AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #1 Skrevet 19. februar 2021 Hei. Jeg lurer på om det er noen som er gravid eller har vært det som maler, og vet hvilken oljemaling man skal holde seg vekke fra når man er gravid? pigmenter /tuper olje etc. Skal selvfølgelig snakke med lege også. Men om doen vet hvilke stoffer man skal holde seg unna setter jeg veldig stor pris på en oppramsing! bly er selfvølgelig giftig uansett. men hva er alt det andre Anonymkode: 13ac8...26f
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #2 Skrevet 19. februar 2021 Snakker vi lerret-maling her? Den oljemalingen man maler med nå er jo så og si luktfri, og man bruker verken terpentin eller White sprit til tynning av malingen. Jeg har aldri tenkt på dette som et problem. Jeg skyller penslene godt i forseglet glass med oljetynner og vasker dem med zalo etterpå. Annen type maling er jeg dessverre ikke kjent med. Men skal du male en vegg vil de fleste interiør-malinger være vannbasert. Anonymkode: 9dac5...084
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #3 Skrevet 19. februar 2021 Takk. Ja, tenker på maling på lerret, burde skrevet det. Bruker ikke tynnere. Jeg trodde kanskje det kom damp fra malingen uansett. Det lukter alltid ganske mye, tenkte kanskje det var noe i malingen som kanskje ikke er så bra for et foster. Men håper jo at det ikke er noe Det hadde vært fantastisk Anonymkode: 13ac8...26f
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #4 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk. Ja, tenker på maling på lerret, burde skrevet det. Bruker ikke tynnere. Jeg trodde kanskje det kom damp fra malingen uansett. Det lukter alltid ganske mye, tenkte kanskje det var noe i malingen som kanskje ikke er så bra for et foster. Men håper jo at det ikke er noe Det hadde vært fantastisk Anonymkode: 13ac8...26f Det kommer muligens an på oljemalingen? Den oljemalingen jeg har brukt har vel hatt en svak odør av olje, men ikke en kraftig eller ubehagelig duft. Vannmaling har jo også en viss lukt. Men om du ser på det slik at oljemaling bruker lenger tid på å tørke, så vil det vel heller ikke avdampe så mye der og da? Her bare antar jeg. Jeg har bare alltid tenkt at de produktene man benytter og bruker nå er så milde og ikke minst må godkjennes for salg at det ikke vil være et problem. Bare pass på at det luftes godt der det står til tørk? Anonymkode: 9dac5...084
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #5 Skrevet 19. februar 2021 fant også denne her på forumet: Får vel unngå atelier frem til legebesøk / og får litt hetta nå siden jeg har vært i det rommet med våt maling. Men håper som du sier at det ikke er noe farlig nå! linken er fra 2004 Anonymkode: 13ac8...26f
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #6 Skrevet 19. februar 2021 Jeg tror virkelig ikke du skal la deg skremme så lenge rommet luftes godt. Snakk med jordmor så får du nok noen mer konkrete svar. Er jo damer som bytter neglelakk ukentlig og jeg vil jo si det er mye verre enn dette. Det jeg kan finne av informasjon på helsenorge virker å relatere seg til maling av vegger og rom. Da er mengdene mye større. Oppdater gjerne tråden når du har fått svar fra jordmor Anonymkode: 9dac5...084
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #7 Skrevet 19. februar 2021 Teak Det skal jeg gjøre. Anonymkode: 13ac8...26f
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #9 Skrevet 19. februar 2021 Hei du, finn fram sikkerhetsdatablad for det aktuelle produktet. Der skal det stå faresetninger og hvilke stoffer som kan være farlige. Så kan du sjekke om noen av disse er teratogene (fosterskadelige). Anonymkode: b0376...334 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #10 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 19.2.2021 den 13.34): Hei du, finn fram sikkerhetsdatablad for det aktuelle produktet. Der skal det stå faresetninger og hvilke stoffer som kan være farlige. Så kan du sjekke om noen av disse er teratogene (fosterskadelige). Anonymkode: b0376...334 Takk Visste ikke det het teratogen. Kom over denne oversikten noen har laget ang. pigmenter: http://www.alessandrakelley.com/hazards.html Har kjøpt en bra maske som jeg bruker nå og får snakket med legen i morgen. Anonymkode: 13ac8...26f
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #11 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Takk Visste ikke det het teratogen. Kom over denne oversikten noen har laget ang. pigmenter: http://www.alessandrakelley.com/hazards.html Har kjøpt en bra maske som jeg bruker nå og får snakket med legen i morgen. Anonymkode: 13ac8...26f Hehe nei, det er ikke et ord man bruker i dagligtale akkurat Anonymkode: b0376...334
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #12 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk Visste ikke det het teratogen. Kom over denne oversikten noen har laget ang. pigmenter: http://www.alessandrakelley.com/hazards.html Har kjøpt en bra maske som jeg bruker nå og får snakket med legen i morgen. Anonymkode: 13ac8...26f Hjelpes, jeg var ikke klar over at det var så omfattende 😱 Man tenker liksom at det som selges er trygt. Anonymkode: 9dac5...084
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #13 Skrevet 3. mars 2021 TS her. Legen sa bare at jeg ikke skulle tenke på det/ altså eksponeringen jeg har utsatt meg for før jeg visste jeg var gravid. Og, at jeg kunne fortsette å male med utluftning og maske (maler ganske mye), jeg maler også med hansker på fra før. Anonymkode: 13ac8...26f 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #14 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): TS her. Legen sa bare at jeg ikke skulle tenke på det/ altså eksponeringen jeg har utsatt meg for før jeg visste jeg var gravid. Og, at jeg kunne fortsette å male med utluftning og maske (maler ganske mye), jeg maler også med hansker på fra før. Anonymkode: 13ac8...26f Så bra 😊 Er nok mange som slurver med hansker og maske til vanlig. Godt for sjelefreden å gjøre det tryggest mulig når en er gravid i alle fall. Anonymkode: b0376...334
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #15 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): TS her. Legen sa bare at jeg ikke skulle tenke på det/ altså eksponeringen jeg har utsatt meg for før jeg visste jeg var gravid. Og, at jeg kunne fortsette å male med utluftning og maske (maler ganske mye), jeg maler også med hansker på fra før. Anonymkode: 13ac8...26f Så bra du er betrygget 😊 og godt du kan fortsette med det du liker å gjøre. Det er lenge siden jeg malte en del, men det slo meg ikke i det hele tatt at det var noe farlig stoffer i malingen i Norge den gang 😬 jeg har også alltid brukt fingrene i tillegg til pensel og aldri tenkt at det kunne gå inn i huden når det var så enkelt å tørke av og rengjøre. Anonymkode: 9dac5...084
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå