AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #1 Skrevet 19. februar 2021 Begrunn gjerne hvorfor. Jeg er personlig for dødsstraff. Sjansen for at man blir dømt feil er veldig liten i og med at prosessen er såpass nøyaktig og langsom, og jeg synes ikke at mennesker som begår de kriminelle handlingene man får dødsstraff for fortjener å leve. Anonymkode: c5dcb...715
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #3 Skrevet 19. februar 2021 For i ekstreme tilfeller. F.eks. terrorister som Brevik og IS-folk. Anonymkode: 5bb15...6d6 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #4 Skrevet 19. februar 2021 Imot. Dødsstraff er for lite utviklede og barbariske land som feks USA. Dessuten er jeg for strenge straffer for alvorlige forbrytelser, og mener lang tid i fengsel og å måtte leve med seg selv etter å ha begått en forbrytelse osv er en verre straff enn en dødsdom. Anonymkode: 913f4...858 12
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #5 Skrevet 19. februar 2021 Jeg er veldig imot dødsstraff! Jeg blir helt dårlig i magen av tanken på å avlive mennesker. Jeg blir selvfølgelig dårlig av å tenke på det noen kriminelle gjør også, men ett onde rettferdiggjør ikke et annet onde. En stat som avliver sine egne innbyggere er en syk stat. Måtte Norge aldri synke så lavt igjen! Anonymkode: 3f93f...c17 8
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #6 Skrevet 19. februar 2021 Helt i mot. Grunnen til det er fordi dødsstraff blir mer straff for familien og etterlatte til den dømte. Anonymkode: dcbcf...ad8 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #7 Skrevet 19. februar 2021 For. I saker som 22.juli. Der det er null tvil. Men saker som Orderud og Baneheia er jeg ikke det, for der er det ingen som innrømmer skyld. Må være helt 100%. Breivik koster samfunnet for mye. Det er min personlige mening. Anonymkode: 93279...9ef 5
Gjest byråkrati Skrevet 19. februar 2021 #8 Skrevet 19. februar 2021 For. Enkelte mennesker fungerer på en måte der de alltid vil søke etter å skade andre, noen ganger i ganske alvorlig grad. Mennesker som for eks liker og blir kåte av å slå, kvele og voldta et mennske til det nesten dør er ikke et menneske som noen gang kan trygt leve blant oss. Den type mennesker fungerer på en måte som alltid er en fare for oss og de kan like gjerne drepes/ avlives.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #9 Skrevet 19. februar 2021 Imot dødsstraff. Men om jeg måtte velge mellom straffene som Norge har nå eller dødsstraff, altså mellom to onder så hadde det blitt veldig vanskelig. Syntes det er helt ekstremt at man kan grovt voldta og drepe små barn og så skulle slippe ut igjen i samfunnet etter 19 år. Og mange drapsmenn som slipper ut mye tidligere enn det. Det er et ekstremt hån mot familien og mot offeret. Man kan ikke "sone ferdig" for en slik forbrytelse. Og så har de et luksusliv i fengselet. Kjenner et par som har vært der og de syntes det var rigtig så behagelig. Ikke rart de koster staten mye. For å gå ned i kostnader burde de vært i arbeid innenfor fengselets murer og skapt verdier som skal gå med til å betale for deres opphold. Ved mindre kriminelle handlinger (ikke vold) syntes jeg straffene og fengslene i Norge fungerer utmerket og gjør mye riktig for å forhindre tilbakefall og mer kriminalitet. Anonymkode: 64fba...542 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #10 Skrevet 19. februar 2021 I prinsippet er jeg imot dødsstraff, med enkelte unntak. Breivik må de gjerne skyte for min del. Anonymkode: 89307...c2c 2
mellomtomater67 Skrevet 19. februar 2021 #11 Skrevet 19. februar 2021 For. De fortjener det de som f.eks mishandler/dreper dyr. 5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #12 Skrevet 19. februar 2021 Folk som voldtar, forgriper seg, og dreper barn, burde bare dø. Kjemisk kastrering til nøds. Har de gjort det en gang, gjør de det igjen. Anonymkode: 0b41a...3e1 6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #13 Skrevet 19. februar 2021 Både for og imot. Det må selvfølgelig være en 100% sikker sak. Jeg er nok litt barbarisk, men jeg mener handlingene begått bør samsvare med dødsmetode. Pedofile henges oppetter ballene til lyset slukker. Breivik, ja, vi vet jo alle hva han gjorde det. Jeg tror nok jeg ville sett litt annerledes på dødsstraff om Norges domstoler og fengsler faktisk straffet skikkelig. Ingen soning er lang nok i mange saker. Jeg er for rehabilitering, men det får bli en bijobb/etterpå. Anonymkode: 260e5...72e 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #14 Skrevet 19. februar 2021 Jeg er litt for og imot. Jeg er for fordi noen handlinger en gjør mot andre (typ voldtekt, trakassering, stalking erc hvor offeret ikke blir drept og lå leve i frykt) som setter så dype spor at offeret aldri kommer til å kunne leve normalt, er så ille at den eneste måten man kan "rettferdiggjøre" det er at den som gjorde det vonde bør frataes livet. imot fordi man i noen tilfeller, selv om det er gjort mye arbeid lenge, kan gjøres feil og feil person blir dømt til døden. Når man er død kan man ikke "rette på feilen" Anonymkode: 1c48b...e87
