Gå til innhold

Avokado og lignende tips til pålegg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt hekta på brødskive med ost og avokado på, og ønsker å utvide mathorisonten min slik at jeg ikke blir lei. 
Er det andre avokadopålegg du kan anbefale? Og andre pålegg som er i det mer sunne hjørnet? 
Det MÅ ikke være supersunt, men godt må det være 😅

Anonymkode: c0caa...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Avokado med rødløk, salt og pepper. Du kan bruke alle slags mulige grønnsaker og pålegg i kombinasjon med avokado ettersom avokado er nøytralt på smak. Laks og avokado er en slager. 

Alt etter hva du definerer som sunt. Avokado har mye kalorier, men mange næringsstoffer, så i mine øyne er avokado kjempe sunt. Jeg ser også på hvitost og fiskepålegg som sunt. Det inneholder næring og metter. 

Anonymkode: df43d...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes sånn smørbart avocadopålegg i butikken, står i kjøledisken.

Eggerøre er godt :)

Jeg liker philadelphia-ost med noe form for kjøttpålegg på + kalkun. Eller du kan ha philadelphia-ost, tomatskiver og litt salt og pepper.

Anonymkode: 25a74...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du egentlig spurte om ting å kombinere med avokado ikke erstatte/variere med så er det en liste her: https://coop.no/extra/oppskrifter/12-episke-avokadopalegg-som-vil-revolusjonere-brodskiven/

Her er pålegget jeg nevnte i forrige post: https://meny.no/varer/palegg-frokost/paleggsalat/gronnsakspalegg-7036110011172

De har et par andre i samme serie.

Anonymkode: 25a74...011

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har blitt hekta på brødskive med ost og avokado på, og ønsker å utvide mathorisonten min slik at jeg ikke blir lei. 
Er det andre avokadopålegg du kan anbefale? Og andre pålegg som er i det mer sunne hjørnet? 
Det MÅ ikke være supersunt, men godt må det være 😅

100 gr valnøttkjerner    
1 stk avokado (ca 230 gram uten stein og skall)   
50 gr spinat  
1 ss sitronsaft  
litt salt   
Ha alt i en hurtigmikser og bland sammen.

3 gulrøtter, kokt og avkjølt
1 boks kidneybønner (= ca 3,5 dl bønner)
1 neve frisk persille, grovhakket
2 ss soyasaus
2 ss tahini
kanskje 2 ss vann
kanskje litt salt
Ha alle ingredienser, unntatt vann, i en food processor.Kjør til mos. 

250 gram ferdigkokte kikkerter ( ca. 1 boks) + 2 ss vann fra kikertene 
1 avokado, i terninger  
2 ss tahini  
1 fedd hvitløk, knust 
1 ts spisskummen 
Litt grønn chili, finhakket ( kan sløyfes) 
1 neve persille, hakket 
 1 lime, saften 
Litt havsalt  
Sort pepper  

Bland kikerter, avokado, tahini, hvitløk, spisskummen, persille,limesaft salt og pepper. Kjør alt til puré i kjøkkenmaskin eller med håndblender til hummusen får en myk konsistens og tilsett litt av kikertvannet om det trengs. 

Anonymkode: 5e3f0...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avokado med: laks, speilegg, tomatskiver med salt og pepper, spekeskinke 

Ellers kan du bruke humus på samme måte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva du mener med avokadopålegg. Mener du myke og fete smørepålegg eller ulike versjoner av å spise avokado på brød?

-Tyyyyynne avokadoskiver på toast toppet med finhakket rødløk, salt, pepper, chiliflak, balsamico

-Toast med most avokado, salt, pepper, et posjert egg, paprikapulver på toppen

-To skiver godt brød, et tynt lag med tapenade på begge skivene, ricotta, tomatskiver, salatblad, en dæsj olivenolje, sandwich

-Toast, god hummus, kalde skiver ovnsbakt paprika, rødløk, aubergine, osv med olivenolje

-Brød med smørbønnedipp med ramsløk, stekt sopp med salt og pepper på toppen

Anonymkode: e8966...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig formulert kanskje, jeg mente avokado som et av produktene på en brødskive. Men også andre lignende pålegg. Sånt som hummus har jeg ønsket å prøve, så det blir veldig bra 😊

Blir helt overveldet av alle forslagene her, tusen hjertelig takk! Nå har jeg mye å prøve ut, men setter selvfølgelig pris på flere kombinasjoner 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker knekkebrød, most avokado, litt kvernet pepper og tomatskiver 😍 

Anonymkode: f489b...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom på flere ting. 

Jeg synes det er godt med fisk på avokado. Fisk som er mulig å "smøre" litt utover. F.eks makrell i tomat, peppermakrell, laks, varmrøkt laks. Kan også blandes i litt majones dersom den ikke er så lett å smøre. Du kan også prøve tunfisk. Bland f.eks med litt majones og creme fraice, sjalottløk/rødløk og kapers. 

Anonymkode: cc119...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...