Gå til innhold

Hjelpe barnet med å bli mer populær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på mellomtrinnet i en småby, som faller litt utenfor. Vi er innflyttere mens de fleste har vokst opp her, og miljøet består av pengesterke og veletablerte voksne.  Idrett står sterkt her, og det er desverre ikke noe gutten min er opptatt av. Han er mer gamingtypen. Gutten min har en håndfull gode venner, men jeg opplever at jo eldre de blir, jo mer etablerte blir gjengene og det oppstår mer konflikter og utestenging. 

Jeg ønsker å hjelpe barnet mitt med de grepene jeg kan. F eks investere i kule gadgets, kule klær etc. Disse tingene blir mer og mer viktig, og jeg opplever at vi henger litt bakpå her som foreldre som ikke er opptatt av status, klær etc selv. Så, kom med deres beste råd, enten tiltak dere gjør ift egne barn, eller ting dere opplevde at hjalp som deg som barn. 

Anonymkode: eab41...a37

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe du spør nok feil plass . Her kommer du til å få høre at det bare tull å kjøpe dyre klær for at barnet skal bli likt.

Anonymkode: fa2f8...41e

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hehe du spør nok feil plass . Her kommer du til å få høre at det bare tull å kjøpe dyre klær for at barnet skal bli likt.

Anonymkode: fa2f8...41e

Det er jo fordi det er tull.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en gutt på mellomtrinnet i en småby, som faller litt utenfor. Vi er innflyttere mens de fleste har vokst opp her, og miljøet består av pengesterke og veletablerte voksne.  Idrett står sterkt her, og det er desverre ikke noe gutten min er opptatt av. Han er mer gamingtypen. Gutten min har en håndfull gode venner, men jeg opplever at jo eldre de blir, jo mer etablerte blir gjengene og det oppstår mer konflikter og utestenging. 

Jeg ønsker å hjelpe barnet mitt med de grepene jeg kan. F eks investere i kule gadgets, kule klær etc. Disse tingene blir mer og mer viktig, og jeg opplever at vi henger litt bakpå her som foreldre som ikke er opptatt av status, klær etc selv. Så, kom med deres beste råd, enten tiltak dere gjør ift egne barn, eller ting dere opplevde at hjalp som deg som barn. 

Jeg skjønner veldig godt at du ønsker at barnet ditt skal passe inn. Alle gjør det. Men hvorfor er det ikke godt nok for deg at han har en håndfull gode venner? Hvorfor skal han absolutt være «populær»..? Hva signaliserer du til gutten din egentlig, om du legger opp til at de vennene han har ikke er gode nok, og at nå skal dere ut å kjøpe «kule klær og gadgets, sånn at han blir mere populær»...?! 

Du sier dere ikke er opptatt av status og klær, men ærlig talt så virker det jo som om dere er det. Spesielt om det er hva du ønsker å styrke barnet ditt i, Når det gjelder hans sosiale liv. 

Om du signaliserer til han at han må bli «mer populær» si sier du også indirekte at de vennene han har ikke er gode nok. At han ikke er god nok. Du risikerer at han da vil se på sine egne venner i et negativt bilde (bildet du har vist ham) og han risikerer deretter igjen å falle ut fra den vennegjengen han faktisk har, fordi han blir lært at de ikke er gode nok og han skal søke seg i retning av andre mennesker basert på «gadgets og kule klær». 

Det er fint at du ønsker å hjelpe barnet ditt med å bli godt likt. Men husk at han skal like seg selv også. Om han allerede gjør det, og er tilfreds med sine hobbyer og sine venner, hvorfor skal du få han til å føle noe annet..? 

• Liker 40
Skrevet

Har du spurt barnet hva det selv føler?

Hvis han har et par gode venner, og bruker mye tid på gaming så kan det jo hende at det er der han trives og har den sosiale kontakten.

Gadgets vil ikke hjelpe hvis han selv ikke er interessert i å ta kontakt.

Anonymkode: eb934...543

• Liker 8
Skrevet

Inviter guttene hjem til dere, ha tacokvelder, overnattinger osv. la han for all del ikke ha teite klær, følg med på hva de andre har, og kjør samme stil. 

Anonymkode: 32e32...a7a

• Liker 12
Skrevet

Det fikk meg til å tenke på en bok/film fra barndommen. Tror det var denne 

Der han fikk nye joggesko og begynte å høre på hip hop, om jeg ikke tar feil. 😄

Men uansett, synes du gjør en gra innsats her. Sånne ting kan bety litt, så selv om gutten ikke interesserer seg for klær og sånt selv, er det greit å hjelpe han til å hvertfall se normal ut, så det i hvertfall ikke er noe hinder. Og bortsett fra det burde han sikkert finne venner med like interesser som han. Om han er en gamer så bli venn med de andre gamerne da. Det er sikkert flere enn han. Kanskje finnes det noen slags sosiale facebook grupper hvor man kan finne andre likesinnede. I mange byer finnes det Hey Girl! grupper, der kvinner prøver å finne bekjentskaper, men mange av disse ser etter andre med barn i samme alder. Kanskje det hadde vært noe.. 

Anonymkode: 78efd...dac

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Inviter guttene hjem til dere, ha tacokvelder, overnattinger osv. la han for all del ikke ha teite klær, følg med på hva de andre har, og kjør samme stil. 

Takk for konstruktivt svar. Tenker du da at vi burde prøve å be disse guttene som ikke er en del av hans "gjeng"? 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det fikk meg til å tenke på en bok/film fra barndommen. Tror det var denne 

Der han fikk nye joggesko og begynte å høre på hip hop, om jeg ikke tar feil. 😄

Men uansett, synes du gjør en gra innsats her. Sånne ting kan bety litt, så selv om gutten ikke interesserer seg for klær og sånt selv, er det greit å hjelpe han til å hvertfall se normal ut, så det i hvertfall ikke er noe hinder. Og bortsett fra det burde han sikkert finne venner med like interesser som han. Om han er en gamer så bli venn med de andre gamerne da. Det er sikkert flere enn han. Kanskje finnes det noen slags sosiale facebook grupper hvor man kan finne andre likesinnede. I mange byer finnes det Hey Girl! grupper, der kvinner prøver å finne bekjentskaper, men mange av disse ser etter andre med barn i samme alder. Kanskje det hadde vært noe.. 

Anonymkode: 78efd...dac

Takk. Han er alltid velkledd men som sagt har vi ikke vært så opptatt av merkene, selv om jeg ser at en del av gutta har dyrere merketøy. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Enig i denne. La dem game litt der føler nok gutten din seg sterk.

Anonymkode: 55d90...227

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for konstruktivt svar. Tenker du da at vi burde prøve å be disse guttene som ikke er en del av hans "gjeng"? 

Ts

Ikke inviter i hytt å gevær fordi noen er populære. Snakk med barnet ditt, foreslå at du kan lage taco og hjelpe til å sette opp plass til eventuelt gamingkveld, og la han bestemme gjestene. Det kleineste må jo være at mamma har invitert de kule guttene uten at sønnen har lyst til å være med de.

Anonymkode: ce987...f08

• Liker 36
Skrevet

Hei ts! 
jeg har litt samme problemstilling med jentungen min. Vi er tilflyttere i nytt småsted. Alle kjenner alle, vi er de nye «rare» byfolka. 
det første jeg har hatt fokus på er å integrere jentungen i 2 aktiviteter her i bygda. 
1: fordi hun blir kjent med flere i området via aktivitet. Da også i forskjellig alder  

2: hun blir ikke helt avhengig av bekjentskap i sine kohorter. 

nå er hun integrert «nok» og har kun en aktivitet. 

Jeg lar jentungen uttrykke seg fritt igjennom klær. Men jeg følger også med på at det ikke er noe hun kan bli ertet for. Det var noen greier rundt jul nå, med noen jenter. 
jeg kontaktet lærer umiddelbart og krevde tiltak (jeg var en Karen, men det må til i visse situasjoner). Det ble stoppet pronto.

også hvis jentungen ikke føler mestringsfølelse rundt noe, så drar vi og øver på de tingene  gjerne igjennom lek så hun ikke helt skjønner det. F.eks å stå på skøyter. Hun gruet seg til skøytedag på skolen. Og var redd for å ikke være like flink som de andre og at noen skal si noe på det. Vi dro sammen for å prøve ut. Hun ble flink. Og selvtilliten økte. Det er viktig med mestringsfølelse for barn du er redd kan bli «utsatt» for å bli en outsider. 

Jeg er heller ikke redd for å korrigere andre unger som forsøker å si noe nedlatende til datteren min. Da om jeg er tilstede selvsagt , det gjelder 2 nabojenter som er litt eldre og føler for å konkurrere med datteren min. F.eks de blir sjalu om vi skryter av at hun er flink i håndball. Det er heldigvis kun et fåtall hendelser dette har skjedd  

Jeg sier ifra tydelig og slik at andre hører det. Da for å markere at de ikke skal prøve seg. 
men jeg gjør det på en informativ måte. dette lærer også datteren min at hun aldri skal være redd for å si ifra høyt og tydelig hvis noen er teite. Barna respekterer og lytter når hun setter en grense nå. Og det samme med meg som mor og voksen. 

Vi har også koronavennlige sammenkomster/ grillfester. Jeg og lillemor er glad i fest så vi handler inn bannere, pompoms, dusker, vimpler, ballonger med helium osv. det er ekstra minnerikt for de som kommer. De synes det er gøy at vi gjør ting ikke alle andre gjør, når vi skal samles. 

dette er litt av hva som har hjulpet oss. 
vi inviterer også med enkeltpersoner på enkelte aktiviteter. Så de hver for seg knytter er bånd til datteren min. Også samles de av og til. 

Anonymkode: 3ed04...04e

• Liker 10
Skrevet

Men som en også nevnte over her, ikke inviter noen ungen ikke vil være med. Snakk med barnet før du gjør noe som helst. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei ts! 
jeg har litt samme problemstilling med jentungen min. Vi er tilflyttere i nytt småsted. Alle kjenner alle, vi er de nye «rare» byfolka. 
det første jeg har hatt fokus på er å integrere jentungen i 2 aktiviteter her i bygda. 
1: fordi hun blir kjent med flere i området via aktivitet. Da også i forskjellig alder  

Jeg lar jentungen uttrykke seg fritt igjennom klær. Men jeg følger også med på at det ikke er noe hun kan bli ertet for. Det var noen greier rundt jul nå, med noen jenter. 
jeg kontaktet lærer umiddelbart og krevde tiltak (jeg var en Karen, men det må til i visse situasjoner). Det ble stoppet pronto.

også hvis jentungen ikke føler mestringsfølelse rundt noe, så drar vi og øver på de tingene  gjerne igjennom lek så hun ikke helt skjønner det. F.eks å stå på skøyter. Hun gruet seg til skøytedag på skolen. Og var redd for å ikke være like flink som de andre og at noen skal si noe på det. Vi dro sammen for å prøve ut. Hun ble flink. Og selvtilliten økte. Det er viktig med mestringsfølelse for barn du er redd kan bli «utsatt» for å bli en outsider. 

Jeg er heller ikke redd for å korrigere andre unger som forsøker å si noe nedlatende til datteren min. Da om jeg er tilstede selvsagt , det gjelder 2 nabojenter som er litt eldre og føler for å konkurrere med datteren min. F.eks de blir sjalu om vi skryter av at hun er flink i håndball. Det er heldigvis kun et fåtall hendelser dette har skjedd  

Jeg sier ifra tydelig og slik at andre hører det. Da for å markere at de ikke skal prøve seg. 
men jeg gjør det på en informativ måte. dette lærer også datteren min at hun aldri skal være redd for å si ifra høyt og tydelig hvis noen er teite. Barna respekterer og lytter når hun setter en grense nå. Og det samme med meg som mor og voksen. 

Vi har også koronavennlige sammenkomster/ grillfester. Jeg og lillemor er glad i fest så vi handler inn bannere, pompoms, dusker, vimpler, ballonger med helium osv. det er ekstra minnerikt for de som kommer. De synes det er gøy at vi gjør ting ikke alle andre gjør, når vi skal samles. 

vi inviterer også med enkeltpersoner på enkelte aktiviteter. Så de hver for seg knytter er bånd til datteren min. Også samles de av og til. 

Off, du butdr virkelig ikke blande deg så mye - mye av det du nevner st du gjør, kan jo virkelig føre til at barnet ditt blir utestengt!!

Anonymkode: 14e9c...8e2

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Off, du butdr virkelig ikke blande deg så mye - mye av det du nevner st du gjør, kan jo virkelig føre til at barnet ditt blir utestengt!!

Anonymkode: 14e9c...8e2

Nei overhode ikke. Hun har det fint nå, er trygg på seg selv og har gode venner hun trives med. Ting ordnet seg. 

Tror du at du klarer å skrive flere utropstegn etter hverandre? 😉 prøv på det neste gang. Ahahahahh

• Liker 1
Skrevet

Men har han venner eller ikke? Har han noen få, er det bra nok. 

Anonymkode: 28db4...fb3

• Liker 5
Skrevet

Vi bor på en plass lik du beskriver og jeg kjenner igjen problemene. Du skriver at det er etablert vennegjenger da  nytter det ikke å få barnet mer populær med klær og ting. Jeg vet ikke om mange av foreldrene selv er opptatt / eller har en formening hva som er viktig? Foreldre er rollemodeller så barna tar etter og det dannes klikker med de «som gir status» / «har status«. Barna skjønner dette fort i barnetrinnet og det dannes hierarki blant barna.Åvære god i sport gir status og de barna som ikke har denne interessen holdes utenom selv med kule klær og ting. Du skal være glad for at ditt barn har en håndfull med venner og som ikke jager etter dette falske status kjøret som ikke gir noe mening. 

Anonymkode: be484...4f4

• Liker 5
Skrevet

De populære er vanligvis falske, upålitelige, lite selvstendige, ikke snille mot andre, lite empati, masse penger og status-foreldre. Hvorfor vil du barnet ditt så vondt?

Anonymkode: 764ea...5a0

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei ts! 

Det der hørtes ikke ut som tips jeg ville gitt videre hvertfall 

Anonymkode: bb3b5...5e5

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De populære er vanligvis falske, upålitelige, lite selvstendige, ikke snille mot andre, lite empati, masse penger og status-foreldre. Hvorfor vil du barnet ditt så vondt?

Anonymkode: 764ea...5a0

Den erfaringen har ikke jeg 

• Liker 2
Skrevet

Inviter til ganingkveld, filmkveld, ta de med på aktiviteter som er kule 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...