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #15 Skrevet 19. februar 2021 Nytter ikke å mene noe om det. For det lar seg ikke innføre uansett, sett i lys av at Norge er et av landene i verden med flest caser av justismord. Rettssystemet er ikke godt nok, derav er det umulig for oss å innføre noe slikt. Anonymkode: 58931...888 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #16 Skrevet 19. februar 2021 I mot. At uskyldige blir henrettet skjer relativt ofte. Og jeg mener uansett av et liv i fengsel er mye verre enn å bare bli henrettet. Anonymkode: dc43f...946 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #17 Skrevet 19. februar 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Nytter ikke å mene noe om det. For det lar seg ikke innføre uansett, sett i lys av at Norge er et av landene i verden med flest caser av justismord. Rettssystemet er ikke godt nok, derav er det umulig for oss å innføre noe slikt. Anonymkode: 58931...888 Stemmer. Med så dårlig rykte norges rettssystem har, så er det galskap å gi dem mulighet til å drepe folk. Anonymkode: dc43f...946 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #18 Skrevet 19. februar 2021 Egentlig mot, men mener også at menneskeverdet er overvurdert. Tilbøyelig til å mene at pedofile, som ikke kan besinne seg, ikke har livets rett. Anonymkode: c4ec5...131 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #19 Skrevet 19. februar 2021 I visse tilfeller for. Noen mennesker er det rett og slett ikke mulig å rehabilitere til å bli bedre, og jeg ser ikke på menneskelivet som ukrenkelig. Noen tilfører ikke verden annet enn elendighet, smerte og nød, og jeg ser ingen grunn til at man for eksempel ikke skulle ha skutt Hitler hvis han ikke hadde gjort jobben selv. Anonymkode: 17ccd...7a3 3
Gjest Rocka69 Skrevet 19. februar 2021 #20 Skrevet 19. februar 2021 For og i mot. I kriminalsaker, f.eks 22. juli, Orderud, Baneheia eller andre drapssaker så heller jeg at man heller bør bruke livsvarig fengsel (og da ikke 21 år - men livsvarig) Men har større problemer med å forstå lovgivningen i Norge rundt folkemord og landsforræderi/landssvik som bare vil ha gi 30 år fengsel. I dag så ville ikke Vidkun Quisling fått mer enn 30 år i fengsel (og kanskje sonet bare 20år). Samtidig så pålegger Staten(v Regjering og Stortinget) at norske offiserer og soldater skal gi si liv for Norge. Mens å svike Norge, selge landet til en okkupasjonsmakt som Vidkun Quisling gjorde det skal i dag premieres med fengsel i 30 år, er meg uforståelig! Og offiserer har uttalt at de vil ta loven i egne hender, og ta en for laget(og få 21/30 år i fengsel) og ta ut landssvikere uten lov og dom. Og om politiet prøver å stoppe Forsvaret fra å ta loven i egne hender og henrette landssvikere, vil Forsvaret respektere politimyndigheten og la være, eller vil de åpne ild mot politiet? Og da vil politiet bli massakrert - og vi har en borgerkrig lignende tilstand. Er vi også sikre på at Forsvaret ikke stopper der? At de faktisk går lengre, og gjennomfører et militærkupp? Vil våre allierte respektere vår lovgivning der de har kommet oss til unnsetning, og respektere politi som har arrestert landssvikere og sikrer disse? Jeg tror verken USA, UK eller andre allierte vil respektere politiet, Forsvaret, norske domstoler, Regjeringen eller Stortinget - folk som de ser på som forrædere vil bli tatt ut - og de som hindrer dem i dette vil også bli tatt ut. Og skulle domstoler i Norge dømme allierte soldater for drap i slike tilfeller, så vil våre allierte ikke lengre være våre allierte - men våre fiender. Og vi er av strategisk interesse for disse, så det kan være at noen av disse vil finne på gjøre Norge til en koloni - Donald Trump ville ha gjort dette. Nei for landssvik for en fremmed makt, okkupasjonsmakt som fører til store forsakelser for den norske befolkningen eller drap på medlemmer av representanter av den norske befolkning, og vår frihet - slik som Vidkun Quisling og hans kumpaner i Nasjonal Samling gjorde - så er dødsstraff kun den eneste og riktige straff for landssvikere. Samme gjelder de som beordrer og gjennomfører folkemord. For kriminalsaker i fredstid, nei! Men livsvarig fengsel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå