Gå til innhold

Automatgirlappen i helsevesenet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 30 og har ikke billappen enda, var i en ulykke for lenge siden som har gjort at det er et ansvar jeg ikke har turt å ta. Før nå. Jeg er straks ferdigutdannet og forstår jo at lappen vil være en stor fordel med tanke på hvilke jobber jeg kan tenke meg. Enten psykiatrien eller hjemmetjenesten. Ser at i jobbutlysninger står det ofte krav om førerkort klasse B, men som regel ikke mer spesifikt enn det. Betyr det alltid manuelt? 

Jeg har alltid tenkt at det er dumt å ta automat mtp begrensninger, men nå som jeg har dårlig tid  og "fattig student" er det dette jeg vurder. I hverdagen klarer jeg meg uten bil, bor i en mellomstor by. Men det er i jobbsammenheng jeg ser behovet. Så dere i helsevesenet som bruker arbeidsbil på jobb - er det manuelt gir det eneste som gjelder, eller har de fleste arbeidsbiler blitt automatgir uansett? 

Anonymkode: 4b756...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Inntrykket i mitt område er at veldig mange innen helse bruker el-biler nå om dagen, og de har jo automatgir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobbet (hjemmetjenesten) var det automatgir på alle bilene, med unntak av en bil. Har inntrykket av det er mest vanlig med elbil som da er automat.

Anonymkode: 3ac45...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva kommunen velger, det er nok veldig mange som enda har små varebiler med manuelt gir. De har det her i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er opp til den enkelte kommune og avtalene de har på bilparken.

Søsteren min jobber som sykepleier i hjemmetjenesten, og der er ansettelseskravet at man har førerkort med manuell. Bilparken der består av ca 50/50 elbil og vanlig bil med manuell gir. Og der er det sånn at man må kjøre det som er tilgjengelig, og det er ikke lov å velge. I tillegg så er elbilene ofte på verksted og da er de prisgitt de leiebilene verkstedet har, og det er omtrent  50/50 automat eller ikke.  

Anonymkode: 8dc86...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er opp til den enkelte kommune og avtalene de har på bilparken.

Søsteren min jobber som sykepleier i hjemmetjenesten, og der er ansettelseskravet at man har førerkort med manuell. Bilparken der består av ca 50/50 elbil og vanlig bil med manuell gir. Og der er det sånn at man må kjøre det som er tilgjengelig, og det er ikke lov å velge. I tillegg så er elbilene ofte på verksted og da er de prisgitt de leiebilene verkstedet har, og det er omtrent  50/50 automat eller ikke.  

Anonymkode: 8dc86...557

Slik er det i kommunen her også.

Nå er det vel bestemt at alle statlige og kommunale nyinnkjøp skal være elbiler (fra 2022?), og da vil det ikke ta mange årene før alle biler med manuelt gir er byttet ut, men frem til alle bilene er byttet ut (i løpet av de neste 5 årene?) vil det fremdeles være behov for førerkort til bil med manuell girkasse i vår kommune.

Anonymkode: 7da47...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg er 30 og har ikke billappen enda, var i en ulykke for lenge siden som har gjort at det er et ansvar jeg ikke har turt å ta. Før nå. Jeg er straks ferdigutdannet og forstår jo at lappen vil være en stor fordel med tanke på hvilke jobber jeg kan tenke meg. Enten psykiatrien eller hjemmetjenesten. Ser at i jobbutlysninger står det ofte krav om førerkort klasse B, men som regel ikke mer spesifikt enn det. Betyr det alltid manuelt? 

Jeg har alltid tenkt at det er dumt å ta automat mtp begrensninger, men nå som jeg har dårlig tid  og "fattig student" er det dette jeg vurder. I hverdagen klarer jeg meg uten bil, bor i en mellomstor by. Men det er i jobbsammenheng jeg ser behovet. Så dere i helsevesenet som bruker arbeidsbil på jobb - er det manuelt gir det eneste som gjelder, eller har de fleste arbeidsbiler blitt automatgir uansett? 

Anonymkode: 4b756...f0f

Ville sjekket i din kommune. Generelt sett i min kommune brukes både elbil og vanlig så ville nok ikke vært ett problem her.(storby)

Anonymkode: 518d7...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...