Gjest Warrior Skrevet 19. februar 2021 #1 Skrevet 19. februar 2021 Jeg og denne personen hadde en krangel igjen for ikke så lenge siden, vi har kranglet før også og jeg ble så sint og sa ting jeg selvfølgelig ikke mente. Angsten gjør meg lett sint når jeg blir skikkelig redd. Jeg ble så sint fordi personen tidligere har gjort meg redd med vilje, jeg føler i alle fall at det var med vilje som hevn etter tidligere krangel når personen vet jeg sliter sånn med angst. Aldri fått en unnskyldning for det. Jeg skal så klart si unnskyld uansett for denne siste krangelen en gang når personen kan se meg igjen, men jeg bare lurer på er det rettferdig at bare jeg skal si unnskyld? Jeg synes det er urettferdig men det er flere som mener det er bare jeg som skal si det, og det er flere som ikke vil snakke med meg etter dette og bare forsvarer den personen jeg kranglet med. Jeg kan ikke noe for angsten og at jeg ble så lett sint. Så jeg bare lurer på hva dere mener
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #2 Skrevet 19. februar 2021 «Du kan ikke noe for denne krangelen». Fordi du har angst? Slutt å oppføre deg som offer, ta ansvar for egne handlinger. Anonymkode: 1da66...7ac 25
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #3 Skrevet 19. februar 2021 Du får si unnskyld, jobbe med angsten, gå sinnemestringskurs og jobbe hardt for å unngå å jevnlig havne i klammeri med andre Anonymkode: 15a9d...efa 9
Gjest Warrior Skrevet 19. februar 2021 #4 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): «Du kan ikke noe for denne krangelen». Fordi du har angst? Slutt å oppføre deg som offer, ta ansvar for egne handlinger. Anonymkode: 1da66...7ac Jeg tar ansvar og skal si unnskyld, men lurte bare på om det er rettferdig at bare jeg skal si det og ikke få noe unnskyldning tilbake.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #5 Skrevet 19. februar 2021 Er du stadig i krangler eller er det bare med denne ene personen? Anonymkode: fd50f...f7b 2
Troyamin Skrevet 19. februar 2021 #6 Skrevet 19. februar 2021 (endret) Warrior skrev (6 timer siden): Jeg og denne personen hadde en krangel igjen for ikke så lenge siden, vi har kranglet før også og jeg ble så sint og sa ting jeg selvfølgelig ikke mente. Angsten gjør meg lett sint når jeg blir skikkelig redd. Jeg ble så sint fordi personen tidligere har gjort meg redd med vilje, jeg føler i alle fall at det var med vilje som hevn etter tidligere krangel når personen vet jeg sliter sånn med angst. Aldri fått en unnskyldning for det. Jeg skal så klart si unnskyld uansett for denne siste krangelen en gang når personen kan se meg igjen, men jeg bare lurer på er det rettferdig at bare jeg skal si unnskyld? Jeg synes det er urettferdig men det er flere som mener det er bare jeg som skal si det, og det er flere som ikke vil snakke med meg etter dette og bare forsvarer den personen jeg kranglet med. Jeg kan ikke noe for angsten og at jeg ble så lett sint. Så jeg bare lurer på hva dere mener Hva du føler og hva som er fakta er gjerne to forskjellige ting. Hvordan du føler er dermed ikke det samme som den faktiske hendelsen. Du kan ikke noe for angsten, men du kan gjøre noe med måten du reagerer på. For du må ikke bli sint. Du kan gå bort fra situasjonen. Få hjelp til å håndtere angsten på en trygg måte. Folk skal ikke måtte "gå på eggeskall" rundt deg bare fordi de vet om din angst og reaksjonsmønster. Endret 19. februar 2021 av Troyamin Endret grunnet staveleifer. 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #7 Skrevet 19. februar 2021 7 hours ago, Warrior said: Jeg synes det er urettferdig men det er flere som mener det er bare jeg som skal si det, og det er flere som ikke vil snakke med meg etter dette og bare forsvarer den personen jeg kranglet med. De som mener at det bare er du som bør si unnskyld vet vel kanskje hva krangelen din handler om? Da er de jo mye mer kvalifisert til å gi råd enn oss på Kvinneguiden. Vi på Kvinneguiden aner ikke hva krangelen din handler om, hva du har sagt og i hvilken kontekst det ble sagt. Når det er sagt så velger du jo selv om du skal si unnskyld. Det du ikke kan velge er om den andre personen skal si unnskyld. Anonymkode: 84fed...3e3 4
Hippogriff Skrevet 21. februar 2021 #8 Skrevet 21. februar 2021 Uten å kjenne situasjonen så kan jeg vel kun bidra med to generelle betraktninger. 1. Folk ber om unnskyldning på ulike måter, mange uten å bruke selve ordet. Jeg aksepterer ALLTID det, og legger ikke inn noe «krav» om at ordet skal være brukt. Noen kan gi deg en liten gave, noen gir deg mye positiv oppmerksomhet - poenget er at jeg for min del alltid anerkjenner at deres måte å reparere relasjonen på er like mye verd som mitt ord «unnskyld». 2. Er det relasjoner jeg bryr meg om, legger jeg ALL prestisje til side for å reparere relasjonen. Krever ikke noen beklagelser eller lignende tilbake, bare jobber for å få relasjonen på track igjen. Nå er jo det beste rådet å unngå krangling og drama i utgangspunktet da. Så de to rådene er kanskje enklere for meg selv enn deg siden jeg sjelden behøver praktisere dem. Men om du ofte havner i krangler med dine nærmeste har jeg to råd i tillegg: 1. Jobbe med eget reaksjonsmønster. 2. Revurdere omgangskretsen og redusere litt på kontakten med de mest «dramatiske» personlighetene. For det høres da slitsomt ut å stadig være i konflikter? 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #9 Skrevet 21. februar 2021 Uten vite hva krangelen handlet om, er det umulig for meg å si om det er rettferdig at bare du skal si unnskyld. Når det er sagt tenker ejg at hvis flere mennesker, som jeg antar vet hva som skjedde, har sagt til deg at det er du som bør unnskylde, så er det sannsynligvis det. Du sier at du ikke kan noe for angsten din. Det er forsåvidt riktig, det er ikke mulig å styre når angsten kommer. Men det er du som velger hvordan du reagerer på angsten. Det er ikke greit å bruke angsten som unnskyldning til å oppføre seg dårlig mot vennene sine. Det er ikke din feil at du har angst, men det er ikke vennen din sin feil heller. Du sier at du føler at vennen din har gjort deg redd med vilje. Det vil si at du ikke vet at det var med vilje, det er noe du tror, basert på de følelsene du sitter med. Det er skikkelig urettferdig å gi vennen din ansvar for hvordan du føler deg! Jeg har lest mange av innleggene dine her. Jeg oppfatter det som at du har ganske store problemer med både angst og sinnemestring. Det må være Jæ"%#lig tøft å ha det sånn! Jeg kan tenke meg at det på en måte kan føles godt å legge litt av skylden over på noen andre, at det kanskje kan være en slags trøst i det? Problemet med den taktikken er at da blir du avhengig av andre for å klare å styre dine følelser. Du reduserer deg selv, ved å ikke selv ta ansvar for å regulere egne følelser. Jeg tror det første du trenger er å innse at det er ditt ansvar. Nå mener jeg selvsagt ikke at du magisk vil få det bedre ved å innse dette, men det vil være et skritt på veien. Når du innser at det er ditt ansvar, og er intressert i å jobbe med det, kan du på sikt lære deg å regulere følelsene dine, slik at de kan uttrykkes på en annen måte enn gjennom krangel og drama. Anonymkode: 21f9e...2a0 8
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #10 Skrevet 21. februar 2021 Angst gir ikke noe fribillett til å oppføre seg dårlig, eller at andre skal tåle mer for deg fordi du har angst. Ta et steg tilbake og tenk over hvordan du framstår for andre, og hvorfor du reagerer som du gjør. Anonymkode: 822fe...591 4
Me for life Skrevet 21. februar 2021 #11 Skrevet 21. februar 2021 Umulig å svare skikkelig uten å vite noe om krangelen. Men ut ifra hvirdan du prøver å vri deg unna tipper jeg det er du som burde be om unnskyldning og at du vet det. 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #12 Skrevet 21. februar 2021 Hvis det er flere som ikke vil snakke med deg og mener du har skyld i alle disse kranglene må du nok gå i deg selv. Å skylde på at man har angst er ikke bra nok. Det hjelper heller ikke å stadig starte krangler og si unnskyld etterpå. Du må slutte å lage krangler hvis du vil at folk skal omgås deg. Anonymkode: be942...e80 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #13 Skrevet 21. februar 2021 On 2/19/2021 at 1:50 PM, Warrior said: Jeg og denne personen hadde en krangel igjen for ikke så lenge siden On 2/19/2021 at 1:50 PM, Warrior said: Jeg synes det er urettferdig men det er flere som mener det er bare jeg som skal si det, og det er flere som ikke vil snakke med meg etter dette og bare forsvarer den personen jeg kranglet med. Hvilken relasjon har du til personen du skal si unnskyld til og hvilken relasjon har du til de som ikke vil snakke med deg? Er det snakk om familiemedlemmer eller bekjente? Er normalt viktigere å skvære opp med familie enn bekjente. Er også lettere å kutte kontakten med bekjente. Anonymkode: 84fed...3e3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #14 Skrevet 21. februar 2021 Det går fint an å be om unnskyldning på dine vegne,og samtidig gi beskjed om at det hadde vært greit med en unnskyldning fra den andre også. Anonymkode: 0e04b...73a
Gjest Lama_Drama Skrevet 21. februar 2021 #15 Skrevet 21. februar 2021 Slutt å skyll på angsten, ta ansvar for det du gjør!
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #16 Skrevet 21. februar 2021 Du har forklart hvor du mener du skal si unnskyld, men hva skal de andre person si unnskyld for? For at du har angst? Akkurat dette kom dårlig frem i innlegget og hadde vært fin om du utdyper dette. Anonymkode: 10f9f...6cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå