Gå til innhold

Er dere for eller imot dødsstraff?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er i mot dødsstraff. Det er en straff som misbrukes i flere diktaturer. Å gå fra å være muslim til å bli kristen kan dømme en til døden i enkelte land.

Og en mann på 22 år står i fare for å bli dømt til døden for en sang myndighetene i en delstat i Nigeria oppfatter som blasfemisk.

https://amnesty.no/yahaya?2020_dødsstraff=

Videoannonse
Annonse
Gjest Lampe1
Skrevet
Fame skrev (6 minutter siden):

Se tidligere svar. Det er dyrere med dødsstraff enn med livstid i fengsel.

Dette handler ikke bare om penger.

Dødstraff er verdt prisen.

Skrevet
Fame skrev (8 minutter siden):

Se tidligere svar. Det er dyrere med dødsstraff enn med livstid i fengsel.

Uansett, bli kvitt disse uhyrene. De fortjener ikke å leve lenger.

Skrevet
Lampe1 skrev (4 minutter siden):

Dette handler ikke bare om penger.

Dødstraff er verdt prisen.

Nei.

Gjest Lampe1
Skrevet
Fame skrev (4 minutter siden):

Nei.

Da er vi uenige.

Gjest Lampe1
Skrevet
sommermor skrev (14 minutter siden):

Jeg er i mot dødsstraff. Det er en straff som misbrukes i flere diktaturer. Å gå fra å være muslim til å bli kristen kan dømme en til døden i enkelte land.

Og en mann på 22 år står i fare for å bli dømt til døden for en sang myndighetene i en delstat i Nigeria oppfatter som blasfemisk.

https://amnesty.no/yahaya?2020_dødsstraff=

Myndighetspersonene i disse landene er de som hadde fortjent dødsstraff.

De trenger en fransk revolusjon.

Skrevet
Lampe1 skrev (Akkurat nå):

Da er vi uenige.

Det er lov  ^.^

Skrevet
2 hours ago, Lampe1 said:

Jeg er tilhenger.

Det er viktig å sende et klart signal til mordere, voldskriminelle, seksuelle overgripere, organiserte kriminelle (mafia o.l.) etc at de er samfunnsfiender som ikke vil vises noen nåde.

Hevn er fornuftig.

Det er ingen som lar være å begå alvorlige forbrytelser bare fordi de risikerer dødsstraff i stedet for livsvarig fengsel. Dødsstraff virker ikke avskrekkende.

Hevn er et naturlig ønske, men ikke "fornuftig." Staten skal ikke utøve hevn over sine borgere, men beskytte dem. Hvis hevn skulle være et bærende prinsipp, måtte de kriminelle blitt utsatt for det samme som de har utsatt andre for, altså øye for øye bokstavelig talt, og det måtte i så fall gjelde alle forbrytelser, ikke bare drap.

Gjest Lampe1
Skrevet
linsejesus skrev (14 minutter siden):

Det er ingen som lar være å begå alvorlige forbrytelser bare fordi de risikerer dødsstraff i stedet for livsvarig fengsel. Dødsstraff virker ikke avskrekkende.

Hevn er et naturlig ønske, men ikke "fornuftig." Staten skal ikke utøve hevn over sine borgere, men beskytte dem. Hvis hevn skulle være et bærende prinsipp, måtte de kriminelle blitt utsatt for det samme som de har utsatt andre for, altså øye for øye bokstavelig talt, og det måtte i så fall gjelde alle forbrytelser, ikke bare drap.

Sistnevnte løsning er for mild. Straffen bør være verre enn forbrytelsen.

Du sier at dødsstraff ikke virker avskrekkende, det er en påstand jeg stiller meg tvilende til. For mennesker som handler utifra ekstreme følelser (sjalusi f.eks.), mental sykdom eller politisk ekstremisme, kan jeg være enig i at dødsstraff har liten eller ingen avskrekkende effekt. Det kan likevel være en god løsning i noen tilfeller.

Dødsstraff har nok bedre effekt mot seksuelle overgrep, bankran, innbrudd og lignende forbrytelser hvor forbryteren er ved sine fulle fem.

Tror antallet voldtekter og kvinnemishandere hadde gått ned om man begynte å skyte dem på Akershus festning. Jeg er veldig for.

Eller ta hasjsmugleren Gjermund Cappelen. Tror at det å skyte ham hadde hatt dempet iveren i det kriminelle miljøet.

Skal dødsstraff ha effekt, må bruken utvides til et bredt spekter av forbrytelser. Det må skapes reell frykt.

AnonymBruker
Skrevet
Lampe1 skrev (40 minutter siden):

Dødsstraff har nok bedre effekt mot seksuelle overgrep, bankran, innbrudd og lignende forbrytelser hvor forbryteren er ved sine fulle fem.

Det finnes ikke noe statistikker eller forskning som backer opp denne påstanden, tvert imot viser den at dødsstraff ikke er avskrekkende og heller ikke billigere enn fengsel.

Anonymkode: cd2d9...cf2

Skrevet

Jeg er i mot. Har man gjort en så alvorlig forbrytelse som skal til for dødsstraff, syns jeg å få dø er en alt for enkel utvei. Syns da heller man bør dømmes til livstid i fengsel (og da mener jeg hele livet) uten mulighet for løslatelse. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...