Gå til innhold

Hvor mange av dere ville hjulpet meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvis gjelden har oppstått i en avgrenset periode med enten tung psykisk sykdom eller rus, så handler det ikke om å lære. I mitt tilfelle hadde jeg en to års periode med problemer helt i begynnelsen av 20 årene, og det er denne perioden som har gitt meg gjeld. Denne to års perioden skal definere mitt liv for alltid. Det er ingen "ny sjanse" eller "blanke ark" for meg tydeligvis. Skal stampe i dette for alltid, på grunn av problemer jeg fikk helt i starten på voksenlivet.

Jeg har jobba siden jeg var 16, har ikke familie. Derfor har jeg alltid måtte spare til alt jeg har ønsket meg, og på grunn av gjelden fra tidlig 20-årene har jeg selvsagt aldri fått kredittkort eller noe sånt. Så jeg har alltid måtte spare til alt fra depositum på leiligheter til klær og alt mulig. Ønsker jeg meg noe, så er det jo å spare, og jeg må spare ganske lenge fordi jeg har lite penger. Alle regninger har jeg alltid betalt samme dag som pengene kommer inn på konto. Jeg handler på tilbud, planlegger og er kjent av alle rundt meg for å være nøysom, fornuftig og flink med penger. Men jeg hadde altså denne perioden på to år da, som jeg skal betale for resten av livet. Sånn er livet mitt. 

Anonymkode: 117a2...4fc

Jeg fikk et barn med en mann man absolutt ikke burde få barn med da jeg var 20 år. 

En kamerat skulle tøffe seg og knakk nakken da han var enda litt yngre. 

Jeg kunne ha fortsatt, men ja man må ofte bære konsekvenser av hva man gjorde resten av livet. Det er ikke slik ditt liv er, det er slik livet er 

Du har ikke så stor gjeld at du må leve med den resten av livet. 

Anonymkode: 3d1dc...762

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok hjulpet hvis TS var en god venn eller familie

• Liker 1
Skrevet

Hvis gjelden har oppstått i en avgrenset periode med enten tung psykisk sykdom eller rus, så handler det ikke om å lære. I mitt tilfelle hadde jeg en to års periode med problemer helt i begynnelsen av 20 årene, og det er denne perioden som har gitt meg gjeld. Denne to års perioden skal definere mitt liv for alltid. Det er ingen "ny sjanse" eller "blanke ark" for meg tydeligvis. Skal stampe i dette for alltid, på grunn av problemer jeg fikk helt i starten på voksenlivet.

Jeg har jobba siden jeg var 16, har ikke familie. Derfor har jeg alltid måtte spare til alt jeg har ønsket meg, og på grunn av gjelden fra tidlig 20-årene har jeg selvsagt aldri fått kredittkort eller noe sånt. Så jeg har alltid måtte spare til alt fra depositum på leiligheter til klær og alt mulig. Ønsker jeg meg noe, så er det jo å spare, og jeg må spare ganske lenge fordi jeg har lite penger. Alle regninger har jeg alltid betalt samme dag som pengene kommer inn på konto. Jeg handler på tilbud, planlegger og er kjent av alle rundt meg for å være nøysom, fornuftig og flink med penger. Men jeg hadde altså denne perioden på to år da, som jeg skal betale for resten av livet. Sånn er livet mitt. 

Dette er jo slik alle som har kontroll på økonomien sin gjør det. Det er de som ikke har styring som tar ting på kreditt og ender opp med problemer pga det.

Anonymkode: f2e85...adf

• Liker 1
Skrevet

Om man har økonomiske problemer med mye kredittgjeld så er løsningen å forandre holdningen til økonomi, løsningen er ikke penger i seg selv.

Så nei, jeg støtter ikke sånne typer spleiser. De spleisene jeg har støttet er folk som trenger dyre medisiner som Norge ikke dekker og innsamlingsaksjoner som kommer fellesskapet til gode..

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde ikke gitt, nei.

Anonymkode: f113d...359

• Liker 1
Skrevet

Det spørs hva slags menneske du er. Hvis du er en som er kjent for å stille opp for andre, og en jeg i det hele tatt føler mye sympati for, vil jeg nok bidra for å hjelpe deg. Hvis ikke - nei. Mennesker som alltid vil ha men sjelden gir tilbake får klare seg selv. 

Skrevet

Tror ikke det er noen tvil om at jeg ikke var i stand til å ta ansvar i den perioden. Det er rimelig godt slått fast i ettertid. Jeg hadde store traumer etter mishandling og greide ikke betale regninger eller ta vare på meg selv i det hele tatt i to år. Men, det er milevis unna dagens situasjon. Man kan faktisk trå feil her i livet, og spesielt det man gjør i ung alder trenger ikke å definere deg resten av livet. Det finnes mange som har slitt med rus for eksempel, i to år i begynnelsen av 20-årene. Det betyr ikke at personen ikke kan ha kredittkort ti år senere. Hallo, liksom. Men typisk folk som har seila glatt gjennom livet sitt å være fullstendig blottet for innsikt i annet enn seg selv. 

Det er også temmelig typisk at folk som ikke har mestret livet godt påstår at de som har klart seg bra har seilt glatt gjennom livet. 

Det er veldig ofte veldig feil. Mange av dem som har klart seg bra (iallefall det du ser) bærer forferdelige historier. 

