AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #1 Skrevet 18. februar 2021 Det snakkes mye om fond for tiden, spesielt noe som kalles globalt indeksfond. Kan noen forklare meg i korte trekk hva dette går på, hvordan man skaffer seg det og hva man bør tenke på? Jeg kan nada om dette, men har veldig lyst til å lære. Anonymkode: 7d9c9...8e3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #2 Skrevet 18. februar 2021 Et fond består av en mengde aksjer, med ulik vekting (diversifisering) . Du kjøper fond via banken din. Ulike fond har ulike kostnader du betaler årlig. Anonymkode: 35a5f...6db
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #3 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Et fond består av en mengde aksjer, med ulik vekting (diversifisering) . Du kjøper fond via banken din. Ulike fond har ulike kostnader du betaler årlig. Anonymkode: 35a5f...6db Takk. Men hvordan bestemmer jeg hva slags eller hvilket fond jeg skal ha? Og kan jeg ta alle pengene mine ut igjen når som helst, eller sitter de fast der for en viss periode? Anonymkode: 7d9c9...8e3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #4 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk. Men hvordan bestemmer jeg hva slags eller hvilket fond jeg skal ha? Og kan jeg ta alle pengene mine ut igjen når som helst, eller sitter de fast der for en viss periode? Anonymkode: 7d9c9...8e3 Det beste er å velge fond som historisk sett de siste årene har gått bra. Vi har investert i DNB Teknologi, Handelbankens Bærekraft, BlackRock (også teknologi) og globalt indexfond, og norden indexfond. På disse har vi samlet sett hatt 21% avkastning siden juli. Fond er som nevnt over mange aksjer samlet. Det sitter folk som kan dette og setter sammen aksjer som da gir det som heter aksjefond. Siden det er snakk om mange aksjer, er risikoen spredt, og sjansen for at en taper pengene er minimal. Ja det kan gå dårlig i dårlige tider som finanskrisen og korona, men det henter seg inn igjen. Det første du må gjøre er å opprette fondskonto som heter ASK i banken. ASK står for aksjesparekonto. Via denne kan du kjøpe enkeltfond. Vi bruker DBN da vi synes de tilbyr mange fond å velge mellom og siden og appen deres er oversiktlig og grei. Du kan når som helst hente ut pengene dine, det tar 2-3 virkedager før du har dem på konto. Husk at uttak kan utløse skatt dersom det blir avkastning på det investerte. Det går an å avtale møte med banken og få informasjon og veiledning til hvordan sette i gang. Anonymkode: ffcd1...c04
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #5 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Takk. Men hvordan bestemmer jeg hva slags eller hvilket fond jeg skal ha? Og kan jeg ta alle pengene mine ut igjen når som helst, eller sitter de fast der for en viss periode? Anonymkode: 7d9c9...8e3 Der er forskjellige fond. Jeg kan feks sortere etter kostnad, etisk og bærekraft. Der ligger informasjon om fondene hvor du handler de. Jeg har valgt fond som har lav kostnad og er etisk og bærekraftig. Jeg ønsker ikke å investere i feks kull- eller våpenindustri. Du kan selge det når som helst. Ved gevinst må du betale skatt, ved tap er det skattereduksjon. Det anbefales kun å spare i fond om man har langsiktig sparing i tankene da det kan ha plutselige svingninger. Anonymkode: aae27...6d7
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #6 Skrevet 19. februar 2021 Fordelen med å ha et aks, er at det utløses ikke vet skatt før man tar pengene helt ut fra den kontoen. Dvs at du kan kjøpe og selge innen kontoen uten at å måtte betale skatt. Anonymkode: aae27...6d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå