Gå til innhold

Baneheia - kjenner på en voldsom sorg og fortvilelse for de to

Anbefalte innlegg

Skrevet
Djækklåsst skrev (8 timer siden):

Det er kanskje ingen stor trøst, men der er en del som taler for at Andersen drepte dem temmelig umiddelbart og i løpet av få sekunder, straks de var lokket til åstedet, og misbrukte dem etterpå. Slik at de kanskje ikke rakk kjenne på frykten og smerten så lenge. Vi får håpe det skjedde slik.

Ja, jeg håper det. Men den ene jenten hadde huden til den andre under neglene, så man antar hun døde sist. Og de var bundet sammen på hendene. Det er slike ting som brenner seg i minnet. 😭💔

Moren til Stine Sofie fortalte at de fikk tilsendt datterens eiendeler fra åstedet. Blant dem var en liten pose med Stine Sofies halssmykke innsmurt i blod og strå. Man kan undres over hvor personen som la tingene i konvolutten og påførte morens navn hadde hodet, eller hjertet, sitt. 

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Callisto83 skrev (På 19.2.2021 den 6.32):

For de som fulgte godt med for 20 år siden, så var det så ikke mye tvil om at de to skyldige ble tatt.

Jeg har vanskelig for å sette meg inn i slik brutal ondskap jentene ble utsatt for. På et sted venninnene mine og meg også pleide å bade. Tenker mye på hvordan de etterlatte må føle det når de stadig vekk må se trynet på han ene, som stadig vekk lager masse støy, og utrolig nok har klart å danne seg et ekkokammer. Det må være helt grusomt!

Allerede den gang var det ting som skurrtet. Blant annet mobilbeviset, var jo alt den gang vanlig at politiet brukte mobilsporing til å bevise at tiltalte var der da ting skjedde i mange saker. Men da mobilsporing viste at tiltalte ikke var på stedet, da var ikke påtalemyndigheten særlig inntresert i dette.

Og DNA beviset, er jo nå fullstendig ut over sidelinja og ubrukelig siden man ikke kan slå fast hvor mange det var der.

Det eneste de virkelig sitter med er tilståelsen til en mann som slapp unna med 19 års fengsel og som i dag er en fri mann. Fremfor 21 års forvaring og muligens måtte tilbringe resten av livet bak lås og slå. Som fort var alternativet.

• Liker 4
Gjest Trynefaktor
Skrevet
clyde skrev (På 19.2.2021 den 9.14):

Viggo har forgrepet seg på andre barn før jentene ble drept, så han hører hjemme i fengsel. Håper han aldri slipper ut. 

Enig.

Skrevet
clyde skrev (På 19.2.2021 den 9.14):

Viggo har forgrepet seg på andre barn før jentene ble drept, så han hører hjemme i fengsel. Håper han aldri slipper ut. 

Trynefaktor skrev (5 minutter siden):

Enig.

I utg.pkt er jeg enig. Har to jenter selv og den eldste var tre år da på den tiden. Jeg husker at jeg selv følte at om det hadde vært meg i den situasjonen så hadde jeg skutt de el kappet av dem utstyret, for å si det sånn. Om jeg selv havnet i fengsel så hadde jeg ikke brydd meg om det. 

MEN 

Jeg er like stor tilhenger av rettssikkerheten. De fikk straff ut fra graden av alvoret i saken. Selv om jeg ikke er i tvil om at ALLE som misbruker barn hører hjemme i fengsel i evig tid, så er det ikke greit at han likevel blir "uskyldig" dømt. Hvis dere skjønner hva jeg mener. I et land med fungerende rettsikkerhet har mine/våre personlige følelser ingenting å si. Om han er, og da mener jeg virkelig OM han er, uskyldig dømt, så er det et justismord, og det er aldri greit å godta, fordi han "fortjener" det. Det er  kanskje upopulær mening om dagen, men sånn føler jeg det ihvertfall. 

Jeg fulgte med denne saken den gangen, og fikk vondt med tanke på det som jentene og foreldrene gikk gjennom. Jeg trodde, kanskje som mange andre, det at de var savnet betydde bare at dette var små jenter som hadde gått seg bort og at saken ender med at jentene er funnet i god behold. Sjokket var stort når de ble funnet døde. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg var så dum at jeg gikk inn å leste i noen rettsdokumenter om saken, ble kvalm av detaljene.

• Liker 2
Gjest Trynefaktor
Skrevet
Peonjenta skrev (5 minutter siden):

Jeg var så dum at jeg gikk inn å leste i noen rettsdokumenter om saken, ble kvalm av detaljene.

Det er helt jævlig. 

Skrevet (endret)

Jeg synes hele saken er utrolig trist. Først så klart, det de jentene måtte gå gjennom, men også foreldrene deres og familiene til både dem og Andersen og Kristiansen. Det må være så vanskelig for familiene at saken nå kommer opp, både for familiene til jentene og til Andersen. Den familien har tross alt levd med hva han har gjort og at han har vært den eneste som har tilstått og folkesnakket som kom av det. Familien til Viggo har måtte leve med det enorme hatet mot Kristiansen og troen på at han var uskyldig. Uansett hva saken nå ender opp med er det en forferdelig tragedie for alle involverte. 

Endret av BethB
  • Liker 1
Skrevet
Peonjenta skrev (11 timer siden):

Fatter ikke hva gjerningsmannen/mennene gjør utenfor murene. Burde vært livstid.

• Liker 9
Gjest In absentia
Skrevet
O Rakel skrev (43 minutter siden):

Fatter ikke hva gjerningsmannen/mennene gjør utenfor murene. Burde vært livstid.

Det er mange mordere og overgripere som vandrer blant oss. Flere har faktisk voldtatt og drept unger, sonet 14 år, og så kommer ut og gjort det samme en gang til. I Norge er ikke barn verdt noen ting, tydeligvis.

Skrevet
sonush skrev (11 timer siden):

I utg.pkt er jeg enig. Har to jenter selv og den eldste var tre år da på den tiden. Jeg husker at jeg selv følte at om det hadde vært meg i den situasjonen så hadde jeg skutt de el kappet av dem utstyret, for å si det sånn. Om jeg selv havnet i fengsel så hadde jeg ikke brydd meg om det. 

MEN 

Jeg er like stor tilhenger av rettssikkerheten. De fikk straff ut fra graden av alvoret i saken. Selv om jeg ikke er i tvil om at ALLE som misbruker barn hører hjemme i fengsel i evig tid, så er det ikke greit at han likevel blir "uskyldig" dømt. Hvis dere skjønner hva jeg mener. I et land med fungerende rettsikkerhet har mine/våre personlige følelser ingenting å si. Om han er, og da mener jeg virkelig OM han er, uskyldig dømt, så er det et justismord, og det er aldri greit å godta, fordi han "fortjener" det. Det er  kanskje upopulær mening om dagen, men sånn føler jeg det ihvertfall. 

Jeg fulgte med denne saken den gangen, og fikk vondt med tanke på det som jentene og foreldrene gikk gjennom. Jeg trodde, kanskje som mange andre, det at de var savnet betydde bare at dette var små jenter som hadde gått seg bort og at saken ender med at jentene er funnet i god behold. Sjokket var stort når de ble funnet døde. 

Jeg er uenig. Dette er slik jeg ser det en av få ganger en overgriper får en rettferdig straff. Så lenge han har forgrepet seg på barn så hører han hjemme i fengsel. Jeg driter i hva fyren blir dømt for så lenge han sperres inne. For en gangs skyld har en overgriper fått en skikkelig straff, det er faktisk noe man skal være jævlig fornøyd med. Tenk så mange barn som er blitt spart ved at denne fyren har sittet inne. 

• Liker 8
Skrevet (endret)
9 hours ago, In absentia said:

Det er mange mordere og overgripere som vandrer blant oss. Flere har faktisk voldtatt og drept unger, sonet 14 år, og så kommer ut og gjort det samme en gang til. I Norge er ikke barn verdt noen ting, tydeligvis.

Jeg forstår at du mener at straffene er for lave. Men å påstå at barn ikke er verdt noe i Norge er da å svartmale bilde veldig. 

Hvilke saker er det du omtaler når du skriver at flere gjentar handlingene med drap og voldtekt etter at de slipper ut?

Endret av BethB
  • Liker 3
Gjest In absentia
Skrevet (endret)
BethB skrev (11 timer siden):

Jeg forstår at du mener at straffene er for lave. Men å påstå at barn ikke er verdt noe i Norge er da å svartmale bilde veldig. 

Hvilke saker er det du omtaler når du skriver at flere gjentar handlingene med drap og voldtekt etter at de slipper ut?

Geir Hårstad

Som 24 åring myrdet han sin 19 år gamle samboer i 1987. Han hadde mishandlet henne så grovt at det rystet dommeren, som var en av landets mest erfarne.

Satt inne i skarve 7 år.

I 2003 voldtok han sin daværende samboers 11 år gamle datter. Da hun prøvde å motsette seg angrepet ble han så sint at han kvalte henne til døde som hevn.

Han er også anklaget for flere andre seksuelle overgrep.

I 2020, knappe 17 år senere så er han ute på permisjon og kan snart bli permanent løslatt.

Er det du eller din datter neste gang kanskje?

Endret av In absentia
Skrevet
1 minutt siden, In absentia said:

Geir Hårstad

Som 24 åring myrdet han sin 19 år gamle samboer i 1987. Han hadde mishandlet henne så grovt at det rystet dommeren, som var en av landets mest erfarne.

Satt inne i skarve 7 år.

I 2003 voldtok han sin daværende samboers 11 år gamle datter. Da hun prøvde å motsette seg angrepet ble han så sint at han kvalte henne til døde som hevn.

Han er også anklaget for flere andre seksuelle overgrep.

I 2020, knappe 7 år senere så er han ute på permisjon og kan snart bli permanent løslatt.

Er det du eller din datter neste gang kanskje?

Ok, så du har ett eksempel på en person. Du la det fram som om at de er mange, men jeg forstår veldig godt at du reagerer på eksempelet du kommer med. Jeg er ikke imot høyere straffer. 

Hva du ville med den siste setningen der forstår jeg ikke helt. 

• Liker 5
Skrevet
10 hours ago, Purple Basil said:

Jeg er uenig. Dette er slik jeg ser det en av få ganger en overgriper får en rettferdig straff. Så lenge han har forgrepet seg på barn så hører han hjemme i fengsel. Jeg driter i hva fyren blir dømt for så lenge han sperres inne. For en gangs skyld har en overgriper fått en skikkelig straff, det er faktisk noe man skal være jævlig fornøyd med. Tenk så mange barn som er blitt spart ved at denne fyren har sittet inne. 

Jeg er glad for at de fleste blir dømt for det de faktisk har gjort. Jeg ønsker ikke ett samfunn hvor folk skal sperres inne på random straffer utifra hvor forbanna folk er. 

Jeg vil heller argumentere for høyere straffer og at man i sedelighetssaker og drapssaker spesielt kunne ha indømt en form for etterkontroll etter soning. 

• Liker 7
Gjest In absentia
Skrevet
BethB skrev (8 timer siden):

Ok, så du har ett eksempel på en person. Du la det fram som om at de er mange, men jeg forstår veldig godt at du reagerer på eksempelet du kommer med. Jeg er ikke imot høyere straffer. 

Stimulere til at folk skjønner at vi ikke kan ha det sånn. Livstidsdom med minstetid på 40 år burde være hovedregelen ved uprovosert drap. 

Skrevet
BethB skrev (8 timer siden):

Ett eksempel? Det finnes hundrevis.
Det er en lang historikk om at overgripere ikke dømmes. Det er ikke lenge siden foreldelsesfristen var ti år feks; en slags premiering av at om du klarte å holde det skjult i ti år var man fri. Men det tar i snitt langt over ti år fra et overgrep skjer til det fortelles (har lest 17).  Les for eksempel historien til Jannicke Bekkelund. 
Eller https://www.tv2.no/nyheter/10645250/

Det er også mange eksempler på at forbrytere har sluppet ut og begått overgrep igjen.  Som her - med psykolog Thore Langballes velsignelse:

«Barnevernet lot en overgrepsdømt mann flytte inn til en småbarnsfamilie utelukkende fordi sexolog og psykologspesialist Thore Langfeldt erklærte at mannen ikke ville begå nye overgrep. Det var en feilvurdering; han misbrukte stedatteren i to år etterpå.

Og ikke nok med det: Thore Langfeldt var engasjert av overgriperen, som var hans egen pasient.»

https://www.aftenposten.no/norge/i/Vv6wd/barnevernsskandalen-farlig-aa-stoette-seg-paa-bare-en-ekspert-i-overgr

Og nabolag varsles ikke når de slippes ut; dvs at tryggheten til barna i nabolaget  vektlegges mindre enn overgrepsdømtes behov for anonymitet/en ny start. Er det riktig prioritering? Og man stoler på «eksperter» for å gi dem en sjanse til. Som om de kan predikere noe son helst. Etter mitt syn finnes det ikke noen 2nd chance når det gjelder overgripere; man har for mye å tape. 

I saker der barnevernet har overtatt omsorgen pga overgrep, har foreldre fortsatt ofte rett til å møte barnet under tilsyn en eller noen ganger i året. Selv når barnet reagerer negativt. Er det for barnets skyld eller forelderen? 

Da Stine Sofie S og Lena SP ble drept, hadde pårørende ingen rett til bistandsadvokat. De fikk ofte oppdateringer av prosessen sist eller gjennom mediene, som når JHA skulle ut. 
Stine Sofies stiftelse har kjempe utrettelig for å bedre barns rettssikkerhet og de har oppnådd mye, men fortsatt blir gjerningsmannens rettssikkerhet prioritert foran barns.

Det siste man trenger for å styrke barns rettssikkerhet er fornektelse fra slike som deg.

• Liker 6
Skrevet (endret)
21 minutter siden, O Rakel said:

Det er en lang historikk om at overgripere ikke dømmes. Det er ikke lenge siden foreldelsesfristen var ti år feks; en slags premiering av at om du klarte å holde det skjult i ti år var man fri. Men det tar i snitt langt over ti år fra et overgrep skjer til det fortelles (har lest 17).  Les for eksempel historien til Jannicke Bekkelund. 

Det er også mange eksempler på at forbrytere har sluppet ut og begått overgrep igjen.  Som her - med psykolog Thore Langballes velsignelse:

«Barnevernet lot en overgrepsdømt mann flytte inn til en småbarnsfamilie utelukkende fordi sexolog og psykologspesialist Thore Langfeldt erklærte at mannen ikke ville begå nye overgrep. Det var en feilvurdering; han misbrukte stedatteren i to år etterpå.

Og ikke nok med det: Thore Langfeldt var engasjert av overgriperen, som var hans egen pasient.»

https://www.aftenposten.no/norge/i/Vv6wd/barnevernsskandalen-farlig-aa-stoette-seg-paa-bare-en-ekspert-i-overgr

Og nabolag varsles ikke når de slippes ut; dvs at tryggheten til barna i nabolaget  vektlegges mindre enn overgrepsdømtes behov for anonymitet/en ny start. Er det riktig prioritering? Og man stoler på «eksperter» for å gi dem en sjanse til. Som om de kan predikere noe son helst. Etter mitt syn finnes det ikke noen 2nd chance når det gjelder overgripere; man har for mye å tape. 

I saker der barnevernet har overtatt omsorgen pga overgrep, har foreldre fortsatt ofte rett til å møte barnet under tilsyn en eller noen ganger i året. Selv når barnet reagerer negativt. Er det for barnets skyld eller forelderen? 

Da Stine Sofie S og Lena SP ble drept, hadde pårørende ingen rett til bistandsadvokat. De fikk ofte oppdateringer av prosessen sist eller gjennom mediene, som når JHA skulle ut. 
Stine Sofies stiftelse har kjempe utrettelig for å bedre barns rettssikkerhet og de har oppnådd mye, men fortsatt blir gjerningsmannens rettssikkerhet prioritert foran barns.

Det siste man trenger for å styrke barns rettssikkerhet er fornektelse fra slike som deg.

Kan du bevise at mange slipper ut etter 14 år og begår det samme igjen? 

Og hva har alt du kommer med å si for Baneheiasaken? 

Så du sier at jeg er imot å styrke barnas rettsikkerhet? Hvor får du det fra? Maken til patetisk og latterlig argumentasjon. Gjør meg helt kvalm,jeg har aldri påstått noe lignende. At du påstår det får du ha på din samvittighet og det vitner om at du bare er ute etter å vinne en diskusjon og det er bare trist. 

Endret av BethB
  • Liker 6
Gjest Atheena
Skrevet
O Rakel skrev (22 minutter siden):

Det er sant tvilen kommer overgripere til gode og settes høyere for at de skal få en ny start. Når man vet gjentakelsesfaren er stor bør tvilen heller komme potensielle nye offere og barn til gode. 

Skrevet (endret)
BethB skrev (57 minutter siden):

Kan du bevise at mange slipper ut etter 14 år og begår det samme igjen? 

Og hva har alt du kommer med å si for Baneheiasaken? 

Så du sier at jeg er imot å styrke barnas rettsikkerhet? Hvor får du det fra? Maken til patetisk og latterlig argumentasjon. Gjør meg helt kvalm,jeg har aldri påstått noe lignende. At du påstår det får du ha på din samvittighet og det vitner om at du bare er ute etter å vinne en diskusjon og det er bare trist. 

Det har alt å si for Baneheiasaken. JHA slapp ut etter 14 år. For å ha voldtatt og brutalt drept et eller to barn. Det er patetisk. Det ene offerets mor har siden kjempet for barns rettssikkerhet og bl a for at pårørende skal vite når gjerningsperson slipper ut, at naboer skal vite når det er overgripere som bosetter seg. Og du ser ikke relevansen til Baneheia?

Du sier ikke at du er i mot å styrke rettssikkerheten, du sier at det ikke er behov.

Og jeg har allerede gitt deg flere eksempler på at gjentakelsesfare. Kanskje du kan lese det? Hva synes du om det? Eller må du ha akkurat en mengde eksempler på 14 år inne for så ut å forgripe seg igjen, for å erkjenne at gjentakelsesfare er mer enn et hypotetisk begrep. Les i det minste denne:

https://www.aftenposten.no/norge/i/P3p6rJ/slakter-manglende-oppfoelging-av-pedofile

Endret av O Rakel
  • Liker 4
Skrevet

Skal man se på saken fra JanHelge sin side, finnes det jo ikke noe mer genialt enn å skylde på Viggo.

Han var mislikt av MANGE. Han hadde utført overgrep som 15åring. 

Om jeg tror Viggo er skyldig? Nei jeg gjør ikke det.

Jeg ØNSKER han var det, for å sitte inne i 20år uskyldig? Det er ren tortur.

Men igjen, jeg tror nok ikke han er skyldig. Det er ingen bevis annet enn denne JanHelge sin forklaring

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...