AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #1 Skrevet 19. februar 2021 Jeg har en baby på 6 måneder. Hun legger seg for kvelden kl 18 uten problem. Hun skriker typisk 5-6 ganger i løpet av natten. To av gangene vil hun ha mat. Ca annenhver natt våkner hun i 3-4 tiden og kan ligge våken en time. Hun våkner ca kl 5 på morgenen. Dagen består i å få henne til å sove. Hun trenger ca seks lurer i løpet av en dag. Typisk en lur kl 6, kl 8, kl 10, kl 13, kl 15 og kl 16. Hver lur varer aldri lenger enn 40 min. Det er slitsomt å få henne til å sovne. Det kommer ikke lett. Jeg holder seriøst på å bli gal. Jeg får veldig lite søvn selv også. Storebror derimot sov fra kl 18-06 i den alderen og hadde to eller tre litt lenger lurer på dagtid. Hun er ellers strålende blid og fornøyd. Er det noe jeg gjør galt eller er dette bare en fase? Det har vært sånn i litt over en måned. Anonymkode: 1eade...c99
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #2 Skrevet 19. februar 2021 Samsover dere? Jeg har også styrt en del med å få barna mine til å sove, spesielt på dagtid. De sov aldri lengre lurer før de nærmet seg året. På natten hjalp det å samsove, i alle fall fordi jeg fikk sove mer. Og på dagen måtte jeg bare finne noe som funket. I perioder var det ute i vogn, trilletur, inne med white noise. Det som funket aller best på dagtid etterhvert var å legge meg med babyen i armene for dupp i dobbeltsenga. (Passet på at barnet ikke kunne falle ned). Da sovnet vi begge så utrolig godt og vi fikk mer overskudd også. Det er jo bare for en kort periode. Men så lenge barnet var hjemme og sov på dagen sov vi slik😊Så fikk klesvask og rydding vente😉 Anonymkode: 8b3e8...443 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #3 Skrevet 19. februar 2021 Sånn har vi hatt det siden vårt barn ble født. 6mnd ganmel. - sover maks 30min på dag - omtrentlig 1,5t våkentid - omtrentlig 4 lurer - tar kveld fra 1800 / våkner 06-07-tiden Det så enkelt som at sånn er mitt barn og ditt barn er også ganske likt. Anonymkode: 93fb1...b8a
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #4 Skrevet 19. februar 2021 Og så vil jeg legge til: I perioder har dagen startet før fem her også. Med det går over! Jeg har latt mannen få stå opp med babyen og sovet litt ut selv siden jeg da stort sett har ammet ørten ganger i løpet av natten selv. Det gjelder å finne overskudd der man kan! Jeg syns alt med babytiden bare er i korte faser før det plutselig blir snudd på hodet.. Anonymkode: 8b3e8...443
FruByråkrat Skrevet 19. februar 2021 #5 Skrevet 19. februar 2021 Kam absolutt anbefale appen Huckleberry. Har en datter på 7,5 mnd og har brukt den i snart 2 måneder. Vi har endelig fått system på soving og får endelig litt mer enn 1 time sammenhengende søvn på natta. Hun kan bære våken omtrent 3 timer og så sover hun 1,5-3 timer 2 ganger per dag. Vi bruker også sauen Evan med litt musikk som hun liker godt. Kanskje det kan hjelpe for dere og?
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #6 Skrevet 19. februar 2021 Har du prøv å kutte ned på antall dagsovinger? Min på 7 måneder sover 3-4 ganger for dag. Sover fra 20 min til 1,5 time pr. blund. Tar kveld 1830-1930. Spiser annenhver time natten gjennom. Dagen starter mellom kl. 6-7.30. I dag var det morgen ca 6.15 - vi lå i sengen til ca 7. Første blund var ca. 8.45 til 9.30. Vanligvis er første blund to timer etter at han våkner for dagen. Neste blund blir ca kl. 11.30. Lengden på denne blunden avgjør om det blir en eller to sovinger til før kvelden. Anonymkode: 1f369...04d 2
Thea82 Skrevet 19. februar 2021 #7 Skrevet 19. februar 2021 FruByråkrat skrev (1 time siden): Kam absolutt anbefale appen Huckleberry. Har en datter på 7,5 mnd og har brukt den i snart 2 måneder. Vi har endelig fått system på soving og får endelig litt mer enn 1 time sammenhengende søvn på natta. Hun kan bære våken omtrent 3 timer og så sover hun 1,5-3 timer 2 ganger per dag. Vi bruker også sauen Evan med litt musikk som hun liker godt. Kanskje det kan hjelpe for dere og? Signerer denne, Huckleberry har virkelig hjulpet meg. Min jente var en del urolig på natt en periode, og da hjalp det å samsove igjen (vi hadde egentlig sluttet). Og så har jeg begynt å gi henne en skikkelig porsjon grøt før hun legger seg. Jeg synes det virker til å ha effekt også. Hvis du strever med å få den lille med å sove på dagen, er du sikker på at 6 lurer ikke er litt mye? Min jente sover bedre nå som hun har lengre våkentid, faktisk helt opp til 2,5-3 timer. Hun er 6 måneder. 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #8 Skrevet 19. februar 2021 Først og fremst, du gjør selvsagt ikke noe galt, du følger bare baby men nå er du klar for å gjøre endringer, det er helt fint. Sier som de over at det kan hjelpe med å se på våkentid mellom dupper på dagtid, da klarer mange å få til lengre dupper. Med så mange mini lurer så er nok baby undertrøtt og klarer ikke lengre strekk på natten. Jeg brukte little ones søvnprogram, min trengte rutiner på dagsøvnen for å få bedre nattesøvn og rundt 6 mnd sov hun to lurer på ca 40 min pluss 2,5 time. Hun fikk lengre og lengre strekk om natten etter 6 mnd men før det var det bare kaos. Anonymkode: b56b3...b7d 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #9 Skrevet 19. februar 2021 Thea82 skrev (39 minutter siden): Hvis du strever med å få den lille med å sove på dagen, er du sikker på at 6 lurer ikke er litt mye? Min jente sover bedre nå som hun har lengre våkentid, faktisk helt opp til 2,5-3 timer. Hun er 6 måneder. Det kan godt hende at 6 lurer er mye, men hun gir tegn på at hun er trøtt. Hun gnir seg i øynene og begynner å gråte når vi legger henne ned. Det blir kun 6 lurer de dagene hun våkner veldig tidlig, som i går for eksempel hvor hun våknet kl 04.30. Ellers blir det 4-5 lurer. Hun blir så trøtt gjennom hele dagen når hun våkner så tidlig føler jeg. Og hun virker stuptrøtt når vi legger henne for kvelden. Babyen hadde faktisk lenger våkents da hun var rundt 4-5 måneder enn hun har nå. Tror det er det at hun våkner så utrolig tidlig som ødelegger for det. Anonymkode: 1eade...c99
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #10 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Samsover dere? Jeg har også styrt en del med å få barna mine til å sove, spesielt på dagtid. De sov aldri lengre lurer før de nærmet seg året. På natten hjalp det å samsove, i alle fall fordi jeg fikk sove mer. Og på dagen måtte jeg bare finne noe som funket. I perioder var det ute i vogn, trilletur, inne med white noise. Det som funket aller best på dagtid etterhvert var å legge meg med babyen i armene for dupp i dobbeltsenga. (Passet på at barnet ikke kunne falle ned). Da sovnet vi begge så utrolig godt og vi fikk mer overskudd også. Det er jo bare for en kort periode. Men så lenge barnet var hjemme og sov på dagen sov vi slik😊Så fikk klesvask og rydding vente😉 Anonymkode: 8b3e8...443 Det hørtes koselig ut! Vi samsover ikke i samme seng. Hun sover i sprinkelseng ved siden av meg. Vi har ikke god nok overmadrass for samsoving. Jeg har dessverre litt vanskelig for å sove på dagtid. Anonymkode: 1eade...c99
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #11 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kan godt hende at 6 lurer er mye, men hun gir tegn på at hun er trøtt. Hun gnir seg i øynene og begynner å gråte når vi legger henne ned. Det blir kun 6 lurer de dagene hun våkner veldig tidlig, som i går for eksempel hvor hun våknet kl 04.30. Ellers blir det 4-5 lurer. Hun blir så trøtt gjennom hele dagen når hun våkner så tidlig føler jeg. Og hun virker stuptrøtt når vi legger henne for kvelden. Babyen hadde faktisk lenger våkents da hun var rundt 4-5 måneder enn hun har nå. Tror det er det at hun våkner så utrolig tidlig som ødelegger for det. Anonymkode: 1eade...c99 *lenger våkentid Anonymkode: 1eade...c99
Thea82 Skrevet 19. februar 2021 #12 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Det kan godt hende at 6 lurer er mye, men hun gir tegn på at hun er trøtt. Hun gnir seg i øynene og begynner å gråte når vi legger henne ned. Det blir kun 6 lurer de dagene hun våkner veldig tidlig, som i går for eksempel hvor hun våknet kl 04.30. Ellers blir det 4-5 lurer. Hun blir så trøtt gjennom hele dagen når hun våkner så tidlig føler jeg. Og hun virker stuptrøtt når vi legger henne for kvelden. Babyen hadde faktisk lenger våkents da hun var rundt 4-5 måneder enn hun har nå. Tror det er det at hun våkner så utrolig tidlig som ødelegger for det. Anonymkode: 1eade...c99 Ok, da forstår jeg. Jeg hadde (har) helt panikk for at min jente blir overtrøtt, så stresser litt med våkentid. Hvis hun viser tegn på trøtthet er jo saken grei. Min jente våkner stort sett i 5-tiden, en sjelden gang i 4:30 tiden. Og da blir det litt noe rot ja. Så dessverre ingen tips:(
Bokdamen Skrevet 19. februar 2021 #13 Skrevet 19. februar 2021 Jeg er ganske sikker på at dere har for mange lurer og at mini ikke blir trøtt nok. Dette er på ingen måte en fasit, for alle babyer er forskjellige, men min yngste fulgte antall lurer ganske godt i fht. denne nettsiden. Legger man inn at mini er 6 mnd og våkner kl 5, skal hun skal ha 3 lurer i løpet av dagen. Selv om det er variasjoner fra barn til barn, ligger dere for høyt med det dobbelte: https://rullavagn.nu/artikel/sa-gor-du-livet-med-bebis-enklare-satt-mat-och-sovklockan/ Jeg ville startet med å øke våkentiden til 1.5 timer mellom hver lur. Hun kommer til å vise tegn til trøtthet, men da kan dere prøve å bytte aktivitet (eks. gå fra å ligge på gulvet til å lese bok) for å øke våkentiden. 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #14 Skrevet 19. februar 2021 Det med våkentid er nok nøkkelen. Det er gjerne en naturlig dupp i energinivået rundt 1-1,5 time etter oppvåkning, men ofte er det for tidlig selv om de gjesper og gnir seg i øynene (min gjorde det samme). Det kan ta litt tid å komme ut av et mønster og du må nok jobbe litt for å strekke ut våkentiden, begynn med 10 minutter mer annenhver dag og se hvordan det går. Jeg måtte jobbe med det i begynnelsen men det hjalp virkelig veldig, jeg trodde hun var trett etter 1,5 time men i realiteten trengte hun faktisk 2,5. Anonymkode: b56b3...b7d 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #15 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det hørtes koselig ut! Vi samsover ikke i samme seng. Hun sover i sprinkelseng ved siden av meg. Vi har ikke god nok overmadrass for samsoving. Jeg har dessverre litt vanskelig for å sove på dagtid. Anonymkode: 1eade...c99 Det var absolutt koselig, og det hjalp meg å senke skuldrene med hele situasjonen rundt legging. Og barnet protesterte ikke så mye ved legging heller. Hvis du ikke vil sove på dagtid kan du jo ha henne i dobbeltsenga hvis du er våken og følger med? Det er deilig med litt scrolletid mens barnet sover også😅🤭 Ellers hadde jeg investert i ny overmadrass, det er det verdt for mer søvn i denne perioden! Anonymkode: 8b3e8...443
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #16 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det hørtes koselig ut! Vi samsover ikke i samme seng. Hun sover i sprinkelseng ved siden av meg. Vi har ikke god nok overmadrass for samsoving. Jeg har dessverre litt vanskelig for å sove på dagtid. Anonymkode: 1eade...c99 Det var absolutt koselig, og det hjalp meg å senke skuldrene med hele situasjonen rundt legging. Og barnet protesterte ikke så mye ved legging heller. Hvis du ikke vil sove på dagtid kan du jo ha henne i dobbeltsenga hvis du er våken og følger med? Det er deilig med litt scrolletid mens barnet sover også😅🤭 Ellers hadde jeg investert i ny overmadrass, det er det verdt for mer søvn i denne perioden! Anonymkode: 8b3e8...443
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #17 Skrevet 19. februar 2021 Bokdamen skrev (52 minutter siden): Jeg er ganske sikker på at dere har for mange lurer og at mini ikke blir trøtt nok. Dette er på ingen måte en fasit, for alle babyer er forskjellige, men min yngste fulgte antall lurer ganske godt i fht. denne nettsiden. Legger man inn at mini er 6 mnd og våkner kl 5, skal hun skal ha 3 lurer i løpet av dagen. Selv om det er variasjoner fra barn til barn, ligger dere for høyt med det dobbelte: https://rullavagn.nu/artikel/sa-gor-du-livet-med-bebis-enklare-satt-mat-och-sovklockan/ Jeg ville startet med å øke våkentiden til 1.5 timer mellom hver lur. Hun kommer til å vise tegn til trøtthet, men da kan dere prøve å bytte aktivitet (eks. gå fra å ligge på gulvet til å lese bok) for å øke våkentiden. Takk for svar! Fra og med i morgen skal jeg prøve å holde henne lenger våken mellom hver lur. Mulig at jeg også legger henne for sent. Jeg pleier å legge henne rundt kl 17.45 og hun sovner etter ca en halvtime. Da er hun som regel veldig trøtt og grinete. Kanskje det blir mer riktig å kutte ned til 3 lurer og legge henne en halvtime tidligere. I følge skjemaet på nettsiden burde hun bli lagt kl 17 selv om det høres tidlig ut. Og jeg jo egentlig ikke st hun skal våkne så tidligste kl 05... Anonymkode: 1eade...c99 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #18 Skrevet 19. februar 2021 Jeg ville også tenkt at babyen har litt for korte våken-strekk og litt for mange dupper. Min er 6,5 mnd og vi har nå kuttet fra 4 dupper til 3. Da gikk vi automatisk fra å ha dupper på 30 min til at han plutselig sover en eller to av duppene i over en time. Måten vi har kortet ned duppene er å gradvis øke våkentiden. 1,5 time er litt kort når de er 6 mnd. Da kan de gjerne være våkne mellom 2 og 3 timer. Min er gjerne våken 2 timer før første dupp, og så 2,5 timer før de neste duppene. Prøv å push det med ti-femten min først og prøv noen dager med det, før dere er oppe i 2 timer våkentid. Bær og ha babyen nær, gjerne i sele slik at babyen blir mindre grinete og misfornøyd. Vår rutine er derfor sånn ca: - våkne 7 - dupp 9 - våkne 10 - dupp 12.30 - våkne 13.30 - dupp 16 - våkne 16.30 - leggetid 19 Anonymkode: 1bcef...e0e 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #19 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar! Fra og med i morgen skal jeg prøve å holde henne lenger våken mellom hver lur. Mulig at jeg også legger henne for sent. Jeg pleier å legge henne rundt kl 17.45 og hun sovner etter ca en halvtime. Da er hun som regel veldig trøtt og grinete. Kanskje det blir mer riktig å kutte ned til 3 lurer og legge henne en halvtime tidligere. I følge skjemaet på nettsiden burde hun bli lagt kl 17 selv om det høres tidlig ut. Og jeg jo egentlig ikke st hun skal våkne så tidligste kl 05... Anonymkode: 1eade...c99 Hvis du ønsker at hun skal sove lenger enn til 5 er det ikke riktig vei å legge henne tidligere, heller senere. Vår sover nesten alltid 12 timer på natta, så legger vi 18 våkner han 6, legger vi 18.30 våkner han 6.30 og legger vi 19 våkner han 7. Så prøv heller å pushe leggetid og sørg heller for en liten siste dupp i 16-tida om hun trenger, og så ha legging mellom 18 og 19. Anonymkode: 1bcef...e0e 1
Bokdamen Skrevet 19. februar 2021 #20 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Måten vi har kortet ned duppene er å gradvis øke våkentiden. 1,5 time er litt kort når de er 6 mnd. Da kan de gjerne være våkne mellom 2 og 3 timer. Min er gjerne våken 2 timer før første dupp, og så 2,5 timer før de neste duppene. Prøv å push det med ti-femten min først og prøv noen dager med det, før dere er oppe i 2 timer våkentid. Bær og ha babyen nær, gjerne i sele slik at babyen blir mindre grinete og misfornøyd. Anonymkode: 1bcef...e0e Dette er et supert tips, og for oss hjalp det ekstra å gå ut med sele/sjal. En tur på butikken for å kjøpe en melk var en helt topp måte å øke våkentiden: frisk luft, masse å se på, nærhet ++ 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå