mange netter jeg har vært borte fra de. Men så er jeg ikke super opptatt av interiør og materalistiske ting. Godt vi er forskjellige, men syns vel det er litt synd at mine foreldre ser mer verdi i hva hun er flink til enn hva jeg prioriterer. Så ja - sikkert litt sjalusi i bildet her. Anonymkode: d94dc...5e8 Så du nå leter etter feil hos søsteren din. Familie på det beste sier jeg bare 😅 helt vanlig btw å hakke på hverandre. Du hakker på henne, hun på deg... Anonymkode: 25843...e6c 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #16 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Kan virkelig ikke skjønne hvorfor det skal være så mye verre for små barn å være hos besteforeldre en natt, som er glad i dem og tar godt vare på dem, enn å være i barnehage 8-9 timer hver dag hele uka. Anonymkode: 20c13...182 Det yngste barnet er 6 mnd. Så små barn finner du ikke i barnehagen. Og er det ikke enda verre at de er vekk oftere enn annenhver helg hvis de i tillegg går i barnehagen? Jeg blir faktisk provosert over at folk bare kjører på meg tette barn, av én eller annen grunn, når de åpenbart ikke orker det. Anonymkode: de518...4fd 7
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #17 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så du nå leter etter feil hos søsteren din. Familie på det beste sier jeg bare 😅 helt vanlig btw å hakke på hverandre. Du hakker på henne, hun på deg... Anonymkode: 25843...e6c Hm- jeg hakker ikke på henne. Sier ingenting om dette i familien. Er bare i tvil om dette faktisk er greit å gjøre, og når hun i tillegg blir hyllet som en arbeidsom og dyktig mamma så reagerer jeg litt. Anonymkode: d94dc...5e8 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #18 Skrevet 19. februar 2021 Det er temmelig ofte, ja, men med 3 så tette barn så har jeg full forståelse for at foreldrene er slitne og behøver avlastning. Når det er sagt så håper jeg ikke hun sender babyen på 6 måneder vekk på overnatting særlig ofte ?! Anonymkode: 09ba1...06a
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #19 Skrevet 19. februar 2021 Ts her- og det mest irriterende var at hun spurte med om hvorfor jeg ikke pusset opp vaskerommet. Jeg sa jeg ikke hadde overskudd og jeg sender ikke barna mine vekk for å tilfredstillw egne behov. Da fikn jeg til svar at line barn ville sikkert satt pris på å ha det fint hos seg😳😳 jeg håper barna mine vil huske og sette pris den gode fredagsstemningen og rolige helger med god mat og godis+ tilstedeværende foreldre fremfor en nyopppusset hjem. Og enda verre og tildels skuffende var at moren min mener (håper) og tror at hennes barn sikkert blir like lykkeøige som mine. Det håper selvsagt jeg også, men det sier litt om verdiene i min familie😳 Anonymkode: d94dc...5e8 5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #20 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er temmelig ofte, ja, men med 3 så tette barn så har jeg full forståelse for at foreldrene er slitne og behøver avlastning. Når det er sagt så håper jeg ikke hun sender babyen på 6 måneder vekk på overnatting særlig ofte ?! Anonymkode: 09ba1...06a Babayen på 6 mnd er like ofte på overnatting jo. Opptil flere døgn av gangen og flere ganger i mnd. Anonymkode: d94dc...5e8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå