Gå til innhold

Baneheia - kjenner på en voldsom sorg og fortvilelse for de to

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tjue år siden og like vondt å tenke på de to små jentene i Baneheia. De trodde de skulle se noen kattunger og ble brutalt voldtatt og drept og det er så uutholdelig å tenke på hvor redde de må ha vært.

Det får meg til å tenke at verden er et grusomt sted, når sånt kan skje, at alt er håpløst. Utrolig at noen kan sone ferdig noe slik. 

Det tar virkelig fra meg nattesøvnen. Er det flere som har det sånn? 

• Liker 36
Videoannonse
Annonse
Gjest Trynefaktor
Skrevet

Ja, den historien plager meg stadig. 

Skrevet

Blir helt ødelagt. Ser bilde av han ene i avisa daglig for tida. Kan ikke forestille meg hvor jævlig det må være for foreldrene til jentene.  
det har blitt laga bok av den ene skyldige og bok om saken osv. og folk henger seg på hypen om at han ene kaaaaanskje var uskyldig. 
Mange som vet hva de her har gjort før denne saken også. Overgrep mot små jenter.  Jeg blir så kvalm og sint!

• Liker 33
Gjest NoDiablo
Skrevet
O Rakel skrev (7 timer siden):

Tjue år siden og like vondt å tenke på de to små jentene i Baneheia. De trodde de skulle se noen kattunger og ble brutalt voldtatt og drept og det er så uutholdelig å tenke på hvor redde de må ha vært.

Det får meg til å tenke at verden er et grusomt sted, når sånt kan skje, at alt er håpløst. Utrolig at noen kan sone ferdig noe slik. 

Det har jeg tenkt over, ja. Spesielt for 20 år siden, da saken vakte oppsikt langt utenfor landegrensa. Må ha vært grusomt for de to, selvsagt.
Om ikke annet, så hjelper det å tenke på at det stadig er tryggere i Norge nå enn det var på 80-tallet mht vold og drap (SSB). Det hjelper ikke de to jentene lenger å torturere seg selv, men det beviser at vi bryr oss.

Men jeg bryr meg om rettsikkerheten også. Hvis det skulle være sånn, at en mann sitter uskyldig dømt for dette (hvilket jeg ikke selv er overbevist om), så er det også en tragedie i så fall. Vi har hatt justismord tidligere i Norge, så det kan absolutt skje igjen. Eller ha skjedd. Viktig å finne ut av, uansett hvor jævlig sakens kjerne er.

Skrevet
Centimeteren skrev (6 minutter siden):

Er du motstander av rettsikkerhet?

Dømme folk uten bevis?

For de som fulgte godt med for 20 år siden, så var det så ikke mye tvil om at de to skyldige ble tatt.

Jeg har vanskelig for å sette meg inn i slik brutal ondskap jentene ble utsatt for. På et sted venninnene mine og meg også pleide å bade. Tenker mye på hvordan de etterlatte må føle det når de stadig vekk må se trynet på han ene, som stadig vekk lager masse støy, og utrolig nok har klart å danne seg et ekkokammer. Det må være helt grusomt!

• Liker 25
Skrevet
O Rakel skrev (9 timer siden):

Nei, barna lever ikke lenger så noe «voldsom fortvilelse» er det ingen poeng i. Det finnes barn idag som opplever like grusomme ting eller enda verre, det er de man bør rette «voldsom fortvilelse» mot idag. De som lever, og som gjør det under forferdelige forhold. 

• Liker 21
Skrevet
2 hours ago, Callisto83 said:

For de som fulgte godt med for 20 år siden, så var det så ikke mye tvil om at de to skyldige ble tatt.

Jeg har vanskelig for å sette meg inn i slik brutal ondskap jentene ble utsatt for. På et sted venninnene mine og meg også pleide å bade. Tenker mye på hvordan de etterlatte må føle det når de stadig vekk må se trynet på han ene, som stadig vekk lager masse støy, og utrolig nok har klart å danne seg et ekkokammer. Det må være helt grusomt!

Her var det mye synsing. Det spiller ingen rolle for skyldspørsmålet om det var akkurat der du pleide å bade. Følelsene til etterlatte er også irrelevant, man må ha bevis for å dømme noen uansett hvor vondt ofrenes familier har det inni seg.

Og hvis du følger like nøye med i dag, så tror jeg du vet at de "bevisene" som ble fremlagt for 20 år siden ikke holder vann.

• Liker 48
Skrevet

Viggo har forgrepet seg på andre barn før jentene ble drept, så han hører hjemme i fengsel. Håper han aldri slipper ut. 

• Liker 34
Skrevet
2 minutter siden, clyde said:

Viggo har forgrepet seg på andre barn før jentene ble drept, så han hører hjemme i fengsel. Håper han aldri slipper ut. 

Ok, så overgrep mot barn skal føre til en livstidsdom, mens grov voldtekt og drap av barn skal straffes med 15 år? Er det sånn å forstå?

• Liker 42
Skrevet

Kjente jentene og syns denne saken er fryktelig vond.  Har barn selv og merker at jeg sannsynligvis er mer engstelig enn de fleste for at noe skal skje med mine små. 

Jeg var 10 da dette skjedde og ble plutselig voksen.  

• Liker 20
  • Hjerte 2
Skrevet
35 minutter siden, clyde said:

Dette er andre forbrytelser, og beviser ingenting i Baneheia saken.

• Liker 16
Gjest In absentia
Skrevet

Jeg blir veldig påvirket av denne saken. Er så dypt rystet over hendelsesforløpet at jeg omtrent mister troa på menneskeheten hver gang jeg blir minnet på det. Tenk å ende livet på en slik måte, og atpåtil når man er så liten. De ville vært på min alder om de hadde levd i dag. Hadde jeg vært på feil sted til feil tid kunne det i teorien skjedd med meg. 

Skrevet (endret)

Jeg tror VK er uskyldig, i den grad av at han har ingenting med Baneheia-drapene å gjøre. At han begikk overgrep på en jente da han var 15 år - har han innrømmet, og den straffen er sonet for lengst. 

Sykt at drapsmannen legger all skyld på "kompisen", og fordi han forteller det - så må det være sant. 🙄 VK var ikke i nærheten av Baneheia under det tidsrommet - det er absolutt ingen bevis for at han var der. Det det er bevis for er at  JHA var der - og at de har DNA på det. 

Noen tror han ikke kan gjøre sånt mot en "kompis" om han er uskyldig. Jo, en person som dreper to uskyldige barn - kan lett trekke med seg andre og ødlegge livene deres, bare for egen vinning. Det er snakk om en person med antisosial personlighetsforstyrrelse her. Han eier ikke empati. Så klart han ikke bryr seg om at "kompisen" er uskyldig dømt. 

Dessuten vinner ikke VK noen ting på å nekte skyld om han faktisk er skyldig. Han vil måtte sone enda lenger nettopp fordi han ikke anerkjenner dommen. 

Endret av CorvusCorax
manglet et ord.
  • Liker 27
Skrevet
CorvusCorax skrev (22 minutter siden):

Jeg tror VK er uskyldig, i den grad av at han har ingenting med Baneheia-drapene å gjøre. At han begikk overgrep på en jente da han var 15 år - har han innrømmet, og den straffen er sonet for lengst. 

Sykt at drapsmannen legger all skyld på "kompisen", og fordi han forteller det - så må det være sant. 🙄 VK var ikke i nærheten av Baneheia under det tidsrommet - det er absolutt ingen bevis for at han var der. Det det er bevis for er at  JHA var der - og at de har DNA på det. 

Noen tror han ikke kan gjøre sånt mot en "kompis" om han er uskyldig. Jo, en person som dreper to uskyldige barn - kan lett trekke med seg andre og ødlegge livene deres, bare for egen vinning. Det er snakk om en person med antisosial personlighetsforstyrrelse her. Han eier empati. Så klart han ikke bryr seg om at "kompisen" er uskyldig dømt. 

Dessuten vinner ikke VK noen ting på å nekte skyld om han faktisk er skyldig. Han vil måtte sone enda lenger nettopp fordi han ikke anerkjenner dommen. 

Mye enig!!

Det er så mye rart ved Jan Helge sin forklaring. Dersom han var ett offer og ble tvunget til å bli med på dette. Hvorfor gikk han ikke til politiet etterpå? Hvorfor sa han ikke noe når han var inne til avhør som vitne?

I rettsaken, etter at mobilbeviset var lagt frem, så kom Jan Helge plutselig med uttalelsen om at Viggo hadde forsvunnet fra åstedet og blitt borte lenge...

Hvorfor løp ikke Jan Helge bort? Hvorfor stod han bare igjen på åstedet? Hvordan kunne han tro at Viggo ville komme tilbake til åstedet, og ikke bare hadde stukket av?

Til og med da han fikk kniven av Viggo med beskjed om å drepe den ene jenta..... Så stod han der altså med kniven i hånden, hadde all makt, og valgte å drepe jenta i stedet for å bruke den på Viggo? Dette skurrer veldig mye.

Enhver person som hadde vært med på noe slikt MOT sin vilje, ville gjort alt han kunne for å prøve å stoppe det, gå i slosskamp, rømme fra stedet, rope etter hjelp etc. Man ville heller ofret eget liv, enn at to små barn skulle måtte oppleve dette her.

• Liker 22
Skrevet
Ullsau skrev (3 timer siden):

Mye enig!!

Det er så mye rart ved Jan Helge sin forklaring. Dersom han var ett offer og ble tvunget til å bli med på dette. Hvorfor gikk han ikke til politiet etterpå? Hvorfor sa han ikke noe når han var inne til avhør som vitne?

I rettsaken, etter at mobilbeviset var lagt frem, så kom Jan Helge plutselig med uttalelsen om at Viggo hadde forsvunnet fra åstedet og blitt borte lenge...

Hvorfor løp ikke Jan Helge bort? Hvorfor stod han bare igjen på åstedet? Hvordan kunne han tro at Viggo ville komme tilbake til åstedet, og ikke bare hadde stukket av?

Til og med da han fikk kniven av Viggo med beskjed om å drepe den ene jenta..... Så stod han der altså med kniven i hånden, hadde all makt, og valgte å drepe jenta i stedet for å bruke den på Viggo? Dette skurrer veldig mye.

Enhver person som hadde vært med på noe slikt MOT sin vilje, ville gjort alt han kunne for å prøve å stoppe det, gå i slosskamp, rømme fra stedet, rope etter hjelp etc. Man ville heller ofret eget liv, enn at to små barn skulle måtte oppleve dette her.

Nettopp. 

Og det at han er var så "redd" for ham - han var jo en høy og svær type. VK var en liten pusling. Også det at hans forklaringer tilpasser seg etter hver gang han får ny info. Først sier han at han måtte drepe den eldste, så sier han plutselig at det var den yngste. 

Og ja, om VK var borte store deler av tiden - kan han jo ikke ha vært spesielt engasjert. 

JH hadde jo sneket rundt på stedet kvelden før, og oppført seg meget suspekt. 

Hater når politiet skal vri det til å passe sin historie. Det har skjedd så mange ganger. Marianne-saken, Therese-saken - hvor Quick ble koblet inn, og det er jo helt klart at han aldri har hatt noe med sakene å gjøre. Han har bare fått informasjon, slik JH fikk. 

Blir så ekstremt kvalm av ham. Så utrolig sint. Ødelegger livet til så mange familier. Han hadde nok fortsatt om han ikke ble tatt. 

• Liker 11
Skrevet
Hatsumomo skrev (11 timer siden):

Nei, barna lever ikke lenger så noe «voldsom fortvilelse» er det ingen poeng i. Det finnes barn idag som opplever like grusomme ting eller enda verre, det er de man bør rette «voldsom fortvilelse» mot idag. De som lever, og som gjør det under forferdelige forhold. 

Ja og det er jo hele poenget; at verden er grusom - og derav fortvilelse. 
Finner du noe trøst i at mange har det forferdelig i dag? 

• Liker 3
Skrevet
O Rakel skrev (1 minutt siden):

Ja og det er jo hele poenget; at verden er grusom - og derav fortvilelse. 
Finner du noe trøst i at mange har det forferdelig i dag? 

Finner du? For et merkelig spørsmål.

• Liker 8
Skrevet

Denne tråden handler ikke om VK og rettssikkerhet, det er en annen tråd om det. Det handler om det nasjonale traumet og den uendelige håpløsheten noen av oss kjenner på pga slike saker. Det gjelder grusomme krigsforbrytelser mot uskyldige, traficking av barn osv også. Med Baneheia får slike tragedier et ansikt, og da blir det enda mer virkelig. At det finnes så onde mennesker. Forstår at om noen er suicidale så oppleves ikke verden som er godt sted å være. 

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...