Gå til innhold

Arver 1,5. Betale alt ned på lån eller satse noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Arvet 1,5. Jeg og mannen har 3,6 i lån som dekker hus, hytte og bil, eiendom er verdt 11 per dags dato. 

Bør hele arven gå til nedbetaling av lån, eller bør 100.000 settes av til aksjer? Kan absolutt nada om aksjer, men ønsker enten å nedbetale lånet raskest mulig da jeg mener bolig = ek, eller spare til de to barna våres. 

Har sparepenger fra før så trenger ikke ytterligere buffer. 

Er 35 og barna er fem, og nyfødt. 

Anonymkode: 36cb7...1f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde uten tvil såfremt dere klarer å betjene lånet greit, investert det meste i fond. Ikke aksjer, men fond! Da kommer dere til å ha avkastning for å kunne hjelpe barna

Anonymkode: 0c697...85c

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg hadde uten tvil såfremt dere klarer å betjene lånet greit, investert det meste i fond. Ikke aksjer, men fond! Da kommer dere til å ha avkastning for å kunne hjelpe barna

Takk for svar. Det var egentlig fond keg mente, så håpløs er jeg når det gjelder dette 🙈 Har du fond, og hvordan har du i så fall skaffet deg det? Hilsen ts. 

Skrevet

Du bør absolutt spare noe.

Husk at arv holdes også utenfor ved evt samlivsbrudd, så om det går til nedbetaling av felles lån bør dette avtales på en måte slik at du får dette da tilbake (med renter). 

Anonymkode: 99874...34a

• Liker 6
Skrevet

Ville uten tvil ha investert. Hadde ventet på "krakket"/nedgangen mange mener nå snart kommer, og investert så mye som mulig i f.eks et globalt indexfond. Så hadde jeg tatt tiden som hjelp, og ventet på avkasting - så brukt avkastningen til å betale ned på lånet.

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for svarene, hilsen ts. 

Skrevet

Hadde satt noe vekk til buffer, betalt ned en liten sum på lånet, og brukt resten i tomteland til hvert barn. Minst 1,5 mål tomt. Det blir aldri verdiløst, og om ungene skulle finne ut at de ikke vil ha eiendommene kan de bare selge det.

Anonymkode: 6d534...6b6

Skrevet
50 minutter siden, Pink123 said:

Ville uten tvil ha investert. Hadde ventet på "krakket"/nedgangen mange mener nå snart kommer, og investert så mye som mulig i f.eks et globalt indexfond. Så hadde jeg tatt tiden som hjelp, og ventet på avkasting - så brukt avkastningen til å betale ned på lånet.

Krakket kommer hvert øyeblikk nå som QFS settes igang for fullt.

Skrevet

Hadde betalt max 1 mill på lånet og investert de resterende 500 000 i fond. Be om time til veiledning i banken, det er absolutt lønnsomt ;)

Anonymkode: f3bca...fb7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hadde satt noe vekk til buffer, betalt ned en liten sum på lånet, og brukt resten i tomteland til hvert barn. Minst 1,5 mål tomt. Det blir aldri verdiløst, og om ungene skulle finne ut at de ikke vil ha eiendommene kan de bare selge det.

Hvorfor skal det settes av penger for å hjelpe barna? Ts burde heller bruke pengene på noe hun har lyst til, det er hennes arv og hun har ikke fått dem bare for å gi dem videre!

Anonymkode: 8d09b...5e7

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skal det settes av penger for å hjelpe barna? Ts burde heller bruke pengene på noe hun har lyst til, det er hennes arv og hun har ikke fått dem bare for å gi dem videre!

Anonymkode: 8d09b...5e7

Hun sier selv at hun vil gi noe til barna??

• Liker 4
Skrevet

Etter min erfaring er det ikke lurt å betale ned på felles lån. Skjevdeling ved ekteskapsbrudd er noe å tenke på..... 

Anonymkode: 5c3f7...001

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Arvet 1,5. Jeg og mannen har 3,6 i lån som dekker hus, hytte og bil, eiendom er verdt 11 per dags dato. 

Bør hele arven gå til nedbetaling av lån, eller bør 100.000 settes av til aksjer? Kan absolutt nada om aksjer, men ønsker enten å nedbetale lånet raskest mulig da jeg mener bolig = ek, eller spare til de to barna våres. 

Har sparepenger fra før så trenger ikke ytterligere buffer. 

Er 35 og barna er fem, og nyfødt. 

Hadde betalt på lånet jeg. 1,5 flyr fortere enn man skulle trodd.

Anonymkode: 66cfb...8d0

• Liker 2
Gjest Jaconandersen
Skrevet (endret)

Fond er også en litt skummel arena. Røkla, blant annet DNB, vil pushe på deg dårlige fond. Dere som er såpass unge og sikkert ikke trenger å bruke pengene på ti år, vil tjene best i rene aksjefond, helst indeksfond.

Selv investerer jeg bare i aksjer, blant annet $ROPE.

Endret av Jaconandersen
Gjest lillefrøkengrei
Skrevet

Jeg ville ikke brukt det til å nedbetale felles bolig. I hvert fall ikke når belåningsgraden er så lav. hvis du gjør det likevel bør du sikre at den transaksjonen er sporbar i tilfelle brudd ettersom arv skjevdeles ved skilsmisse. 
Jeg ville skaffet meg en konto på Nordnet og investert mer eller mindre alt i fond. Dere trenger trolig ikke pengene før om lang tid og da er det en god løsning når rentene i banken og på boliglånet er så lav. 

Skrevet
lillefrøkengrei skrev (1 minutt siden):

Jeg ville ikke brukt det til å nedbetale felles bolig. I hvert fall ikke når belåningsgraden er så lav. hvis du gjør det likevel bør du sikre at den transaksjonen er sporbar i tilfelle brudd ettersom arv skjevdeles ved skilsmisse. 
Jeg ville skaffet meg en konto på Nordnet og investert mer eller mindre alt i fond. Dere trenger trolig ikke pengene før om lang tid og da er det en god løsning når rentene i banken og på boliglånet er så lav. 

Jeg skjønner ikke hvordan man skal kunne nedbetale lånet med 1.5MNOK uten at det er sporbart.

Gjest lillefrøkengrei
Skrevet
Pappi skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner ikke hvordan man skal kunne nedbetale lånet med 1.5MNOK uten at det er sporbart.

Det var ment so. Et generelt råd. Poenget var at hvis man skal bruke arven til noe som kommer begge til gode så burde man sikre at man senere kan dokumentere hva denne arven har gått til hvis det skulle bli slutt. Det vil da gjelde generelt også hvis de skulle velge å bruke penge til noe annet. Det finnes alt for mange eksempler på at verdier som stammer fra arv ender i et skilsmisseoppgjør fordi det har gått så mye penger på kryss og tvers at det ikke lenger er mulig å skille mellom hva som stammer fra arv, og hva som er tjent inn til fellesskapet under ekteskapet.  

Skrevet
lillefrøkengrei skrev (Akkurat nå):

Det var ment so. Et generelt råd. Poenget var at hvis man skal bruke arven til noe som kommer begge til gode så burde man sikre at man senere kan dokumentere hva denne arven har gått til hvis det skulle bli slutt. Det vil da gjelde generelt også hvis de skulle velge å bruke penge til noe annet. Det finnes alt for mange eksempler på at verdier som stammer fra arv ender i et skilsmisseoppgjør fordi det har gått så mye penger på kryss og tvers at det ikke lenger er mulig å skille mellom hva som stammer fra arv, og hva som er tjent inn til fellesskapet under ekteskapet.  

Det er jeg enig i!

Skrevet

Jeg hadde kjøpt sekundærbolig for utleie.

• Liker 1
Skrevet

Betal ned alt ! Spar pengene du ellers ville brukt på lån i diverse aksjefond i like mange år du ville brukt på å betale lånet. 

Anonymkode: 1b140...767

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...