AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #1 Skrevet 19. februar 2021 I en familie med mor og to barn, har mor blitt alvorlig syk og ønsker å avklare arv før eventuell bortgang. Hun eier et hus (som er fullt belånt) som den ene av søsknene er interessert i å ta over. Søskenet vil da få mulighet til å kjøpe huset utenom budrunde. Huset har en svært attraktiv beliggenhet, og man vet om flere mulige interessenter. Det er grunn til å tro at det ville blitt gitt bud over prisantydning dersom den gikk gjennom vanlig salgsrunde. Hva tenker dere om dette? Det andre søskenet vil jo gå glipp av en mulig salgsgevinst når man dropper budrunde, men dette er umulig å forutsi. Erfaringer? Anonymkode: 3d72f...124
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #2 Skrevet 19. februar 2021 Det er ikke arv når moren fortsatt er i livet og et av barna kjøper huset. Moren kan selge huset til den prisen hun vil. Anonymkode: 95ab0...8c4 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #3 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke arv når moren fortsatt er i livet og et av barna kjøper huset. Moren kan selge huset til den prisen hun vil. Anonymkode: 95ab0...8c4 Man kan gi forskudd på arv. Og overskuddet på huset etter at lånet er nedbetalt vil bli gitt som forskudd på arv, eller bli delt ut etter bortgang. Poenget er at et annonsert salg av huset muligens vil gi et høyere overskudd enn om søsken får kjøpet huset til prisantydning. Salget vil skje før hun går bort, men hun ønsker at begge søsknene skal ha noe å si i saken ettersom gjennomførelsen vil påvirke kommende arv. TS Anonymkode: 3d72f...124 1
ekkoet Skrevet 19. februar 2021 #4 Skrevet 19. februar 2021 Det viktigste er å ende opp med en løsning hvor alle er enige, det er synd om barna skal bli uvenner i kjølvannet av morens død pga en uryddig prosess rundt arv. Man kan se for seg en prisreduksjon som følge av at man slipper megler og at man blir enige om en "litt" lavere pris dersom det er greit for søskenet som holdes utenfor. Hva faktisk markedspris er er veldig vanskelig å si, her ser man meglere bommer ofte. Som nevnt må begge være enige om løsningen (prisen) som velges. En annen ting er at dokumentavgiften vil spares ved ordinær arv (for den enen halvdelen). Hvor mye dette utgjør kommer jo an på prisen på boligen. 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #5 Skrevet 19. februar 2021 Mens moren er i livet, kan hun gjøre som hun vil. Men om søskenfreden skal bevares, burde boligen heller legges ut på det åpne markedet også kan søskenet som ønsker boligen legge inn bud som alle andre. Deretter kan mor fordelene pengene til søsknene etter salget. Anonymkode: a2490...9bb 1
Enmanelskeråhate Skrevet 19. februar 2021 #6 Skrevet 19. februar 2021 Hadde godtatt takst for søsken jeg hvis en av dem ønsket å ta over huset. Man slipper jo megler honorarer ++. Men det mest riktige er jo å la søsken kjøpe for høyeste bud, kan gå begge veier men er det et attraktivt område går det vel stort sett over takst 4
Enmanelskeråhate Skrevet 19. februar 2021 #7 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er ikke arv når moren fortsatt er i livet og et av barna kjøper huset. Moren kan selge huset til den prisen hun vil. Anonymkode: 95ab0...8c4 Ja det er jo evt oppskrift på katastrofe å forfordele et av barna, men det er jo mange rare folk i Norge 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #8 Skrevet 19. februar 2021 ekkoet skrev (1 minutt siden): Det viktigste er å ende opp med en løsning hvor alle er enige, det er synd om barna skal bli uvenner i kjølvannet av morens død pga en uryddig prosess rundt arv. Man kan se for seg en prisreduksjon som følge av at man slipper megler og at man blir enige om en "litt" lavere pris dersom det er greit for søskenet som holdes utenfor. Hva faktisk markedspris er er veldig vanskelig å si, her ser man meglere bommer ofte. Som nevnt må begge være enige om løsningen (prisen) som velges. En annen ting er at dokumentavgiften vil spares ved ordinær arv (for den enen halvdelen). Hvor mye dette utgjør kommer jo an på prisen på boligen. Det er nettopp det de prøver på, og som er årsaken til at mor gjør dette nå. Om det legges ut på et offentlige markedet er frykten at søskenet ikke har råd til å følge budene, og dermed mister huset som har gått gjennom generasjoner. Det mest rettferdige er forsåvidt å gjennomføre en normal salgsprosess, men da vil det sannsynligvis oppstå noe misnøye hos søskenet som vil ha huset. H*n er av den oppfatning at det er en selvfølgelig for alle at hun får overta huset til prisantydning. TS Anonymkode: 3d72f...124
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #9 Skrevet 19. februar 2021 Å selge et hus er utrolig mye jobb. Klargjøring for bilder og visning tar mange dager. Et dette virkelig noe man ønsker å "kreve" av et døende menneske? Hvis mor får solgt huset til sitt eget barn kan de også inngå en avtale om at hun får lov til å bo der frem til hun går bort, noe som også vil være av stor verdi for en som ikke har lenge igjen. La de pengene man potensielt kan tjene på en budrunde gå eller bli enige om å legge på litt til salgssummen. Ikke gjør dette til en stor greie. Anonymkode: 2d292...2c0 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #10 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å selge et hus er utrolig mye jobb. Klargjøring for bilder og visning tar mange dager. Et dette virkelig noe man ønsker å "kreve" av et døende menneske? Hvis mor får solgt huset til sitt eget barn kan de også inngå en avtale om at hun får lov til å bo der frem til hun går bort, noe som også vil være av stor verdi for en som ikke har lenge igjen. La de pengene man potensielt kan tjene på en budrunde gå eller bli enige om å legge på litt til salgssummen. Ikke gjør dette til en stor greie. Anonymkode: 2d292...2c0 Et salg vil arrangeres av søsknene og øvrig familie isåfall. Og bare for å ha sagt det, jeg er ikke involvert i denne prosessen og tjener ingenting på utfallet i denne saken. Jeg kjenner bare til situasjonen, og var nysgjerrig på hva andre tenker og hadde gjort. TS Anonymkode: 3d72f...124
Gjest Dævendøtte Skrevet 19. februar 2021 #11 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Et salg vil arrangeres av søsknene og øvrig familie isåfall. Og bare for å ha sagt det, jeg er ikke involvert i denne prosessen og tjener ingenting på utfallet i denne saken. Jeg kjenner bare til situasjonen, og var nysgjerrig på hva andre tenker og hadde gjort. TS Anonymkode: 3d72f...124 To uavhengige takster, bli enige om salgssum etter takst og det ene barnet løser ut det andre.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #12 Skrevet 19. februar 2021 Enmanelskeråhate skrev (5 minutter siden): Ja det er jo evt oppskrift på katastrofe å forfordele et av barna, men det er jo mange rare folk i Norge Nå skrev vel jeg ingenting om at hun skulle selge billig til et av barna. Anonymkode: 95ab0...8c4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #13 Skrevet 19. februar 2021 Ikke i helt samme situasjon. Men besteforeldrene mine eide et ferdig nedlånt hus. Jeg og min familie (samboer og barna våre) fikk tilbud om å kjøpe det for noe redusert pris, når besteforeldrene mine skulle flytte i leilighet. Min forelder sa fra seg arven på huset, og vi betalte ut de andre søskene til forelderen min. Og alle sa seg fornøyd. Da ble prisen tatt fra markedsverdien som ble tatt. Om det er slik at den som skal kjøpe huset ikke har noe fra før, så er jo det veldig kjekt for den, for å komme seg inn på boligmarkedet. For det er ikke enkelt. Anonymkode: 7b88e...3fd 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #14 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke i helt samme situasjon. Men besteforeldrene mine eide et ferdig nedlånt hus. Jeg og min familie (samboer og barna våre) fikk tilbud om å kjøpe det for noe redusert pris, når besteforeldrene mine skulle flytte i leilighet. Min forelder sa fra seg arven på huset, og vi betalte ut de andre søskene til forelderen min. Og alle sa seg fornøyd. Da ble prisen tatt fra markedsverdien som ble tatt. Om det er slik at den som skal kjøpe huset ikke har noe fra før, så er jo det veldig kjekt for den, for å komme seg inn på boligmarkedet. For det er ikke enkelt. Anonymkode: 7b88e...3fd Nja, det andre søskenet har selv familie og egne bekymringer. Anonymkode: 3d72f...124 1
Kristin70 Skrevet 19. februar 2021 #15 Skrevet 19. februar 2021 Noen jeg kjenner har gjort det slik at huset ble solgt til et søsken med utgangpsunkt i to uavhengige verdivurderinger og så har de en avtale om at hvis huset ble solgt til en langt høyere pris i løpet av de første to årene skal overskuddet deles. Kostnader for evt oppgraderinger skal da trekkes fra. 10
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #16 Skrevet 19. februar 2021 Jeg ville fått inn to separate takster, og gått for gjennomsnittet av disse. Det er helt sjukt grådig å spekulere i at huset kanskje vil gå over takst. Du vet jo aldri, det kan også gå under takst. Det man faktisk vet er at man sparer minst 100.000,- i meglerhonorar, samt masse arbeid og stress med salgsprossessen. Og at det tydeligvis er av emosjonell betydning for søskenet og kanskje moren at huset blir værende i slekta. Dette er viktigere enn noen tusenlapper som egentlig ikke er dine i utgangspunktet. Om noe skulle justeres hadde jeg lagt det litt under takst, med tanke på risiko og innsparte kostnader og arbeid, men for å holde husfreden ville jeg benyttet taksten. Anonymkode: 4c4df...05c 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #17 Skrevet 19. februar 2021 Skal moren bo der resten av livet? Er det snakk om at hun som ønsker å kjøpe til takst skal flytte inn sammen med moren? Kan det eventuelt være slik at moren da sparer en del utgifter en stund og at dette eventuelt kan skjevdeles slik at det andre søskenet får litt mer der? I noen tilfeller er det slik at det er veldig skjevfordelt (ofte av åpenbare årsaker som tilgjengelig tid, avstand eller helse) hvem som er der og hjelper foreldre(ne) om de trenger det. For meg så er det mange momenter som ville påvirke hva jeg hadde vært komfortabel med. Sliter et av søsknene mer med økonomi (ikke pga langvarig sløsing, men for eksempel på grunn av helse eller lavere betalt jobb) så ville jeg synes det var helt greit at den fikk litt mer. Tar en mye ansvar for at den siste tiden skal bli så god som mulig for den eldre eller syke - så ville jeg også vært komfortabel med en viss skjevdeling. Samtidig så blir jeg litt skeptisk til at noen bare antar at det er greit slik du beskriver, fordi jeg synes det er viktig at alle er komfortable og enige i løsningen de kommer frem til. Jeg er imponert over moren som har tatt tak i dette nå for å finne en løsning.de kan bli enige om. Anonymkode: e1f9f...d98 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #18 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ville fått inn to separate takster, og gått for gjennomsnittet av disse. Det er helt sjukt grådig å spekulere i at huset kanskje vil gå over takst. Du vet jo aldri, det kan også gå under takst. Det man faktisk vet er at man sparer minst 100.000,- i meglerhonorar, samt masse arbeid og stress med salgsprossessen. Og at det tydeligvis er av emosjonell betydning for søskenet og kanskje moren at huset blir værende i slekta. Dette er viktigere enn noen tusenlapper som egentlig ikke er dine i utgangspunktet. Om noe skulle justeres hadde jeg lagt det litt under takst, med tanke på risiko og innsparte kostnader og arbeid, men for å holde husfreden ville jeg benyttet taksten. Anonymkode: 4c4df...05c Grådig av hvem? Jeg har som sagt ingenting med denne prosessen å gjøre. Jeg vet at det har vært flere som har vært interessert og tatt kontakt med ønske om å kjøpe huset. I tillegg til at det er en sjeldent tomt på stedet, øker det sjansene for at det ville kommet høyere bud enn prisantydning. Helt enig i at man aldri kan vite, men en privat salgsprosess vil jo i så tilfelle være urettferdig for begge to; Det ene søskenet som ønsker å kjøpe fordi hun kanskje kunne fått huset billigere, og det andre søskenet som kanskje ville sittet igjen med mer arv. TS Anonymkode: 3d72f...124 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #19 Skrevet 19. februar 2021 I alle slike saker som jeg kjenner til har arvingen fått kjøpe boligen til prisantydning og de andre arvingene har sagt seg fornøyd med det. Så lenge moren fortsatt lever så er det uansett ikke snakk om noen arv, og hun gjør som hun vil. Det andre søskenet må ta med i beregningen at de slipper meglerutgifter og rydding, vasking og styling før boligen evt. skal legges ut på det private marked for budgivning. Det er også en viss sannsynlighet for at boligen da blir solgt til under takst, og med tanke på alle kostnadene til megler osv. så er det temmelig usannsynlig at vedkommende kommer til å tjene stort på det. I tillegg kommer risikoen for at det faktisk kommer inn et bud som er så høyt at søskenet ikke har økonomi til å tre inn i budet, og at det enten blir dårlig stemning fordi mor forfordeler det ene søskenet ved å la h*n overta boligen til under høyeste bud, eller at boligen går ut av familien. Så det ryddigste her er å la søskenet få boligen til takst. Dersom det andre søskenet er petimeter så kan de innhente 2-3 takster og bruke gjennomsnittet av disse. Dersom tomta er stor og ligger i et attraktivt område så kan de f. eks. inngå en avtale om at dersom tomta deles og selges eller boligen selges med overskudd innen X antall år så skal overskuddet deles mellom søsknene. Anonymkode: 86015...0df 5
Jytte Skrevet 19. februar 2021 #20 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): å det ryddigste her er å la søskenet få boligen til takst. Dersom det andre søskenet er petimeter så kan de innhente 2-3 takster og bruke gjennomsnittet av disse. Må det fremkomme i testamente?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå