Gå til innhold

Ekstremt kresne barn, hvordan få i dem middag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om ungene liker ost, pølse, brød og ketchup hadde jeg bare laget smørbrød i vaffeljernet med disse ingrediensene og latt de spise alt de ville.

Kan også innføre smakedag for alle sammen, voksne og barn. At de voksne og barna må smake på noe de tenker de ikke liker. Behøver ikke være full middag, kun små smaksprøver av ting på et fat.

Gjør det til en lek og innfør en fast smakedag i uka og la ungene foreslå smaksprøver de voksne må smake, og voksne foreslår noe ungene skal smake. Og dere må være enige før dere kjøper inn varene. Bruk bilder for å vise hva det er. Kan gjerne ha en plakat med gullstjerner (klistremerker) som gis til alle som smakte på noe de mente de ikke ville like.

Og man må ikke ha saus til pasta. Man kommer langt med en klatt med olivenolje/rapsolje (som også gir kcal) Makaroni med pølse og 1 utvalgt grønnsak feks. Eller drysset ost oppå. Og la barna være med på tilberedelsen.

Anonymkode: 81a5d...a88

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan spiser de hos andre? min 6-åring  er veldig kresen hjemme, men hos andre spiser han bedre. Han er heller ikke glad i grønnsaker men liker supper og sauser, så godtar i det minste det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke helt avslappet, jeg er fortvilet. Dette har pågått i flere år, men blitt verre. Det har vært uproblematisk tidligere, litt styrete iblant, men det har føltes ganske normalt og naturlig ettersom jeg var kresen selv som barn. Nå har til og med femåringen gått ned i vekt, og det synes jeg er bekymringsverdig. Hun er et veldig slankt barn i utgangspunktet (bygd slik), og har på en måte ingenting å ta av. 

De er ikke næringsfattige eller har fordøyelsesbesvær, men det kan skje ved ensidig kosthold. Om det er varig, kan jeg ikke uttale meg om. Jeg har det fra en leges hold, som er opplyst om denne saken. Ordene jeg har brukt, har jeg brukt for å forsterke det jeg vil frem til. Altså at mine barn ikke vil spise. Jeg forstår at det kan virke litt voldsomt/trigge, og det har ikke vært meninga.

Jeg skal sjekke podcasten, og også andre tips oppi tråden.

Anonymkode: b0708...ab3

Og det merker de sikkert. 

Det er ikke det. Det er som helsestasjonen sier noe som vil gå over. Det er ikke krise om barnet går litt ned i vekt en periode. Friske barn tåler det.

Det skal EKSTREMT mye til. Jeg har jobbet med autister med EKSTREMT ensidig kosthold (kun Gjende kjeks i flere år) og selv hun hadde ikke mangelsykdommer eller manglet noen vitaminer. Det er mye mer sannsynlig at du påfører barna dine et sykt forhold til mat ved å vise dem at du er stressa. 

Det hørtes ut som du gjør mye riktig, og at du bare må fortsette og så ikke stresse. Det ordner seg av seg selv. 

Anonymkode: 498c8...abc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om ungene liker ost, pølse, brød og ketchup hadde jeg bare laget smørbrød i vaffeljernet med disse ingrediensene og latt de spise alt de ville.

Kan også innføre smakedag for alle sammen, voksne og barn. At de voksne og barna må smake på noe de tenker de ikke liker. Behøver ikke være full middag, kun små smaksprøver av ting på et fat.

Gjør det til en lek og innfør en fast smakedag i uka og la ungene foreslå smaksprøver de voksne må smake, og voksne foreslår noe ungene skal smake. Og dere må være enige før dere kjøper inn varene. Bruk bilder for å vise hva det er. Kan gjerne ha en plakat med gullstjerner (klistremerker) som gis til alle som smakte på noe de mente de ikke ville like.

Og man må ikke ha saus til pasta. Man kommer langt med en klatt med olivenolje/rapsolje (som også gir kcal) Makaroni med pølse og 1 utvalgt grønnsak feks. Eller drysset ost oppå. Og la barna være med på tilberedelsen.

Anonymkode: 81a5d...a88

Smakedag syntes jeg var en veldig god idè. 

Av ting jeg har skrevet at de liker/spiser, så er det jo i korte trekk. Vi har ikke alltid saus til pasta, vi har noen ganger bare smør/olivenolje, ost, hvit saus etc. Det er saus med grønnsaker de ikke liker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det merker de sikkert. 

Det er ikke det. Det er som helsestasjonen sier noe som vil gå over. Det er ikke krise om barnet går litt ned i vekt en periode. Friske barn tåler det.

Det skal EKSTREMT mye til. Jeg har jobbet med autister med EKSTREMT ensidig kosthold (kun Gjende kjeks i flere år) og selv hun hadde ikke mangelsykdommer eller manglet noen vitaminer. Det er mye mer sannsynlig at du påfører barna dine et sykt forhold til mat ved å vise dem at du er stressa. 

Det hørtes ut som du gjør mye riktig, og at du bare må fortsette og så ikke stresse. Det ordner seg av seg selv. 

Ja, de merker nok det. Jeg bekymrer meg nok for mye, særlig når du nevner disse Gjende-kjeksene og at det likevel gikk bra 😅 Jeg vet jo at vekt kan svinge hos voksne, så hvorfor ikke barn. Flere her skriver "spisevegring", men jeg klarer ikke si at det er riktig betegnelse. De spiser godt bare de får noe de liker. I dag hadde vi tomatsuppe (på pose) med masse makaroni, og de spiste to poser (bare de to), med brød på sida.

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke stressa altfor mye med det. Tror barn liker mer ting etter hvert, men at en del er lit sære på hva de ikke liker når de er små, 

Anonymkode: 484c5...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tanuki skrev (1 time siden):

Hvordan spiser de hos andre? min 6-åring  er veldig kresen hjemme, men hos andre spiser han bedre. Han er heller ikke glad i grønnsaker men liker supper og sauser, så godtar i det minste det.

De er akkurat like kresne hos andre, faktisk enda mer kresne iblant, fordi ting smaker ulikt der enn hjemme. F.eks typisk i bursdager: er det feil type pølser, så er det ekkelt. Annerledes pannekakerøre, så er det også feil. (pølser og pannekaker er veldig populær bursdagsmat her). Liker nesten ikke noen kaker, boller går knapt og de er generelt bare veldig kresne. Men de smaker i det minste på ting de liker hjemme hos andre, men synes ofte det smaker vondt. De får derfor alltid mat før de drar i selskaper og lignende.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smeltemann

Barn spiser når de blir sultne.

Her i huset måtte de spise det som var til middag. Det er mange som skjemmer bort barna med å gi dem noe annet når de ikke spiser middagen sin. Dette er et ledelses problem. Altså dere foreldre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jeg dere ville jeg kuttet ut pasta og pølser. Lag heller supper, gryter, fisk, ovnsretter osv. Altså vanlig mat, men lag maten selv så kan dere selv styre mengden krydder og sukker. Og la barna være med å lage maten. 
Lag f.eks. en deilig suppe men spe den ut så den kan drikkes, da går det nok med. 

Anonymkode: aed85...2c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var jeg dere ville jeg kuttet ut pasta og pølser. Lag heller supper, gryter, fisk, ovnsretter osv. Altså vanlig mat, men lag maten selv så kan dere selv styre mengden krydder og sukker. Og la barna være med å lage maten. 
Lag f.eks. en deilig suppe men spe den ut så den kan drikkes, da går det nok med. 

Anonymkode: aed85...2c0

Virker ikke som du har lest tråden, men vi spiser ikke mye pasta og pølser, og de vil ikke spise noe av det du nevner. Vi lager det aller meste fra grunnen av, av supper og gryteretter, sauser og sånt, og krydrer det meget barnevennlig. Som å spise middagsglass for baby.. Så krydrer vi voksne som vi vil på tallerknen, og det passer greit, da min mann og jeg også har ulike "krydderpreferanser". 

TS

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, folk som hevder de spiser bare de er sultne nok🤯 Barn har også vilje av stål og en helt annen sultfølelse enn voksne. Jeg har undervektige, kresne barn (i perioder alvorlig undervekt pga sykdom) og jeg har dullet og lirket og lurt, og tilbragt uendelig med tid på kjøkkenet. Det er bare for en kort periode og ikke resten av livet, tenker jeg. Man gjør det som skal til for at de spiser. Både i form av å lage mat de liker og vil ha, og ved å sette ned foten og si fra når det blir for mye tull og trass. Jeg har også forklart mye til barna hvorfor det er viktig å spise, at man kan bli syk og sliten, og at man ikke vokser og blir sterk hvis man spiser feil mat. Når vi spiser ting med egg eller bønner har jeg pratet om at nå får vi store muskler osv. Uten at det er så populært uansett altså, men jeg tenker det er viktig at de forstår at mat er viktig for kroppen og ikke bare en maktkamp med oss foreldre.

Her er noen tips til kresne barn:

Brødmat inneholder mye energi, så bra de spiser det i det minste!

Prøv å hold maten separat på tallerkenen.

Kresne barn liker ofte «tørr» mat, uten for mye saus osv.

Snik inn egg der du kan siden de ikke spiser kjøtt. Meieriprodukter inneholder også mye protein.

Dere kan ha vafler ofte, ha mange egg i røra, mye smør, og kutt ned på sukker og ha vaniljesukker i stedet - da virker vaflene søtere. Det går an å lage det i blender med kun havregryn og ikke mel. Da blir det sunt😄

I gryter med ris kan du ha bønner eller linser i for protein og kostfiber og mose med stavmikser. Det har funket med mine. Dette funker også med feks tomatsuppe laget fra bunnen. 

Det skal mye til for at de blir helt feilernærte når det er såpass mye de faktisk spiser. Bare pass på at de spiser nok! Og så går det seg til når de blir eldre. Du skriver at de spiste variert når de var helt små, det lover jo godt! Det skal ikke være helt pyton å sitte ved bordet heller, det skaper ikke matglede på noen måte.

Anonymkode: bf3e5...1fd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ja, de merker nok det. Jeg bekymrer meg nok for mye, særlig når du nevner disse Gjende-kjeksene og at det likevel gikk bra 😅 Jeg vet jo at vekt kan svinge hos voksne, så hvorfor ikke barn. Flere her skriver "spisevegring", men jeg klarer ikke si at det er riktig betegnelse. De spiser godt bare de får noe de liker. I dag hadde vi tomatsuppe (på pose) med masse makaroni, og de spiste to poser (bare de to), med brød på sida.

TS

Ja, og jeg ville ikke kalle det du beskriver «ekstremt kresne», det er jo en god del de spiser, og jeg ville heller ikke kalt det spisevegring. Posesuppe er ikke så ille det. Jeg likte kun pølser og kyllingklubber av et bestemt merke i perioder av barndommen min, og jeg er både normalvektig og altetende i dag. Jeg tror du gjør mye riktig, ha de med på matlagingen, lese om mat/matlaging, så hvis du gir det tid og ikke stresser tror jeg det ordner seg😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (5 timer siden):

Ikke gjør dette ts, ikke kutt ut det lille de faktisk liker. Dette er helt motsatt råd av det du vil få fra helsepersonell. 

Jupp hekt motsatt faktisk 

Anonymkode: 0b622...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smeltemann skrev (33 minutter siden):

Barn spiser når de blir sultne.

Her i huset måtte de spise det som var til middag. Det er mange som skjemmer bort barna med å gi dem noe annet når de ikke spiser middagen sin. Dette er et ledelses problem. Altså dere foreldre...

Å du tar så inderlig feil for nei alle gjør ikkke det 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smeltemann
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å du tar så inderlig feil for nei alle gjør ikkke det 

Jo. Men de skjønner at de blir tilbudt noe annet i stede.  Så inderlig feil tar jeg ikke 😎😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, folk som hevder de spiser bare de er sultne nok🤯 Barn har også vilje av stål og en helt annen sultfølelse enn voksne. Jeg har undervektige, kresne barn (i perioder alvorlig undervekt pga sykdom) og jeg har dullet og lirket og lurt, og tilbragt uendelig med tid på kjøkkenet. Det er bare for en kort periode og ikke resten av livet, tenker jeg. Man gjør det som skal til for at de spiser. Både i form av å lage mat de liker og vil ha, og ved å sette ned foten og si fra når det blir for mye tull og trass. Jeg har også forklart mye til barna hvorfor det er viktig å spise, at man kan bli syk og sliten, og at man ikke vokser og blir sterk hvis man spiser feil mat. Når vi spiser ting med egg eller bønner har jeg pratet om at nå får vi store muskler osv. Uten at det er så populært uansett altså, men jeg tenker det er viktig at de forstår at mat er viktig for kroppen og ikke bare en maktkamp med oss foreldre.

Her er noen tips til kresne barn:

Brødmat inneholder mye energi, så bra de spiser det i det minste!

Prøv å hold maten separat på tallerkenen.

Kresne barn liker ofte «tørr» mat, uten for mye saus osv.

Snik inn egg der du kan siden de ikke spiser kjøtt. Meieriprodukter inneholder også mye protein.

Dere kan ha vafler ofte, ha mange egg i røra, mye smør, og kutt ned på sukker og ha vaniljesukker i stedet - da virker vaflene søtere. Det går an å lage det i blender med kun havregryn og ikke mel. Da blir det sunt😄

I gryter med ris kan du ha bønner eller linser i for protein og kostfiber og mose med stavmikser. Det har funket med mine. Dette funker også med feks tomatsuppe laget fra bunnen. 

Det skal mye til for at de blir helt feilernærte når det er såpass mye de faktisk spiser. Bare pass på at de spiser nok! Og så går det seg til når de blir eldre. Du skriver at de spiste variert når de var helt små, det lover jo godt! Det skal ikke være helt pyton å sitte ved bordet heller, det skaper ikke matglede på noen måte.

Anonymkode: bf3e5...1fd

Takk for gode råd og tips. Jeg har tatt til meg mye som er sagt i tråden, og føler ikke at ting er så krise lenger. Vi spiser litt mer av hva de liker av de usunne greiene, og så får vi heller lure inn litt sunt her og der hvor vi kan. Så får vi se om vi får snudd trenden! 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Smeltemann skrev (1 time siden):

Jo. Men de skjønner at de blir tilbudt noe annet i stede.  Så inderlig feil tar jeg ikke 😎😎

Jeg spiste ikke middag på en uke da jeg var barn fordi pappa hadde meningen "hvis hun bare blir sulten nok så spiser hun sikkert de potetene..." jeg fikk servert og fikk ikke gå fra bordet før det var spist. Satt ved bordet fra middag og til leggetid. Jeg nektet å spise de, og spiser den dag i dag ikke poteter. Altså. Jeg ville heller dø av sult enn å spise de forferdelige potetene som barn! 

Anonymkode: 959a6...52b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og jeg ville ikke kalle det du beskriver «ekstremt kresne», det er jo en god del de spiser, og jeg ville heller ikke kalt det spisevegring. Posesuppe er ikke så ille det. Jeg likte kun pølser og kyllingklubber av et bestemt merke i perioder av barndommen min, og jeg er både normalvektig og altetende i dag. Jeg tror du gjør mye riktig, ha de med på matlagingen, lese om mat/matlaging, så hvis du gir det tid og ikke stresser tror jeg det ordner seg😊

Det føles godt å ha laget tråden, fått mye gode råd og tips fra mange av dere, og ting føles ikke så fælt nå. Skal stresse ned, og lage litt mer ting som de liker selv om mye er usunt og eventuelt servere vanlig kveldsmat om de ikke vil ha middagen. Mange takk for gode svar (selv om jeg helst ikke ville høre ditt første svar, beklager det) 😊

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smeltemann
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg spiste ikke middag på en uke da jeg var barn fordi pappa hadde meningen "hvis hun bare blir sulten nok så spiser hun sikkert de potetene..." jeg fikk servert og fikk ikke gå fra bordet før det var spist. Satt ved bordet fra middag og til leggetid. Jeg nektet å spise de, og spiser den dag i dag ikke poteter. Altså. Jeg ville heller dø av sult enn å spise de forferdelige potetene som barn! 

Anonymkode: 959a6...52b

Verden handler mere eller om kokte poteter.   Spist kjøttet så hadde det vært greit det .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det føles godt å ha laget tråden, fått mye gode råd og tips fra mange av dere, og ting føles ikke så fælt nå. Skal stresse ned, og lage litt mer ting som de liker selv om mye er usunt og eventuelt servere vanlig kveldsmat om de ikke vil ha middagen. Mange takk for gode svar (selv om jeg helst ikke ville høre ditt første svar, beklager det) 😊

TS

Jeg ville ikke høre det jeg heller. Jeg tror det rett og slett er noe biologisk i mødre (evt. foreldre)  som gjør at man reagerer når barn ikke spiser. Jeg syntes det var drittlag! Men hvor mange voksne mennesker kjenner du med varige mén av en kresen periode som barn? Og hvor mange voksne er det ikke som sier de var superkresne som barn som har helt normale matvaner i dag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...