Gå til innhold

"må" vi reise hele familien til svigers?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min mann har 3 barn. Yngste født under corona. Hans foreldre og søsken bor en flyreise unna, og de ønsker ikke å komme på besøk til oss.

Vi har et stort gjesterom og kan gjerne hente på flyplassen med egen bil, men de har så langt svart at "det er for dyrt", "de blir borte for lenge", "flyskrekk", "høyt blodtrykk", "rakk ikke å bestille før prisene gikk opp", osv. 

(Sier ikke at det er dårlige grunner, men de vil altså ikke besøke oss. Vi har bodd her i snart 10 år og har planer om å bo her i minst 10 år til, de har aldri vært her og alltid kommet med unnskyldninger av typen ovenfor.)

Dermed er det vi som må komme til dem, om vi skal møtes. Det finnes ingen gjesterom hos verken svigerforeldre eller min manns to søsken - alle bor i små leiligheter midt i byen. De 2-3 siste gangene vi har besøkt dem har de ikke hatt tid til å hente oss på flyplassen (ca 30-45 min kjøring hver vei) så vi har måttet ta buss med småbarn og kofferter. Min mann og jeg har kommet frem til at nå som vi har 3 barn så er det bare ikke mulig lenger å "dele stua" som soverom når vi besøker, og vi orker ikke stresset med buss, så hvis vi skal reise alle sammen så må vi leie bil og sove på hotell/airbnb. 

Flybillett for alle (yngste reiser foreløpig gratis), leiebil og hotell i en uke, da blir egentlig besøket til svigers dyrere enn en ferietur til "syden" - og mindre fristende, iallefall for meg som ikke er oppvokst der og synes det er "bare en vanlig grå norsk by". 

Mitt forslag er derfor at min mann drar alene sammen med eldstebarnet, som er det eneste som er gammelt nok til å ha noe utbytte av turen. Så er jeg hjemme med de to yngste. Da kan mann og eldstebarnet faktisk sove på sofaen og ta buss - vi sparer MYE penger som vi kan bruke på en ordentlig ferie - og jeg slipper stresset med å reise rundt med to småbarn. 

Men da får ikke svigers møtt det yngste barnebarnet sitt i år heller. 

Jeg synes at dersom det er så om å gjøre for dem å møte barna så kan de komme HIT, men mannen min er veldig ubesluttsom.

Hva synes dere?

Anonymkode: 583b1...a4b

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg. 

Anonymkode: 1bd86...3cc

• Liker 43
Skrevet

Ja dette er helt rimelig. Vil de ikke reise for å se familien, får det den konsekvens at de ikke får se den. De kan ikke forlange at dere skal bære hele byrden for reise og opphold og dårlig innkvartering, når det koster så mye mindre å få dem ned til dere. 

• Liker 21
Skrevet

Jeg er og helt enig med deg!

Å knytte bånd og skape relasjoner bør være noe begge bidrar til. Her høres det ut som om hele jobben faller på dere gang på gang, og det er ikke rettferdig. Og dere blir ikke engang hentet på flyplassen! 

Anonymkode: 78b57...714

• Liker 9
Skrevet

Jeg ville ikke gidde å besøke dem.  

Anonymkode: 15c3e...c10

• Liker 7
Skrevet

Slik har det vært med vår familie i alle år. Alltid mine foreldre som har tatt initiativ til besøk og lignende. Når det var de andres tur var det bare klaging og alt var dyrt, langt å reise og så videre. Nå har endelig min mor innsett at det ikke er verdt det og hva blir resultatet? ikke sett familien på mange år. Like greit, de tar jo aldri initiativ til å bli kjent med oss uansett.. Stå på ditt! Dere skal ikke måtte bruke et helt feriebudsjett for noe som bare er stress for dere og dermed ingen kos. 

Vil mannen din absolutt reise for han gjøre det alene eller med eldstemann som du skriver!

• Liker 5
Skrevet

Helt enig med deg TS og de andre her. Å holde kontakt med hverandre skal ikke bare gå én vei, og det høres ut som du og mannen din har gjort deres bit og vel så det. Svigerfamilien din minner meg om min egen familie, de var og sånn at de ikke gadd å komme på besøk.

Anonymkode: 47a00...814

• Liker 2
Skrevet

Enig med deg. At mannen og eldstebarnet drar alene bør vere løsningen, viss svigerfamilien vil treffe barna kan de dra på besøk til dere

Anonymkode: fc454...07b

• Liker 2
Skrevet

Vi har lignende problemer med foreldre og har nå en ordning hvor vi besøker annenhver gang. Nå vi har vært på besøk hos dem kommer vi ikke tilbake på besøk før de har besøkt oss en gang. 

Ordningen har ført til at vi er hos dem to ganger i året og de er hos oss to ganger i året, mens før var vi hos dem fire ganger i året og de kom aldri til oss (men maste konstant om å få se barnebarna). 

Anonymkode: ea32a...74d

• Liker 2
Skrevet
On 2/19/2021 at 4:13 PM, AnonymBruker said:

Vi har lignende problemer med foreldre og har nå en ordning hvor vi besøker annenhver gang. Nå vi har vært på besøk hos dem kommer vi ikke tilbake på besøk før de har besøkt oss en gang. 

Ordningen har ført til at vi er hos dem to ganger i året og de er hos oss to ganger i året, mens før var vi hos dem fire ganger i året og de kom aldri til oss (men maste konstant om å få se barnebarna). 

TS her.

Det hadde jo vært en kjempebra idé, dersom de bare ville komme hit...

Nå har vi "heldigvis" corona som unnskyldning en liten stund til, men vi må snart ta det opp med dem.

Min mann har pleid å ringe til familien sin - videochat - omtrent annenhver uke, for å vise frem ungene. De er, som små barn flest, ikke veldig interessert i å se på folk på en liten skjerm. De har ikke noe særlig språk, og klarer ikke å svare på spørsmål. Eldstebarnet har stort sett noe helt annet det har lyst til å gjøre, og kan komme og si hei og småprate i 5 minutter, men så vil det helst gå og leke/se TV/ringe en venn. 

Denne helga spurte jeg om mannen min ikke skulle ringe foreldrene sine, for det er 2-3 uker siden sist. Han svarte da at faren hans har fortalt at mora gråter resten av kvelden hver gang vi ringer, for hun "savner barnebarna så" og "de er så lite interessert i henne". Så frem til barna - spesielt eldste - begynte å oppføre seg bra på videochat, så så han ikke helt poenget med å ringe dem...

Nå skal jeg bestikke eldstebarnet til å oppføre seg pent og late som hun er superinteressert i å snakke med farmor, wish me luck...

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

TS her.

Nå har vi "heldigvis" corona som unnskyldning en liten stund til, men vi må snart ta det opp med dem.

Min mann har pleid å ringe til familien sin - videochat - omtrent annenhver uke, for å vise frem ungene. De er, som små barn flest, ikke veldig interessert i å se på folk på en liten skjerm. De har ikke noe særlig språk, og klarer ikke å svare på spørsmål. Eldstebarnet har stort sett noe helt annet det har lyst til å gjøre, og kan komme og si hei og småprate i 5 minutter, men så vil det helst gå og leke/se TV/ringe en venn. 

Denne helga spurte jeg om mannen min ikke skulle ringe foreldrene sine, for det er 2-3 uker siden sist. Han svarte da at faren hans har fortalt at mora gråter resten av kvelden hver gang vi ringer, for hun "savner barnebarna så" og "de er så lite interessert i henne". Så frem til barna - spesielt eldste - begynte å oppføre seg bra på videochat, så så han ikke helt poenget med å ringe dem...

Nå skal jeg bestikke eldstebarnet til å oppføre seg pent og late som hun er superinteressert i å snakke med farmor, wish me luck...

Dette virker jo veldig spesielt? De kan ikke komme til dere, selv om de altså bare er to voksne og dere stiller opp med både overnatting og skyss til og fra flyplass. Og hvis dere skal besøke dem med tre små barn, er det ikke aktuelt for dem å løfte en finger for å gjøre ting enklere for dere, dere må altså betale og organisere fly og overnatting for fem personer + skyss til og fra flyplass.

Og så kan dere ikke ringe dem nå, fordi farmor sitter og griner en hel kveld fordi barnebarna hennes, tre småbarn(!!!) ikke gir henne nok oppmerksomhet når dere videochatter!

Ærlig talt, jeg tror kanskje det er like greit at de ikke kommer på besøk til dere, for jeg oppfatter det ikke akkurat som besteforeldre som vil bli kjent med barnebarna på ungenes premisser.  Jeg får mer inntrykk av at de er typene til å sette seg i sofaen og bli der mens de forventer å bli oppvartet på alle bauger og kanter, samtidig som de klager over at barnebarna faktisk er barn, og ikke tre små 50-åringer som sitter pent ved bordet og konverserer om farmors interesser.

Skrevet (endret)

Selvfølgelig har du helt rett. 

Her hadde jeg sagt til mannen, at jeg overhode ikke orker å busse med tre små eller å sove i en stue med tre små. Dersom svigers har dårlig råd og de ikke får somlet seg til å kjøpe flybillett, så spander billetten på dem. Jule eller bursdagsgave. 

Og mannen må gjerne dra med alle barna, men jeg hadde blitt hjemme. Selvfølgelig med unntak av minsten hvis hen er helt ny.

Endret av Aureka
  • Liker 4
Skrevet

Nei hele familien må ikke reise, her høres ditt forslag absolutt mest praktisk og fornuftig ut. Jeg har ikke barn selv men mange venner med barn reiser på besøk bare den ene voksne til foreldre og har med alle eller bare ett av barna, det er helt vanlig.

Dere får heller planlegge en sydentur med svigers neste år så kan de være med de små og dere får en faktisk hyggelig ferie fra reiseutgiften istedet for at ferien legges til en kjip sofa i en norsk by. 

Anonymkode: 070c3...88e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her.

Altså, at du gidder. Det er jo ikke barna dine som er uoppdragne. Det er besteforeldrene det skorter på her. 

• Liker 4
Skrevet

Sydentur - eller hytte/campingtur i Norge om det er lettere å få med alle på :)

• Liker 2
Skrevet

Enig med deg ts. Syns svigers er kjipe. Og det med at farmoren gråter fordi barnebarna er lite interessert... Det er sært! Det er jo småbarn! Og dessuten er det ikke så rart at de er uinteressert, når farmor aldri besøker dem. 

Anonymkode: fb4ed...2a0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS her.

Våre besteforeldre ville heller ikke komme til oss. Derfor vi begynte med den ordningen med annenhver gang. Hvis de spurte når vi kom neste gang svarte vi «etter dere har vært hos oss». Tok vel et halvt år før de skjønte greia og kom på besøk. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sydentur - eller hytte/campingtur i Norge om det er lettere å få med alle på :)

Ja, du det hørtes jævelig trivelig ut..!
Ferie med familiemedlemmer som forventer at alt skjer på deres premisser, og som bare klager og bortforklarer ting de ikke selv evner å ta ansvar for.

Skrevet

Du er ikke urimelig, TS, og jeg tenker at du og din mann har tatt altfor mye ansvar allerede. La pliktfølelsen gå, og legg deres egne premisser. Hele familien trenger ikke reise hver gang, og dere trenger absolutt ikke bruke hver ferie på dette opplegget. Vil de ikke gjøre en likeverdig innsats, så er det deres skyld at kontakten blir sjeldnere.

Hadde bare svart at "dere vet hvor vi bor, vi tar gjerne imot besøk" når de klager over sjelden kontakt. Å være ærlig og direkte og legge ansvaret der det hører hjemme er som regel best. 

Anonymkode: 3e834...f55

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...