Gå til innhold

Respekt for andre.......

Usikker

Anbefalte innlegg

Det er en ting jeg synes er veldig leit og trist.

Vi (jeg er ikke feilfri idenne sammenhengen) er så flinke til å "dømme" andre.........fordi de tar andre valg og har andre oppfatninger om rett og riktig. :x

Hvorfor kan vi ikke være flinkere til å respektere og akseptere andres valg?

*noen velger å leve alene, andre gifter seg

*noen stemmer Ap - andre V

*noen velger å få barn - andre vil ikke

*noen sparer pengene sine - andre bruker de

*noen synes sex før ekteskapet er forkastelig - andre synes det er helt ok

*noen liker lange skjørt - andre korte

*noen liker tynne mennesker - andre liker de frodige

Hvorfor kan vi ikke godta at vi er forskjellige - det er jo det som gjør dette livet så mangfoldig og interessant. Jeg synes det er veldig gøy og interessant å se og høre hvordan andre løser sine problemer. Det er faktiskt mye å lære av andre. Være åpen for andre løsninger enn det vi er "overbevist om" er riktig. I det minste lytte til andre og respektere deres valg!

"Svelge kameler" er et uttryk som ofte blir brukt i politikken - det synes jeg faktisk vi alle kan gjøre noen ganger. 8)

Men noen "kjøreregler" er faktisk nødvendig i dette samfunnet for at det skal fungere - så alle kan ikke bestandig gjøre hva de vil. :wink:

Dette var noen tanker jeg gjør meg ofte - jeg synes vi mennesker er veldig fordømmende mange ganger. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Respekt og tolleranse er viktig, svært viktig, og jeg vil gå langt for å forsvare retten til å mene noe, selv om jeg er uenigi .

Men.........

Det er noen områder der vi ikke må bli så tollerante at vi godtar alt.

Noen mener f.eks. at barn ikke tar skade av seksuell omgang med voksne. Andre igjen mener at kvinner skal la seg styre av mannen. Noen mener at vold er løsningen på det meste osv....

Jeg mener ikke at de ikke skal få hevde sin mening, men jeg har ikke RESPEKT for dem, og jeg vil gå mot meningene med de argumentene jeg har.

Jeg har heller ikke respekt for de som kommer med rasistiske uttalelser, og der mener jeg at man faktisk kan reagere med anmeldelser. Rasistiske ytringer krenker nemlig noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respekt er viktig! - Men en god og opphetet diskusjon er ofte nødvendig for å kunne belyse en sak fra alle kanter, slik at man er sikker på at man tar det riktige valget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten enig med alle, jeg :P

Bortsett fra det du sier med å belyse alle sider av saken, Lasse - jeg opplever sjelden at folk endrer mening - de har bestemt seg - og hamrer løs med sin mening, og er lite endringsvillige, selv om mot-argumentene både belyse, opplyser og jeg vet ikke hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett, når man er i en diskusjon, å tenke mer hva hva man selv skal si i neste runde, enn å lytte etter hva som blir sagt i øyeblikket.

Har prøvd å fortelle mine to krapyler (og meg selv) at vi har en munn og to ører. Det er for at vi skal lytte dobbelt så mye som man prater.

Og så er det ganske spennende å lytte også - Det hender rett som det er at jeg oppdager at andre har minst like gode argument som meg selv- og noen ganger også bedre......

Så med fare for å virke vinglete, lar jeg meg overbevise av gode og saklige argumenter. Tror også det har med respekt å gjøre.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt sagt Bettie! Vi har to ører og en munn.

Dette er jo et diskusjonsforum og her skal det være lov til å stille spørsmål ved andre menneskers oppfatninger. Eller bidra til å underbygge tidligere påstander. Men det er klart irriterende å lese innlegg som virker å ha kun en av to hensikter, - enten å drite ut en person eller å ødelegge tråden. Da gjelder det å puste ut og inn tre ganger og elegant hoppe til neste innlegg.

Det som virkelig irriterer meg er når folk er så forferdelig steile og dømmende i Real Life ! Vi disuterte akkurat i en annen tråd her hvor irriterende det er når folk absolutt skal overprøve hvordan du lever. F.eks. et par velger å ikke få barn (eller kan ikke få) og "velmenende venner" skal absolutt overbevise deg om at du egentlig har veldig lyst. Gang på gang på gang. Det er respektløst det!!!

Eller man bor alene. Enten fordi man vil eller fordi man ikke har funnet den rette. Og de graver og spør om hvorfor. Og man begrunner og forklarer. Og vennene dine forteller deg at du ikke må være så kresen!!!! .......Og fortsetter å mase neste gang dere møtes. :roll:

Det er akkurat som om det er noe forfedelig galt med deg hvis du er over 35 og ikke er gift,skilt eller har barn. Du må ihvertfall ha et lengre brutt samboerskap bak deg!!! Vi prøver desperat å få andre til passe inn i denne A4 modellen som er opplest og vedtatt som "selve lykken".

Sånt irriterer meg!!!!! Grenseløst!!!!!! :evil:

Vel, dere som kjenner meg vet at jeg er gift med min Ferdinand, så sånn sett passer jeg inn i A4 bilde. Unntatt at jeg ikke har barn da. ("Hvorfor har hun ikke barn da??")

Men jeg har ikke alltid vært gift med ham. Og jeg husker all masingen før vi fant hverandre. Og jeg opplever at mine single venninner fremdeles blir utsatt for det.

:evil: :evil: RESPEKTLØST, SPØR DU MEG!!!!! :evil: :evil:

(Du verden så godt det er å få ut litt damp :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg opplever sjelden at folk endrer mening - de har bestemt seg - og hamrer løs med sin mening, og er lite endringsvillige, selv om mot-argumentene både belyse, opplyser og jeg vet ikke hva.

Det er vel dette jeg mener når jeg snakker om å respektere andre, andres valg og meninger. Prøve (hvertfall litt) å lytte - ikke bare "kjøre over" med egne meninger! Er greit å ha si egen mening - men å prøve å "tre denne nedover hodet" på andre - DET mener jeg er å vise liten repekt for andre og andres valg......(bl.a. - dette er et eksempel)

Og som Litago sier: Prøve å "overbevise" meg om at mitt valg ikke er riktig - innta en "jeg-vite-bedre-enn-deg-holdning".......... :x

Tenk hvor mye vi kan lære da - av andre, av andres erfaringer, synspunkter, måten å se ting på......... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva hadde livet vært uten ulikheter, diskusjoner, utfordringer og spørsmål.

Respekt gjør man seg fortjent til.

Det er ikke noe som man hiver ut i øst og vest.

Forskjellige er vi alle sammen, det er et faktum .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentasjon er jo gøy da. Om ikke annet så for å bekrefte ovenfor deg selv hvorfor du mener det du faktisk gjør.

En debatt kan ta mange interressante vendinger. For min del så kan jeg huske to konkrete. Den ene gikk på det med å å få barn i et lesbisk parforhold. Etter å ha argumentert lenge og vel for det jeg trodde var mine synspunkter, så møtte jeg et råskinn av en motdebattant som faktisk var i denne situasjonen.

Den menneskeligheten hun la for en dag, og den oppriktigheten som hun representerte gjorde sitt til at jeg etterhvert måtte legge meg flat og erkjenne at jeg faktisk synset noe om et tema som jeg ikke visste alt om.

Herlig. Og det skjedde her på KG. I en debatt som var ganske opphetet. Jeg tenker på denne kvinnen ofte, og håper hun kommer tilbake og forteller oss hvordan det går med henne, hennes elskede og det barnet som de sammen valgte å få.

Slike ting synes jeg er veldig utviklende, selv om selve debatten kan virke hard og firkanta.

Det kan ofte være fryktelig vanskelig å være tolerant til et tema som du selv føler at du har gode argumenter for å ikke synes noe om. I et skriftlig forum så kan dette ofte høres enda verre ut enn det egentlig er ment.

Maiken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, Maiken

Det er morsomt å være med i en debatt og bryne egne meninger mot andres, særlig når man går inn i en debatt med et rimelig åpent sinn.

Og det er veldig mye å lære hvis man virkelig prøver å lytte/lese hva motparten egentlig prøver å formidle.

Men jeg må si jeg har store problemer med å takle smålighet. Da mister jeg lett respekten......

Og popit - respket har med menneskesyn å gjøre.

Enten har man som utgangspunkt at alle mennesker fortjener respekt - til vist seg "uverdig",

eller

man har som utgangspunkt at ingen mennesker fortjerer respekt før de har gjort seg fortjent til det på en eller annen måte.

Og noen mener at respekt er forbeholdt en hudfarge.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Enig med deg, Maiken

Det er morsomt å være med i en debatt og bryne egne meninger mot andres, særlig når man går inn i en debatt med et rimelig åpent sinn.

Og det er veldig mye å lære hvis man virkelig prøver å lytte/lese hva motparten egentlig prøver å formidle.

Men jeg må si jeg har store problemer med å takle smålighet. Da mister jeg lett respekten......

Enten har man som utgangspunkt at alle mennesker fortjener respekt - til vist seg "uverdig",  

eller  

man har som utgangspunkt at ingen mennesker fortjerer respekt før de har gjort seg fortjent til det på en eller annen måte.  

Ja jeg er enig i det du sier om menneskesyn, og det ligger vel i ordet, hvilket syn man har på mennesker.

Hvis du mener raser, kulturer eller noe sånt så er jeg ikke rasist.

Jeg mener at faren min, naboen eller den pakistanske vennen min må jo gjøre seg fortjent til respekt på samme måte som meg. Ingenting i livet er lettkjøpt og kan fåes over disk, man må jobbe for det.

Og det har ingenting med religion eller hudfarge å gjøre.

Missforsto jeg deg helt så vakke det meninga.

Men jeg går ikke rundt å respekterer gud og hvermann hvis de oppfører seg som idioter mot meg, unga sine, selger dop,river gravstøtter , raner banken eller banker kjerringa.

Da får de ikke min respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, Maiken

eller  

Ja jeg er enig i det du sier om menneskesyn, og det ligger vel i ordet, hvilket syn man har på mennesker.

Hvis du mener raser, kulturer eller noe sånt så er jeg ikke rasist.

Jeg mener at faren min, naboen eller den pakistanske vennen min må jo gjøre seg fortjent til respekt på samme måte som meg. Ingenting i livet er lettkjøpt og kan fåes over disk, man må jobbe for det.

Og det har ingenting med religion eller hudfarge å gjøre.

Missforsto jeg deg helt så vakke det meninga.

Men jeg går ikke rundt å respekterer gud og hvermann hvis de oppfører seg som idioter mot meg, unga sine, selger dop,river gravstøtter , raner banken eller banker kjerringa.

Da får de ikke min respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg mener et hvilket utgangspunkt man har:

Jeg prøver å respektere folk - som et utgangspunkt. Men folk kan MISTE min respekt av ulike grunner - (det er ikke alltid de mister nattesøvnen av den grunn), og da tar det tid å opparbeide den igjen......

Denne ideen er kanskje naiv, men den funker for meg.....

Det motsatte syn av dette, er at man som utgangspunkt ikke har respekt for folk - før de har gjort seg fortjent til den. For meg blir denne ideen mer kynisk.....

Var jeg klarere nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...