Gjest Spacegirl Skrevet 19. august 2005 #1 Skrevet 19. august 2005 Jeg har en kattunge som skal ha ormekur, men hun er såpass liten at jeg har problemer med å finne den nøyaktige vekta hennes. Har ikke kjøkkenvekt, ellers kunne jeg jo brukt den. Men hun veier sånn noenlunde 1 kilo. Riktig dosering til 1 kilo katt blir 1/5 tablett med Panacur 250 mg i 3 dager. Men da det kan være vanskelig å få nøyaktig, lurer jeg på om det er best at hun får litt for lite eller litt for mye. Litt for lite kan vel føre til at den ikke virker som den skal, altså at den ikke tar alt det den skal? Men er det farlig å gi litt for mye? Er det fare for f.eks forgiftning dersom hun får litt i overkant? Jeg mener ikke at jeg med vilje vil gi henne for mye, men hvis jeg er usikker så lurer jeg på om det er bedre at jeg går litt opp i mengde eller litt ned?
Lillesøster Skrevet 19. august 2005 #2 Skrevet 19. august 2005 Jeg tror jeg ville tatt en telefon til vetrinær om dette, hvis du ikke får noen nyttige tilbakemeldinger her inne. Personlig veide jeg dem i kjøkkenvekta. :storfot:
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2005 #3 Skrevet 19. august 2005 Det enkleste på kattunger er jo å bruke banmith pasta. Så lenge katten ikke har vært ute, så er sjansen for bendelorm liten. Spolorm derimt får de via morsmelka. Det er mye bedre å gi for mye ormekur enn for lite. Hvis du gir for lite, kan du risikere at ormen ikke blir drept, men heller blir resistent. Blir omtrent som å "vaksinere" ormen mot ormekurmiddelet. Er ganske sikker på at dette er beskrevet i pakningsvedlegget til ormekuren, så les den!. Jeg har nemlig lest at de gjorde en undersøkelse der katter fikk ti ganger anbefalt mengde uten å ta skade av det. Ett kilo var da en veldig liten katt, selv til å være 12 uker. Sikker på den ikke veier mer?
Gjest Spacegirl Skrevet 19. august 2005 #4 Skrevet 19. august 2005 Ok. Nå har jeg lest pakningsvedlegget, og der står det jammen at det ikke er observert bivirkninger ved overdosering. Burde kanskje lest dette før jeg skrev her, men... Lillepus er 14 uker gammel, men knøttliten. Har hatt henne til dyrlegen pga at hun er så liten, men det var ikke noe galt med henne. Hun er endel ute (jeg holder øye med henne, og hun er ikke ute om natten), så hun bør nok få noe som tar både bendelorm og spolorm. Takk for svar
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2005 #5 Skrevet 19. august 2005 Baminth tar ikke alt, men du får Panacur og i sprøyteform. Er bedre at hun får litt for mye(innen rimelighetens grenser) enn litt for lite.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå