Gå til innhold

Barn som løper inne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan stiller dere som er foreldre og bor i leilighet/flermannsbolig til barn og  løping inne?

Dette er tredje leilighet vi bor i med barnefamilier over. Alle barnefamiliene har vært veldig støyete, med både kasting i gulvet og løping inne til alle døgnets tider. Den familien vi bor under nå har ett barn på snart 3 år, han er oppe rundt 0530/6 hver eneste dag. Og løper rundt i hele leiligheten slik at våre dører og skap dirrer. 

Vi har flyttet fra de andre leilighetene pga støy, men dette er verre enn noen gang. 

Lærer ikke barn lenger at løpeaktiviteter er forbeholdt det å være utendørs? Har virkelig barn fått helt blankofullmakt til å støye innendørs? Hvo blir det av foreldrenes mangelfulle oppdragelse? 

Før noen går i strupen på oss; vi er nokså tolerante, vi har bodd i flere leiligheter med normal støy fra naboer - og tålt dette helt fint. Bor man i leilighet bor man sammen med de over pg under seg. Men nå har vi vært uheldig tre ganger på rad... lærer ikke barn å ta hensyn til de man bor under/over lenger  mtp støy?

Skal barn virkelig ha frie tøyler inne? 

Hva er deres synspunkter rundt det ovennevnte?

Anonymkode: 625c5...205

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, barn må få gjøre som de vil....foreldrene blir så slitene av å oppdra dem...😏

Da jeg kjøpte leilighet sist gang kikket jeg konsekvent i 2 etg/øverst -skulle ikke ha løpende unger over hodet på meg døgnet rundt.

Anonymkode: 8657a...eaf

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vi har flyttet fra de andre leilighetene pga støy, men dette er verre enn noen gang. 

Da burde dere ha lært, ikke kjøp leilighet med en leilighet over. 

Skrevet

Hvis det kan larme så mye at et barn på knapp 3 år (25 kg?) løper i leiligheten over, er det noe galt med støyisoleringen. 

Anonymkode: a3e07...a03

• Liker 6
Skrevet

Vi bor i enebolig da, men tenker at barn bør få bevege seg fritt i deres egen bolig. Mitt barn er bare 1 år, men det hadde vært helt umulig å hindre det fra å løpe. Du vil heller ikke komme noen vei ved å klage til styrer, barnebråk må man tåle i blokk. Husker jeg satt i styret der jeg bodde sist (da jeg var barnløs) og vi fikk inn en klage om et barn som hoppet fra møblene inne, og den lo vi ganske godt av. 

hvis du plages så mye at du har flyttet flere ganger, så bør du jo flytte til et sted der ingen bor over deg. 

Anonymkode: 695af...b9d

• Liker 5
Skrevet

Vel, vi har en storesøster som enkelt lærte å ikke løpe inne, og generelt har tatt til seg beskjeder fort. Dermed har det vært greit å være streng, fordi vi har ikke trengt å være streng hele tiden.

Lillebror er av et helt annet kaliber, også nå når han er blitt større. Beskjeder preller av, han glemmer det som er sagt  i det han snur seg.

Med lillebror har vi vært nødt å slakke på kravene hjemme. Rett og slett fordi han ellers ville blitt irettesatt hele tiden. Hjemme har han sin frisone, ute blant folk kjører vi en strengere linje.

Men bor i enebolig:

Anonymkode: 4575f...22a

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvordan stiller dere som er foreldre og bor i leilighet/flermannsbolig til barn og  løping inne?

Dette er tredje leilighet vi bor i med barnefamilier over. Alle barnefamiliene har vært veldig støyete, med både kasting i gulvet og løping inne til alle døgnets tider. Den familien vi bor under nå har ett barn på snart 3 år, han er oppe rundt 0530/6 hver eneste dag. Og løper rundt i hele leiligheten slik at våre dører og skap dirrer. 

Lærer ikke barn lenger at løpeaktiviteter er forbeholdt det å være utendørs? Har virkelig barn fått helt blankofullmakt til å støye innendørs? Hvo blir det av foreldrenes mangelfulle oppdragelse? 

Før noen går i strupen på oss; vi er nokså tolerante, vi har bodd i flere leiligheter med normal støy fra naboer - og tålt dette helt fint. Bor man i leilighet bor man sammen med de over pg under seg. Men nå har vi vært uheldig tre ganger på rad... lærer ikke barn å ta hensyn til de man bor under/over lenger  mtp støy?

Vi flyttet etter å ha hatt en slik familie over oss. Det er verre når man hadde det slik som vi hadde det da, at vi var deres leietagere. Da har man ikke noe man skulle ha sagt. Så vi flyttet. 

Hvis man eier leiligheter der man bor, så er man mer jevnbyrdig stilt i en diskusjon. Da har du håp. 

Anonymkode: f65c4...0f5

Skrevet

Jeg syns det er merkverdig at det kan være greit og at man ikke har noen paragrafer som i det hele tatt dekker støy fra høydlydte barn (og voksne for den saks skyld). Musikk og dyrehold er det regler for, men ikke løping og hopping inne. 

Jeg syns også det er merkverdig at barn skal ha fritt bevegelsesmønster inne. Da jeg var barn lærte vi at løping var uteaktivitet, kasting av leker i gulvet var helt uaktuelt og at man ikke gikk på hælene inne. Tantebarna mine lærer seg disse (åpenbart avleggse) reglene den dag i dag. De sitter ikke stille inne, men beveger seg normalt. Løper fra seg ute.

Det blir interessant å se hvordan barna som har frie tøyler inne blir når de vokser opp. Lærer man ikke hensyn fra barnsben av, så tenker jeg at man ikke utvikler forståelse for det heller. Man kan hvertfall ikke kreve hensynsfull oppførsel fra andre dersom man ikke er det selv. 

Takk for respons. 

• Liker 2
Skrevet

I

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg syns det er merkverdig at det kan være greit og at man ikke har noen paragrafer som i det hele tatt dekker støy fra høydlydte barn (og voksne for den saks skyld). Musikk og dyrehold er det regler for, men ikke løping og hopping inne. 

Jeg syns også det er merkverdig at barn skal ha fritt bevegelsesmønster inne. Da jeg var barn lærte vi at løping var uteaktivitet, kasting av leker i gulvet var helt uaktuelt og at man ikke gikk på hælene inne. Tantebarna mine lærer seg disse (åpenbart avleggse) reglene den dag i dag. De sitter ikke stille inne, men beveger seg normalt. Løper fra seg ute.

Det blir interessant å se hvordan barna som har frie tøyler inne blir når de vokser opp. Lærer man ikke hensyn fra barnsben av, så tenker jeg at man ikke utvikler forståelse for det heller. Man kan hvertfall ikke kreve hensynsfull oppførsel fra andre dersom man ikke er det selv. 

Takk for respons. 

Det er vanlig at barn får slik forståelse for hva som er «hensynsfull oppførsel» før de er 2 år. Ganske mye bråking som kan finne sted før den tid. 

Anonymkode: 4358f...e83

• Liker 1
Skrevet

Kasting av (harde) leker er ikke lov hos oss (parkett). De om bor under oss herjer, hopper og spiller ball (?) til langt på natt. Overrasket over at lyden bærer såpass godt oppover i et nytt hus.

Har så langt ikke vært på besøk hos noen som har "løpeforbud". Flermannsboligene her i feltet er nye og godt isolert da... Tenker at løping inne må være greit . (Men hun får ikke lov til å løpe på butikken altså!) 

Jeg tenker at de som bor over mest sannsynlig ikke tenker over at det er plagsomt for de som bor under. Kanskje du kan prøve å ta det opp, høre om barna kan vente med løpingen til litt utpå dagen og roe ned på kastingen. Vil tro at folk flest ønsker å ta hensyn til naboene, når de blir gjort oppmerksom på at det er plagsomt 🙂 

Anonymkode: 34e25...712

Skrevet

Selv om foreldrene har fokus på ro inne, så er gjerne ikke en treåring utlært ennå. Hvis dører og skap dirrer av at et barn på 10-12 kg løper, må dere i tillegg ha kjøpt i et veldig lytt bygg. Småbarnsfamilie over og dårlig isolering er ingen god kombinasjon for den som ønsker ro. Er smårollingen aktiv, blir det støy selv om man som forelder er så hensynsfull man kan og oppdrar til ro. 

• Liker 5
Skrevet

En 3 åring er ikke utlært. De glemmer like fort som de får beskjed. Mine barn har jeg gitt beskjed om at løping og hopping inne ikke er lov. Selv etter 8 år med å gjenta meg selv så glemmer de ennå. Eneste de har lært er at å hoppe i sofaen betyr at de må sitte på gulvet resten av dagen. Det har de skjønt ikke er noe gøy. Men den løpinga glemmer de fort. Men ja det finnes foreldre som ikke bryr seg. 

Anonymkode: 9efc1...34b

• Liker 2
Skrevet

Et av de beste tingene jeg hører, er løping av små barneføtter og etterfulgt med en trillende latter.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

La med gjette: ingen barn selv? Før jeg fikk barn, trodde jeg at det var bare å hysje på, så ble det stille. Du kommer til å få en rude awakening når du selv blir mor. Får da bare håpe for din skyld at du ikke bor over/under et barneløse par som ikke aner hva det vil si å ha barn. 

Anonymkode: 1f893...4dd

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...