Gå til innhold

Hvordan bli controller?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er på andre semester i øk.ad-studiet og har begynt å lure på om det å jobbe som controller kan være noe for meg. Jeg virkelig koser meg med analyse og økonomistyringsfagene, og det jeg har funnet ut om controllerfunksjonen til nå har bare gjort meg mer nysgjerrig. Men googling får meg bare så langt, så jeg håper å få litt mer informasjon herfra. Så det er sagt, så skjønner jeg at de fleste controllerstillingene er svært ansvarsfulle og ikke nybegynnerstillinger, men jeg vil gjerne få et klarere bilde av hvordan man kommer dit.

Så du som er controller, hvilke fag hadde du fordypning i? Hva er de viktigste arbeidsoppgavene? Hva er en typisk karrierevei?

Anonymkode: 8b134...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke controller selv, men kjenner 3 som har den tittelen.  Felles for dem er at de startet i revisjon etter fullført siv.øk. Etter 2-3 år i revisjon ble de snappet av en av kundene.  

Anonymkode: 70bab...7f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fordel å begynne innen regnskap og/eller revisjon for å skjønne hvordan regnskap henger sammen iallefall. Controllerstillingene et veldig ulike, man har både business controller, prosjektcontroller, regnskapscontroller, og noen heter bare controller. Str. på selskapene har mye å si for hvilke arbeidsoppgaver man har. Business controller er kanskje mer overordna enn de andre, med mer analyse, strategi etc. 

Anonymkode: 4eacb...7de

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...