Gjest Grubler Skrevet 19. august 2005 #1 Skrevet 19. august 2005 Lurer litt på å sende datteren min i den franske barnehagen for å ha mulighet til å sende henne på den franske skolen etterhvert. Er det noen som kjenner til denne skolen, eller som kanskje har hatt/har barn der selv og kan gi noen råd? Jeg ser de har en fin hjemmeside, men ettersom jeg kan lite fransk selv (foreløpig, har tenkt å lære meg det hvis vi bestemmer at datteren skal begynne der) så får jeg ikke så mye ut av det som står der. Finnes det noe informasjon på norsk eller engelsk?
Thomasine Skrevet 19. august 2005 #2 Skrevet 19. august 2005 Lurer litt på å sende datteren min i den franske barnehagen for å ha mulighet til å sende henne på den franske skolen etterhvert. Er det noen som kjenner til denne skolen, eller som kanskje har hatt/har barn der selv og kan gi noen råd? Jeg ser de har en fin hjemmeside, men ettersom jeg kan lite fransk selv (foreløpig, har tenkt å lære meg det hvis vi bestemmer at datteren skal begynne der) så får jeg ikke så mye ut av det som står der. Finnes det noe informasjon på norsk eller engelsk? ← Ikke skyt meg om jeg tar feil , men jeg lurer på om man må ha fransk statsborgerskap for å gå der... mener å ha hørt det. Ellers starter de 1 år tidligere på den franske skolen enn i vanlig norsk skole. Starter ved 5-årsalderen. De er ganske strenge på det med disiplin og f.eks forsent- komming har jeg også hørt.
Arkana Skrevet 19. august 2005 #3 Skrevet 19. august 2005 Ikke skyt meg om jeg tar feil , men jeg lurer på om man må ha fransk statsborgerskap for å gå der... mener å ha hørt det. Nei, man må ikke ha fransk statsborgerskap.
Thomasine Skrevet 19. august 2005 #4 Skrevet 19. august 2005 Nei, man må ikke ha fransk statsborgerskap. ← Ok! :)
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2005 #5 Skrevet 20. august 2005 må alle barn som gå der lære seg fransk? og begynner de da alt i barnehagen? kjekt å få tospråkelig barn i så ung alder men det blir vel ikke veldig vanskelig for dem? den skriftelige delen ihvertfall, husker jeg slet selv på ungdomsskolen og videregående med fransken!
Arkana Skrevet 20. august 2005 #6 Skrevet 20. august 2005 Ja, all undervisning foregår på fransk. Jeg vil sende mine fremtidige barn der, særlig siden jeg selv er halvt fransk. En fin måte for barna å lære/holde ved like et språk som ikke blir så mye brukt i Norge.
LilleBille Skrevet 20. august 2005 #7 Skrevet 20. august 2005 Nei, man må ikke ha fransk statsborgerskap. ← Det stemmer - men så vidt jeg vet prioriterer de barn med "fransk tilknytning" om det ikke er plass til alle.
Gjest Grubler (trådstarter) Skrevet 20. august 2005 #8 Skrevet 20. august 2005 Ja, all undervisning foregår på fransk. Jeg vil sende mine fremtidige barn der, særlig siden jeg selv er halvt fransk. En fin måte for barna å lære/holde ved like et språk som ikke blir så mye brukt i Norge. ← Gikk du selv på fransk skole Arkana? Stemmer det at den er litt mere kunnskapsorientert enn den norske (altså større pensum), men at det samtidig er mere konkurranse blant elevene? (Liker det første aspektet, men skeptisk til det andre).
Pasha Skrevet 20. august 2005 #9 Skrevet 20. august 2005 bare lurer litt... ..dersom det er kun fransk hele tiden.. og barnet kan 0 fransk fra før.. hvordan blir det da for dem i barnehagen og skolen? vil jo lære etterhvert men..men sånn i starten.. :gruble:
Arkana Skrevet 20. august 2005 #10 Skrevet 20. august 2005 Nei, jeg gikk ikke på den franske skolen. Jeg er oppvokst i Nord-Norge, så det var litt vanskelig. Etter det jeg vet fra folk som har gått der er det nok litt strengere og mer kunnskapsorientert, men det er nå bare positivt. Norge ligger jo generelt dårlig an i forhold til andre land når det gjelder skoleprestasjoner. Angående konkurranse blandt elevene vet jeg ikke så mye. Det du kan gjøre er jo å kontakte skolen og kanskje få kontakt med tidligere elever som du kan snakke med. Hvis man ikke kan noe som helst fransk er det jo litt dumt å sende barnet sitt på den franske skolen da, det sier jo seg selv. Men i barnehagen er det jo mest lek og jeg er sikker på at med et lite grunnlag vil mange barn lære seg mye fransk på den tiden, slik at de klarer seg på skolen.
Saeria Skrevet 21. august 2005 #11 Skrevet 21. august 2005 Hva er adressen til hjemmesidene deres? Ble litt nyskjerrig på skolen. Vet at de ofte har elever representert i store kunnskapskonkurranser, som f.eks. realfag. Har fått inntrykk av at de er veldig dyktige faglig på den skolen.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2005 #14 Skrevet 21. august 2005 En kollega av meg som er gift med en franskmann hadde datteren sin der et år og var veldig fornøyd med opplegget. Franske skoler har nok mer disiplin enn norske og er mer kunnskapsrettet, men det trenger vel ikke nødvendigvis være et minus. Det jeg hadde tenkt på, er muligheten for å ha et nettverk i nærmiljøet dersom barna går på en skole som ligger langt unna hjemmet. Vet ikke om du bor langt unna den franske skolen, men jeg vet at min kollega valgte å la datteren begynne på den lokale skolen etterhvert både pga. at det ble slitsomt med reisevei, men også fordi datteren havnet litt utenfor i nærmiljøet når hun gikk på en annen skole enn de andre barna i nabolaget. En annen ting man må tenke på, er at den franske skolen har litt andre ferieordninger enn de norske skolene. Husker ikke akkurat hvordan feriene er, men mener de har veldig lang påskeferie bl.a, og det kan jo være problematisk hvis man ikke har noen til å passe barna disse dagene..
Hannemor Skrevet 22. august 2005 #15 Skrevet 22. august 2005 Ja, all undervisning foregår på fransk. Jeg vil sende mine fremtidige barn der, særlig siden jeg selv er halvt fransk. En fin måte for barna å lære/holde ved like et språk som ikke blir så mye brukt i Norge. ← Vi har også lyst til at våre fremtidige i denne barnehagen og senere skolen. Min mann har bodd flere av sine barneår i sørliger Sviet og vi kunne godt tenke oss å flytte nedover noen år. Jeg har veldig lyst til å lære meg fransk lenge, så kommer til å starte med kurs til høsten.
lillesky Skrevet 22. august 2005 #16 Skrevet 22. august 2005 Jeg hadde gjerne hatt mine barn i den franske barnehage (og skole etterhvert), hvis mulig. Min onkel sine barn gikk der, og de har bare positive ting å si om skolen.
Gjest Melk Skrevet 22. august 2005 #17 Skrevet 22. august 2005 Kjenner flere som gikk der og trivdes godt. Det som var synd var at de ikke hadde noen venner i nabolaget sitt og ble slikt sett litt ensomme på ettermiddager og kvelder.
Hannemor Skrevet 22. august 2005 #18 Skrevet 22. august 2005 Kjenner flere som gikk der og trivdes godt. Det som var synd var at de ikke hadde noen venner i nabolaget sitt og ble slikt sett litt ensomme på ettermiddager og kvelder. ← Det er en av mine bekymringer...
nat26 Skrevet 23. august 2005 #19 Skrevet 23. august 2005 Dumt at de ikke kan begynne der før de er 3 år:(Vil også ha Nicolai der
*CHOUCHOU* Skrevet 24. august 2005 #20 Skrevet 24. august 2005 Vi har også lyst til at våre fremtidige i denne barnehagen og senere skolen. Min mann har bodd flere av sine barneår i sørliger Sviet og vi kunne godt tenke oss å flytte nedover noen år. Jeg har veldig lyst til å lære meg fransk lenge, så kommer til å starte med kurs til høsten. ← Hvor har mannen din bodd??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå