Gå til innhold

Hvilken prevansjon synes du er best?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på hvilken prevansjon jeg eventuellt skal starte med. Har akkurat født og jeg og samboer har begynt og snakke om prevansjon. Vi er ikke ferdige med barn. så vi ønsker ett prevansjonsmiddel som jeg bare kan slutte med så blir jeg gravid finnes det? Ønsker ikke og stappe I meg masse hormoner dessuten må jeg bruke noe som er ammevennelig da jeg fullammer. 

Anonymkode: 2e175...bf1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du orker ikke å stappe i deg hormoner? Alle di kvinnelige prevensjonsmidlene er med hormoner. Hvis du ikke kan tenke deg det, så er det bare kondom som gjenstår

Anonymkode: 3e17b...bf8

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du orker ikke å stappe i deg hormoner? Alle di kvinnelige prevensjonsmidlene er med hormoner. Hvis du ikke kan tenke deg det, så er det bare kondom som gjenstår

Feil kobberspiral går det også ann og bruke.. kobberspiral er vel uten masse  hormoner? jeg spør om det er noen som har erfaringer så om du ikke har det så vennligst benytt deg av en annen  tråd om du ønsker og spore av med avsporinger

Skrevet

Jeg har akkurat fått satt inn hormon spiral, umiddelbart er jeg veldig fornøyd. Jeg reagerte på p-piller pga hormoner, men har ikke samme reaksjon her. Nå er jeg ferdig med barn, men man kan jo bare ta den ut igjen (men her har jeg lite kunnskap da det ikke er aktuelt for meg). 

Jeg brukte tidligere noe som heter babycomp. Det fungerte fint, men gir meg ikke nok trygghet nå ifht at jeg ikke ønsker flere barn. Det er helt hormonfritt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Feil kobberspiral går det også ann og bruke.. kobberspiral er vel uten masse  hormoner? jeg spør om det er noen som har erfaringer så om du ikke har det så vennligst benytt deg av en annen  tråd om du ønsker og spore av med avsporinger

Du får kraftigere mens og menssmerter med kobberspiral

Skrevet

Jeg fatter og begriper ikke de som går på p-piller og annen prevensjon som ikke er bra for kroppen. Det beste er jo kondom, det er også det tryggeste og letteste å bare slutte med.

Etter vi var ferdig med barn, steriliserte mannen seg. Hurra for menn som tenker på kjæresten sin ❤

Anonymkode: 093ba...9c4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg fatter og begriper ikke de som går på p-piller og annen prevensjon som ikke er bra for kroppen. Det beste er jo kondom, det er også det tryggeste og letteste å bare slutte med.

Etter vi var ferdig med barn, steriliserte mannen seg. Hurra for menn som tenker på kjæresten sin ❤

Nei. Kondomer er mindre sikkert enn p-piller, grunnet høy fare for feilbruk, samt dårlig kvalitet. Og nei, det er ikke det beste for alle. Jeg hater kondom, og tar mye heller piller.

Anonymkode: 289d7...29d

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Du får kraftigere mens og menssmerter med kobberspiral

Mulig det men du skreiv følgende

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Da skreiv jeg tilbake følgede

24 minutter siden, AnonymBruker said:

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, Thea82 said:

Jeg har akkurat fått satt inn hormon spiral, umiddelbart er jeg veldig fornøyd. Jeg reagerte på p-piller pga hormoner, men har ikke samme reaksjon her. Nå er jeg ferdig med barn, men man kan jo bare ta den ut igjen (men her har jeg lite kunnskap da det ikke er aktuelt for meg). 

Jeg brukte tidligere noe som heter babycomp. Det fungerte fint, men gir meg ikke nok trygghet nå ifht at jeg ikke ønsker flere barn. Det er helt hormonfritt. 

Ok takk for svar🙂 hvordan fungerte babycomp?

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Her er sterilisering uaktuelt. da vi ikke er ferdige med barn. Vi har også blitt enige om at verken jeg eller mannen min skal sterilisere oss tilogmed etter vi er ferdige med barn. Fordi en kan aldri være helt sikker plutselig kan en angre på det og da er det ingenting og få gjort da er det forsent. Da velger jeg Heller og bruke prevansjon men ønsker helst ett hormonfritt prevansjonsmiddel så det blir vel kobberspiral eller pessar.

• Liker 1
Skrevet

Kondom anbefales på sterkeste. Vi har brukt kondom i mange år og veldig fornøyd med det. Null hormoner og ingen bivirkninger, bare masse deilig sex

Anonymkode: e0705...3db

Skrevet

Jeg funderer litt på å prøve pessar🤔 Men usikker på hvor lettvint det er.

Anonymkode: 7913b...df3

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Kondom anbefales på sterkeste. Vi har brukt kondom i mange år og veldig fornøyd med det. Null hormoner og ingen bivirkninger, bare masse deilig sex

Anonymkode: e0705...3db

Takk for svar🙂 mulig det blir det også. Og la kroppen være I fred uten og tukle med andre prevansjonmiddler som kroppen reagerer på. Vi får se 

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg funderer litt på å prøve pessar🤔 Men usikker på hvor lettvint det er.

Anonymkode: 7913b...df3

Ja samme her har aldri prøvd det ut før men lurer på hvordan det fungerer. Får vel høre med jm når jeg skal på 6 ukers kontroll.

Skrevet

Jeg har hatt hormonspiral i et år nå, og er fornøyd. Jeg var skeptisk i utgangspunktet fordi det var en stor lettelse å slutte med p-piller i sin tid, da migrenen min ble nesten helt borte, sexlysten kom tilbake og jeg mener humøret ble bedre og mer stabilt (men det siste er litt vanskelig å si med sikkerhet). Hormonspiralen avgir mye laver dose hormoner, og virker lokalt, og jeg har ikke merket noen reaksjon på den (utover en del blødninger i starten). 

Kobberspiral ble jeg ikke anbefalt fordi jeg har sterke menssmerter og blødninger i utgangspunktet, og den kunne forverre dette. Hormonspiralen har forresten hatt en positiv virkning her, jeg blør nesten ikke og har ikke menssmerter.  Jeg har også prøvd ladycomp, og liker nok det aller best (litt å holde styr på, men slipper hormoner, jeg syns bare tanken på å tilføre kroppen hormoner er litt ekkel). Men nå er det uaktuelt for mannen med flere barn, og da kjennes ikke ladycomp sikkert nok (skjedde ikke noe uhell sist, men skjer det nå, er det "min skyld" og blir veldig ubehagelig i og med at jeg da ville ønsket å beholde barnet mens mannen ville ønsket abort).

Men det er så individuelt på hva og hvordan man reagerer da :) 

Anonymkode: 1255a...6fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok takk for svar🙂 hvordan fungerte babycomp?

Det fungerte supert i den forstand at jeg ble ikke gravid når jeg ikke ville, og gravid med en gang når jeg ville;) men det er jo litt styr med det. Men grunnen til at jeg ikke gikk for det nå er at jeg føler den ikke er sikker nok ifht at jeg ikke ønsker flere barn. Hadde jeg ikke vært så absolutt på det hadde jeg helt klart fortsatt med den. 

Skrevet

Jeg har alltid brukt kondom. Etter jeg er ferdig med graviditeten skal jeg kombinere kondom med Justisse metoden/fertility awareness, hvor man lærer å tolke når kroppen er fruktbar og ikke. Har gått på kurs for å lære dette, og det er mellom 90-99% sikkert om man lærer metoden fra en instruktør. Men da er det en del dager i syklusen man må bruke kondom for å være på den sikre sida, cirka halvparten av dagene for min del. Bare et lite tips fra ei som ønsker å ikke bruke hormonell prevensjon 😊

Anonymkode: 8d34e...e54

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjør på kobberspiral du da, men da bortfaller kriteriet ditt om å bare slutte for å bli gravid igjen. Det kan ta tid å bli gravid etter spiralbruk. Hvorfor bruker du ikke bare samme prevansjon som du har brukt hittil?

Anonymkode: 5e2dc...f49

Skrevet

Jeg brukte hormonspiral etter førstemann og var kjempefornøyd. Var ikke så fornlyd da jeg tok den ut og skjønte at den var grunnen til at jeg hadde hatt 0 sexlyst de siste årene. Den kom tilbake innen 24 timer etter at spiralen var ut. Jeg trodde seriøst den hadde forsvunnet når jeg fikk barn, kunne spart meg mange tårer og frustrasjon i parforholdet hvis jeg visste det var spiralen. 

Anonymkode: 24a68...ffa

• Liker 1
Skrevet

Natural Cycles om det ikke er så farlig om du blir gravid (jeg ble aldri gravid på det, men man vet jo aldri).

Jeg er oversensitiv for hormoner, men hormonspiral funker topp her. Fikk det satt inn 3 mnd etter fødselen (fullammet).

Anonymkode: a5e1f...819

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...