AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #21 Skrevet 19. februar 2021 Bet-t-ina skrev (Akkurat nå): 🙄 Folk lærer ikke av sine feil ved å få slengt penger etter seg. Hvis man får og får lærer man seg at alt kan fikses med med penger. Noen må lære på den harde måten. Ts. har satt seg selv å skylde. Man skal ikke bruke penger man ikke har. Det er slik noen blir velstående mens andre blir fattige. Er du født rik eller jobbet deg rik? Anonymkode: bdfa6...bbd 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #22 Skrevet 19. februar 2021 Jeg ville ikke bidratt. Jeg har sett gang på gang at mennesker gjør de samme destruktive handlingene igjen, uansett intensjoner om annet, dersom de slipper å bære de fulle og hele konsekvensene av det selv. Får de hjelp til å løse problemet virker det som da var det ikke så farlig å gjøre det igjen, for slikt løser seg jo. Anonymkode: 3d1dc...762 4
Gjest Bet-t-ina Skrevet 19. februar 2021 #23 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er du født rik eller jobbet deg rik? Anonymkode: bdfa6...bbd Jeg har aldri vært eller havnet i økonomisk uføre. Det hadde ikke tatt seg ut.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #24 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Dette er ingen tigging eller innsamling, men jeg er litt nysjerrig på om noen virkelig ville hjulpet meg. Jeg går nå på AAP, men før det så har jeg jobbet i over 30 år i lavtlønnet sliteryrke. Min AAP er derfor ikke veldig høy. Da jeg ble syk, så hadde jeg en destruktiv adferd og brukte penger jeg egentlig ikke hverken hadde eller skulle bruke. Jeg endte opp med en gjeld som nå er på ca 150.000,- og 100.000,- av de har gått til namsmannen. Dette er selvsagt min feil og jeg har selv satt meg i denne situasjonen, men siden jeg ikke har midler selv til å få betalt dette så lurer jeg på hvilken holdning folk har til meg nå, å er dette et tilfelle dere ville gitt penger til på f.eks spleis. Jeg har ikke tenkt å starte en spleis, men er nysjerrig da man ser hvilke formål som kan dra inn veldig mye penger, ja oppi millionbeløp på spleis. Anonymkode: 52db0...1fa Beklager så mye, men nei. Ønsker deg dog lykke til videre i din ferd i livet🙂 Anonymkode: abd15...541 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #25 Skrevet 19. februar 2021 Bet-t-ina skrev (2 minutter siden): 🙄 Folk lærer ikke av sine feil ved å få slengt penger etter seg. Hvis man får og får lærer man seg at alt kan fikses med med penger. Noen må lære på den harde måten. Ts. har satt seg selv å skylde. Man skal ikke bruke penger man ikke har. Det er slik noen blir velstående mens andre blir fattige. Hvis gjelden har oppstått i en avgrenset periode med enten tung psykisk sykdom eller rus, så handler det ikke om å lære. I mitt tilfelle hadde jeg en to års periode med problemer helt i begynnelsen av 20 årene, og det er denne perioden som har gitt meg gjeld. Denne to års perioden skal definere mitt liv for alltid. Det er ingen "ny sjanse" eller "blanke ark" for meg tydeligvis. Skal stampe i dette for alltid, på grunn av problemer jeg fikk helt i starten på voksenlivet. Jeg har jobba siden jeg var 16, har ikke familie. Derfor har jeg alltid måtte spare til alt jeg har ønsket meg, og på grunn av gjelden fra tidlig 20-årene har jeg selvsagt aldri fått kredittkort eller noe sånt. Så jeg har alltid måtte spare til alt fra depositum på leiligheter til klær og alt mulig. Ønsker jeg meg noe, så er det jo å spare, og jeg må spare ganske lenge fordi jeg har lite penger. Alle regninger har jeg alltid betalt samme dag som pengene kommer inn på konto. Jeg handler på tilbud, planlegger og er kjent av alle rundt meg for å være nøysom, fornuftig og flink med penger. Men jeg hadde altså denne perioden på to år da, som jeg skal betale for resten av livet. Sånn er livet mitt. Anonymkode: 117a2...4fc 5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #27 Skrevet 19. februar 2021 Bet-t-ina skrev (4 minutter siden): Jeg har aldri vært eller havnet i økonomisk uføre. Det hadde ikke tatt seg ut. Så vet du ikke hvordan det er å ha dårlig råd. Leve fra hånd til munn og ikke vite om du har råd til salt i grøten. Du er heldig! Er du kalt over hvor heldig du er? Anonymkode: 4ca96...4f0 4
Gjest Bet-t-ina Skrevet 19. februar 2021 #28 Skrevet 19. februar 2021 P AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis gjelden har oppstått i en avgrenset periode med enten tung psykisk sykdom eller rus, så handler det ikke om å lære. I mitt tilfelle hadde jeg en to års periode med problemer helt i begynnelsen av 20 årene, og det er denne perioden som har gitt meg gjeld. Denne to års perioden skal definere mitt liv for alltid. Det er ingen "ny sjanse" eller "blanke ark" for meg tydeligvis. Skal stampe i dette for alltid, på grunn av problemer jeg fikk helt i starten på voksenlivet. Jeg har jobba siden jeg var 16, har ikke familie. Derfor har jeg alltid måtte spare til alt jeg har ønsket meg, og på grunn av gjelden fra tidlig 20-årene har jeg selvsagt aldri fått kredittkort eller noe sånt. Så jeg har alltid måtte spare til alt fra depositum på leiligheter til klær og alt mulig. Ønsker jeg meg noe, så er det jo å spare, og jeg må spare ganske lenge fordi jeg har lite penger. Alle regninger har jeg alltid betalt samme dag som pengene kommer inn på konto. Jeg handler på tilbud, planlegger og er kjent av alle rundt meg for å være nøysom, fornuftig og flink med penger. Men jeg hadde altså denne perioden på to år da, som jeg skal betale for resten av livet. Sånn er livet mitt. Anonymkode: 117a2...4fc Sånne som deg kan ikke ha kredittkort. Det er helt klart. Man skal ikke bruke penger man ikke har. Du prøver å fraskrive deg ansvaret, fra da du var 20 år og myndig. Det er en dårlig unnskylding.
Håkon92 Skrevet 19. februar 2021 #29 Skrevet 19. februar 2021 Bet-t-ina skrev (Akkurat nå): P Sånne som deg kan ikke ha kredittkort. Det er helt klart. Man skal ikke bruke penger man ikke har. Du prøver å fraskrive deg ansvaret, fra da du var 20 år og myndig. Det er en dårlig unnskylding. Du høres krass ut, men jeg er faktisk enig med deg. 7
bluedot Skrevet 19. februar 2021 #30 Skrevet 19. februar 2021 Bet-t-ina skrev (3 minutter siden): P Sånne som deg kan ikke ha kredittkort. Det er helt klart. Man skal ikke bruke penger man ikke har. Du prøver å fraskrive deg ansvaret, fra da du var 20 år og myndig. Det er en dårlig unnskylding. Vel, folk kan alltids forandre seg. 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #31 Skrevet 19. februar 2021 Bet-t-ina skrev (1 minutt siden): P Sånne som deg kan ikke ha kredittkort. Det er helt klart. Man skal ikke bruke penger man ikke har. Du prøver å fraskrive deg ansvaret, fra da du var 20 år og myndig. Det er en dårlig unnskylding. Tror ikke det er noen tvil om at jeg ikke var i stand til å ta ansvar i den perioden. Det er rimelig godt slått fast i ettertid. Jeg hadde store traumer etter mishandling og greide ikke betale regninger eller ta vare på meg selv i det hele tatt i to år. Men, det er milevis unna dagens situasjon. Man kan faktisk trå feil her i livet, og spesielt det man gjør i ung alder trenger ikke å definere deg resten av livet. Det finnes mange som har slitt med rus for eksempel, i to år i begynnelsen av 20-årene. Det betyr ikke at personen ikke kan ha kredittkort ti år senere. Hallo, liksom. Men typisk folk som har seila glatt gjennom livet sitt å være fullstendig blottet for innsikt i annet enn seg selv. Anonymkode: 117a2...4fc 9
Polyester Skrevet 19. februar 2021 #32 Skrevet 19. februar 2021 Jeg hadde hjulpet med å finne gode strømavtaler, budsjetter, ukes-handling, hvordan leve mer minimalistisk og gi støttende ord og strategier når du fikk lyst til å kjøpe nye ting, men jeg hadde ikke gitt penger. Kanskje litt ekstra fin gave til bursdagen eller jul. Hvis du var venn av meg, da. 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #33 Skrevet 19. februar 2021 Jeg støtter ikke spleiser, dessverre. Nå har jeg ikke så mye å rutte med selv, men hadde det vært en bekjent som feks trengte mat så ville jeg handlet det hxn trengte. Var en som opprettet spleis for å operere kjæledyret sitt. Forsåvidt greit! Men dyret var i den alderen hvor de anses som gamle og snart ferdige. Folk bidro masse. Like etter dro de på lang ferietur og kjøpte seg båt til masse penger like etter ferieturen. Anonymkode: f37ed...d25
Polyester Skrevet 19. februar 2021 #34 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Takk for svar alle sammen. Som jeg skreiv i HI, så er jeg hverken ute etter å tigge eller starte en spleis. Jeg er bare nysjerrig på hvem som får hjelp av andre. Tenker da spesielt på den familien der det er samlet inn over 15 mill på bare noen dager. Jeg lurer på hva det var som gjorde at det var så mange som støttet dem. Ps, takk for at dere ikke dømmer meg. Anonymkode: 52db0...1fa Kan ikke noe om saken men i slike tilfeller så går det nok på folks rettferdighetssans. 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #35 Skrevet 19. februar 2021 Dette er nok det siste jeg hadde bidratt til på en evt spleis. Sånne saker jeg kunne bidratt med på spleis, er bl.a hvis en jeg kjente/ kjente til var alvorlig syk, og lignende. Men det er rart hvor mye merkelig som havner som spleis-sak, jeg så nylig foreldre til et barn som spiller et instrument, og som er god på instrumentet, sette opp en spleis så barnet skulle få undervisningstimer. En helt økonomisk oppegående familie. Det var bare merkelig. Anonymkode: e8791...12d 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #36 Skrevet 19. februar 2021 Det er veldig mange på aap som er i samme situasjon som deg. Og mange som er karens. Da har de ikke intektere i det hele tatt, i et år! De kan søke sosialen eneste. Men har man da en bil eller samboer, er det bare å glemme. Får også straks mer lyst å hjelpe når det er familier med barn, siden barn ikke kan kaldres for foreldrene valg/ulykke. Altså, jeg skjønner at det er kipt å være i en sånn situasjon som du er i. Men det er så vannvittig mange andre som kommer enda dårligere ut av det enn deg. Så din situasjon hevder seg desverre ikke blant de mange. Serlig når du har satt deg selv i situasjonen. Hadde du vert en venn eller familiemedlem hadde jeg kanskje hjulpet deg. Men sannsynligvis heller med å invitere deg ofte på middag, kjøpe inn matvarer o.l. Anonymkode: da9a3...51d
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #37 Skrevet 19. februar 2021 Spleis funker hvis noen forteller din historie. Hvis du selv tigger hjelper det ikke, men hvis en nabo eller en venn skriver trist historie så ja, da får du peng av folk. Anonymkode: 9e7e4...fd4 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #38 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis gjelden har oppstått i en avgrenset periode med enten tung psykisk sykdom eller rus, så handler det ikke om å lære. I mitt tilfelle hadde jeg en to års periode med problemer helt i begynnelsen av 20 årene, og det er denne perioden som har gitt meg gjeld. Denne to års perioden skal definere mitt liv for alltid. Det er ingen "ny sjanse" eller "blanke ark" for meg tydeligvis. Skal stampe i dette for alltid, på grunn av problemer jeg fikk helt i starten på voksenlivet. Jeg har jobba siden jeg var 16, har ikke familie. Derfor har jeg alltid måtte spare til alt jeg har ønsket meg, og på grunn av gjelden fra tidlig 20-årene har jeg selvsagt aldri fått kredittkort eller noe sånt. Så jeg har alltid måtte spare til alt fra depositum på leiligheter til klær og alt mulig. Ønsker jeg meg noe, så er det jo å spare, og jeg må spare ganske lenge fordi jeg har lite penger. Alle regninger har jeg alltid betalt samme dag som pengene kommer inn på konto. Jeg handler på tilbud, planlegger og er kjent av alle rundt meg for å være nøysom, fornuftig og flink med penger. Men jeg hadde altså denne perioden på to år da, som jeg skal betale for resten av livet. Sånn er livet mitt. Anonymkode: 117a2...4fc "så jeg har alltid måtte spare til alt fra depositum på leiligheter til klær og alt mulig. Ønsker jeg meg noe, så er det jo å spare... " Kjære deg. Sånn er det vell for de mange? Jeg har alltid måtte spare til alt jeg ønsker av klær, depositum m.m. Ja en singlet på h&m kan jeg kjøpe spontant. Men er det snakk om en ny jakke eller sko, må jeg faktisk spare jeg også. Det tror jeg ikke er noe særegent. Og jeg er i jobb 🤷♀️ Anonymkode: da9a3...51d 7
Fru Uperfekt Skrevet 19. februar 2021 #39 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er ingen tigging eller innsamling, men jeg er litt nysjerrig på om noen virkelig ville hjulpet meg. Jeg går nå på AAP, men før det så har jeg jobbet i over 30 år i lavtlønnet sliteryrke. Min AAP er derfor ikke veldig høy. Da jeg ble syk, så hadde jeg en destruktiv adferd og brukte penger jeg egentlig ikke hverken hadde eller skulle bruke. Jeg endte opp med en gjeld som nå er på ca 150.000,- og 100.000,- av de har gått til namsmannen. Dette er selvsagt min feil og jeg har selv satt meg i denne situasjonen, men siden jeg ikke har midler selv til å få betalt dette så lurer jeg på hvilken holdning folk har til meg nå, å er dette et tilfelle dere ville gitt penger til på f.eks spleis. Jeg har ikke tenkt å starte en spleis, men er nysjerrig da man ser hvilke formål som kan dra inn veldig mye penger, ja oppi millionbeløp på spleis. Anonymkode: 52db0...1fa Kommer an på Spleis = nei Men har hjulpet andre i samme situasjon med å dekke namsmann gjeld (ved flere avslag), men da med en tilbakebetaling ordning. (Kan jo ikke gi vekk penger men namsmannen er dyr i forhold til vennelån) Nå skal det sies at jeg går kraftig gjennom personens økonomi før jeg gir slike lån. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå