Gulterkult Skrevet 19. februar 2021 #1 Skrevet 19. februar 2021 Min datter på snart 14 år har viklet seg inn i et nett. Det startet med ei motivert og skoleflink jente som startet på ungdomsskolen i høst. Hun fikk gode karakterer og gode tilbakemeldinger på både skolearbeid og seg selv som person. Ved en anledning fikk hun tilbake en prøve med 3+ og var egentlig fornøyd med det. Læreren kommer da bort til henne og sier at hun er skuffet og at hun hadde skyhøye forventninger til henne. Etter dette (i november) har det gått nedover. Status nå: Hun har angst og hatt angstanfall med tilhørende besøk av ambulanse. Det er kontinuerlige samtaler med helsesøster. BUP er kontaktet for risikosamtale og skal følge opp med ukentlige samtaler. Fastlege er inni bildet. Jeg og stefar (vi er gift og har vært sammen halve livet til datteren "vår". Hun har ingen kontakt med biologisk far og kjenner han ikke.) Dette KAN være trass! Men ærlig talt, når jenta truer med å ta sitt eget liv og er iskald og sier dette foran diverse helseinstanser og legger ut om hvordan hun tenker hun skal gjøre det, da blir man som mor usikker, redd, syk osv.! Per nå: Hun tørr ikke ta bussen til skolen, så jeg må kjøre henne. Hun nekter å legge vekk telefonen kl 23, som er avtalen med helsesøster. Hun er fritatt for lekser og prøver en periode. Hun vil ikke på skolen og er på skolen kanskje 60-70% i snitt (siden nyttår). Hun har tilgang til alt per nå, penger, internett, netflix. Vi prøver å ikke gå inn i diskusjon med henne men være konsekvente etter råd fra instanser. Men likevel er dette ødeleggende og dersom vi setter grenser, sier hun både kaldt og liketil at hun skal dø. Hun kommer til å ta livet sitt. Hun vil bare dø. Ingenting er bra. Hun har en vennegjeng som er snill og en bestevenninne, og i tillegg er hun fra en familie som er støttende og forholdsvis ressurssterk med familienettverk. Jeg er så rådvill. Kjemperedd. Engstelig. Er 100% sykemeldt nå og ser ærlig talt ikke for meg at jeg kan jobbe fullt igjen. Veldig takknemlig for konstruktive tilbakemeldinger ... <3 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #2 Skrevet 19. februar 2021 Først og fremst tro på henne og ikke tro det er trass. Sørg for at hun vet at hun kan snakke med deg om alt hvis hun vil, at mamma er der og vil gjøre alt for at hun skal få det bedre. Spørr henne feks hva vil du gjøre i dag, hva skal til for at du får det bedre også prøv å gjør de tingene med henne eller som familie for å vise det gjennom handling og bedre hverdagskvaliteten hennes. Min erfaring etter 22. juli var at foreldrene mine ikke forsto. De ble sinte fordi jeg ikke ville på skolen og ikke kom meg opp av sengen. Men de evnet ikke å hjelpe meg ved å skape en arena for å snakke, finne på de få tingene som kunne hjulpet på livsgleden og motivasjonen i hverdagen osv. Anonymkode: dcdd0...711 24 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #3 Skrevet 19. februar 2021 Hei, for en utrolig vanskelig situasjon dere er i! Høres ut som datteren din får god oppfølging av diverse instanser. Jeg var selv veldig deprimert på den alderen og overgangen fra barn til ungdom/voksen var vanskelig for meg. Jeg slet også med tanker om at livet mitt ikke var verdt å leve, og gjør fremdeles det innimellom nå ti år senere. jeg tror ikke du skal være så veldig redd for at hun tar sitt eget liv, de som velger den utveien har som regel aldri sagt noe om det på forhånd (men man kan selvsagt aldri vite). For min del ønsket jeg å bli tatt på alvor og at andre skulle se hvor vanskelig jeg hadde det. At de ville anerkjenne følelsene mine og at de trodde på at jeg hadde disse følelsene. Har du satt deg ned og prøvd å snakke med henne når du setter grenser og hun svarer at hun vil ta livet sitt for å prøve å finne ut hva som ligger bak? ang det med mobil så tenker jeg at en løsning kan være at hun får lov å holde på med mobilen så lenge hun selv vil, men at konsekvenser er at hun må stå opp til vanlig tid uansett om hun drar på skolen eller ikke? Ellers har jeg ikke så mange råd å komme med. Du høres ut som en god og støttende mor for datteren din, og det er uansett det viktigste❤️ Anonymkode: f7ae6...3da 4
TinaChristina Skrevet 19. februar 2021 #4 Skrevet 19. februar 2021 Vis at dere er der for henne og tar henne seriøst. Det hun føler er i aller høyeste grad reellt for henne. Alt for mange foreldre tar dette som trass og noe "alle" tenåringer kommer med. Prøv å komme til bunns i hvorfor hun har det slik og hva hun trenger. Uten å formane eller disiplinere. Flere og flere unge tar sitt eget liv, mer nå enn før mulig grunnet covid. Jeg var en slik tenåring og har slitt hele mitt voksne liv også. Er nå i midten av 30årene og ble "heldigvis" (godt å få en svar og grunn til alt) diagnostisert med bipolar lidelse for et par år siden. 6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #5 Skrevet 19. februar 2021 Er det pga at læreren sa at hen var skuffet? Hvis ja så hadde jeg tatt en alvorsprat med den læreren. Læreren skal ikke få eleven til å føle på et prestasjonspress. vet om flere voksne som tenåringer sa de skulle ta livene sine og de lever fortsatt, de ville bare ha oppmerksomhet og var påvirket av hormoner. Anonymkode: facc0...f4f 6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #6 Skrevet 19. februar 2021 Høres ut som om hun enten tåler ekstremt lite eller at det ligger noe mer bak. Ingen får vel lyst til å ta livet av seg fordi læreren er skuffa dersom alt annet ellers er bra? Anonymkode: b32d1...2f2 25
Gulterkult Skrevet 19. februar 2021 Forfatter #7 Skrevet 19. februar 2021 Takk for svar sålangt. Vil bare presisere at vi tar henne på alvor i aller høyeste grad. Vi snakker mye med henne og har latt henne komme med forslag selv. Hun får lov å være sint og sur, vi er tilstede, inviterer henne og ønsker å være sammen med henne. Legger til at hun er enebarn i den grad at hun har en eldre stebror (min manns sønn) på snart 20 år som lever sitt eget liv. Hun blir sett, ønsket, snakket med og elsket... <3 3 1
Gulterkult Skrevet 19. februar 2021 Forfatter #8 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Høres ut som om hun enten tåler ekstremt lite eller at det ligger noe mer bak. Ingen får vel lyst til å ta livet av seg fordi læreren er skuffa dersom alt annet ellers er bra? Anonymkode: b32d1...2f2 At denne lille kommentaren skulle få så store ettervirkninger, er det vel ingen tvil om. Vi føler at det startet der. Men, samtidig skjønner vi jo at det ikke er KUN derfor men at det kan ha vært en dråpe. Vi har vært inne på tanken om hvorvidt hun gjør seg selv til et slags offer, eller om ikke tåler motgang. Vi prøver å nøste opp i dette via BUP. 1
Lisa Rowe Skrevet 19. februar 2021 #9 Skrevet 19. februar 2021 For det første så er det veldig viktig å ta slike uttalelser på alvor. Enten det er på trass eller for oppmerksomhet så er det vel verdt å nevne at ingen friske mennesker med gode liv sier sånne ting og oppfører seg slik.. Det er et tegn på at hun har det vanskelig. Jeg har selv vært i samme situasjon som din datter, og for min del var det veldig ødeleggende når min mor gav meg konsekvenser for ting som skyldtes sykdom og vanskeligheter jeg hadde i livet. I perioder hvor jeg ikke turte å gå på skole så pleide hun for eksempel å sku av internettet i skoletiden og ta mobilen min på natten. Det hadde ingen effekt. Problemet mitt var ikke viljen eller dårlig motivasjon, jeg var psykisk syk, og det skal man ikke straffes for. Jeg tenker at BUP høres ut som en god idé. Snakk litt med behandleren hun får om uttalelsene hun kommer med og oppførselen hennes ellers. Det er nok tvilsomt at dette oppsto på grunn av én kommentar av læreren, men at dette heller er noe som har bygget seg opp og at den kommentaren rett og slett bare var siste dråpen for henne. 6 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #10 Skrevet 19. februar 2021 Gulterkult skrev (7 minutter siden): At denne lille kommentaren skulle få så store ettervirkninger, er det vel ingen tvil om. Vi føler at det startet der. Men, samtidig skjønner vi jo at det ikke er KUN derfor men at det kan ha vært en dråpe. Vi har vært inne på tanken om hvorvidt hun gjør seg selv til et slags offer, eller om ikke tåler motgang. Vi prøver å nøste opp i dette via BUP. Skjønner. Jeg tror som AB 8fb35 skriver at det å dulle med henne nå ikke nødvendigvis er det hun trenger. Dere virker jo som kjærlige foreldre, så det er neppe sånn at hun mangler noe der. Å bli enda mer ettergivende og "snille" i en sånn situasjon er ikke alltid det rette, tror jeg. Og dere har vel heller ikke erfart at det hjelper så langt. Anonymkode: b32d1...2f2 5
Lisa Rowe Skrevet 19. februar 2021 #11 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er heller ikke så sikker på om det er riktig å kjøre henne på skolen og frita henne for lekser. Må si meg veldig uenig i dette. Om disse tiltakene gjør at skole blir overkommelig for henne så tenker jeg det er verdt det. Om hun lider av angst så er det en prosess å bli frisk, det er ikke noe som skjer over natten. Jeg endte selv opp med å slutte på skolen i 9. klasse på grunn av dårlig tilrettelegging. 11
AllahBallah Skrevet 19. februar 2021 #12 Skrevet 19. februar 2021 Det kan være enten eller, ja det kan være hun er trass, kald og manipulerer dere. Men, det ville jeg ikke ta sjansen på. Sannsynligvis er hun kommet frem til at tilværelsen er dritt. Bare stress, angst, eller kjedelig, uten glede eller uten grunn til å leve. Kan også være verre enn dette. Da hjelper det ikke at hun har alt, hatt en trygg oppvekst, vært flink på skolen. Hvis hun føler at tilværelsen er dritt. Da tenker jeg, om dere skal være til noe hjelp, at dere må akseptere - og finne ut av hvorfor tilværelsen er dritt. 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #13 Skrevet 19. februar 2021 Lisa Rowe skrev (11 minutter siden): Må si meg veldig uenig i dette. Om disse tiltakene gjør at skole blir overkommelig for henne så tenker jeg det er verdt det. Om hun lider av angst så er det en prosess å bli frisk, det er ikke noe som skjer over natten. Jeg endte selv opp med å slutte på skolen i 9. klasse på grunn av dårlig tilrettelegging. Her svarer du åpenbart utfra egne erfaringer. Men det er ikke sikkert det som var riktig for deg er det riktige for TS' datter. Anonymkode: b32d1...2f2 4
Lisa Rowe Skrevet 19. februar 2021 #14 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her svarer du åpenbart utfra egne erfaringer. Men det er ikke sikkert det som var riktig for deg er det riktige for TS' datter. Anonymkode: b32d1...2f2 Nei, ikke nødvendigvis. Jeg forteller hvordan det var for meg, men synspunktene mine stammer fra å ha mye kunnskaper om psykiske lidelser, samt at jeg kjenner et titalls av mennesker som har psykiske lidelser. Det oppleves ikke likt for alle, men når man ikke vet hvordan man skal gå fram så tenker jeg det alltid er lurt å være forsiktig. Nå er det ikke sikkert at det er snakk om en psykisk lidelse, men det slik ts beskriver det så høres det ut som en begynnende psykisk lidelse. 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #15 Skrevet 19. februar 2021 For å plukke problemene litt fra hverandre; hvorfor kjører du? Kontakt skolen, så sender de sosiallæreren og henter henne. Da pleier slike nykker gi seg. Jada, gjort det selv ✌️😬 Tilgang til «alt mulig». Si det ikke fungerer, hun får velge seg en ting. Fri mobil, eller penger, eller xxx. Litt av alt er selvfølgelig, men fri tilgang på alt er ikke selvfølgelig, selv ikke for henne. Dersom dere virkelig tror hun vil ta selvmord, skal hun ikke da legges inn? Jeg ville ikke hatt ansvar for en slik hjemme og hadde satte himmel og jord i bevegelse for innleggelse (avverge selvmord med skikkelig hjelp!). Oppvaskmøte med denne læreren. Dere møter med datteren, læreren skal være der, kanskje med både sosiallærer og med rektor. Alt skal opp og frem! Dersom noen kan «vippe» av en slik kommentar må skolen få vite det, læreren si unnskyld og din datter må få et normalt forhold til denne læreren igjen. Anonymkode: 4d872...6c9 8 1
Gulterkult Skrevet 19. februar 2021 Forfatter #16 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For å plukke problemene litt fra hverandre; hvorfor kjører du? Kontakt skolen, så sender de sosiallæreren og henter henne. Da pleier slike nykker gi seg. Jada, gjort det selv ✌️😬 Tilgang til «alt mulig». Si det ikke fungerer, hun får velge seg en ting. Fri mobil, eller penger, eller xxx. Litt av alt er selvfølgelig, men fri tilgang på alt er ikke selvfølgelig, selv ikke for henne. Dersom dere virkelig tror hun vil ta selvmord, skal hun ikke da legges inn? Jeg ville ikke hatt ansvar for en slik hjemme og hadde satte himmel og jord i bevegelse for innleggelse (avverge selvmord med skikkelig hjelp!). Oppvaskmøte med denne læreren. Dere møter med datteren, læreren skal være der, kanskje med både sosiallærer og med rektor. Alt skal opp og frem! Dersom noen kan «vippe» av en slik kommentar må skolen få vite det, læreren si unnskyld og din datter må få et normalt forhold til denne læreren igjen. Anonymkode: 4d872...6c9 Takk for klare svar. Håper du baserer dette på noe, det er noe som sier meg at du vet hva du snakker om. Uansett. Jeg kjører henne fordi hun nekter å ta taxi (BUP sykepleier som spurte om jeg hadde mulighet til å kjære henne... ). En annen ting er at jeg stusser over at de som snakker med henne på BUP er en spesialpedagog (nesten som meg selv) og en sykepleier???
