AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #21 Skrevet 19. februar 2021 Jeg vurderer mest å betale ned på lånet, men må uansett lese meg opp på aksjer/fond før jeg tar avgjørelsen. Men hvis jeg betaler ned på lånet, er det mulig å lage en kontrakt eller liknende som viser at begge deretter betaler restlånet 50/50? Jeg ønsker ikke å bli gjeldsfri (hadde blitt det hvis jeg hadde betalt min del av lånet) for dermed å måtte betale mer i hverdagen til ferie, mat, osv fordi jeg alltid har mest på konto. For ville da det mannen min har "spart" på mindre lån trekkes fra en eventuell skilsmisse og hussalg så jeg hadde fått det tilbake? Eller er jeg helt på bærtur? Ble litt dårlig skrevet, men håper dere forstår innholdet. Hilsen ts. Anonymkode: 36cb7...1f5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #22 Skrevet 19. februar 2021 Ville satt inn 100 000 på hvert barn sin konto, en høyrentekonto eller fond som de får tilgang til når de blir 25 år eller noe. Da har det vokst litt av beløpet også Anonymkode: 3198e...dce
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #23 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 18.2.2021 den 19.38): Jeg hadde uten tvil såfremt dere klarer å betjene lånet greit, investert det meste i fond. Ikke aksjer, men fond! Da kommer dere til å ha avkastning for å kunne hjelpe barna Anonymkode: 0c697...85c Aksjefond er aksjer, med mindre du tenker på pengemarkedsfond. Disse gir imidlertid ikke all verdens avkastning sammenlignet med aksjefond, dog med mye lavere risiko. Ellers er jeg enig. Med mitt eget utgangspunkt der vi har mer en nok buffer og ingen problemer med å håndtere boliglånet selv med økende rente ville jeg puttet mesteparten i et globalt indeksfond. Anonymkode: d872a...d65
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #24 Skrevet 20. februar 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Ville satt inn 100 000 på hvert barn sin konto, en høyrentekonto eller fond som de får tilgang til når de blir 25 år eller noe. Da har det vokst litt av beløpet også Anonymkode: 3198e...dce Renten er fortsatt lavere enn inflasjon, så man taper penger hvert eneste år med å ha dem der. Du vil ha flere kroner på konto, men de 100 100 kr er mindre verdt om 5 år enn de er idag. Du får ikke kjøpte like mye med den pengene i fremtiden som du får idag. Anonymkode: a874b...951 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #25 Skrevet 20. februar 2021 Jeg er 10år eldre enn deg og mindre lån. Jeg har betalt ned gjeld i alle år. Men siden i fjor sommer har jeg spart i fond og betalt mindre på gjeld. Har ca 1.6% i gjeldsrenter og har fått 18% avkastning på fond siste 6mnd. For meg lønner det seg ihvertfall og droppe nedbetaling og spare i fond. Fortsetter det sånn blir forskjellen enorm. Anonymkode: 71925...406 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #26 Skrevet 20. februar 2021 Ville satt det inn på høyrentekonto. Betalt ned kanskje 500 000 på lånet. Så etablert ASK, og kjøpt indeksfond. Gjerne ett til egen pensjonssparing, og et til hver av barna. La det gå faste trekk på noen titusener hver måned til fondet. Om du leser det litt opp med fond kan du også bevege deg inn på fond med større risiko. Jeg har blant annet hatt en helt vanvittig gevinst på "grønne" fond de siste årene. Årsaken til at jeg anbefaler gradvis innbetaling er at fond svinger, på kort tid. Så man er ikke like eksponert for tap om man gjør det slikt. Slik markedet er nå ville det nok lønt seg om jeg makset boliglånet, og kun sparte i fond. Men ting kan svinge, og om renta stiger i taket samtidig som fondene stuper, er det veldig uheldig. Derfor liker jeg å ha god spredning i hvor pengene er. Anonymkode: e7dec...69e 1
skrue Skrevet 20. februar 2021 #27 Skrevet 20. februar 2021 On 2/18/2021 at 7:34 PM, AnonymBruker said: Arvet 1,5. Jeg og mannen har 3,6 i lån som dekker hus, hytte og bil, eiendom er verdt 11 per dags dato. Bør hele arven gå til nedbetaling av lån, eller bør 100.000 settes av til aksjer? Kan absolutt nada om aksjer, men ønsker enten å nedbetale lånet raskest mulig da jeg mener bolig = ek, eller spare til de to barna våres. Har sparepenger fra før så trenger ikke ytterligere buffer. Er 35 og barna er fem, og nyfødt. Anonymkode: 36cb7...1f5 Jeg har alltid prioritert lån om uventede penger har dukket opp. Siden aksjer er er svart hull så er nok fond veien å gå om du ønsker noe i den veien. Selv liker jeg typiske utbytteaskjer. For min del hadde jeg kanskje også tatt litt med i betraktningen hvordan den som pengene kommer fra tenkte (eller tenker) mtp risiko.
Dillan Skrevet 20. februar 2021 #28 Skrevet 20. februar 2021 Jeg var i samme situasjon og valgte å betale ned huslånet. Angrer på det fordi det gjorde skilsmissen komplisert og tapte også penger på det. Husk å holde arven på en egen konto, hvis du blander arven med andre penger vil du kunne tape retten til å holde den utenfor deling hvis du blir skilt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå