Gå til innhold

Hvor mange av dere ville hjulpet meg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ryddet for latterliggjøring og svar til det. 

_popcorn_, mod

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette er ingen tigging eller innsamling, men jeg er litt nysjerrig på om noen virkelig ville hjulpet meg.

Jeg går nå på AAP, men før det så har jeg jobbet i over 30 år i lavtlønnet sliteryrke. Min AAP er derfor ikke veldig høy. Da jeg ble syk, så hadde jeg en destruktiv adferd og brukte penger jeg egentlig ikke hverken hadde eller skulle bruke. Jeg endte opp med en gjeld som nå er på ca 150.000,- og 100.000,- av de har gått til namsmannen. 

Dette er selvsagt min feil og jeg har selv satt meg i denne situasjonen, men siden jeg ikke har midler selv til å få betalt dette så lurer jeg på hvilken holdning folk har til meg nå, å er dette et tilfelle dere ville gitt penger til på f.eks spleis. Jeg har ikke tenkt å starte en spleis, men er nysjerrig da man ser hvilke formål som kan dra inn veldig mye penger, ja oppi millionbeløp på spleis.

Anonymkode: 52db0...1fa

Jeg kunne ikke hjulpet deg, rett og slett. Går selv på minstesats på aap fordi arbeidsgiver gav faen i å melde meg som ansatt, og der satt jeg da, med tydeligvis manglende bevis for arbeidsforhold. Jeg måtte kjempe hardt i flere måneder for å får rett på sykepenger, og alle mine sparepenger gikk med i sluket. 

Men, jeg har kommet meg opp av gropa, men bare så vidt. 

Men folk har generelt sett mye giverglede, så om du er villig til å brette ut "en sørgelig historie", så er det sikkert noen som gir. :)

Anonymkode: c0fc0...add

• Liker 1
Skrevet

Nei. Ville sendt link til luksusfellen. Er veldig for at folk må rydde opp selv. Ikke noe dømming, men synes det er rett og rimelig. 

Anonymkode: 2a83e...495

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Derfor har jeg alltid måtte spare til alt jeg har ønsket meg, og på grunn av gjelden fra tidlig 20-årene har jeg selvsagt aldri fått kredittkort eller noe sånt. Så jeg har alltid måtte spare til alt fra depositum på leiligheter til klær og alt mulig. Ønsker jeg meg noe, så er det jo å spare, og jeg må spare ganske lenge fordi jeg har lite penger.

Dette gjelder jo for de fleste. 

Om du heller hadde kjøpt de tingene du ønsket deg på kredittkort, så er det jo ikke slik at man får de pengene. De må betales tilbake med høye renter, så i all sannsynlighet hadde du bare endt opp med enda mer gjeld, da du ikke klarer å cashe ut beløpet på kreditt. 

Kredittkort er ikke ment for å brukes når en ikke har sparepenger. 

Jeg kjøpte nye møbler med kreditt i januar, for da var det salg, Også fikk jeg ytterligere rabatter ved bruk av kredittordningen. 5 dager senere fikk jeg penger på konto, og innfridde hele kredittgjelden. Om jeg ikke kunne det, så kunne jeg rett og slett ikke brukt kreditt. 

Anonymkode: c0fc0...add

• Liker 8
Skrevet

Jeg ville ikke bidratt på spleis, uansett om jeg kjente deg eller ikke. Av prinsipp. 

Men hadde jeg kjent deg og visst om problemet, så kunne jeg vippset og/eller hjulpet deg på andre måter. 

Anonymkode: 3372d...d41

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde nok ikke bidratt til en Spleis, mest fordi jeg ikke aner hvordan du fordeler pengene dine ellers, eller hvor stor innsats du har lagt i å bli gjeldfri (se f.eks de på luksusfellen som tror de lever nøkternt, men så viser det seg at at har et hinsides overforbruk).
Hadde jeg kjent deg og visst at du gjorde det du kunne, kan det hende jeg kunne støttet en spleis. Om ikke hadde jeg nok hjulpet med praktiske ting, mat, å få skaffet økonomisk rådgivning, søknad om offentlig gjeldsordning, etc.

Men skal man få mye penger inn på en Spleis, kan man ikke ta utgangspunkt i at det bare er venner og bekjente som støtter, og som nevnt hadde jeg nok ikke støttet en ukjent i en sånn sak. 

Skrevet

Hvis namsmannen kommer hjem til deg med politiet på slep for kaste deg ut av huset ditt mens det er 10 minus ute og korona hadde jeg sendt deg en million eller to. 

Anonymkode: 4e545...78c

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke hjulpet deg, ikke om du var en bekjent engang.

Anonymkode: 7f4e1...527

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg kjent deg og hatt råd så hadde jeg selvfølgelig hjulpet. Men, ellers så hadde jeg dessverre ikke det. 

Anonymkode: 0fa44...268

Skrevet

Nei.

Jeg kommer fra en fattig familie og fikk nøyaktig 0 kr med meg når jeg flyttet hjemmefra og jeg har selv jobbet langt over 100% hele livet og hele veien gjort knallharde prioriteringer for å komme dit jeg er i dag og gjør det fortsatt for å bygge opp økonomien min enda mer og har ingenting til overs for de som ikke selv tar tak og fikser opp i livet sitt, men heller lar andre "hjelpe".

Anonymkode: f2e85...adf

• Liker 3
Skrevet

Mulig jeg hadde hjulpet på spleis eller hvert fall på annen måte om du var nær venn eller familie. Fremmede i Norge som har samlet gjeld er liksom ikke de jeg sender penger til. Da gir jeg heller penger til gatehunder i Thailand eller andre dyr som trenger det. Og så har jeg fadderbarn i Siri Lanka :) 

Anonymkode: 89bff...287

Skrevet

Jeg hadde ikke gitt deg penger, nei. Selv om jeg visste hvem du var og historien var verifisert. Det blir litt sånn "hvorfor skulle jeg det?" Du er voksen og har ansvaret for egen økonomi, velferdsordningene er normalt sett akseptable i Norge selv om de selvsagt kan slå uheldig ut for enkeltpersoner.

Anonymkode: 44eda...af1

• Liker 1
Skrevet

Hjelpe en fremmed? Nei. Ikke så lenge du har tak over hodet og mat i kjøleskapet. 

Hadde du vært en nær venn, så absolutt. Ikke ved å gi penger, men ved å bidra til matinnkjøp, kanskje en strømregning, nødvendig klær/hygieneartikler/utstyr o.l. 

Skrevet

Jeg kunne nok ha hjulpet om jeg hadde hatt midler til det, men har 300k i forbrukslån så ikke så mye å avse. 

Anonymkode: 1e84c...f2d

Skrevet

Hadde du vært en bekjent, og jeg ikke hadde hatt gjeld, barn og hus, eller generelt hatt veldig mye penger på bok, så hadde jeg kanskje slengt inn et par tusen til deg. Men bare hvis jeg visste at du ikke hadde rotet disse pengene bort på noe dumt.

• Liker 1
Skrevet

Nei. Jeg ville ikke bidratt med en krone for at sløsingen din skulle bli dekket opp av andres penger.

Jeg var selv for raus med kredittkortene i noen år. Det ga meg en gjeld på 150 000 kroner, og jeg er uføretrygdet. Men jeg tok meg sammen. Så hvor mye jeg faktisk skyldte plutselig en dag da jeg satt og summerte, og bestemte meg for at nå er det nok! NÅ SKAL ALT BETALES NED. Og det gjorde jeg. Jeg strammet inn på alt annet og la alle kroner jeg hadde til overs på å nedbetale gjelden. Ingenting av det var gått til inkasso, jeg passet alltid på å betale alt til forfall. Betalte ned både to og tre ganger minstebeløpet på kredittkortene, brukte snøball-metoden. Når ett kort var nedbetalt (det med dyrest rente) gikk jeg løs på neste og betalte ekstra store avdrag osv. Slik fortsatte jeg til alt var nedbetalt og oppgjort.

Å betale tilbake 150 000 klarte jeg på et par år. Dette er 7 år siden nå, og jeg har ingen gjeld på kreditt lenger. Full kontroll på alt økonomisk. Det eneste jeg har er boliglån.

Anonymkode: 52199...3a3

• Liker 4
Skrevet

Nei, hadde nok ikke hjulpet deg med penger med mindre du var en venn av meg. 
De eneste jeg vil sponse med penger er enten mine barn eller mine foreldre. Og om nødvendig og akutt: en bestevenn. 

Jeg har søsken som har kjørt økonomien sin helt ad undas, men har ikke hjulpet fordi jeg mener det er deres valg. Jeg har selv tatt dårlige valg når jeg var ung men ryddet opp i det selv og lærte av det. 

Anonymkode: 299ce...120

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...