Gå til innhold

Baneheia - kjenner på en voldsom sorg og fortvilelse for de to

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hatsumomo skrev (3 minutter siden):

Finner du? For et merkelig spørsmål.

Nei, men hvorfor skriver du om det da? Fordi du tror vi ikke vet det? 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
O Rakel skrev (Akkurat nå):

Nei, men hvorfor skriver du om det da? Fordi du tror vi ikke vet det? 

Kvinneguiden=debattforum. 

• Liker 4
Skrevet
Hatsumomo skrev (4 timer siden):

Kvinneguiden=debattforum. 

Men whataboutisme ødelegger debatter 

• Liker 2
Gjest Atheena
Skrevet (endret)
Aliquis skrev (22 timer siden):

Ok, så overgrep mot barn skal føre til en livstidsdom, mens grov voldtekt og drap av barn skal straffes med 15 år? Er det sånn å forstå?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2dmAnq/lagleder-doemt-til-21-aars-forvaring-for-overgrep-paa-norway-cup

Ja, mange mener at overgrep mot barn bør føre til svært strenge straffer. Det er også store gjentakelsesfare når det kommer til overgrep. 

JHA burde ikke sluppet ut etter 15 år. Helt klart. 

Endret av Atheena
Gjest Atheena
Skrevet
CorvusCorax skrev (17 timer siden):

Nettopp. 

Og det at han er var så "redd" for ham - han var jo en høy og svær type. VK var en liten pusling. Også det at hans forklaringer tilpasser seg etter hver gang han får ny info. Først sier han at han måtte drepe den eldste, så sier han plutselig at det var den yngste. 

Og ja, om VK var borte store deler av tiden - kan han jo ikke ha vært spesielt engasjert. 

JH hadde jo sneket rundt på stedet kvelden før, og oppført seg meget suspekt. 

Hater når politiet skal vri det til å passe sin historie. Det har skjedd så mange ganger. Marianne-saken, Therese-saken - hvor Quick ble koblet inn, og det er jo helt klart at han aldri har hatt noe med sakene å gjøre. Han har bare fått informasjon, slik JH fikk. 

Blir så ekstremt kvalm av ham. Så utrolig sint. Ødelegger livet til så mange familier. Han hadde nok fortsatt om han ikke ble tatt. 

Hvis du hørte intervjuet av JHA på TV2 på torsdag så fremsto han ekstremt veik. Han har blitt vurdert som lettere tilbakestående. Det var ingenting i det intervjuet som ga et annet inntrykk enn akkurat det. 

Viggo var ingen pusling. Han utmerket seg i turn og drev både med fotball og bryting. Han var mer en «pitbull» type. 

Skrevet
O Rakel skrev (På 18.2.2021 den 23.05):

Tjue år siden og like vondt å tenke på de to små jentene i Baneheia. De trodde de skulle se noen kattunger og ble brutalt voldtatt og drept og det er så uutholdelig å tenke på hvor redde de må ha vært.

Det får meg til å tenke at verden er et grusomt sted, når sånt kan skje, at alt er håpløst. Utrolig at noen kan sone ferdig noe slik. 

Det tar virkelig fra meg nattesøvnen. Er det flere som har det sånn? 

Nei. Har heldigvis akseptert dette for lenge siden. At mennesket er et primitivt vesen kloden ikke ville savnet et sekund om det forsvant. 

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, Atheena said:

Hvis du hørte intervjuet av JHA på TV2 på torsdag så fremsto han ekstremt veik. Han har blitt vurdert som lettere tilbakestående. Det var ingenting i det intervjuet som ga et annet inntrykk enn akkurat det. 

Viggo var ingen pusling. Han utmerket seg i turn og drev både med fotball og bryting. Han var mer en «pitbull» type. 

JHA har svært god motviasjon for å fremstå som veik. Han vet hva som kommer fremover, og som han sa, han har lagt saken bak seg (...). Hele forklaringen hans spiller på at han er et offer, noe som er helt absurd.

Hvordan blir en lagleder i HV plutselig så veik og halvveis tilbakestående? Det virker rart for meg.

Det er totalt absurd at denne draps og voldtektsmannen går fri. Helt sykt. Han bor ikke mange mil fra meg, og mine barn. Snakk om frustrerende og fortvilende, det føles helt jævli.

• Liker 19
Skrevet
Atheena skrev (45 minutter siden):

Om han er lettere tilbakestående har da ikke noe med muskelkraft å gjøre. Husk at han var aktiv i heimevernet. Ikke en stillesittende inaktiv person. Det er vel ikke rart at han er tilbakestående - friske normale mennesker dreper ikke små barn, for så å skylde på "kompisen". 

• Liker 9
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg husker denne saken da den skjedde og da jentene bare var savnet og ikke funnet. 

Uansett hvem som ble dømt og hvem som er skyldig eller ikke, endrer det ikke på det faktum at to små jenter ble brutalt revet bort. Denne saken gjør fortsatt vondt for meg.

Men det endrer ikke det faktum at rettsikkerheten er viktig. Og jeg må ærlig innrømme at da jeg for noen år siden ble klar over at den påstått vanntette saken mot Viggo Kristiansen overhodet ikke var vanntett (etter en bruker her inne hadde lagt ut lenker valgte jeg å gå grundig til verks for å finne ut og gjøre meg opp en mening) ble jeg rett og slett forbannet. 

Fortjener disse jentenes ettermæle at det er viktigere å få dømt noen enn at rett person blir dømt? 

Vi har alt for mange justismord i dette landet der stolthet fra politietaten forhindrer gjenopptakelse i årevis. Hvorfor? Hva har politietaten og påtalemyndigheten å tape på å gå gjennom en sak på nytt, utover egen stolthet og muligens belysning av ubrukelighet? Vi har Tengs saken der politiet lokket og lurte feil person til å tilstå ved å bruke lugubre avhørsmetoder. Jeg håper inderlig at vi ikke skal få høre en "fortelling om hvordan ting kunne vært" i denne saken også.

Jeg håper inderlig at det blir rettsak og så håper jeg at noen begynner å lære politiet oppførsel i høyprofilerte saker. Jeg ønsker også egentlig belysning av medias rolle og forhåndsdømming.

Skrevet

Jeg hadde en treåring den gangen, som pleide å leke med vennene på lekeplassen, mellom blokkene. Snakker om knappe 60-70 meter fra døra. Ble 100% synlighet mellom vår blokk og lekeplassen. Lot henne være alene noen min, om jeg skulle inn og hente noe. Hun var i tillegg moden for alderen sånn at jeg egentlig ikke var redd for at hun skulle ta seg en tur, når jeg var inne noen min. 

Ikke etter denne saken. Ble ordentlig hønemor og det som tidligere var ok, var ikke ok lenger. Fikk så vondt inni meg, for både jentene og familien. 

• Liker 3
Gjest Atheena
Skrevet
Jaybird skrev (8 timer siden):

JHA har svært god motviasjon for å fremstå som veik. Han vet hva som kommer fremover, og som han sa, han har lagt saken bak seg (...). Hele forklaringen hans spiller på at han er et offer, noe som er helt absurd.

Hvordan blir en lagleder i HV plutselig så veik og halvveis tilbakestående? Det virker rart for meg.

Det er totalt absurd at denne draps og voldtektsmannen går fri. Helt sykt. Han bor ikke mange mil fra meg, og mine barn. Snakk om frustrerende og fortvilende, det føles helt jævli.

https://www.nrk.no/norge/lagforer_-men-ingen-ledertype-1.522093

Hørtes ikke så veldig krevende ut å være lagleder. Var noe de som var ivrige fikk prøve seg på og det var noe som gikk på rundgang for å gi mestring. 

Skrevet
clyde skrev (På 19.2.2021 den 9.14):

Viggo har forgrepet seg på andre barn før jentene ble drept, så han hører hjemme i fengsel. Håper han aldri slipper ut. 

Dette er grunnen til at jeg ikke synes synd på ham, selv om jeg føler at han ble uskyldig dømt i denne saken

• Liker 4
Skrevet
Atheena skrev (9 timer siden):

Tilbakestående er et begrep som ikke brukes i fagsammenheng. Høres rart ut at de skulle bruke folkelige og upresise begreper i en sånn vurdering.

• Liker 1
Gjest Atheena
Skrevet
Hank Amarillo skrev (6 timer siden):

Tilbakestående er et begrep som ikke brukes i fagsammenheng. Høres rart ut at de skulle bruke folkelige og upresise begreper i en sånn vurdering.

Det ble utført IQ tester som viste det. Begge har personlighetsforstyrrelser ut i fra de sakkyndiges vurderinger. 

Skrevet
Atheena skrev (5 minutter siden):

Det ble utført IQ tester som viste det. Begge har personlighetsforstyrrelser ut i fra de sakkyndiges vurderinger. 

IQ-testene kan umulig ha vist det når begrepet "tilbakestående" ikke blir brukt. 

På amerikansk bruker man vel og merke "Mental retardation" - men det oversettes til "psykisk utviklingshemmet. Men det viste ikke testene at de var.

Kun Viggo ble gitt en personlighetsforstyrrelse.

• Liker 6
Skrevet
Atheena skrev (54 minutter siden):

IQ-testene viste kun resultat i nedre normalsjiktet, og de er ikke diagnostisert med psykisk utviklingshemming. JHA har heller ikke fått påvist en personlighetsforstyrrelse. 

VK fikk diagnosen emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
Ikanonym skrev (På 19.2.2021 den 6.07):

Blir helt ødelagt. Ser bilde av han ene i avisa daglig for tida. Kan ikke forestille meg hvor jævlig det må være for foreldrene til jentene.  
det har blitt laga bok av den ene skyldige og bok om saken osv. og folk henger seg på hypen om at han ene kaaaaanskje var uskyldig. 

Nå er det altså slik at han det er bilde av hele tiden osv umulig kan ha vært med på drapene. Det er jo poenget med at denne saken blir aktuell igjen nå. Det er ikke noe «kaaaanskje» selv om mediene fremstiller det slik foreløpig.

Det er jævlig for mange, familien til han som feilaktig ble dømt har også hatt det vondt, for eksempel.

At man gjorde alle feilene i tillegg til tragedien gjør det ikke noe mindre tragisk, selv om diskusjonen om akkurat det som er kommet opp passer bedre i den andre tråden.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 3
Skrevet (endret)
O Rakel skrev (På 18.2.2021 den 23.05):

Tjue år siden og like vondt å tenke på de to små jentene i Baneheia. De trodde de skulle se noen kattunger og ble brutalt voldtatt og drept og det er så uutholdelig å tenke på hvor redde de må ha vært.

Det får meg til å tenke at verden er et grusomt sted, når sånt kan skje, at alt er håpløst. Utrolig at noen kan sone ferdig noe slik. 

Det tar virkelig fra meg nattesøvnen. Er det flere som har det sånn? 

Det er kanskje ingen stor trøst, men der er en del som taler for at Andersen drepte dem temmelig umiddelbart og i løpet av få sekunder, straks de var lokket til åstedet, og misbrukte dem etterpå. Slik at de kanskje ikke rakk kjenne på frykten og smerten så lenge. Vi får håpe det skjedde slik.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 7
Gjest Atheena
Skrevet
Suzie- skrev (19 timer siden):

IQ-testene viste kun resultat i nedre normalsjiktet, og de er ikke diagnostisert med psykisk utviklingshemming. JHA har heller ikke fått påvist en personlighetsforstyrrelse. 

VK fikk diagnosen emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. 

De to sakkyndige var delt i dette ser jeg. 

Skrevet (endret)
Ikanonym skrev (På 19.2.2021 den 6.07):

Blir helt ødelagt. Ser bilde av han ene i avisa daglig for tida. Kan ikke forestille meg hvor jævlig det må være for foreldrene til jentene.  
det har blitt laga bok av den ene skyldige og bok om saken osv. og folk henger seg på hypen om at han ene kaaaaanskje var uskyldig. 
Mange som vet hva de her har gjort før denne saken også. Overgrep mot små jenter.  Jeg blir så kvalm og sint!

Så du mener at folk ikke skal ha muligheten til å gjenoppta eller anke en sak fordi det vil være en for stor påkjenning for pårørende? 

Endret av Summerbreeze
  • Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...