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #17 Skrevet 19. februar 2021 Sånn jeg leser det har jenta blitt syk (angst, depresjon). Kommentaren fra læreren var kanskje utløsende faktor, men de fleste tåler å høre at læreren er skuffet, så dette ville nok skjedd uansett. Hun trenger antagelig behandling for dette, det vil hun få gjennom BUP. Hun har bare vært syk i 3 måneder, det er jo ingenting. Voksne mennesker trenger gjerne mye lenger. Jeg vil tro at psykisk sykdom også er vanskeligere å takle for en ungdom. Selvmordstanker kan tyde på moderate til alvorlige plager. Jeg tenker at det kan være nyttig å lære litt om angst og depresjon. Ikke slik å forstå at man skal gå inn og "behandle" henne som forelder, men forstå hva jenta går igjennom. Når man får angst så har man ofte vært utsatt for et høyt stress over tid. Hvor kan dette stresset ha kommet fra? Hvordan kan det minskes? Tilrettelegging slik at hun kan fortsette å gå på skole høres ut som en veldig god idé. Ellers vente og se litt hva som skjer etter litt tid hos BUP. Jeg ville lagt fra meg tanken om trass, det tror jeg ikke det kan komme noe godt utav. Alle kan bli syke, det betyr ikke at de har "viklet seg inn i et nett" eller at de har skyld i å ha blitt syk. Antagelig bærer hun på nok skyldfølelse fra før. Anonymkode: 88fbf...338 9
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #18 Skrevet 19. februar 2021 Lisa Rowe skrev (24 minutter siden): Nei, ikke nødvendigvis. Jeg forteller hvordan det var for meg, men synspunktene mine stammer fra å ha mye kunnskaper om psykiske lidelser, samt at jeg kjenner et titalls av mennesker som har psykiske lidelser. Det oppleves ikke likt for alle, men når man ikke vet hvordan man skal gå fram så tenker jeg det alltid er lurt å være forsiktig. Nå er det ikke sikkert at det er snakk om en psykisk lidelse, men det slik ts beskriver det så høres det ut som en begynnende psykisk lidelse. Jeg sier ikke at hun ikke kan ha psykisk lidelse, men at det å bli dulla med, ikke møte motstand, ikke få noen krav osv. ikke nødvendigvis er den beste måten å behandle en psykisk lidelse på. Anonymkode: b32d1...2f2 7
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #19 Skrevet 19. februar 2021 Hvis dette ikke blir bedre eller eskalerer, så ender hun nok opp med diagnosen emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse når hun fyller 18. Anonymkode: 8fb35...e48 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #20 Skrevet 19. februar 2021 Gulterkult skrev (11 minutter siden): Takk for klare svar. Håper du baserer dette på noe, det er noe som sier meg at du vet hva du snakker om. Uansett. Jeg kjører henne fordi hun nekter å ta taxi (BUP sykepleier som spurte om jeg hadde mulighet til å kjære henne... ). En annen ting er at jeg stusser over at de som snakker med henne på BUP er en spesialpedagog (nesten som meg selv) og en sykepleier??? Det er billigere å ansette spesialpedagoger og sykepleiere. Det er derfor. Men hvorfor nekter hun å bli kjørt i taxi (som i seg selv er utrolig ekstraservice). Anonymkode: 8fb35...e48 1
Anbefalte innlegg