• Liker 7
Skrevet

Ja, hadde hjulpet deg. Har vært i samme situasjon. Jeg var litt heldigere mtp at jeg eide bolig som steg i verdi . Fikk hjelp av banken. Tok meg mange år før jeg turde å ta kontakt med banken, syntes det var så utrolig flaut. Men alt gikk via mail på et par dager. 

Jeg lærte av dette. Beholdte et kredittkort, men har ikke brukt det på 2 år. Nødkort i utlandet om noe skulle skje. 

Sparer en god slump hver mnd også. Så det er fullt mulig å lære av feil man har gjort som ung.

Anonymkode: 04f04...3f3

• Liker 1
Skrevet

Spleis er ikke helt meg, så nei. Hvis jeg hadde kjent deg (godt) personlig ville jeg lånt deg pengene, så kunne du betalt stille og rolig tilbake (uten renter). Mannen har gjort det samme for en kamerat for en tid tilbake, og får pengene igjen nå. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, du har shoppa over evne og må betale tilbake. Det synes jeg ikke er noe godt formål å donere mine shoppe-penger til.

Jeg hadde ikke donert til den familien som nekter å flytte heller. Har fått inntrykk av at de krever mer enn hva rett er, de krever at staten skal gi dem husly på tiårsvis. Det er deres egen oppgave å fikse.

Ting jeg har donert til er mest kjenninger, eller venners bekjente. At man vet det ikke er scam. Og temaet har vært innsamling av penger til dyr helsebehandling som staten ikke dekker. Eller barn som mister foreldre, og slikt.

Anonymkode: 015e0...b03

• Liker 3
Skrevet

Nei, jeg hadde ikke gitt deg penger via Spleis, selv ikke om jeg kjente deg personlig. Som du selv sier så er årsaken til gjelden din at du «brukte penger du ikke har» og jeg har ingen interesse av å sponse andres «moro» og overforbruk. 

Anonymkode: 1dbc5...7b6

• Liker 2
Skrevet

Nei. Dette er en situasjon du har satt deg selv i. Så ville ikke hjulpet. 

Hvordan vet jeg at du har skjerpet deg og ikke bare sølser bort pengene jeg gir deg? 

Anonymkode: 85174...6df

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg Ts, men i tillegg har jeg fått avslag på gjeldsordning to ganger og forsøker for 3. gang nå. Grunnene til avslag er fordi jeg er for ung. Er ufør i tillegg og likevel mener namsmannen at det er "sannsynlig at situasjonen kan endre seg"... Jeg er kronisk og varig syk. Gjelden er nå over ti år gammel. Hvis jeg får avslag for tjredje gang nå så vet jeg ikke hva jeg gjør. Hele voksenlivet mitt er ødelagt av dette, og et nytt avslag vil ødelegge resten av livet også. Jeg har jo selvfølgelig ikke mulighet til å betale 600.000 kr med uføretrygden. Namsmannen sa sist at jeg kunne betale 4.000 kr i mnd i 30 år, altså fram til jeg er akkurat 67, sånn at når jeg går over til minstepensjon så blir det ikke noe forskjell fordi det er ca 4.000 kr mindre enn jeg har i trygd. Og så vil jeg da kanskje være gjeldsfri når jeg er 67, ifølge namsmannen. 

Har vurdert å gå til avisa hvis jeg får avslag igjen. Og har vurdert å opprette spleis. Gi meg en tommel på dette innlegget hvis du som leser dette hadde støtta meg... Og ❤️ til deg i samme situasjon Ts, jeg føler elendigheten din. 

Har namsmannen sagt det? Det bør ikke hindre deg i å søke. Det har du full rett til. 

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Tror ikke det er noen tvil om at jeg ikke var i stand til å ta ansvar i den perioden. Det er rimelig godt slått fast i ettertid. Jeg hadde store traumer etter mishandling og greide ikke betale regninger eller ta vare på meg selv i det hele tatt i to år. Men, det er milevis unna dagens situasjon. Man kan faktisk trå feil her i livet, og spesielt det man gjør i ung alder trenger ikke å definere deg resten av livet. Det finnes mange som har slitt med rus for eksempel, i to år i begynnelsen av 20-årene. Det betyr ikke at personen ikke kan ha kredittkort ti år senere. Hallo, liksom. Men typisk folk som har seila glatt gjennom livet sitt å være fullstendig blottet for innsikt i annet enn seg selv. 

Du er ufør, da har du fast inntekt. Og du kan fortsatt betale mye ned på den gjelda bare på ett år om du legger forholdene tilrette for det.

Jeg er ufør selv, og hadde 20 000 i kredittgjeld som jeg betalte ned på 3 mnd. Ved å nekte meg å bruke mer enn 1500 kr på mat de mndene og ikke bruke penger på noe annet enn husleie, strøm og tlf (7500) som er halve inntekta mi.

Hvis man virkelig vil nedbetale mye så klarer man det. Det er også mulig du får trekk i skatten hvert år pga gjeldsrenter du betaler på gjelda.

Det er folk med mye mer gjeld enn deg som har klart å betale det ned innen 5 år, på pur vilje.

I din situasjon er du nødt til å være streng med deg selv og følge et strengt budsjett. Du kan ikke bruke mange tusen på mat og andre ting om du ønsker å bli kvitt gjelda.

Og så får du kontakte hjelpeorganisasjonene om det røyner på slik at du kan få deg noe ekstra mat og evt julegaver.

Anonymkode: bcb35...041

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...