AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #1 Skrevet 18. februar 2021 Vår datter på 16 år har blitt kjent med en gutt på 19 år, og de trives veldig godt sammen. Han er sønn av en familie vi kjenner godt. De bruker mye tid sammen, og har hengt sammen et års tid snart. Til høsten begynner vår datter på videregående, og skal flytte til byen der han bor og jobber som lærling. De vil gjerne bo sammen, og jeg må jo innrømme det hadde vært fint å vite hun ikke bor alene, og har noen å dele leiekostnader med. Men er det for tidlig å bo sammen med en gutt? Anonymkode: 7ce0e...5da
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #2 Skrevet 18. februar 2021 Godt spørsmål. Det kommer vel an på hvordan han er som person? Anonymkode: 191db...a73 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #3 Skrevet 18. februar 2021 Det er en stille og rolig gutt, har ingen bekymringer sånn sett når det gjelder han Anonymkode: 7ce0e...5da
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #4 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vår datter på 16 år har blitt kjent med en gutt på 19 år, og de trives veldig godt sammen. Han er sønn av en familie vi kjenner godt. De bruker mye tid sammen, og har hengt sammen et års tid snart. Til høsten begynner vår datter på videregående, og skal flytte til byen der han bor og jobber som lærling. De vil gjerne bo sammen, og jeg må jo innrømme det hadde vært fint å vite hun ikke bor alene, og har noen å dele leiekostnader med. Men er det for tidlig å bo sammen med en gutt? Anonymkode: 7ce0e...5da Hø? Hvordan er "det for tidlig" å bo sammen med en gutt, når de er over seksuell lavalder? Jeg vet ikke helt hva du sikter til som bekymringsverdig om gutten er rolig og gjør lite ut av seg. I tillegg blir dette en uvurderlig "reise" for din datter. Hun får jobb, eget hjem og en ett helt nytt miljø rundt seg, og det vokser man på. Men man må, som forelder, vite at barnet er ansvarlig nok! Ellers ville jeg sagt kjør på. Anonymkode: d7702...aef 1
Moens Skrevet 18. februar 2021 #5 Skrevet 18. februar 2021 Hmm.. Personlig ville jeg syntes det var alt for tidlig. Selv om ham er grei og snill. Hadde jeg hatt en datter ville jeg lært henne å stå helt og holdent på egne ben før hun ble avhengig av en mann og anerkjennelsen derfra, om du skjønner hva jeg mener. Alt for ofte hører jeg om venninner og bekjente flytte sammen med ny kjæreste, funket ikke, flytte ut. Finner seg et eget sted, møter en ny. Flytter inn, funket dårlig osv osv. Jeg sier ikke at det skjer din datter, men jeg ser hvordan sterke kvinne rundt meg ofrer seg for å være med mannen de er forelsket i. Og jeg synes ofte det er noe selvutslettende med det hele. Helt ok og ville være i nærheten av typen, sånn er kjærligheten, men det er noe med å finne seg selv før man "blir ett" partner. Spesielt for din datter som er ganske ung og langt fra ferdig utviklet mentalt. Kan hun ikke flytte I kollektiv da? 3
Khloe P.T Skrevet 18. februar 2021 #6 Skrevet 18. februar 2021 Moens skrev (4 minutter siden): Hmm.. Personlig ville jeg syntes det var alt for tidlig. Selv om ham er grei og snill. Hadde jeg hatt en datter ville jeg lært henne å stå helt og holdent på egne ben før hun ble avhengig av en mann og anerkjennelsen derfra, om du skjønner hva jeg mener. Alt for ofte hører jeg om venninner og bekjente flytte sammen med ny kjæreste, funket ikke, flytte ut. Finner seg et eget sted, møter en ny. Flytter inn, funket dårlig osv osv. Jeg sier ikke at det skjer din datter, men jeg ser hvordan sterke kvinne rundt meg ofrer seg for å være med mannen de er forelsket i. Og jeg synes ofte det er noe selvutslettende med det hele. Helt ok og ville være i nærheten av typen, sånn er kjærligheten, men det er noe med å finne seg selv før man "blir ett" partner. Spesielt for din datter som er ganske ung og langt fra ferdig utviklet mentalt. Kan hun ikke flytte I kollektiv da? Jeg forstår hva du mener og ideelt sett er nok det det beste. Men, når jenta allerede har kjæreste så er det hele på en måte allerede forutsatt.
Ulrikke Skrevet 18. februar 2021 #7 Skrevet 18. februar 2021 Har ei som også begynner på videregående til høsten. Jeg synes det er for tidlig å være samboer i et kjæresteforhold, man aner ikke hvor lenge forholdet varer (og da kan det bli trøblete å finne ny bolig), og jeg vil hundre ganger heller at hun blir selvstendig og trygg på å klare seg selv hvis hun først måtte flytte på den alderen. Sex og alt sånt er en ting, det har de om de ønsker uansett, så det er ikke en del av argumentet mitt, men jeg synes ikke en 16-åring skal være samboer på den måten. Dele bolig med ei venninne, ja - men ikke samboer med kjæresten så tidlig. 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #8 Skrevet 18. februar 2021 Vi gjorde faktisk dette, og er gift nå. Vært gift i 23 år. Anonymkode: b736d...d9d 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #9 Skrevet 18. februar 2021 Altfor tidlig Anonymkode: ec423...437 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #10 Skrevet 18. februar 2021 Jeg synes av prinsipp at alle bør leve enten på en egen hybel, eller i et kollektiv med kun venner, når man flytter fra sine foreldre. Å flytte fra pikerommet rett inn til en kjæreste, også debuterte seksuelt når man akkurat er lovlydig, det har jeg utrolig liten tro på. Man bør lære litt om livet på egenhånd først. Anonymkode: c2a8d...cf7 3
Kenelz Skrevet 18. februar 2021 #11 Skrevet 18. februar 2021 Man er fortsatt ikke myndig som 16 og helt ærlig så synes jeg det er skummelt at en som er under 18 skal begynne å «leke» samboer med en eldre kar. Å være samboer er ingen lett lek og man skal være flink til å ta ansvar og vanskelige avgjørelser. Liker heller ikke ideen at hun skal sette seg inn i den rollen når hun er så ung.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #12 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hø? Hvordan er "det for tidlig" å bo sammen med en gutt, når de er over seksuell lavalder? Jeg vet ikke helt hva du sikter til som bekymringsverdig om gutten er rolig og gjør lite ut av seg. I tillegg blir dette en uvurderlig "reise" for din datter. Hun får jobb, eget hjem og en ett helt nytt miljø rundt seg, og det vokser man på. Men man må, som forelder, vite at barnet er ansvarlig nok! Ellers ville jeg sagt kjør på. Anonymkode: d7702...aef Tenker at det først og fremst ikke handler om sex, men er man 16 år er man et lett bytte for manipulering. Så derfor jeg tenkte at det kommer an på hvordan kjæresten hennes er. Siden er han en drittsekk kan det være vanskeligere for en 16 år gammel jente å løsrive seg fra han Anonymkode: 191db...a73
Belima Skrevet 18. februar 2021 #13 Skrevet 18. februar 2021 For meg er det stor forskjell på å ha en kjæreste og bo hjemme enn det å bli samboere så ung. Det er ikke sundt for så unge å "leke" voksen. Det er bedre at de er kjærester og lever hver for seg med venner, enn å skape et hjem sammen. Det er jo nå mens en er ung at en skal finne seg selv, finne ut hva en vil med framtiden mm. Når en først har kjæreste så blir det ofte sånn at en får færre egne venner en omgår. De unge jeg kjenner som ble samboere tidlig, anbefaler ikke andre å gjøre samme tabbe. Da sitter en låst med den første en har et forhold til. Det tror jeg ikke er bra. 16 åringer skal jo fremdeles vokse og bli selvstendige mennesker, ikke etablere seg som et ektepar.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #14 Skrevet 19. februar 2021 Ikke noe problem,så lenge gutten er grei 🙂 Nå er jo mange hjemmeboende til de er 25 🤪,,,La de passe på hverandre. Gutter vil komme og gå uansett videre på veien. Se det som en room mate! Hadde hun bodd med en venninne, ville det vært greit ? Så lenge han er hel ved,så slakk tøylene. Dersom hun er såpass moden at hun kunne bodd med en venninne, så er det erfaringen verdt. På 80- tallet var det ikke uvanlig å flytte ut i den alderen. Gjorde det selv,og klarte meg fint 🙂 Anonymkode: 53207...9d7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå