Gå til innhold

Er dere for eller imot dødsstraff?

Fremhevede innlegg

Skrevet

For.

Og for den som måtte tro at dette ikke foregår i Norge.. Vi har noe som heter militær domstol. Mennesker som bryter menneskerettiheter, driver med narkotika, pedofili, trafficking, organsmugling og salg bla er under executive orders utstedt av Trump allerede dømt og henrettet, verden over. Inkludert i lille Norge.

Anonymkode: fab0f...dc0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Imot. Skulle jeg valgt mellom å bli avlivet eller tilbringe hele livet i fengsel så vil jeg mye heller dø. Da slipper man straff.

Og er man religiøs så er det en drømmesituasjon å få komme til himmelen istedenfor å måtte sitte i fengsel og kjede seg sprø. 

Skrevet

I noen tilfeller er jeg for.

feks pedofile!  Menn som har voldtatt småunger har vi ikke bruk for på denne jorden. De burde avlives effektivt. Hva skal man med sånt søppel. 

• Liker 3
Skrevet

Selvsagt imot dødsstraff. For en bakstreversk og barbarisk måte å straffe på. 

Anonymkode: 4d9e8...bc1

• Liker 4
Skrevet

Jeg er totalt imot, mener det er et kjennetegn ved et primitivt og barbarisk samfunn. Men enig i at det burde vært lengre straffer i en del tilfeller, og glad for forvaringsmuligheten. Jeg synes ikke det er riktig at staten skal ta livet av noen, uansett hva de har gjort. Kostnaden med å forsørge folk i fengsel mener jeg det er verdt å ta for å kunne være et sivilisert samfunn med et fungerende rettsvesen. Tenker også på risikoen for justismord.

Anonymkode: 649ea...814

• Liker 2
Skrevet

Helt klart mot! Det er uverdig og inhumant. Gammeldags og uintelligent praksis. Om man ser på hvilke land som praktiserer dødsstraff, så ser du nok ikke mange av de landene du ønsker å leve i.

Her er en liste over land om praktiserer dødsstraff:

Kina

Iran 

Irak

Saudi Arabia 

USA

Jemen

Sudan 

Afghanistan

Gambia

Japan

Nord Korea

Somalia

De palestinske selvstyrte områdene

Taiwan

Sør-Sudan 

Hviterussland

Botswana

Bangladesh

India

Pakistan

De forente arabiske emirater

Denne listen av land er ikke land jeg ser opp til eller ønsker å sammenlignes med. Synes heller ikke lovverket er noe å trakte etter. 

Det at døsdsstraff var allment akseptert fram til den såkalte opplysningstiden, sier jo litt om de landene som fortsatt praktiserer det...

• Liker 2
Skrevet

Imot. Man lærer ikke mennesker at drap er galt ved å drepe. 

• Liker 1
Gjest byråkrati
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Nytter ikke å mene noe om det. For det lar seg ikke innføre uansett, sett i lys av at Norge er et av landene i verden med flest caser av justismord. 

Rettssystemet er ikke godt nok, derav er det umulig for oss å innføre noe slikt. 

Anonymkode: 58931...888

Hvorfor er du da for fengselsstraff? Er det greit å putte masse uskyldige mennesker i fengsel?

Skrevet

I mot. Hvorfor skal "bøddelen" har retten til å ta liv? Det er dessuten en verre straff å være innesperret resten av livet. Isolert. Mange har vel følt på isolasjon nå under pandemien. Og vi har MER frihet. 

• Liker 1
Skrevet
byråkrati skrev (46 minutter siden):

Hvorfor er du da for fengselsstraff? Er det greit å putte masse uskyldige mennesker i fengsel?

Selvfølgelig er det ikke greit å kaste uskyldige mennesker i fengsel. Men er man et offer for justismord så har man i det minste en mulighet til å slippe ut, og bli renvasket. Det får du ikke hvis du blir kastet på dødsleie etter kort tid for noe du aldri har gjort. 

Igjen, vi har ikke en god nok rettsstat for å praktisere dødsstraff. Man risikerer å henrette uskyldige mennesker.

Gjest byråkrati
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig er det ikke greit å kaste uskyldige mennesker i fengsel. Men er man et offer for justismord så har man i det minste en mulighet til å slippe ut, og bli renvasket. Det får du ikke hvis du blir kastet på dødsleie etter kort tid for noe du aldri har gjort. 

Igjen, vi har ikke en god nok rettsstat for å praktisere dødsstraff. Man risikerer å henrette uskyldige mennesker.

Det er et liv det er snakk om en sjelden gang. I de fleste tilfeller slipper folk ut etter 20 år og fortsetter voldta barn, slå uskyldige og generelt føre til enorme samfunnskostnader i form ac psykiske ødelagte mennesker som går på nav, blir fulgt opp av psykolog og lege på statens regning, enkelte blir kanskje ufør for livet etter skade fra blind vold. Pluss at den kriminelle selv ikke bidrar særlig til skatt når han sitter inn 20/ 40 av sine år

Selv om en uskyldig skulle bli rammet en gang i året eller annethvert, så ville vi fortsatt reddet signifikant flere liv ved å kvitte oss med disse truslene. 

Skrevet

For. Ufattelig ressursbruk å ha mennesker i fengsel og til forvaring på livstid. Mye bedre å avlive dem.

Anonymkode: 4e6de...e1c

• Liker 1
  • 2 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.2.2021 den 10.33):

Begrunn gjerne hvorfor. Jeg er personlig for dødsstraff. Sjansen for at man blir dømt feil er veldig liten i og med at prosessen er såpass nøyaktig og langsom, og jeg synes ikke at mennesker som begår de kriminelle handlingene man får dødsstraff for fortjener å leve. 

Anonymkode: c5dcb...715

Sjansen er ikke liten i det hele tatt. Det skjer stadig vekk.

https://www.nytimes.com/2021/05/07/us/ledell-lee-dna-testing-arkansas.html

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
jabx skrev (1 minutt siden):

Sjansen er ikke liten i det hele tatt. Det skjer stadig vekk.

https://www.nytimes.com/2021/05/07/us/ledell-lee-dna-testing-arkansas.html

Man må regne med noen feiltakelser, men det som er like viktig når det gjelder dødsstraff er det preventive. Tror det kunne vært svært effektivt i Norge, og da på en måte som gjør at folk forstår at det ikke er greit å begå uprovosert, alvorlig kriminell vold mot andre som fører til død eller invaliditet. Så for min del bør det innføres dødsstraff, og gjerne på en måte der det gjøres i offentlighet som ved hengning eller halshugging. 

Anonymkode: aab22...085

Skrevet

Imot.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For. Der handlingene er grusomme og det er fare for gjentakelse, er vi best tjent uten dem.

Anonymkode: b7a7c...874

AnonymBruker
Skrevet
CorvusCorax skrev (På 19.2.2021 den 14.49):

I mot. Hvorfor skal "bøddelen" har retten til å ta liv? Det er dessuten en verre straff å være innesperret resten av livet. Isolert. Mange har vel følt på isolasjon nå under pandemien. Og vi har MER frihet. 

Bøddelen trenger ikke dette. En mister selv retten til å leve om en med vilje tar andres liv uten at dette tjener til noe.

Anonymkode: b7a7c...874

Skrevet

Var veldig imot før, men nå vet jeg faktisk ikke. Har sett mye på true crime og intervjuer av folk som har gjort helt grusomme ting. Syns det er bra at man har fokus på rehabilitering her til lands, men jeg tror at enkelte dessverre er beyond help. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.5.2021 den 10.40):

Man må regne med noen feiltakelser, men det som er like viktig når det gjelder dødsstraff er det preventive. Tror det kunne vært svært effektivt i Norge, og da på en måte som gjør at folk forstår at det ikke er greit å begå uprovosert, alvorlig kriminell vold mot andre som fører til død eller invaliditet. Så for min del bør det innføres dødsstraff, og gjerne på en måte der det gjøres i offentlighet som ved hengning eller halshugging. 

Anonymkode: aab22...085

Dødsstraff har ingen preventiv effekt på alvorlig kriminalitet ut over det annen straff har.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dødstraff for pedifile og for de som har voldtatt mer enn en gang, og for overlagt drap uten spesiell grunn. 

Anonymkode: 320d9...c70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...