Gå til innhold

Hvor mange av dere ville hjulpet meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er ingen tigging eller innsamling, men jeg er litt nysjerrig på om noen virkelig ville hjulpet meg.

Jeg går nå på AAP, men før det så har jeg jobbet i over 30 år i lavtlønnet sliteryrke. Min AAP er derfor ikke veldig høy. Da jeg ble syk, så hadde jeg en destruktiv adferd og brukte penger jeg egentlig ikke hverken hadde eller skulle bruke. Jeg endte opp med en gjeld som nå er på ca 150.000,- og 100.000,- av de har gått til namsmannen. 

Dette er selvsagt min feil og jeg har selv satt meg i denne situasjonen, men siden jeg ikke har midler selv til å få betalt dette så lurer jeg på hvilken holdning folk har til meg nå, å er dette et tilfelle dere ville gitt penger til på f.eks spleis. Jeg har ikke tenkt å starte en spleis, men er nysjerrig da man ser hvilke formål som kan dra inn veldig mye penger, ja oppi millionbeløp på spleis.

Anonymkode: 52db0...1fa

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke hjulpet, beklager.

Anonymkode: 8eaae...78f

• Liker 27
Skrevet

Jeg har foreldre som har hjulpet meg mye og er vanvittig takknemlig for det. 

Jeg ville ikke støtta den spleisen selv om jeg skjønner situasjonen din er vanskelig. Har heller ikke økonomi selv til å hjelpe andre som eventuelt sliter mer enn meg selv. 

Anonymkode: 4b0f8...013

• Liker 3
Skrevet

Jeg har betalingsordning på egen gjeld som gikk til namsmannen, så fra meg får du nok ikke noe sponsing. Anbefaler deg å inngå en nedbetalingsavtale framfor å be om penger fra andre.

Anonymkode: 1a83a...99c

• Liker 9
Gjest NoDiablo
Skrevet

Hvis jeg hadde kjent deg, ville jeg nok hjulpet deg noe. Men ikke utenom, slik som er tilfellet her inne.

Skrevet

Hadde hjulpet dersom det ble satt et konkrèt beløp og spleisen var opprettet av deg, personlig. 

Om evt overskudd hadde tilfalt et veldedig formål, hadde det vært et pluss.  

Anonymkode: 8ec11...b5b

• Liker 4
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 448a5...ae2

• Liker 4
Gjest Bet-t-ina
Skrevet

Nei. Aldri! Du er ditt eget problem. Jeg har 0 sympati. 

Skrevet
Bet-t-ina skrev (Akkurat nå):

Nei. Aldri! Du er ditt eget problem. Jeg har 0 sympati. 

Huffda..

• Liker 9
Skrevet

Spleis?

Nei vet du hva. Jeg kunne gjerne hjulpet med noe praktisk, som å henge opp en gardin eller lignende, evt spandert en burger om vi var ute og gikk tur og ble sultne, men penger hadde jeg aldri gitt.

Du ville mest sannsynlig fått en gjeldsordning med de kravene som følger med det, så jeg hadde anbefalt deg å takke ja til det og fått orden på økonomien din selv.

Om du fikser det ved at folk gir deg penger så lærer du virkelig ingenting av det.

Vet om flere som tigger til seg matvarer mens de bruker pengene de har til øl og dop enda de har både hund og katt å ta seg av i tillegg. De får ikke mer av meg for å si det slik.

Anonymkode: bcb35...041

• Liker 17
Skrevet

Når jeg bruker penger på veldedighet så går de omtrent alltid til personer utenfor Norge. De trenger pengene mer enn oss.

De eneste jeg gir til i Norge er narkomane. De er de eneste jeg faktisk synes genuint synd på.

Anonymkode: 592d3...b8e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når jeg bruker penger på veldedighet så går de omtrent alltid til personer utenfor Norge. De trenger pengene mer enn oss.

De eneste jeg gir til i Norge er narkomane. De er de eneste jeg faktisk synes genuint synd på.

Anonymkode: 592d3...b8e

Haha, de narkomane? Så du støtter med andre ord en menneske som lot meg leve under dårlige forhold og rus i 15år? 

Nei altså jeg syntes hva som helst folk støtter er bra, det viser humanitet. Så tror jeg at det beste er og ikke bry seg om hvem eller hva folk velger og støtte. Fordi man vil alltid finne feil og mangler med det ene og andre. 

Anonymkode: f4087...ce7

• Liker 5
Skrevet

Du burde sikkert selge det du kan, og ta det på nedbetaling. Viktig å lære seg å ha kontroll over økonomien. 

Anonymkode: 4b0f8...013

• Liker 1
Skrevet (endret)

Luksusfellen? 

Hadde du vært en nær venn av meg, ville jeg nok ha hjulpet deg. Men i stedet for å direkte gi penger, kanskje heller handlet inn noe matvarer noen ganger e.l. slik at det ble mer overkommelig for deg å få betalt ned gjelden din. Det er fort gjort å ta noen dumme valg i livet, men en får bare håpe at en lærer av det. 

Endret av bluedot
  • Liker 8
Skrevet

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg Ts, men i tillegg har jeg fått avslag på gjeldsordning to ganger og forsøker for 3. gang nå. Grunnene til avslag er fordi jeg er for ung. Er ufør i tillegg og likevel mener namsmannen at det er "sannsynlig at situasjonen kan endre seg"... Jeg er kronisk og varig syk. Gjelden er nå over ti år gammel. Hvis jeg får avslag for tjredje gang nå så vet jeg ikke hva jeg gjør. Hele voksenlivet mitt er ødelagt av dette, og et nytt avslag vil ødelegge resten av livet også. Jeg har jo selvfølgelig ikke mulighet til å betale 600.000 kr med uføretrygden. Namsmannen sa sist at jeg kunne betale 4.000 kr i mnd i 30 år, altså fram til jeg er akkurat 67, sånn at når jeg går over til minstepensjon så blir det ikke noe forskjell fordi det er ca 4.000 kr mindre enn jeg har i trygd. Og så vil jeg da kanskje være gjeldsfri når jeg er 67, ifølge namsmannen. 

Har vurdert å gå til avisa hvis jeg får avslag igjen. Og har vurdert å opprette spleis. Gi meg en tommel på dette innlegget hvis du som leser dette hadde støtta meg... Og ❤️ til deg i samme situasjon Ts, jeg føler elendigheten din. 

Anonymkode: 117a2...4fc

• Liker 17
Skrevet

Nei, jeg hadde ikke hjulpet. Men, det gjelder alle spleiser og ikke bare din situasjon. Jeg var oppvokst i et hjem med dårlig råd og er selv på aap minstesats for tiden, men jeg kan å prioritere. Med litt endringer så klarer du å komme deg ut av dette på egenhånd. Har du prøvd refinansiering for lavere rente på lånet?

Anonymkode: 40ea7...88f

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Som jeg skreiv i HI, så er jeg hverken ute etter å tigge eller starte en spleis. Jeg er bare nysjerrig på hvem som får hjelp av andre. Tenker da spesielt på den familien der det er samlet inn over 15 mill på bare noen dager. Jeg lurer på hva det var som gjorde at det var så mange som støttet dem. 

Ps, takk for at dere ikke dømmer meg. 

Anonymkode: 52db0...1fa

• Liker 4
Gjest Bet-t-ina
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Huffda..

🙄 Folk lærer ikke av sine feil ved å få slengt penger etter seg. Hvis man får og får lærer man seg at alt kan fikses med med penger. Noen må lære på den harde måten. Ts. har satt seg selv å skylde. Man skal ikke bruke penger man ikke har. Det er slik noen blir velstående mens andre blir fattige. 

Skrevet

Jeg ville sånn i utgangspunktet ha blitt med på en spleis dersom jeg visste at det var reelt og jeg kjente til personen det gjaldt. Problemet er bare at hvem som helst kan opprette en spleis og utgi seg for å være en person med mye gjeld og som er i en håpløs situasjon. Dessverre. 
Har dere ikke venner el familie som kan hjelpe på noe vis? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...