AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #21 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I løpet av de neste 10 årene er det usannsynlig for at renten øker mer enn 4-5 prosent. De mener ekspertene. Anonymkode: 876cf...ec3 Ekspertene forutså ikke boligbobler, pandemi, bank krise, gjeldskrise, at renta skulle bli minus mm. Å stole blindt på ekspertene her er risiko, Anonymkode: d5cbb...5f2 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #22 Skrevet 19. februar 2021 Veldig bra at du tar med renteøkning i beregningen din, TS. Da jeg kjøpte min første bolig i 2013 fikk jeg budsjett fra banken på 2,1 mill, grunnet den godt betalte oljejobben min. Jeg var modererte meg heldigvis noe, og kjøpte en leilighet til 1,8. I 2014 mistet jeg jobben, og måtte noen måneder på dagpenger. Jeg levde fint med den reduserte inntekten, og fikk heldigvis vikariater etterhvert. Jeg er glad jeg ikke makset lånet. Jeg ville beregnet hva boliglånet ditt er med 4% rente og satt denne summen i fond, evt betalt ned ekstra på boliglånet. Ikke bli med på ville budrunder. Du skal betjene dette lånet i 25-30 år. Lykke til! Anonymkode: d978f...9c3 2
Jytte Skrevet 19. februar 2021 #23 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Slik svingte renten i forrige århundre. Dette var statens lånerente, boliglånsrenta lå 1-5% over dette, alt etter hvor god sikkerhet lånet hadde. Anonymkode: 71dcb...fab Dette ja, etter jappetida. Tror min rente lå på 16 prosent, og jeg var ikke alene. Boliger ble lagt ut til en krone (pluss fellesgjeld). Jeg klarte ikke de faktiske utgiftene, men fikk gjeldssanering noen år senere. 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #24 Skrevet 19. februar 2021 Jytte skrev (14 minutter siden): Dette ja, etter jappetida. Tror min rente lå på 16 prosent, og jeg var ikke alene. Boliger ble lagt ut til en krone (pluss fellesgjeld). Jeg klarte ikke de faktiske utgiftene, men fikk gjeldssanering noen år senere. Det triste er de som sier at dette aaaaldri kan skje igjen, og kjøper bolig som de vil ha vansker med å håndtere lånet på om renta blir 6 %. Og neste gang vi har tosifrede renter og huset, hytta og bilene går på tvangssalg vil de sitte tårevåte på KG, NRK og i lokalavisa og si at iiiiingen sa at dette kunne skje - det har aaaaldri skjedd tidligere. Det var jo en menneskerettighet å bruke 8 mill. for et krypinn i Oslo. Historieundervisning skal likesom lære oss å unngå å gjenta menneskehetens feil, men dessverre er det nok av folk som tenker at de er immune mot uflaks. Anonymkode: 71dcb...fab 5
Jytte Skrevet 19. februar 2021 #25 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det triste er de som sier at dette aaaaldri kan skje igjen, og kjøper bolig som de vil ha vansker med å håndtere lånet på om renta blir 6 %. Og neste gang vi har tosifrede renter og huset, hytta og bilene går på tvangssalg vil de sitte tårevåte på KG, NRK og i lokalavisa og si at iiiiingen sa at dette kunne skje - det har aaaaldri skjedd tidligere. Det var jo en menneskerettighet å bruke 8 mill. for et krypinn i Oslo. Historieundervisning skal likesom lære oss å unngå å gjenta menneskehetens feil, men dessverre er det nok av folk som tenker at de er immune mot uflaks. Anonymkode: 71dcb...fab Ja, vi så jo hvordan det gikk med Titanic, verdens mest trygge skip.
Gjest Alterego666 Skrevet 19. februar 2021 #26 Skrevet 19. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er få som har boliglån som serielån... Anonymkode: 876cf...ec3 Bankene legger inn annuitet som default, og argumenterer med lavere terminbeløp ved oppstart. Slik får de høyere renteinntekter over hele låneperioden under ellers like forhold. Jeg har flere ganger måttet påpeke for banken at det er serielån jeg skal ha, og jeg mener alle som har mulighet til en slik nedbetaling bør gjøre det samme. Det som er en fordel for banken er en bakdel for kunden. Endret 19. februar 2021 av Alterego666
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #27 Skrevet 23. februar 2021 Sitat Norges største bank har snudd. Stadig flere banker tror renten snart skal opp. Vaksineringen fortsetter, mens boligprisene stiger. Derfor tror flere av landets største banker på snarlig renteøkning. https://e24.no/norsk-oekonomi/i/Alp13n/norges-stoerste-bank-har-snudd-stadig-flere-banker-tror-renten-snart-skal-opp Anonymkode: 71dcb...fab 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #28 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 19.2.2021 den 10.11): Det er få som har boliglån som serielån... Anonymkode: 876cf...ec3 Det er egentlig ingen fordel med serielån. Har du råd til serielån kan du like godt velge et annuitetslån med kortere løpetid og spare mange kroner i renteutgifter. Eks på serielån og annuitetslån med samme terminbeløp, lånebeløp og rente: Serielån 3 000 000, 3% rente, 20 år Terminbeløp ca 20 000 første år Sum renter ca 900 000 Annuitetslån 3 000 000, 3% rente, 16 år Terminbeløp ca 20 000 første år Sum renter ca 780 000 Anonymkode: 293ce...19f 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #29 Skrevet 23. februar 2021 Det er usannsynlig at vi får rente på 8% i uoverskuelig framtid. Det eneste som kan skje på veien er en ny finanskrise eller to, men som vi vet, så gir dette bare forbigående økte renter. Mest sannsynlig aldri opp mot 8%. Det ligger an til renteøkning snart. Jeg tipper den vil være på 0,25%. Dette som følge av renteoppgang i andre land i verden, herav USA. Anonymkode: d1ab3...edf
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #30 Skrevet 23. februar 2021 VI planla for 7-8% rente når vi kjøpte hus i november i fjor. At det er lavt nå har lite å si for fremtiden, annet enn at vi kan betale ekstra nå. Vi passet på å kjøpe for en sum vi er trygge på. Slik vi bor nå har vi råd til at én av oss mister inntekten eller går kraftig ned pga sykdom (og hei, det skjedde). Det føles bra å ha tatt høyde for slikt, og ikke måtte selge pga det. Vi passer også på å betale ned ekstra nå som renta er så lav. Målet er å nedbetale hele lånet på under 10 år (lån på 3 mill). Slik vi ligger an nå kan det gå fint, selv med en av oss på lav inntekt. Å ikke ta høyde for livsendringer eller renteøkning syns jeg er uansvarlig, og det er ikke rart mange må selge når de låner absolutt maks av hva de får lov til. At du får lov til det betyr ikke det er ansvarlig. Anonymkode: ca8fd...d77 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #31 Skrevet 23. februar 2021 Spørsmålet er ikke om, men når. Er det sannsynlig at jorden vil bli utslettet av en asteroide? Ja. Er det sannsynlig at jorden vil bli utslettet av en asteroide de neste 20 årene? Nei. Er det sannsynlig at renten vil stige til 8%? Ja. Er det sannsynlig at renten vil stige til 8% de neste 20 årene? Nei. Anonymkode: 7a55b...9ac
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #32 Skrevet 23. februar 2021 Det er ikke renten alene som er viktig, men forskjellen mellom rente og lønnsvekst. Hvis renten blir 8% så spiller det mindre rolle hvis kronen devalueres hvert år med 10% og lønnen øker med 10%. Nå for tiden er vel renten i realiteten null (selv om det ikke føles sånn for mange) siden rente og lønnsøkning er omtrent det samme, ca 2.6%. Og så synes jeg folk er alt for opptatt av renten og for lite opptatt av alt som skal betales. Null i rente høres kanskje bra ut, men det er likevel en dårlig deal hvis boligen koster ti millioner mer enn hva man egentlig har råd til. Den skal jo også nedbetales. Og jo dyrere bolig jo større blir fallet når det en gang kommer. Anonymkode: 04096...457
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #33 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 18.2.2021 den 20.59): Og da mener jeg nødskrik, med lånebeløpet jeg har basert dette på kan jeg ikke gjøre noe annet enn å dekke det absolutt mest nødvendige. Om renten kommer opp til et slikt nivå, vil ikke veldig mange slite med å få betalt regningene sine? Er det sannsynlig med en rente på 8%? Anonymkode: 8ed31...305 Renten har jo vært usedvanlig lav i mange år nå. Man må rentestigning med i beregningen når man tar opp lån. Det er ikke banken som skal betjene lånet, det er jo deg. Høyere rente, sykdom etc, man må tenke realistisk. Jeg gikk fra godt betalt jobb til AAP en lang periode. Hadde jeg tatt opp 5x inntekt hadde jeg måttet selge. Alle må være forberedt på slike ting når de tar opp lån. Mange nordmenn er ikke vant til å tenke slik legger jeg merke til. Anonymkode: 38e5a...c5f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå